Café Eino – miten kaikki Einoihin liittyvä sattuukin olemaan hyvää?

cafe_eino-6.jpg

Lapsena ja vähän vielä aikuisenakin olen saanut kärsiä harvinaisesta nimestäni. Einoa ei löydy Kermansavi-nimimukeista, ei nimikylteistä, ei nimitarroista, ei mistään. Kerran tosin näin Citymarketissa ritsan, jossa luki Eino. En ole kuitenkaan ikinä ollut erityisemmin ritsojen perään, joten sekin jäi hankkimatta.

Viime kesänä sain kuitenkin Turkuun ikioman nimikahvilan! Pitäkää nimimukinne ja -kylttinne, ritsoista puhumattakaan. Minulla on nimikahvila!

Kaikesta innostuksesta ja riemusta huolimatta en jotenkin tullut menneeksi Café Einoon sen ensimmäisenä kesänä kertaakaan. Monet kerrat kävelin kyllä kiinnostuneena ohi. Vihdoin tuli kuitenkin tämä kesä, joka monien mielestä on jo vaihtunut syksyksi. Tänä kesänä kuitenkin tulin vihdoin menneeksi Café Einoon. Nyt vierailuja on kertynyt jo useampi, ja haaveilen vielä yhdestä vierailusta tänä syksynä. Café Eino on tiettävästi auki syyskuun puoliväliin, eli aikaa siis on.

cafe_eino-3.jpg

Mihin tahansa kuppilaan en kuitenkaan nimestä huolimatta rahojani kantaisi. Siksi ilahduin huomattavan paljon havaitessani Einon huomattavasti keskitasoa paremmaksi kahvilaksi: luonnehtisin jopa Turun parhaimmistoksi. Henkilökunta on mukavaa ja asioidessa on helppo vaihtaa muutama sana. Valikoima on runsas, joskin sämpylöihin ja muihin leipiin painottunut. Itseäni se ei kuitenkaan haittaa, sillä syön mieluusti hyvintäytettyjä leipiä. Café Einon leivät vieläpä tulevat läheltä: leivät ovat Aaltonen & Välilä-leipomosta, leipien täytteet taas pääasiassa torimyyjiltä. Leivät myös täytetään paikan päällä, mikä on tietenkin plussaa. Leivonnaiset taas tulevat Auranmaan leipomosta.

cafe_eino-4.jpg

Kauppiaskadun ja Eerikinkadun kulmassa sijaitseva kahvila-auto on muutenkin jännittävä: katoksesta voi seurailla torin kuhinaa. Esimerkiksi tänään aamukahvilla ollessani näin Kauko Röyhkän tutkimassa myyntipöydän kirjoja. Olen myös tullut tutuksi erään naakan kanssa Einossa istuessani: aiemmin kesällä naakka oli vain poikanen, nyt se on ilmeisesti kehitykseltään vähän häiriintynyt isompi naakka. Tunnistatte sen niska- ja kaulahaituvista, jotka ovat sulkien sijaan vauvahaituvaa.

cafe_eino-7.jpg

Café Eino palvelee siis tietojeni mukaan syyskuun puoleen väliin, aamukuudesta iltaviiteen. Vielä siis ehtii! Itsekin aion ehtiä vielä syömään Einon leivän ja juomaan kaakaon. Kaakaoon saa kermavaahtoa ilman lisämaksua ja useimmiten kaakao tuodaan pöytään sen valmistuttua.

Lienee jonkinlainen suunnitteluvika, kun kaikki Einoihin liittyvä tuppaa olemaan niin priimaa.

cafe_eino.jpg

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta Suosittelen

Kesän viimeinen rakkaussalaatti

Valitettava tosiasia on, että tänään alkoi syyskuu. Ajatusta alkavasta syksystä on kuitenkin hyvä pitkittää mahdollisimman pitkälle, joten söimme perjantaina viimeiset kesäperunat nicoise-tyyppisessä salaatissa.

Nicoise on itselleni tärkeä ruoka. Reipas vuosi sitten, viime kesänä, istuin erään valloittavan pellavapään kanssa Aurajoen rannassa katselemassa veneitä. Tuntikausien ulkona istuskelusta tuli tietenkin nälkä, jolloin pellavapää tokaisi, että mulla ois kyl kotona nicoiseaineet valmiina, ett voitas mennä mun luo syömään. Tuolloin itselläni ei ollut pienintäkään käsitystä, mitä tämä nisuaas on, mutta avoimin mielin lähdin kokeilemaan. Se oli kaikin puolin kannattava ratkaisu, sillä nykyisin pidän tämän nicoise-kokin kanssa esimerkiksi ruokablogia ja teen joskus vähän jotain muutakin, esimerkiksi asun. Kuten olen Otolle sanonut, oli nicoise tuolloin avainasemassa: jos Oton jääkaapista olisi löytynyt salaattimatskujen sijaan esimerkiksi roiskeläppää, olisin luultavasti lähtenyt iäksi…

rakkaussalaatti-6.jpg

Tämän ja muiden ihanien nicoise-hetkien myötä salaatti onkin meidän perheessämme saanut nimekseen rakkaussalaatti. Nicoisea helpomman ääntämisen lisäksi nimitys on aika kuvaava: salaattiin voi omien mieltymyksiensä mukaan laittaa vähän mitä vain. Toisaalta runsaasta salaatista löytyy todennäköisesti jokaiselle joku oma lempparirakkausruoka.

Alkuperäiseen ja oikeaan salaattiin tulisi tonnikalaa tai anjovista, mutta tällä kertaa käytimme savustettua kirjolohta, sillä oikeaa kalaa on hyvä syödä aina silloin tällöin, todennäköisesti useammin kuin sinä tai minä syömme.

Näitä tarvitset:

Kaikenlaista vihreää oman maun mukaan (en muista oman salaattimme vehreitä osia, mutta ainakin pinaattia ja jonkinlaista salaattia käytimme)

Kirsikkatomaatteja

Calamata-oliiveja

Kananmunaa

Kesäperunoita (mitähän kesäperunoille muuten tehdään elo-syyskuun vaihteessa? Vaihtuuko niiden nimi esimerkiksi?)

Sitruunaa

Lohta

Oliiviöljyä

rakkaussalaatti.jpg

Tee näin, mutta tee se rakkaudella:

Laita perunat kiehumaan. Perunoita ei tarvita järjetöntä määrää, arvioisin että 2-4 per henkilö on sopiva määrä. Keitä myös kananmunat. Jäähdytä.
Valmista keitettävien asioiden kiehuessa muu salaatti: revi salaatti kulhoon, halkaise kirsikkatomaatit. Sekoita myös oliivit joukkoon, niitäkin voi halutessaan pienentää. Samalla tulee tarkistettua, että kivettömät oliivit ovat varmasti kivettömiä. Empiiristen tutkimusteni mukaan keskimäärin yhdessä oliivissa per myyntipakkaus on kivi.

Kun perunat ja munat on keitetty ja jäähdytetty, paloittele myös ne: perunat saattavat ja saavat hivenen hajota salaattiin sekoitettaessa, joten kovin pieneksi ei ole syytä pilkkoa. Munat taas on hyvä leikata puoliksi pystysuunnassa ja syntyneet puolikkaat vielä kerran puoliksi. Sekoita perunat salaatin joukkoon, munat on fiksuinta asetella vasta lautasella. Kastikkeena toimii oivallisesti oliiviöljy ja sitruuna.

Kalan voi tietenkin halutessaan sekoittaa jo salaatinkin joukkoon, mutta parhaiten se mielestäni pääsee oikeuksiinsa koko komeuden päälle aseteltuna. Kalan ja salaatin päälle voi ja kannattaa halutessaan puristaa sitruunamehua.

Koska oli perjantai ja viimeinen lomaviikonloppu, päätimme ruuan kanssa korkata tölkillisen maitoa. Sen lisäksi, että maito on hyvää, se sopii myös erityisen hyvin ruokajuomaksi. Samaan syssyyn voin esitellä ihanat Muumi-lasinaluset, jotka löysimme taannoin Stockmannilta:

rakkaussalaatti-4.jpg

Lasinalusen hahmot ovat aivan kuin minä ja Otto: koska tiedän esimerkiksi kaiken, voin paljastaa teille, että sopivissa olosuhteissa Oton hiukset menevät täsmälleen samalla tavalla kuin puna-asuisen, mustan otuksen päästä kasvavat ulokkeet.

Tämähän menikin taas vallan mallikkaasti, herkästä rakkaussalaatista päästiin lasinalusen kautta hiusmuotoiluun! Kyllä tällaisilla mielenraiteilla veivaavaa blogia kannattaakin suositella, kuten Lilyn väki on alkanut tehdä. Kiitos siitä!

Suhteet Ruoka ja juoma Rakkaus Liikunta