Irti päästämisestä

11. marraskuuta, joogamatolla

”Push, push, push”, Bikram-joogaopettajani Natalie komentaa. Mitä himskattia, ajattelen, noita sanoja ei kyllä koskaan kuulisi astanga-opettajan suusta. ”Let it go, let it all go, now”, Natalie jatkaa. Ja minä tottelen, kerrankin. En päivittele mielessäni Bikram-joogan outoutta (minulla on yli kymmenen vuoden astanga-tausta, ja sitä vasten Bikram on aina tuntunut hyvin erilaiselta), en Natalien käskyjä, en vuotta 2019. Makaan savasanassa ja vain olen. Mutta miksi tähän tilaan pääsemiseen vaaditaan puolentoista tunnin harjoitus (rääkki) kuumassa huoneessa?

19. marraskuuta, sängyssä

”Let your thoughts go. Observe them, but don’t engage”, Headspacen Andy (mies, joka on ollut elämässäni kauemmin kuin yksikään poikaystävä) sanoo erää koleana tiistaiaamuna. OKOK, Andy, helpommin sanottu kuin tehty. ”Ajatukset ovat kuin pilviä, anna niiden mennä ja tulla”, Andy jatkaa. Niin kai, ajattelen mielessäni.

25. marraskuuta, työpöydän ääressä

Minulla on jo pidemmän aikaa ollut eräs teoreettinen ongelma väitöskirjani kanssa. Mietin sitä yöt ja päivät. Luin, ajattelin, luin lisää, pyörin sängyssä neljältä aamulla, puhuin siitä ystävilleni, hengasin edellämainitun Andyn kanssa. Mietin ongelmaani oikeastaan koko ajan. Kunnes yksi aamu päätin olla avaamatta läppäriäni ja menin ulos ystäväni koiran kanssa. Teimme muutaman tunnin lenkin. Kuuntelin musiikkia, juttelin koiralle, katselin ohikulkevia ihmisiä.

Lounaan jälkeen palasin työpöytäni ääreen ja, kas kummaa, en nähnyt enää ongelmaa vaan mahdollisia ratkaisuja. Ja näinhän se usein on: kun keskittyy pelkkään ongelmaan, on mahdotonta löytää ratkaisuja.

Siivotessani puhelimeni muistiinpanoja viime viikolla, vastaani tuli pikkukirjoitus vuodelta 2017:

Minä päästän irti. Päästän irti kaikesta siitä hauskasta, kauniista, rakkaasta, menneestä, edellisestä, joka on ollut ja tapahtunut. Koska ei voi olla ja ollut yhtä aikaa. 

Ja niin kai se on: ei voi elää menneessään tai ajatuksissaan, oli kyse sitten suurista tai pienistä asioista. Mutta miksi irti päästäminen on usein niin vaikeaa? Tuleeko siinä koskaan paremmaksi? Vai onko tämäkin yksi niistä ajatuksista, joista Andy kehottaa päästämään irti?

Lue myös:

Aina ei vaan pysty olemaan itsensä paras versio

Tahmeudesta (eli kun on vaikeaa)

Kesä 2019, olit pelottava ja vaikea (mutta silti ihan ihana)

___

Image: Jean ArpArp: Behaarte Herzen 1923-26, Könige vor der Sintflut, c. 1948-53, MoMA.

Hyvinvointi Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Kun tarvitset klassista: johdatus Pucciniin

1. Kun heräät lauantaiaamuna täynnä energiaa: 

O mio babbino caro -aaria on Gianni Schicchi -oopperasta, joka on Il tritticon viimeinen osa. Triptyykin kaksi muuta osaa ovat Il tabarro ja Suor AngelicaGianni Schicchi sai ensi-iltansa New Yorkin Metissä vuonna 1918.

2. Kun vietät perjantai-illan lähettäen meemejä ystävällesi:

Nessun dorma –aaria Turandot-oopperasta on yksi maailman tunnetuimmista aarioista, eikä varmastikaan syyttä. Aarian laulaa prinssi Calaf, joka on rakastunut prinsessa Turandotiin.

3. Kun keski-ikäinen valkoinen mies kysyy, oletko ikuinen opiskelija kerrottuasi tekeväsi väitöskirjaa:

Tosca-ooppera lukeutuu Puccinin rakastetuimpiin teoksiin. Ooppera sijoittuu vuoden 1800 Roomaan ja se sai ensi-iltansa Roomassa vuonna 1900.

4. Kun mantelimaidon vaahdotus epäonnistuu täydellisesti kotioloissa harmaana tiistaiaamuna:

Oma Puccini-suosikkini on Manon Lescaut. Ooppera esitettiin ensimmäisen kerran Torinossa vuonna 1893.

5. Kun kuuntelet ystäväsi parisuhdeongelmia ajatellen, että sinua odottaa kotona iso, lämmin vuoteesi ja täydellinen hiljaisuus:

La bohème on Toscan ja Turandotin rinnalla kolmas suuri Puccini-ooppera. Ooppera sijoittuu 1800-luvun Pariisiin ja käsittelee nuoruuden rakkautta ja intohimoa. Suomessa ooppera esitettiin ensimmäisen kerran vuonna 1918.

6. Kun saat perjantai-iltapäivänä yllättävän työtehtävän ja joudut perumaan BasBas-varauksesi:

https://www.youtube.com/watch?v=TU5roitYI1s

Tosca-oopperan rakastetuimpiin aarioihin lukeutuu E lucevan le stelle. Sen laulaa Cavaradossi rakastamalleen Toscalle.

7. Kun äitisi soittaa kertoakseen, että setäsi jota et voi sietää on tulossa joulupäivälliselle: 

Vissi d’arte -aarian samaisesta oopperasta puolestaan laulaa Tosca.

8. Kun mielitiettysi ja sinä kävelette kotiin taidenäyttelystä, jota molemmat rakastivat ja ylistätte sitä kilpaa: 

https://www.youtube.com/watch?v=blElMrOQtJ8

La bohèmen ykkösparin Mimìn ja Rodolfon aaria on koskettava – aivan kuten oikeastaan koko ooppera. Loppu lienee kaikista hankalin, ainakin itselleni, loppukohtaus on vain niiiiiiiin surullinen, mon dieu, aina itkettää!

Lue (ja kuuntele) myös:

Kaikki paitsi ooppera on turhaa

Klassista: Kun tarvitset soundtrackin (part IV)

Oopperasta

Kulttuuri Musiikki