Äidin miniskagenit – oiva alkupala joulupöytään

skagen-2.jpg

Viime postauksessa kyselin lukijoiden omia jouluruokaperinteitä, kiitos paljon vastaamaan vaivautuneille! Koska joulu kolkuttelee jo ovilla, ajattelin jakaa kanssanne äidiltäni polveutuneen älyttömän maukkaan, yksinkertaisen ja nopean miniskagenien ohjeen. Blogimme nimi voisikin olla ”Maukas, nopea ja yksinkertainen”, sillä juurikin sitä lähes kaikki ohjeistamme ovat! Eino viimeistelee par’aikaa tämän vuoden viimeistä yliopistotehtävää ja aikoo loppuvuoden omistautua kokkaamiselle ja bloggaamiselle – innolla odotan mitä mahtaa tuo mies keksiä!

Äitini luona miniskageneita on tarjoiltu jouluisin alkupalana kuohuvan kera. Päätin valmistaa tänään kokeiluerän, jotten jouluna vain epäonnistu näissä. Minulla onkin iloisia uutisia – miniskageneissa ei edes voi epäonnistua! Samalla sain tilaisuuden kokeilla merileväkaviaaria (joka pakkauksen mukaan kuitenkin sisältää kalaa..?). Vaikka olin aluksi hyvinkin skeptinen, voin kaikkien iloksi todeta, että lopputulos oli sangen maistuva! En ole mitenkään mädin ystävä tai asiantuntija, joten voin hyvin tunnustaa, etten tavallisena maallikkona huomannut eroa kuin hinnassa.

skagen-3.jpg

Äidin miniskagenit kolmelle (meidän tapauksessa kahdelle)

Mitä tarvitset:

  • 6 viipaletta / 24 palaa saaristolaislimppua
  • voita
  • 150g ranskankermaa
  • 1 keskikokoinen punasipuli
  • 113g (1prk) Merenmarja mustaa merileväkaviaaria (tai mätiä/kaviaaria)

Miten toimia:

  1. Leikkaa saaristolaislimpun viipaleet neljään osaan, kuudesta viipaleesta saa sopivasti 24 palaa. Voitele limpunpalat.
  2. Pilko punasipuli mahdollisimman pieneksi ja sekoita ranskankermaan. Levitä punasipuliranskankermaseos limpunpalojen päälle.
  3. Asettele merileväkaviaaria makusi mukaan, n. puoli teelusikallista per pala. – Voilà!

skagen.jpg

Miniskageneita on helppo tehdä pienikin määrä, joten kannattaa kokeilla esimerkiksi iltapalana jos ei ole varma pitääkö skagenista vai ei. Kuka ties ne voivat päätyä sinunkin joulupöytääsi tai jopa osaksi jouluperinnettä!

Koti Ruoka ja juoma

Ruoka tekee joulun – mitä mieltä sinä olet?

jul-4.jpg

Kuten Eino jo viimeksi kirjoitti, vietimme perheeni kanssa viime viikonloppuna ennakojoulua täällä Turussa. Kävimme päivällä nautiskelemassa Kiisan pirtin joulupöydän antimista, josta siirryimme isovanhemmilleni kakkukahville. Illalla availimme joululahjoja, nautiskelimme viiniä ja maistelimme juustoja ja keksejä, suklaata kului myös levykaupalla. Saamastamme mahtavasta MasterChef Suomi tietopelistä voit lukea edellisestä postauksesta!

jul.jpg

Ruokabloggarina on joulu mielestäni erityisen kiinnostava aihe, sillä valtaväestöllä joulumuistoihin liittyy lahjojen lisäksi voimakkaimmin juurikin ruoka. Yleinen mielipide on, että jouluna saa herkutella sydämensä kyllyydestä – vaikka jouluruoat eivät itsessään ole mitenkään epäterveellisiä, ahmivat useimmat meistä joulun pyhinä kilokaupalla makeisia, erityisesti suklaata ja konvehteja. Moni myös toitottaa sanontaa ”Tärkeintä ei ole mitä syö joulun ja uudenvuoden välillä, vaan mitä syö uudenvuoden ja joulun välillä.” Vaikka olen periaatteessa asiasta samaa mieltä, kehotan silti ihmisiä muistamaan, että kohtuus kaikessa toimii kaikkina 365 päivänä vuodessa.

Mielestäni parasta joulussa on kaikki ne ihanat elokuvat joita telkkarista tulee jatkuvalla syötöllä, ruoka on kuitenkin hyvä kakkonen! Jouluruoka luonnollisesti onnistuu myös jakamaan ihmisiä moneen eri leiriin – itse tulen sellaisesta perheestä, jossa kinkkua ei syöty käytännössä koskaan, mutta lipeäkala oli ja on edelleen suurinta herkkua! Myönnän, että itse kala ei oikeasti maistu miltään, mutta maun tekeekin kermaisen täyteläinen valkokastike. Täydellisen valkokastikkeen ohjetta joudutte valitettavasti odottamaan ensi vuoden jouluun, sillä en tänä vuonna aio valmistaa lipeäkalaa. Ainoa ruokalaji, jota ilman en voi jouluisin olla on vaaleanpunaisella kermavaahdolla kuorrutettu sallatti, joka tunnetaan myös nimellä rosolli. Sallattia voisin syödä useamminkin kuin vain jouluna, sillä siitä saa esimerkiksi hyvän lounaan. Klassisista peruna-, porkkana- tai lanttulaatikoista en ole koskaan välittänyt, vaikken niitä mitenkään inhoa. Tänä vuonna sen sijaan voisin hyvin kuvitella pisteleväni poskeen bataattilaatikkoa!

jul-3.jpg

Tällä kertaa haluamme kuulla teidän lukijoiden mietteitä liittyen jouluruokaan. Mitä ilman et yksinkertaisesti voi jouluisin olla? Kinkku, kalkkuna, lipeäkala vai joku muu? Kuuluuko listallesi joku eksoottinen ruokalaji? Tuleeko konvehteja syötyä kolme rasiaa liikaa? Teetkö laatikot itse vai ostatko lähikaupasta? Etkö välitä ollenkaan jouluruoista? Aiotko tehdä piparkakkutalon? Vastauksia ja muita mietteitä jouluruoista saa rohkeasti kirjoittaa kommenteihin, kiitos jo etukäteen!

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe