Lupa epäonnistua

Mistä me oikeastaan puhumme puhuessamme epäonnistumisista? Ovat epäonnistumiset mokia, fiaskoja tai floppeja, teimmekö jotakin väärin tai huonosti? Ovatko ne pettymyksiä, kun asiat eivät menneet haluamallamme tavalla? 

Tuskinpa kukaan nauttii epäonnistumisen tunteesta, mutta ne ovat väistämättömiä; oleellinen osa ihmisyyttämme. Omista epäonnistumistani ensimmäiseksi tulee mieleen yksi aivan hirveä työmoka, joka johtui huolimattomuudestani ja joka asetti erään toisen valitettavan epäsuotavaan valoon, unelmieni työpaikan menetys ja kipeä ero entisestä poikaystävästäni. Ja se yksi kerta ala-asteella kun sekoitin sacher- ja toscakakut. 

IMG_5641.JPG

Olisi houkuttelevaa ajatella, ettemme epäonnistu koskaan, koska kaikella on tarkoituksensa. 18-vuotiaana minua ei valittu unelmieni brittiyliopistoon opiskelemaan ainetta, jonka myöhemmin keskeytin eräässä toisessa yliopistossa. Olin surun ja epätoivon murtama saadessani tiedon hylkäävästä päätöksestä. No, viime marrakuussa valmistuin siitä samaisesta yliopistosta, johon 18-vuotiaana niin kovasti halusin, mutta maisteriohjelmasta ja eri tiedekunnasta. Oliko tämä alkuperäisen epäonnistumiseni syy? Mene ja tiedä. On tietysti lohdullista ajatella, että näin retrospektiivissä asioiden kuuluikin mennä juuri noin. 

Voi siis olla, että on olemassa joku suurempi tarkoitus, master plan, vaikken itse oikein usko tähän. Mielestäni on tärkeää hyväksyä erilaiset epäonnistumiset ilman, että miettii sen suurempia tarkoituksia tai ajattelee, että johdatusta oli mukana. Epäonnistumiset ovat oivallisia kasvun- ja kehityksenpaikkoja. Toisekseen, ne muistuttavat meitä epätäydellisyydestämme. Väsymme, olemme huolimattomia, teemme virheitä. 

IMG_5642.JPG

Nykyään kun itse epäonnistun olen tietysti aluksi hieman häpeissäni ja harmistunut. Mutta sitten kysyn itseltäni, mitä seuraavaksi? Yritänkö uudelleen vai pitäisikö poistua hiljaa takavasemmalle? Yleensä aina vastaus on ensimmäinen. Ja eikun uudestaan siis. 

Hyvinvointi Mieli

Une Femme: Fahrelnissa Zeid

Turkkilainen Fahrelnissa Zeid oli poikkeuksellinen taiteilija, joka eli poikkeuksellisen elämän. Zeid tunnetaan parhaiten suurista töistään, joissa näkyy islamilaisen ja byzanttilaisen taiteen vuoropuhelu abstraktion kanssa. Zeid syntyi Turkissa vuonna 1901 ja oli yksi ensimmäisistä naisista, jotka opiskelivat taidekoulussa Istanbulissa. Taiteilija eli elämänsä Idän ja Lännen välissä; Bagdadissa, Pariisissa, Lontoossa, Istanbulissa. 

c_38_option_1.jpg

Zeid avioitui Hashemites-sukuun kuuluvan prinssi Zeid Al-Husseinin kanssa vuonna 1934. Pari asui hetken Berliinissä ennen muuttoa Bagdadiin. Vuonna 1945 he muuttivat Lontooseen. Vuodesta 1950 Zeidilla oli studio myös Pariisissa, joten hän matkusti kaupunkien välillä usein. Vuosisadan puolivälissä Zeid keskittyi lähinnä abstraktioon ja kehitti kaleidoskooppimaisen, miltei kolmiulotteisen kielensä, joka sai usein arkkitehtuurimaisia piirteitä. 

Uransa loppupuolella Zeid keskittyi figuratiiviseen maalaukseen, erityisesti muoto- ja omakuviin, jotka kuvastavat hänen kosmopoliittista elämäänsä. 

T14415_10.jpg

Zeidin abstraktityöt ovat huumaavia, niin eläviä ja dynaamisia. Hän on suurenmoinen taiteilija, joka valitettavasti unohdettiin useaksi vuosikymmeneksi. Tate Modernin vuonna 2017 järjestämä laaja retrospektiivi teki hänestä uudelleen relevantin. 

id_024_1.jpg

Someone from the Past, 1980

Untitled, c.1950s

Resolved Problems, 1948

Kulttuuri Suosittelen