Satelliittimuseot: taidemaailman McDonald’s?

Yksi 2000-luvun suurimmista museotrendeistä on ns. satelliittimuseon (engl. satellite museum) perustaminen. Nämä eräänlaiset pop-up-museot  kantavat osittain ”alkuperäisen” museon nimeä, esimerkiksi Louvre Abu Dhabi, mutta sijaitsevat toisessa maassa tai kaupungissa. Arabiemiraateissa sijaitsevan kakkos-Louvren lisäksi tunnettuja satelliittimuseoita ovat Guggenheimit, Alankomaissa, Italiassa ja eri puolilla Venäjää sijaitsevat Eremitaašit ja Tatet Isossa-Britanniassa.

Satelliittimuseotrendin aloitti Guggenheimin aikaisempi johtaja Thomas Krens Global Guggenheim -strategiallaan. Guggenheimeja syntyi kuin sieniä sateella: New Yorkin Soho, Berliini, Las Vegas, Bilbao, oli puhetta projekteista Brasiliassa ja Venäjällä. Guggenheimin tahti oli niin kova, että alettiin puhua McGuggenheimista. Sittemmin suurin osa Guggenheimin projekteista on kuihtunut kasaan, eikä uusia Guggenheimeja ole avattu viime vuosina.

Satelliittimuseot liittyvät ensisijaisesti kahteen merkittävään museoilmiöön. Ensiksi, satelliittimuseoita ei olisi ellei meillä olisi merkittäviä museobrändejä. Maailman tunnetuimmilla museoilla – Louvre, Eremitaaši, Met, MoMA ja British Museum, on todella vahvat brändit. Museoiden brändi-imagot ovat positiivisia ja vahvoja. On helppo olettaa, että Louvre-nimeä kantava lafka esittää automaattisesti huippuluokan taidetta.

Yhteiskunnallisesti merkittävämpi ilmiö on museoiden rooli pehmeänä vaikuttamiskeinona. Tästä osuvin esimerkki lienee Emiraatit, joissa Louvren satelliittimuseo avautui syksyllä 2017 ja jonne rakennetaan Guggenheimia (museon kohtalo on tosin tällä hetkellä vielä mysteeri). Pehmeää vaikuttamista harjoittavat sekä Ranska että Emiraatit: Ranska ”tuo” kulttuuria ja toisaalta auttaa Emiraatteja rakentamaan kulttuurisektoriaan, ja Emiraatit muokkaavat imagoaan kansainvälisellä kentällä instituutioidensa kautta. Emiraattien esimerkki on mielenkiintoinen myös siksi, koska maan ykköskilpakumppani Qatar on valinnut toisenlaisen tien kulttuurin kentällä: omien instituutioiden kehittäminen. Tosin tarkempi tarkastelu osoittaa, etteivät maiden ”mallit” ole niin niin erilaisia – mutta siitä lisää myöhemmin.

Ovatko satelliittimuseot sitten hyvä vai huono juttu? No, se varmasti riippuu täysin vastaajan perspektiivistä. Louvre joutui suuren kritiikin kohteeksi ja tietysti aivan syystä, Emiraattien ihmisoikeustilanne kun on hyvin huono. Osa kansalaisista myös vastusti kansalliskulttuurin kauppaamista. Guggenheimia  puolestaan syytetään kolonisaatiosta ja kulttuurikentän amerikkalaistamisesta – eikä todellakaan syyttä. 

Toisaalta, satelliittimuseot eivät noudata vain yhtä – esimerkiksi Guggenheimin kolonialistista – mallia. Tästä hyvä esimerkki on Eremitaaši, joka on perustanut satelliittimuseoita ympäri Venäjää. Ottaen huomioon maan valtavan koon, on hyvin perusteltua tuoda kulttuuria Pietarin ulkopuolelle kansalaisten ulottuville. Ei pidä myöskään unohtaa, että suurilla museoilla on valtavat kokoelmat – eli vain pieni osa museon esineistöstä on esillä. Satelliittimuseot tarjoavat mediumin, jolla kokoelmaa tuodaan paremmin julki ja esille. Toisaalta varmasti olisi myös edullisempia tapoja avata museoiden kokoelmia, sillä museon rakentaminen ja ylläpito ei ole edullista puuhaa – vaihtuvat näyttelyt mahdollistavat myös kokoelman esittelemisen.

Kulttuuri Museot ja näyttelyt

Une Femme: Edla Jansson-Blommér

Edla Jansson-Blommér (1817-1908) on poikkeuksellinen nainen 1800-luvun taiteilijoiden joukossa. Toisin kuin useimmat aikalaisensa, Jansson-Blommér ei ollut syntynyt virkamiesperheeseen, vaan hänen vanhempansa olivat porvareita. Jansson-Blommérin isä Salomon Jansson tuki kuitenkin mielellään tyttärensä taideharrastusta ja järjesti hänelle opettajaksi muotokuvamaalari Johan Erik Lindhin.

Syksyllä 1845 Jansson-Blommér matkusti Tukholmaan jatkamaan opintojaan yksityisopettajan johdolla. Jansson-Blommérin opettajaksi ryhtyi nuori taiteilija Nils Blommér. Pari rakastui ja he menivät salakihloihin vuonna 1846. Samana vuonna Jansson-Blommér palasi Suomeen. Rakastunut pari oli kuuden vuoden ajan yhteydessä pelkästään kirjeitse. Jansson-Blommér jatkoi  Helsingissä uraansa ja osallistui vuiosina 1847-49 vasta perustetun Suomen Taideyhdistyksen näyttelyihin. Vuonna 1850 Jansson-Blommér jatkoi opintojaan Dresdenissä. Vasta elokuussa 1852 rakastavaiset kohtasivat Triestessä ja menivät naimisiin Roomassa kuukautta myöhemmin.

Avioliitto jäi kuitenkin valitettavan lyhyeksi, sillä Nils kuoli helmikuussa vuonna 1853. Aviomiehensä kuoltua Edla maalasi enää yhden kerran – muotokuvat itsestään ja puolisostaan. Leskeksi jäätyään Edla Jansson-Blommér asui yhdessä naimattoman sisarensa Carolinan kanssa Korkeavuorenkadulla.

Jansson-Blommérin tuotanto jäi siis varsin suppeaksi ja se sijoittuu lähinnä avioliittoa edeltäviin vuosiin. Taiteilijan tunnetuimpia teoksia ovat Ateneumin kokoelmissa olevat Kehräävä eukko (1846) ja Sara Wacklinin muotokuva (1846).

___

Kehräävä eukko (1846)

Lue myös:

Mathilda Rotkirch

Margareta Capsia

Kulttuuri Museot ja näyttelyt