Matkajärjestelyjä Islantiin

islanti_ilmasta.jpg

Annoimme Rouva Äidille 60-vuotislahjaksi Unelmamatkan. Minä kaikessa maailmanmatkalaisuudessani valikoiduin hänelle matkaseuraksi ja pihistimme vielä siskoltani pienen tytön mukaan piristämään matkaamme. Matkan kohteen päätti tietenkin Rouva Äiti ja matkan ajankohdan sain pienellä uhkailulla sovittua pääsiäisen aikoina, jolloin myös ostimme lentoliput. Matkustaisimme toukokuussa Islantiin!

Nyt tekin pääsette KaoToursin mukana Islantiin, vaikka toukokuu vilahtikin jo ohitse!

Olin jo tutkinut etukäteen valmismatkoja, mutta neljän päivän perilläolo ei houkutellut Rouva Äitiä. Ei kyllä minuakaan, sillä ne tuntuivat aika kalliilta. Rouva Äidin toive oli päästä lillumaan kuumiin lähteisiin ja minä tahdoin nähdä lunneja. Näillä eväillä lähdin suunnittelemaan matkaa maahan, josta en oikeasti tiennyt paljon mitään. 🙂

Ensimmäiseksi pyöräilin kirjakauppaan ja luin Berlizin matkaoppaan kannesta kanteen. Sen jälkeen hylkäsin matkaoppaan ja aloitin googlettamisen ja kavereilta vinkkien kyselyn. Niitä tuli ihanan paljon ja niiden perusteella rakensinkin matkamme rungon.

La                  Lento Islantiin ja ilta Reykjavikissa

Su                  Päivä Blue Lagoon kylpylässä

Ma                 Bussilla etelään Landeyjahöfn-satamaan ja sieltä lautta Vestmannayeriin

Ti                   Vestmannayeriin tutustumista

Ke                 Lautalla ja bussilla takaisin Reykjavikiin, oleilua Reykjavikissa

To                  Golden Circle kierros ja ilta Reykjavikissa

Pe                  Lento takaisin Suomeen

 

lentokoneesta.jpg

Lennot varasin Momondon kautta, vertailin toki muitakin sivuja, mutta täältä löytyivät halvimmat. Lennot 10.-16.5. saatiin 235 € henki, sillä virallinen turistikausi alkaa Islannissa vasta 15.5. Vertailin hintoja myös kesälle ja syksylle todetakseni, että kesällä ja vielä syyskuussakin lennot olivat 600 € kieppeillä. 

Hotelleja etsin vasta ihan viimeisillä viikoilla, sillä energiaa töiden jälkeen ei ollut ja koko matkasuunnitelmakin hahmottui aika viime metreillä (tein tällä siskoni hulluiksi, he ovat ehkä hieman liian tottuneita täsmällisiin ja ajoissa tehtyihin matkasuunnitelmiini..). Hain hotelleja ainakin Momondon, Supersaverin ja Hotels.comin kautta, vertailin hintoja ja hotellien arvioita ja nappasin mielestäni parhaimmat. Kerron hotelleista lähemmin toisessa jutussa.

Lentokentältä Reykjavikiin pääsee ainakin kahden eri firman busseilla Reykjavik Excursions ja Island Excursions. Ostin meille kuljetukset lentokentältä hotellille ja takaisin etukäteen (n. 28 € edestakaisin). Hinta tuntui aika kalliilta, mutta lopulta kun tajusi kuinka kaukana lentokenttä oli, niin hinta alkoi tuntua ihan kohtuulliselta. Lisäksi lentomme lähti perjantaina niin aikaisin, etten edes tiedä miten olisimme päässeet lentokentälle muutoin.

Matka Vestmannayeriin näytti hyvin helpolta netissä. Löysin paikallisen bussifiman (straeto.is) sivuilta bussin 52, joka huristelisi Reykjavikista Landeyjahöfniin. Googlettamalla löytyi lautta (eimskip.is) jolla pääsisi saaren pääkaupunkiin Heimaey (haha, se oli ainoa kaupunki siellä). Helppo se olikin, kunhan ensin löysi bussin lähtöpaikan Reykjavikin esikaupunkialueelta nimeltä Mjódd. Minä pidin neuvonpitoa respan sedän kanssa ja totesimme että menisimme sinne taksilla. Taksi maksoi noin 8 € ja oli hieno päätös. Bussikuski oli epäystävällinen eikä myynyt meille lippuja bussista, joten kipittelin bussiasemalle ymmärtämättä ollenkaan menisinkö ostamaan bussiliput postista vai kioskista, sillä ne olivat ainoat asiat mistä lippuja olisi voinut kysellä. Koetin kioskia ensin ja onnistuin saamaan liput. Paluumatkalla oli onneksi eri kuski, joka neuvoi, että Mjóddista pääsee keskustaan bussilla 3, samoilla lipuilla kuin olimme matkustaneet puolen saaren halki. Paikallisbussin kuski oli kiltti matkalaisille ja jätti meidät mahdollisimman lähellä uusinta hotelliamme pois. 

Retkiä ja tekemistä järjestin matkan aikana aina sen mukaan, mikä tuntui helpoimmalta ja joustavimmalta myös matkaseuraani ajatellen. Kerron teille tekemisistämme hieman myöhemmin, sillä nyt on aika laittautua nätiksi ja lähteä juhlimaan toukokuun viimeistä iltaa!

 

 

Suhteet Ystävät ja perhe Matkat Suosittelen

Kinkkuvoileipäkakku kummipojalle

011387b9da8cfd6bff259cd9debef0a18495d2d41f.jpg

Ihana pieni kummipoikani kastettiin viime viikolla. Kyselin hänen äidiltään jo hyvissä ajoin ennen syntymää, mitä voisin tehdä ristiäisiin. Jossain vaiheessa leipomus nimeytyi voileipäkakkuun. Lohi jäi allergiastani johtuen pois laskuista, joten päätimme, että voileipäkakusta tulisi kinkkuinen.

Suunnittelin jo hyvissä ajoin tilaavani jostain pienestä leipomosta tai konditoriasta tumman ja vaalean leivän voileipäkakkusiivutuksella. Tällöin saat kakusta taatusti tasaisen ja se on helppo tehdä.. Noo, hyvä ajatus, mutta unohdin tehdä sen. Niinpä ostin ihan normaalia ruisvuokaleipää ja paahtoleipää. Vertailin hieman kokoa kaupassa toisiinsa ja päätin, että näillä pärjätään. 

Voilepäkakun täytyy olla kostea, joten kakku täytyy koota vähintään edellisenä iltana ja koristella juhlapäivän aamuna. Jos valmistelet isoja juhlia, voileipäkakun voi täyttää vaikka viikkoa aiemmin ja laittaa pakkaseen. Tällöin kakku täytyy nostaa jääkaappiin sulamaan edellisenä iltana, jotta sen voi seuraavana päivänä koristella. 

Ainekset:

6 viipaletta hapanvuokaa

6 viipaletta hiivavuokaa (paahtoleipää)

5 dl kasvis- tai lihalientä

n. 300 g saunapalvikinkkua

100 g creme fraicea

100 g maustamatonta tuorejuustoa

ruohosipulia

3 kananmunaa

50 g voita

suolaa ja pippuria

Koristeluun:

1 tuubi (250 g) majoneesia

200 g saunapalvikinkkua siivuina

kirsikkatomaatteja

vesikrassia ja ruohosipulia

Aloita valmistamalla tahnat. Keitä kananmunat, jäähdytä ne kylmässä vedessä, painele kananmunat haarukalla pieneksi hakkeeksi ja lisää sulatettu voi (säästä pikkuisen voita kinkkutahnaan). Mausta suolalla ja pippurilla. Leikkaa kinkku pieneksi sipuksi ja soseuta yhdessä ranskankerman ja tuorejuuston kanssa. Mausta tahna pienellä lirauksella sulatettua voita, silputulla ruohosipulilla, hippusella suolaa ja mustapippuria.

Ota esille aluta, jolle kakun kokoat. Aloita tummalla vuokaleivällä (3 kappaletta). Leikkaa reunoja hieman tasaisemmaksi, jos tarve vaatii. Kasta leipäpalat yksi kerrallaan kasvis/lihaliemessä niin, että ne kastuvat kunnolla. Kokoa ensimmäinen kerros alustalle ja täytä kinkkutäytteellä. Kasta seuraavaksi kolme vaalealeipäpalaa ja aseta ensimmäisen kerroksen päälle. Täytä toinen kerros kananmunatäytteellä. Kasta kolme hapanleipäpalaa liemessä ja täytä kolmas kerros taas kinkkutäytteellä. Kasta viimeiset vaalea leipäpalaset liemessä ja aseta ne viimeiseksi kakun päälle. 

Ota iso pala kelmua ja painele sen avulla kakkua hieman. Siisti seinämät, jotta kakku olisi mahdollisimma tasainen. Kelmuta koko kakku ja nosta se yöksi jääkaappiin.

014da7973c42c2c81504da01eb30cd25c56ff939fa.jpg

Seuraavana päivänä nosta kakku pöydälle. Tässä vaiheessa kakkua pystyy vielä muotoilemaan, joten painele kakun reunat tasaiseksi, kun se on vielä kelmutettuna. Kuori tämän jälkee kakku kelmusta ja aloita koristelu. Tasaisimman pinnan kakulle saat, kun levität majoneesin reunoille paletilla. itse pursotin aina hieman majoneesia paletille ja sitten sivelin sen kakkuun. Levitä aluksi ihan ohut kerros majoneesia ja tilkitse kakku tasaiseksi . Levitä tasatulle pohjalle majoneesia pitkin tasaisin vedoin. Reunan voi koristaa corn flakeseilla, ruohosipulisilpulla, juustoraasteella tai millä tahansa mikä mielestäsi näyttää hyvältä. Itse koristelin sen isoilla ja pienillä vesikrassin lehdillä. 

Päällyosaa varten aloitin tekemään kinkkuruusukkeita ja ladoin niitä hiukan kuin hullu hatuntekijä kakulle. Yritin koristaa päällystäkin vesikrassilla, mutta totesin sen hieman liian kasariksi. Piristin kinkkukimaraa muutamilla kirsikkatomaateilla ja koetin lisätä väleihin hieman ruohosipulitupsuja. Liian kasaria taas. Taiteilin kummipojan nimen alkukirjaimen nurkkaan. Katselin sitä siinä pari sekuntia ja totesin, että se näytti kauhealta ja pilasi kakun tunnelman. Lopulta sidoin ruohosipulista koristeelliset kimput ja hyväksyin ne vihdoin kakkun koristukseksi. Tällainen siitä tuli.

01c6be2e4ef0033ac2c0cfb81b6ae2c9b7adfa8063.jpg

Toivottavasti tykkäätte. Vieraat ainakin pitivät ja kakku maistui heille hyvin. 

Suhteet Ruoka ja juoma Ystävät ja perhe DIY