Kesälomareissu Nur-Sultaniin

Mikä tämä TSE on? Olemme luovuttamassa matkalaukkujamme ruumaan ja virkailija kummastelee lentolippujemme määränpäätä. Olemme matkaamassa Kazakstanin pääkaupunkiin Nur-Sultaniin, joka vielä hetki sitten tunnettiin nimellä Astana. Kaupungin nimi muutettiin maata pitkään hallinneen entisen presidentin mukaan. Kätevää, eikö? Ennen tätä viikonloppua Kazakstanista on lähinnä piirtynyt sarveiskalvoilleni kuva Borat-uikkareista.

Lentoamme ihmettelee myös loungen vastaanoton henkilökunta ojentaessamme businekseen upgreidatut lentolippumme hänelle. Pääsemme tutustumaan ensi kertaa alkukesästä avattuun uuteen Finnair Platinum Wing -loungeen, jee! Tätä hetkeä olemme odottaneet. Matkamme pääsee alkamaan siihen kuuluvalla arvokkuudellaan 😉 Juomme Joseph Perrierin vuosikertasamppanjaa ja syömme vatsamme täyteen hyviä ruokia, joista kalakeitto jää päällimmäisenä mieleemme.

Lounge on tähän aikaan perjantai-illasta varsin hiljainen, sillä meidän lentomme lisäksi täältä non-schengen alueelta on lähdössä ainoastaan muutama Finnairin Turkin lento. Loungessa olisimme päässeet myös saunomaan sekasaunassa, mutta jätämme saunomiset toiseen kertaan. Loungen tilat hohtavat uutuuttaan ja pieniä hienoja yksityiskohtia on paljon. Rakastuin syvästi loungen ruusukultaisiin messinkihanoihin ja ovenkahvoihin.

Lentomme on suhteellisen täynnä vaikka kyseessä on tämän lentoyhteyden vuoden ensimmäinen lento. Meidän seurue saa kunnian olla yksin businessluokassa omalla ykkösrivillä, sillä ketään neljättä businessluokkaan kanssamme ei saavu. Mielestäni paras tapa käyttää Finnairin pisteitä on upgreidaukset business-luokkaan. Lentomme lähtee hieman ennen kello iltakymmentä. Syömme purserin tarjoileman kana-ateriamme ja nautimme muutaman lasin samppanjaa ennen kuin yritämme torkkua muutaman tunnin ennen Nur-Sultaniin saapumista.

Kokonaislentoaikamme on neljä tuntia, mutta kolmen tunnin aikaeron vuoksi ikään kuin menetämme perjantain ja lauantain välisen yön. Lento saapuu perille aamuviiden aikaan paikallista aikaa.

Pääsemme sujahtamaan lentokoneesta ensimmäisten joukossa ulos. Nur-Sultanin lentokenttä vaikuttaa suhteellisen uudelta. Siellä täällä meitä on vastassa lentokentän henkilökuntaa, joka ohjaa meitä kohti passintarkastusta. Viisumia emme tänne Kazakstaniin onneksi tarvitse viikonloppumatkaa varten.

Matkamme passintarkastukseen tyssää kuitenkin passintarkastuksen jononauhojen loppupäässä. Virkailija neuvoo meitä menemään täyttämään erillisen paperilipukkeen ennen kuin pääsemme passintarkastukseen. Tottelemme häntä kuuliaisesti ja menemme täyttämään paperilappuun yhteystietomme. Lipukkeessa on myös monta kohtaa kyriilisillä aakkosilla. Täytämme laput ja lähdemme uudelleen jonoon. Emme pääse edelleenkään läpi, tietoja uupuu lipukkeistamme. Lisäämme tietoja kyriilisten aakkosten ilmoittamiin tyhjiin kohtiin joissa ei ole englanninkielistä selitystä lainkaan. En ole varma saako passintarkastaja harakanvarpaistani selvää, mutta kolmas kerta toden sanoo ja pääsemme vihdoin passintarkastajien nenien eteen. Minusta otetaan valokuva ja kysytään missä asun.

Otamme ystäväni J:n kanssa molemmat omat Reissunetit käyttöömme matkapuhelinliittymissämme hintaan 19,90 euroa, jotta pääsisimme tilaamaan Yango-taksit hotelleillemme. Netti on turkasen hidas, mutta toimii viikonlopun aikana juuri ja juuri taksin tilaukseen. Muusta nettiaktiviteetista sen yhteyden avustuksella saamme vaan haaveilla. J toteaa ettei ole missään maassa törmännyt yhtä huonoon Reissunetti-yhteyteen. Hän on lukenut myös netistä, että valtio saattaa myös säädellä internetyhteyksiä ”tarpeen vaatiessa”.

Meinaamme saada uuden ystävän päästyämme tullin ovista läpi. Sitkeä paikallinen mies yrittää tarjota meille kovasti taksipalveluitaan. Kieltäydymme jämäkän kohteliaasti useaan kertaan ennen kuin pääsemme hänestä eroon.

Saamme nopeasti Yango-taksin ja ihailemme vaaleanpunaisena hohtavaa taivaanrantaa. Aurinko on juuri nousemaisillaan. Nur-Sultanin lentokenttä sijaitsee suhteellisen lähellä kaupunkia. Kaupungista on vain noin 15-30 minuutin ajomatka lentokentälle. Yango-taksimme hinta ei päätä huimaa, 1900 tengen hintaan (eli noin 4,50 euroa) saamme kyydin lentokentältä hotelleillemme. Maksoin bussilipustani kotoa lentokentällekin enemmän! Nyt samaan hintaan kolme henkilöä pääsee ovelta ovelle matkatavaroineen. Halpaa.

One day in Nur-Sultan

Hotellille päästyäni kellahdan leveään sänkyyn väsyneenä ja nukun nelisen tunnin yöunet ennen siirtymistäni hotellin aamiaiselle ja kohti päivän nähtävyyskierrosta. Syön hotellilla aamukymmenen jälkeen 6,5 euron hintaisen aamupalan, joka on varsin kattava, mutta ei ehkä täysin länsimaiseen makuun. Maukkaan näköisestä patongista en meinaa millään leipäveitsellä saada palan palasta irti. Oliko se vain koristeena?

Näkymä Isim-joelle ystävieni hotellihuoneesta

Kävelen hotelliltani noin kymmenen minuutin matkan ystävieni hotellille ja otamme Yango-taksin kohti päivän ensimmäistä nähtävyyttä, Hazrat Sultan moskeijaa.

Hazratin moskeija

Emme pääse vierailemaan moskeijan sisälle hellevaatteissamme ja jatkamme matkaa mahtipontisen moskeijan ohi kävellen kohti Kazakstanin kansallismuseota. Sisäänpääsyn uudehkoon museoon lunastamme itsellemme neljän euron hintaan. Museossa korostetaan rakkautta omaa isänmaata kohtaan ja maan sankareita nostetaan jalustoille. Onhan tämä Kazakstan valtavan kokoinen maa, se on maailman suurin sisämaavaltio. Venäjän kanssa maalla on rajaviivaa 6 467 kilometriä, Kiinan kanssa 1 460 kilometriä, Uzbekistanin kanssa 2 300 kilometriä ja Turkmenistanin kanssa 380 kilometriä. Kazakstan on läntisen Euroopan kokoinen maa eli lääniä riittää!

Etäisyydet kaupungissa ovat pitkiä ja siirtyminen nähtävyydeltä toiselle vaatii joko HOHO-bussin tai taksin. Museolta otamme Yango-taksin kohti Bayterekin tornia. Jono tornin huipulle johtavalle näköalapaikalle on kuitenkin pitkä joten päätämme kävellä kohti vieressä sijaitsevaa korkeaa Ritz-Carltonin hotellia. Löydämme hotellin yläkerroksista Selfie-nimisen ravintolan, jossa pääsemme lounastamaan Nur-Sultanin maisemia ihaillen. Syömme kevyehkön lounaan kohtuuhintaisesti. Otan maukasta porkkanakeittoa ja salaatin kananmaksalla noin 15 euron hintaan. Olisitko uskonut pääseväsi syömään tuohon hintaan yhteen kaupungin parhaimmista hotelleista? Hotellin saniteettitilat on vuorattu tyylikkäästi marmorilla.

Bayterek tower

Kaupunkinäkymiä Selfie-ravintolasta

Vatsa täynnä ruokaa reippailemme kävellen kohti seuraavaa nähtävyyttä, suurta jurttaa muistuttavaa Khan Shatyr-kauppakeskusta. Jännä, että kaupungin yksi päänähtävyyksistä on kauppakeskus! Kauppakeskuksessa on hulinaa lauantaina iltapäivänä ja kauppakeskuksen katolla pääsisi trooppisempiin uintimaisemiin jos päättäisi vierailla kauppakeskuksen ylimpiin kerroksiin rakennetussa kylpylämaailmassa.

Khan Shatyr

Kauppakeskus on nopeasti kierretty. Pikaisella katsauksella kauppakeskuksen liikkeet toimisivat parhaiten teini-ikäisille tytöille. Ostimme muutamia tuotteita japanilaisesta Tiimarista eli Minisosta. Itselle matkaan tarttui patterikäyttöinen kasvojenpesemiseen tarkoitettu laite. Laite on edelleen kylpyhuoneen kaapissani käyttämättömänä.

Uber-takseja mainostettiin eri turistikartoissa, mutta en saanut ainakaan omaa Uber-sovellustani Nur-Sultanissa toiminaan vaan käytimme liikkumisiin J:n Yango-sovellusta.

Lauantaina illalla illastimme paikallisten herkkujen (lue: hevosenliha) parissa. Meille oli varattu pöytä Qasaq Gourmet -nimisestä ravintolasta. Tilasimme useita eri ruoka-annoksia ja maistelimme niitä. Vanhana heppatyttönä minulla ei ollut mitään ehdotonta nou nouta hevosenlihaa kohtaan, mutta toisaalta ei siitä tullut uutta lempparianikaan.

Ravintolassa meitä palveli ammattimainen tarjoilija ja saimme nauttia ravintolan henkilökunnan esittämistä lauluesityksistä ja taustalla pyörivistä paikallista luontoa ylistävistä videopätkistä. Hevoset laukkasivat siis ravintolassa niin taulutelevisioissa kuin lautasillamme. Hevosenlihan huuhtelimme alas kurkuistamme hyvillä viineillä ja erittäin suolaisella vedellä. Jos olet Kazakstanissa ja sinulle tarjotaan Borjomi-nimistä vettä niin valitse jokin toinen vesilaatu ellet pidä erittäin suolaisen veden mausta. Saimme veden muodossa makumatkan merenrantalomalle.

Lazy Sunday

Sunnuntaina päivä lähti liikkeelle hyvällä aamiaisella ystävieni St. Regis -hotellissa. Lauantain aikana olimme nähneet kaikki kaupungin päänähtävyydet ja pohdimme auton vuokraamista päästäksemme kaupungin rajojen ulkopuolelle.

Autonvuokraus ei ollutkaan helppoa. Olimme löytäneet pari tarjousta päiväretkistä omalla kuljettajalla, mutta 600 dollarin hinta kolmelta hengeltä, ottaen huomioon paikallisen hintatason kuulosti ryöstöltä. Varsinkin kun polttoainelitran saa tankista 30-40 sentillä.

Hotellin henkilökunta teki hyvää työtä ottaessaan selville eri autonvuokrauspalveluita. Melkein onnistuimme saamaan yhden auton 19 000 tengen (noin 45 euron) hintaan, mutta lopullisessa ”turvatarkastuksessa” vuokraamo ei autoa suostunutkaan meille vuokraamaan, kummallista. Hotelli löysi toisen vaihtoehdon, mutta hinta olisi noussut 19 000:sta 90 000:een, autoluokkaan vaikuttamatta.

Kiitimme hotellin henkilökuntaa tehdystä työstä ja päätimme ottaa Yango-taksin läheiselle keskitysleirimuseolle. Maksoimme Yango-kuskillemme 10 000 (23 euroa) tengen setelin edestakaisesta matkasta. Museolle ajoi hotellilta noin puolen tunnin verran ja maksoimme kuskille vasta päästyämme takaisin kaupunkiin Silkway-ostoskeskukseen. Alzhirin keskitysleirille tuotiin alkaen vuodesta 1938 isänmaansa pettäneiden miesten vaimoja ja lapsia. Nyt paikalla on muistomerkki ja museo.

Altzhirin keskitysleirin muistomerkki
Altzhirin museon kuvitusta
Altzhirin museon koskettavia kirjeitä
Keskitysleirimuseo
Kaupungin ulkopuolella oli tilaa

Sunnuntaina illalla lähdimme kävelemään Isim-joen vartta löytäen ihanan rantabulevardin. Söimme paikallisessa Ali-Baba -ravintolassa, jossa ruoka ei vetänyt hinnaltaan eikä maultaan lauantai-illan ravintolallemme, mutta saimme mahamme kuitenkin täyteen ennen kuin suuntasimme lyhyille yöunille.

Isim-joki auringonlaskun jälkeen

Nukuin lentoa edeltävät vähäiset tunnit levottomasti. Lentomme takaisin Helsinkiin tulisi lähtemään aamulla kello 5.40 joten lähdimme hotelleiltamme kello 3.45 aikaan.

Päätimme viikonloppumme tyylillä: meitä tuli hakemaan musta Lada-auto, jonka sisälle mahduimme juuri ja juuri matkatavaroidemme kanssa.

Neljän tunnin lento takaisin Helsinkiin täydessä lentokoneessa sujui torkkuen ja valmistautuen uuteen lomaviikkoon. Ystäväni J suuntasi suoraan lentokentältä kohti uutta työviikkoa eli Kazakstanin reissu on mahdollista suorittaa viikonloppureissunakin.

Kannattiko käydä Nur-Sultanissa?

Ilman muuta kannatti! Näin jälkiviisaana on hyvä todeta, että sunnuntaille meidän olisi pitänyt valita jo etukäteen jokin päiväretki lähistöllä sijaitseviin kansallispuistoihin tai ottaa lento maan kakkoskaupunkiin Almatyyn.

Nur-Sultanissa rakennetaan kovasti. Kaupunki oli varmasti erilainen Expo 2017 aikaan ja se tulee varmasti olemaan täysin erilainen taas parin vuoden kuluttua. Yhteisen kielen löytäminen ei aina ollut helppoa ja venäjän kielen osaamisesta olisi ollut reissullamme suuri hyöty.

Tässä muutamia hyviksi havaittuja kohteita Nur-Sultanissa:

SYÖ

Qasaq Gourmet
Selfie-ravintola Ritz-Carltonin yläkerroksissa
Ritz-Carltonissa olisi sijainnut myös kaupungin Tripadvisorin ykkösravintola Mökki

ASU

Pihistä: Comfort Hotel (kolme yötä tässä keskitason hotellissa maksoi 111 euroa)
Panosta: St. Regis

SHOPPAILE

Khan Shatyr

Silkway Shopping center

KOE

Isim-joen rantabulevardi auringonlaskun aikaan <3

Tein pientä yhteenvetoa kuinka paljon minulla kului rahaa näihin kahteen kokonaiseen päivään Nur-Sultanissa ja summa oli noin 135 euroa. Missä muualla pääset kokemaan näin hienoja asioita tuolla summalla?

Paluulennolla vieressäni istuu paikallinen mies, joka on matkalla Manchesteriin tapaamaan sukulaisiaan. Hän kehuu tätä Finnairin kätevää yhteyttä. Finnair lentää Nur-Sultaniin nyt loppukesästä 2019 parin kuukauden ajan. Ehkä pitempäänkin jos reitin suosio jatkuu? Lennoilla meidän suomalaisten osuus oli vähemmistössä. Suurin osa oli kazakkeja matkalla eteenpäin muihin Euroopan kohteisiin ja mahtoi mukana olla yksi jääkiekkojoukkuekin matkalla harjoittelemaan Suomen jäähalleihin.

Viikonlopun jäljiltä olin monta kokemusta rikkaampi, uusi maa plakkarissa ja hieman univelkaa yölentojen ansiosta.

Opin, että Kazakstanissa naiset juovat oluensa pillillä (why, oh why?), autoissa suositaan istuinpäällisiä ja venäjänkielentaidosta olisi erittäin paljon hyötyä reissatessa näissä itäisemmissä maissa.

Suosittelen lämpimästi Nur-Sultania, mutta varaudu keksimään myös muuta tekemistä reissullesi jos aiot kaupungissa useamman päivän viettää.

Reissun pakolliset kulut:

Suorat Finnairin lennot 320 euroa
Kolmen yön majoitus keskitason Comfort Hotel Astanassa 111 euroa

kulttuuri matkat

28 tuntia Philadelphiassa

Vieressäni istuva nainen aivastaa kolme kertaa. En tiedä vaimentavatko korvissani olevat korvatulpat aivastuksien äänet vai onko naisen aivastukset vain niin äänettömiä? Oma aivastukseni herättäisi edessämme olevan Business-luokan matkustajat.

Istun ystäväni J:n Finnairin platinakortin ansiosta American Airlinesin Main Cabin Extra -luokassa matkalla Zürichista Philadelphiaan. Käytännössä tämä tarkoittaa himpun verran enemmän jalkatilaa, aiemman koneeseen nousuryhmän  ja ilmaisen alkoholitarjoilun puolentoista litran muovisista viinipulloista kaadettuina. En tiedä olisiko se ollut niiden dollarien arvoista jos olisin tästä ”lisäpalvelusta” joutunut erikseen maksamaan.

Aiemmin koneeseen astuessani lentoemäntä sätti minua kun menen edellisen lentoemännän ohjeiden mukaan koneen toiselle käytävälle lentokoneen pienen keittiötilan läpi.Ihanaa asiakaspalvelua täällä American Airlinesilla! J valistaa minua, että kolmesta suuresta amerikkalaislentoyhtiöstä meidän allamme oleva yhtiö on kaikista eniten halpalentoyhtiömäinen.  Juomakärryt tulevat kohdallemme heti lentokorkeuden saavutettuamme, ou jee! Lentoyhtiön muovimukien koolle on kuitenkin pakko antaa pelkkää kiitosta! Koneen muovimukit ovat ainakin kaksi kertaa isommat kuin Finnairin käytössä olevat mukit, mutta eikös Amerikassa kaikki ole isoa?

Independence Hall

Yritän saada (pienehköön) suklaajäätelöpikariin lusikaksi kutsuttavaa littanaa muovinpalasta läpi, siinä onnistumatta. Jäätelö on kuin kiveä. Jäätelö ei ole ikinä aiemmin käsissäni kestänyt valmistetussa olomuodossaan näin kauaa.

Business-luokan verhot siintävät silmiemme edessä. Verhojen läpi näkee. Verhot muistuttavat kesämökkimme tuuletusikkunan hyttysverhoa. Verho erottaa meidän 14 hengen pienen Main Cabin Extra  -osaston Business-luokasta, joka nauttii muovisista pikareistaan virvokkeita. Astetta parempia virvokkeita kuin mitä me nautimme täällä pari penkkiriviä taaempana Main Cabin Extra -luokassamme. J ihmettelee vieressäni Business-luokan muovisia pikareita. Mikseivät ne ole lasia?

Koneemme Boeing 767 on jo nähnyt useita lentomaileja. Meillä ei ole monelta muulta kaukolennolta tutuksi tulleita istuinkohtaisia näyttöjä vaan edessäni istuvan miehen takaraivon takaa näen yhden ”loossimme” yhteisistä näytöistä. Tunnen takapuoleni alla joka kerta pienen tärähdyksen kun joku vetää vessan.

Lentokoneen nokka on kohti Philadelphiaa. Vietimme kahden tunnin vaihtoajan Zurichin lentokentän loungessa syöden välimerellisiä kasviksia ja jugurttia. Zürichin lentokentän loungen jälkeen emme kuule suomenkieltä ennen Helsingin kotiinpaluulentoa Prahan lentokentällä.

Edessämme on reilun yhdeksän tunnin lento kohti Philadelphiaa. Olin hankkinut kaksi vuotta voimassa olevan ESTA:n jo viime syksynä ennen New Yorkin lentoani, joten nyt minun ei tarvinnut maksaa uudelleen ESTA:n 25 dollarin kulua.

Matkamme lentokoneeseen ei mennyt ihan suoraviivaisesti. Zürichin lentokentän portilla ojensin oman boarding passini, mutta minua ei päästettykään heti koneeseen sisään. Luulin ensiksi, että kyse on siitä ettei vielä ollut oman boarding groupini vuoro. J oli kuitenkin tarkkaavaisempi ja ohjasi meidät tiskille, jossa meille pidettiin pienimuotoinen kuulustelu. Tiskin takana työskentelevä jenkkinainen otti passimme ja boarding passimme vuorotellen käsittelyynsä. Huomasin, että meidän nimet oli kirjoitettu käsin erilliseen vihkoon virkailijan nenän eteen.

Minulta kysyttiin mm. missä olen töissä, mitä teen työkseni, kuka on tämän yrityksen pääjohtaja, mitä teen vapaa-ajallani, missä joogani joogaan. Suljettuja kysymyksiä toinen toisensa jälkeen, ikäänkuin olisin jossain englanninkielen suullisessa tentissä. Takeltelen sanoissani, sillä kysymykset tuntuvat vaan niin absurdeilta? Tiskin takana oleva henkilö ei todellakaan tiedä kuka on meidän yhtiön pääjohtaja!

J:lle tehtiin samantyyppinen kuulustelu minun jälkeeni. Saimme passeihimme pienet tarrat takakanteen ja luvan ahtautua lentokoneen sisälle aseistettujen vartijoiden ohi. Portilla työskentelevä lentoyhtiön miestyöntekijä hyvästelee minut suomeksi sanomalla ”kiitos, moi moi!”.

Lento sujuu mukavasti torkkuen ja kirjaa lukien. Rajamuodollisuudet Philadelphian kentällä sujuvat kätevästi kolmen aikaan lauantaina iltapäivällä paikallista aikaa. Passintarkastaja kummastelee Philadelphian matkani lyhyttä kestoa, mutta kirjaa passiini kuitenkin maahantuloleiman tottuneesti. Aurinko paistaa ja lentokenttä sijaitsee lähellä Philadelphian keskustaa.

Päätämme ottaa Uber-kyydin kohti Airbnb-kämppäämme. Kyytimme saapuu nopeasti ja kustantaa meille hieman vähemmän kuin taksi, hieman alle 30 dollaria. Taksin hinta olisi ollut 35 dollaria. Junalla keskustaan olisi päässyt 6,50 dollarilla, mutta hintaero oman kyydin ja julkisen kyydin välillä on niin pieni, että päätämme panostaa helppouteen.

”Kotikatu”

Uber-kyydillämme olemme noin varttitunnissa majapaikassamme Ridge Avenuella. Onkohan katu nimetty Kauniiden ja rohkeiden mukaan, heh heh. Kotikatumme ei kuulu Philadelphian hienoimpiin. Huomaamme porraskaiteessa kiinni olevat avainkotelot ja koodini avulla saan niistä yhden auki. Mieleemme tulee erilaisissa pakopeleissä käytettävät haastetehtävät.

Kävelemme pitkän käytävän läpi kohti tulevan yön majapaikkaamme, ikkunatonta kahden makuuhuoneen asuntoa. Edelleen tämä muistuttaa pakopeliä 😀 Luksus ei kuulu tämän majapaikan sanavarastoon, mutta ajaa asiansa yhden yön ajaksi. Jääkaapin päältä J huomaa kolamaista töhnää ja yhden yksinäisen irtoripsiparin. Meillä molemmilla on kuitenkin omat isot sängyt ja isojen peittojen alle pystymme kaivautumaan ilmastoinnin kylmyyttä karkuun.

Shop till you drop!

Jätämme reppumme majapaikkaamme ja suuntaamme kävellen kohti kaupungin keskustaa ja vielä muutaman tunnin ajan auki olevia liikkeitä. Huomaamme myöhemmin, että osa kaupoista on Philadelphiassa auki myös sunnuntaina, kätevää!

Market Street

Tässä muutamia poimintoja Philadelphian shoppailutarjonnasta.

Philadelphian keskustan shoppailualueet sijaitsevat pääosin Chestnut  Streetillä ja Market Streetillä.

  • Century 21(New York vastaavissa liikkeissä ei ollut viime vierailuni aikana näin siistiä kuin tässä liikkeessä, jes!)
  • Uniqlo Chestnut Streetillä
  • Rittenhouse Squaren lähistöllä on myös paljon pienempiä muotiliikkeitä. Puisto antaa myös ihanan vehreän lepotauon shoppailukierroksen keskellä!

Edellisenä viikonloppuna Philadelphiassa ollut vanha työkaverini vinkkaa meille One Liberty Observation deckistä. Suuntaamme rakennuksen 57. kerrokseen (hissillä) ihailemaan maisemia. Sisäänpääsymaksu on kohtuullinen, 15 dollaria per henkilö eikä näköalapaikka kuhise turisteja valtoimenaan vaikka on lauantai-ilta.Hinta on huomattavasti halvempi kuin mitä olisimme näköalavierailusta esimerkiksi New Yorkissa maksaneet!

Tunnen jalkojeni alla miten tämä korkeaa rakennus heijuu, apua! Näköalakerroksen suhteellisen likaisten ikkunalasien takaa on kuitenkin hyvä ihailla ympärillemme avautuvia maisemia. Nautimme yläilmoissa juoma-automaatista ostettuja Diet Pepsejä. Miksei Suomestakin voi saada Diet Pepsiä, mur!

Takaisin tukevan maan pintaan päästyämme nappaamme läheisestä Mäkkäristä ateriat mukaamme, sillä nälkä alkaa kurnia. Alkaahan kello olla Suomen aikaa olemaan jo aamuyön tuntien puolella! Päätämme jatkaa matkaamme kohti kämppäämme, sillä Mäkkärin asiakaskunta ei vaikuta siltä, että pystyisimme rauhassa nauttimaan päivän transrasva-annoksemme.

Kävellessämme kohti asuntoamme huomaamme kuitenkin Rail Parkin, Philadelphian pienemmän vastineen New Yorkin High Line Parkille.

Rail Park
Täällä minäkin lukisin kirjaa lauantai-iltana!
Rail Parkin ihanat keinutuolit

Syömme aavistuksen jäähtyneet Mäkkäri-ateriamme ihaillen Philadelphian keskustan taakse painuvaa aurinkoa ja stalkkaamme kuinka eräästä pariskunnasta otetaan valokuvia. Pakko myöntää, että Rail Park ja auringonlasku sopivat valokuviin mahtavasti ikuistettaviksi! Rail Parkin on tarkoitus laajentua lähivuosina.

Philadelphiassa oli todella paljon kivoja muraaleja!

Vikat tunnit Philadelphiassa

Sunnuntaiaamuna on aika pakata reput ja suunnata kaupungille. En löydä asunnostamme ohjeita avaimen palautukseen eikä vuokraemäntämme vastaa viestiini nopeasti. Itseasiassa hän ei ole vastannut vielä tähän päivään mennessä ollenkaan viestiini! Tällaista kommunikaation tasoa en ole aiemmissa Airbnb-kohteissani törmännyt. Päätämme lopulta jättää avaimen samaan paikkaan mistä sen otimme.

Airbnb-kämppien huonona puolena on se ettei matkatavaroille ole helppoa säilytyspaikkaa jos ei ole suoraan majapaikasta lähdössä lentokentälle. Löydän netistä Vertoe-nimisen palvelun, jossa pystyy netissä etukäteen varaamaan matkatavaroilleen 5,95 dollarin hintaan säilytyksen.

Meitä lähin Verteon toimipaikka on Old Cityssä sijaitseva hostelli jonne kävelemme parissa kymmenessä minuutissa. Kävelymatkamme aikana bongaamme muun muassa kahden miehen tekevän piristysainekauppaa eräässä tieristeyksessä ja eteemme sattuu myös Yhdysvaltain vanhin asuinkatu Elfreth’s Alley, jonka juuret ovat peräisin 1720-luvulta.

Elfreth’s Alley

Sunnuntain aikana kävelemme reippaat 35 000 askelta tutustuen Philadelphiaan. Näemme historiallisia rakennuksia, viiletämme hetken elokuvahistoriassa Rocky Stairseja kummastellen, näemme Rocky-patsaan ja vierailemme Philadelphia Museum of Artissa hellettä paossa. Saamme kunnon kävelytreenin ennen kahdeksan tunnin lentoamme kohti Prahaa.

Philadelphia Museum of Art
Kuuluisat Rocky stairsit
En ottanut Rocky-patsaan kanssa selfietä, sillä kuvausjono kiemurteli pitkänä

Syömme nopean lounaan ihanassa kauppahallissa Reading Terminalissa ennen lentokentälle siirtymistä. Tässä kauppahallissa on tunnelmaa ja kaikenlaista ruokaa! Helteinen päivä oli tehnyt erityisesti Yhdysvaltain vanhimman jäätelökioskin Bassettsin eteen pitkän jonon.Laukkujen säilytyspaikan mies suositteli myös Reading Terminalin hollantilaisen ravintolan pannukakkuja meille, mutta tältä reissulta ne jäivät testaamatta.

Reading Terminalin vilinää

Valitsemme ensimmäisestä näkemästämme kojusta Philly Cheesesteakit, kaupungin kuuluisat lihapatongit. Bongaan meille istumapaikat teini-ikäisten koulupoikien pöydästä. Pojat kysyvät minulta mistä tulemme ja miten pitkään olemme Yhdysvalloissa. Pojan ilme on hämmästyyt kun kerron hänelle, että olemme täällä ainoastaan kaksi päivää. Todellisuudessa kaksi päivää on yläkanttiin pyöristetty vastaus. En kehtaa sanoa hänelle, että vietämme täällä ainoastaan 28 tuntia!

Philly Cheesesteakien maku ei vakuuta meitä. Lounaamme on ikään kuin iso hot dog-sämpylä, jonka välissä on lihasuikaleita, sipulia ja juustoa.Noh, tulipa testattua kaupungin nimikkoruoka.

City Hall
JFK Plaza ja Love-kyltti. Ehkä kaupungin suosituin selfie-paikka 😀

Näimme 28 tunnissa yllättävän paljon. Jos meillä olisi ollut enemmän aikaa niin olisimme luultavimmin tutustuneet Fishtownin kaupunginosaan ja Fairmont Parkiin vuokraamalla pyörät allemme. Philadelphian keskusta saa kiitosta käveltävyydestään. Kaduilla näkyi kuitenkin kaupungin nurjakin puoli, kodittomia ja erilaisten aineiden vaikutuksen alaisena olevia ihmisiä oli silmin nähtävän paljon.

Philadelphian lentokentän sunnuntaisen iltapäivän turvatarkastuksessa joudumme jonottamaan tovin. Jonon kasvaessa A-terminaalissa liian pitkäksi, henkilökunta ohjaa meidät juna-seisakkeen kautta kohti B-terminaalin turvatarkastusta. En tiedä säästimmekö siinä yhtään aikaa, mutta ehdimme kuitenkin vierailla hyvin Centurion Amex -loungessa ennen Philadelphia – Praha -lentomme alkamista.

Lounge oli äärimmilleen täyteen ammuttu sunnuntaina iltapäivästä, osa matkustajista joutui istumaan melkein lattialla. Onnistuimme saamaan kuitenkin oman pöydän samppanjalaseillemme ja söimme varhaisen illallisen loungessa ennen kuin reilun kahdeksan tunnin lentomme kohti Prahaa alkoi.

Tällä kertaa meidän Main Cabin Extra-paikkamme A330-koneessa olivat heti Pemium Economy-luokan takana ja meillä oli tällä kertaa ruhtinaallisesti jalkatilaa. Premium Economyn asiakkailla oli astetta isommat penkit ja heidän ruokansa tarjoiltiin posliinilautasilta hieman suuremman jalkatilan päällä.

Tällä lennolla ikkunapaikalta pääsi tarvittaessa harppomaan toisen jalkojen yli vaivattomasti. Onnistuimme saamaan unen päästä kiinni melko pian ruokatarjoilun jälkeen ja nukuimme molemmat noin viiden tunnin yöunet. Kätevää! American Airlinesin ruoka- ja juomatarjoilua on pakko siitä kiittää, että se aloitettiin käytännössä heti ilmaan nousun jälkeen. Se antoi monelle mahdollisuuden entistä pidempään lepoaikaan lennolla.

Lentokoneen elokuvatarjonta olisi ollut menolentoa parempi, mutta onneksi maltoin vuorata itseni J:n mukana tuomilla silmälapuilla, tohveleilla ja korvatulpilla. Enkä herännyt unieni aikana kuin muutaman kerran kun lentoemännän takapuoli osui puolittain käytävällä retkottavaan olkapäähäni.

Takaisin Suomessa olimme maanantaina kello 15 paikallista aikaa. Olin pois kotoa 58 tuntia ja ehdin kokemaan tämän reissun. Edelleen suurin osa lähipiiristäni on sitä mieltä, että reissussamme ei ollut mitään järkeä. Eräs työkaverini aikoo käyttää tätä matkaa esimerkkinä kun hänen oma äitinsä kyseenalaistaa hänen reissunsa.

Locan Circle & Square tarjoaa hienot näkymät City Hallille päin. No swimming-kyltti ei estänyt koirien ulkoiluttajia vilvoittelemasta koiriaan altaassa.

Philadelphian reissun plussat ja miinukset

  • + Näimme yllättävän paljon lyhyessä ajassa
  • + Lennot sujuivat ajoillaan
  • + Sää suosi meitä
  • +Emme kärsineet aikaerorasituksesta, sillä emme ehtineet tottumaan uuteen aikarytmiin
  • -Kämppämme ilmastointia ei pystynyt säätämään
  • -Kämpän yläkerrassa asui norsuja (?), korvatulpat olivat pakolliset yöllä!
  • -Kaupungilla olonsa tunsi välillä hieman turvattomaksi kun vastaan käveli erilaisissa aineissa olevia ihmisiä
  • -Jouduimme hankkimaan erillisen matkatavarasäilytyksen vikoiksi tunneiksi
  • -Suomalaisen on kallista pitää omaa nettiään paikan päällä vaan on wifi-verkkojen varassa

Philadelphiassa saa kulumaan hyvin pari päivää. Philadelphia sopiikin hyvin päiväretkikohteeksi vaikkapa New Yorkista käsin, sillä junamatka näiden kahden kaupungin välillä sujuisi puolessatoista tunnissa.

Reissun pakolliset kustannukset:

  • Lennot 304 euroa per pää
  • Majoitus 76,23 euroa per pää
  • Lentokenttäkuljetukset Philadelphiassa 30 dollaria (noin 27 euroa), Suomessa 5 euroa.
kulttuuri matkat