Yllättävän helppo Crème brûlée

cremebrulee-2.jpg

Crème brûlée on yksi elämäni suurimmista rakkauksista. Rakastuin siihen jo vuosia sitten ystäväni Emilian luona. Silloin ei tainnut olla joulu, mutta hämärää oli ja cremukkaa eli paahtovanukasta syötiin jälkiruuaksi kynttilänvalossa. Crème brûlée sopiikin mielestäni hienosti jälkiruuaksi vaikka joulupöytään.

Koska ystäväni oli ja on överi mestarikokki ja crème brûlée kuulostaa vaikealta, kuvittelin tämän herkkujälkiruuan uskomattoman monimutkaiseksi ja käytännössä mahdottomaksi toteuttaa kotioloissa. Itsenäisyyspäivänä päätin kuitenkin tarttua paahtovanukkaaseen ja yllätyin: valmistus olikin helppoa! Se ehkä tekeekin crème brûléesta niin erinomaisen: ylellinen klassikko, joka on salaperäisestä maineestaan huolimatta helppo toteuttaa.

Tarvitset:

6 annosta

Puolikkaan vaniljatangon

1 prk kuohukermaa

1dl maitoa

4 munankeltuaista

0,5 dl sokeria

1dl ruokokidesokeria TAI tavallista hienoa sokeria

6 paahtovanukkaalle sopivaa annosvuokaa

 

cremebrulee.jpg

Toimi näin:

Halkaise vaniljatangon puolikas. Kaavi sisällä olevat siemenet ulos ja lisää ne sekä jäljelle jäänyt tanko kattilaan yhdessä kerman ja maidon sekaan. Kuumenna seos kiehumispisteeseen. Varo polttamasta pohjaan!

Yhdistä kulhossa sokeri ja munankeltuaiset, vatkaa niitä hetki kevyesti. Kaada kiehumispisteeseen ehtinyt kermamaitoseos ohuena nauhana sokerin ja munien joukkoon. Sekoita koko ajan, mutta varo vaahdottamasta!

Kaada seos siivilän läpi annosvuokiin. Tietysti vanukkaan voi tehdä myös suurempaan vuokaan, mutta tällöin jälkiruokahetki suuremman joukon kanssa on vähän hankala. Romanttisiin, kahden kesken kynttilän valossa sohvalle käpertyneisiin hetkiin yhteinen vuoka tosin sopii mainiosti.

Nosta annosvuuat uunipellille/uunivuokaan. Kaada uunipellille kuumaa vettä niin, että vesi yltää annosvuokien puoleen väliin. Joidenkin lähteiden, esim. ystäväni Emilian, mukaan vettä ei oikeasti tarvitse. En kuitenkaan uskalla varmaksi neuvoa jättämään vettä pois…

Kypsennä uunin alatasolla 190 asteessa 20-25 minuuttia. Kun vanukasmassa alkaa olla hyytynyttä, ota vanukkaat pois uunista. Anna vanukkaiden jäähtyä jääkaapissa 2-3 tuntia, pidempi aikakaan ei ole pahitteeksi. Varsinkin pidemmässä säilytyksessä vanukkaat on hyvä suojata, sillä rasvainen jälkiruoka kuulemma imaisee itseensä helposti jääkaapissa olevia muita tuoksuja.

Ennen tarjoilua paahtovanukkaaseen on tarkoitus tehdä sokerista kova kuori. Mikään ei ole ehkä ihanampaa kuin kopauttaa creme bruleen kova sokeripinta lusikalla rikki. Ensisijaisesti sokeripinta kuuluisi toteuttaa kaasupolttimella: paahtovanukkaan pinnalle ripoteltu ruokokidesokeri paahdetaan kaasupolttimella eli tohottimella karamellisoituneeksi, kovaksi kuoreksi. Jos ja kun taloudesta ei kaasupoltinta löydy, suosittelevat monet paahtamaan sokerin grillivastuksen alla uunissa.

Itse kuitenkin käytimme yllättävän kekseliästä keinoa: voit nimittäin sulattaa kattilassa desin sokeria, ja levittää sulaneen sokerin tasaiseksi, ohueksi levyksi leivinpaperille. Jähmettyneen ja jäähtyneen sokerilevyn voi murskata pieniksi paloiksi, joita ripotellaan paahtovanukkaan päälle. Sokerilevymurusia ei toki pääse autenttisesti lusikalla kopauttamaan rikki, mutta suutuntuma ja maku ovat hyvin lähellä oikeaa ja alkuperäistä kokemusta. Suosittelen siis sitä!

Sokerikuoren lisäksi päälle sopii erinomaisesti esimerkiksi mansikkasurvos. Kokeile myös muita marjoja tai hedelmiä!

cremebrulee-3.jpg

Koti Ruoka ja juoma

Kaunis, herkullinen, edullinen ja terveellinen joululahja

jouluomena-2.jpg

Kaikkien tuttavapiiriin kuuluu luultavasti niitä, joilleon vaikeaa keksiä kohtuullista joululahjaa. Ihmisellä on todennäköisesti jo kaikkea, eikä mahdollisista tarpeistakaan toisaalta osaa puhua. Tällaisissa tilanteissa ystäviä ja tuttavia ja heidän joulun alla tapahtuvia yllätysvierailujaan alkaa herkästi pelätä ja pakoilla. Monet varautuvat niihin hamstraamalla tuulikaapit ja komerot täyteen erilaisia tarjouskonvehteja. Konvehtien joulun sanoma tuntuu vain usein olevan lähinnä se, että ku halvalla sai tai ku pakko on jotai antaa. Bongaamani vinkki on erinomainen idea myös ammattikasvattajia kiitellessä: rakastetumpikin kansankynttilä saattaa nyrjähtää, jos kiitollisista oppilaiden vanhemmista muistuttaa läpi joulunpyhien kolmekymmentä hyasinttia.

Kotona piipahtaessani bongasin kuitenkin äitini kehittämän, suorastaan nerokkaan lahjan juuri tällaisiin tilanteisiin.

Kauniisti pakattu jouluomena!

Oudoksuin ajatusta kieltämättä ensin itsekin, mutta hetken pohdittuani ajatus paljastui loistavaksi. Mehevä, helakanpunainen ja vahakuorisena kiiltävä omena on herkullinen, terveellinen ja vielä kaikenlisäksi varsin kaunis! Kaiken muun hyvän lisäksi omena ei pääse hirvittämään hinnallaankaan.

Pelkkä omena on toki tylsä, mutta kauniisti sellofaaniin pakattuna, muutamalla karamellillä, pähkinällä tai piparkakulla höystettynä siitä tulee mitä oivallisin lahja. Pakettinarun lisäksi mukaan voi kiepauttaa roikkumaan vaikka huovutetun jouluisen koristeen tai kauniin heijastimen.

jouluomena.jpg

P.S.: Muistathan myös marraskuisen postauksemme lahjakoreista? Se on erinomainen lahja joulunakin!

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe DIY