Lomapäivää lämmittävät inkivääri-kardemummaskonssit

skonssit_0.jpg

Tänään on meidän kolmastoista kuukausipäivämme. Yleensä olemme juhlistaneet kuukausipäiviämme kynttilänvalossa kunnon gourmet-aterian ja viinin kera. Hienon illallisen sijaan päätin leipoa inkivääri-kardemummaskonsseja, joita oli ihana nautiskella sängyssä vällyjen alla. Skonssien väliin sopi täydellisesti Einon kaverilta tuparilahjana saatu raparperi-inkiväärihillo Einon & Oton yhteisiin aamuihin, sekä suun kostukkeeksi valkoinen tee.

skonssit-3_0.jpg

Viikon kestävä kesälomani alkoi eilen, ensimmäistä kertaa lähes vuoteen voi oikeasti nauttia siitä ettei tarvitse tehdä mitään. Aamulla oli ihana vain olla ja ihmetellä kun ei tarvinnut alkaa heti laittautumaan ja kiirehtimään kauppaan ja töihin. 41-tuntisen viimeisen työviikon jälkeen oli kertakaikkisen rentouttavaa juoda pari lasia viiniä ja katsoa telkkaria, mennä nukkumaan kun siltä tuntui ja herätä täydellisen levänneenä. Suunnitelmia seuraavalle viikolle on jo melkein joka päivälle, sillä luvassa on reissu Tukholmaan, päiväretki Naantaliin ja viikonloppu äitini luona järven rannalla. En malta odottaa!

skonssit-2_0.jpg

Inkivääri-kardemummaskonssit

  • 7 dl jauhoja
  • 2,5 tl leivinjauhetta
  • ripaus suolaa
  • 2 tl kardemummaa
  • 125g voita
  • tuoretta inkivääriä
  • 1 prk ranskankermaa
  • 1dl sokeria
  • tujaus hunajaa
  • 2 kananmunaa

Miten toimia:

  1. Sekoita jauhot, leivinjauhe, suola ja kardemumma keskenään.
  2. Lisää sulatettu voi ja sekoita kunnes taikina on murumaista.
  3. Raasta mieleisesi määrä inkivääriä taikinan joukkoon. Itse käytin kaksi pientä juurellista kun pelkäsin niistä tulevan liian inkiväärisiä (ei tullut).
  4. Lisää ranskankerma, sokeri, hunaja ja yksi muna. Sekoita käsin.
  5. Jos taikina on tässä vaiheessa vielä kovin jauhoista, lisää loraus vettä ja sekoita kunnes taikina on sopivan kosteaa.
  6. Taputtele pieniksi leipäsiksi uunipellille leivinpaperin päälle ja voitele kananmunalla. Voit halutessasi ripotella skonssien päälle sokeria.
  7. Paista n. 30 minuuttia 175-asteessa.
  8. Voilà – nauti hillon ja teen tai kahvin kanssa.

Huom! Kaikki ainesosien mitat ovat noin, eli älä ole turhan tarkka mittojen kanssa – itse ainakin teen aina vähän sinnepäin. Outoa sinänsä, sillä melkein kaikessa muussa olen pedantti perfektionisti.

skonssit-4_0.jpg

Suhteet Ruoka ja juoma Rakkaus

Yksinkertaisen ihanat mantelipavut

dsc_0004.jpg

Yhdessä lempiblogeistani, Love Taza:ssa, oli taannoin ohje mantelipavuille. Useimmiten en töiden jälkeen jaksa kokata mitään hirveän monimutkaista, varsinkaan jos aion tehdä illalla jotain muutakin kuin laittaa ruokaa. Mantelipavut on hyvin helppo valmistaa ja kaikessa yksinkertaisuudessaan ne ovat todella maukkaita ja täyttäviä. Ne oikein kutsuvat syömään täyteläisen vihreällä värillään. Niistä saa myös seuraavaksi päiväksi hyvän lounaan jos niitä sattuu jäämään yli.

dsc_0046.jpg

Mantelipapujen kanssa söimme tällä kertaa bataattimuusia, sillä olen ihan vast’ikään todella tykästynyt bataattiin. En ole lainkaan perunan ystävä, joten bataatti on todellinen taivaan lahja. Siitä voi tehdä muusia, lohkoja, ranskalaisia, laatikkoa – aika lailla kaikkea mitä perunastakin. Onhan sen englanninkielinen nimikin sweet potato. Bataattimuusia tehdään samalla tavalla kuin perunamuusiakin, kannattaa kuitenkin muistaa laittaa sekaan ihan muutama peruna jotta se saa muusimaisen koostumuksen vellimäisen sijaan.

dsc_0015.jpg

Mitä tarvitset:

  • n. 900g vihreitä papuja
  • n. 150g paahdettuja ja suolattuja manteleita

Miten toimia:

  1. Keitä pavut. Itse käytin pakastepapuja ja toimivat oikein loistavasti.
  2. Pilko mantelit sopivan kokoisiksi. Ruskista ne kuivalla pannulla koko ajan sekoittaen.
  3. Sekoita pavut ja mantelit yhteen vuoassa. Voit myös lisätä ne vuokaan järjestyksessä manteleita, puolet pavuista, manteleita, loput pavut ja päälle lisää manteleita, jolloin niistä tulee mukava seos.

Lopuksi sekoita mieleisesi kastike. Itse sekoitin vaihtelevissa mittasuhteissa oliiviöljyä, hunajaa ja dijonsinappia ripauksella suolaa sekä mustapippuria. Voilà – ripottele kastike mantelipapujen päälle ja tarjoile!

dsc_0065.jpg

Koti Ruoka ja juoma