Latva-artisokasta vegaani vaihtoehto ravulle

killenartisokat-2.jpg

Kuten viime postauksessa mainitsin, ryhdyin tuumasta toimeen ja valmistin taannoin latva-artisokkia. Niiden kypsentäminen ei ollut mitenkään vaativaa – pienen trimmauksen jälkeen keitin niitä noin tunnin runsaan suolan ja muutaman sitruunan kera. Vasta kun artisokat olivat jo kypsiä tuli mieleeni, että niiden kanssa pitäisi ehkä olla jotain dipin tapaista. Pakko oli käyttää sitä mitä kaapista löytyi, joten päädyin sekoittamaan majoneesista ja dijon-sinapista hyvin yksinkertaisen, mutta oikein toimivan kastikkeen. Artisokan maku ei ole mitenkään tajunnan räjäyttävä, vaikka hyvää onkin – miedon maun vuoksi jokin dippityyppinen kastike on siis paikallaan. Ehdotuksia artisokan makua täydellisesti täydentävistä kastikkeista otetaan vastaan!

killenartisokat.jpg

Hämmentävää oli myös itse artisokan syöminen, aika vähän yhdessä artisokassa loppujen lopuksi on syötävää. Artisokan sydän on kasvin ruokaisin ja halutuin osa, vaikka juurta ja lehtiäkin voi syödä. Lehtiä voi dipata halutunlaiseen kastikkeeseen, jonka jälkeen siitä riivitään hampailla ns. ”lihaisa” osa. Kuten Eino huomautti, on artisokka vähän kuin vegaani rapu – suuren näpertämisen jälkeen syötävää on vähän ja jäljelle jää paljon roskaa. Jos aiot vielä tässä syksyn aikana pitää rapujuhlat, voi vegevieraat ottaa huomioon juurikin latva-artisokkaa tarjoamalla. Se ei välttämättä tarvitse snapseja kyytipojaksi, mutta niiden tarjoamisesta tuskin on koskaan haittaakaan.

Ensivuoden kuumin juttu voisikin olla vegerapujuhlat, jonka myötä artisokat tulisivat paremmin kansan tietoisuuteen. Ei huono.

Koti Ruoka ja juoma

Kasviskori täynnä vanhoja ja uusia tuttavia

kasvikset.jpg

Suomessa suositellaan syömään puoli kiloa kasviksia päivässä, monessa muussakin maassa on hyvin samanlainen suositus. Lontoossa käydessäni huomasin moneen tuotteeseen liimatun ”part of your 5 A Day-tarran. Sainsburylta ostamani hedelmäsalaatti laskettiin muistaakseni yhdeksi osaksi viidestä. Villiinnyin eilen hieman ruokakaupassa, menin jotenkin ihan sekaisin kaikista upean värisistä vihanneksista ja hedelmistä. Taisin haalia vähän enemmän kuin puoli kiloa…  Keräsin herkuistani mahtavan kasviskorin, ainoastaan parsakaali ja pari omenaa säilyivät syömättöminä!

kasvikset-5.jpg

Kesäkurpitsa, munakoiso ja koriin hukkuneet avokado ja avomaankurkut ovat aika usein ostoslistallani. Söin ennen joka ikinen päivä lounaalla avokadon, mutta niihin tuli ehkä pieni yliannostus, sillä nyt syön avokadon keskimäärin joka toinen päivä. Parsakaalia tulee syötyä aina silloin tällöin, latva-artisokkaa en ole aiemmin edes ostanut. Mummin omenapuusta saadut omenat ovat aika pieniä, mutta erinomaisen maukkaita!

kasvikset-2.jpg

Latva-artisokka oli tosiaan minulle täysin uusi tuttavuus. Katsottuani hyvin hyödyllisen ”How to Cook Artichokes” -videon YouTubesta päätin ryhtyä tuumasta toimeen ja keittää artisokkia. Kokemus oli hyvin opettavainen – lopputulos oli sen verran maukas, että tulee kyllä taatusti tehtyä joku toinenkin kerta. Kannattaa joskus kokeilla rohkeasti itselleen täysin uusia asioita, saatat yllättyä hyvinkin positiivisesti!

kasvikset-4.jpg

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Terveys