Tulppaanikuumetta, helmikorvakoruja ja muita taideteoksia

Aikuisten kuvakirja.jpg

Odotan joka vuosi tulppaanien aikaa. Tunnen arkista onnellisuutta siitä, että välillä unohdan tulppaanit ja saan kaupassa huomata, että on taas niiden aika. Tiedän mistä ihastus alkoi. Eräästä joulusta, kun kotona tuoksui siivouksen jälkeinen raikkaus. Lakanat rapisivat pakkasesta tuodusta ilmasta. Ihon pinnassa sävähteli vilpoisuus tuuletuksen jälkeen, mutta sinne tänne ripotellut joulukoristeet lämmittivät mieltä. Kuuntelin Shrek elokuvien soundtrackeja joilta Dana Glover ja Eels lauloivat. Valkoisen lintukuvioisen kaapin päällä kurkisteli maljakossa valkoisia tulppaaneja.

Joka kevään saapuessa, ostettuani kimppu toisensa jälkeen tulppaaneja, haaveilen matkasta Amsterdamiin. Pyöräilisin niittyjen ohi ja imisin kukkaloistoa itseeni välittämättä siitä, että kuulostan ja näyttäisin kliseiseltä matkustajalta tuulimyllyidyllissä.

Puhtaasti tulppaanihullutuksesta johtuen nappasin Valamon luostarin Lafkasta, kirpputorilta, Tulppaanikuume -pokkarin. Myös kannen kuva oli kaunis, vaikka pehmeäkantisen kirjan reunat käperöityivätkin ylöspäin. Tulppaanikuume eli tulppaanimania on oikeasti Alankomaiden historiassa 1630-luvulla tapahtunut sijoituskupla, jolloin tulppaanisipuleiden hinnat kohosivat ennätyslukemiin. Syynä olivat virustenaiheuttamat värimuutokset. Ja ihmisten taipumus hullaantua. Ja hulluuntua.

Tulppaaneja.jpg

Deborah Moggachin kirjassa Tulppaanikuume nuori tyttö naitetaan taloudellisen turvan vuoksi avioliiton turvasatamaan vanhemmalle miehelle. Nuoren Sophian ja tuoretta avioparia (kerrottakoon ettei aviomies ole niin tuore) ikuistamaan tulleen muotokuvaamaalarin välille syntyy kiihkeä, eroottinen ja yllätyksellinen tarina, joka kääntää tapahtumat trilleriksi ja lopulta sanattomaksi jättäväksi satiiriksi. Loppua kohden mietin miten kirja säilyttää tarinan niin ettei se lässähdä, masenna tai muuten vain jää harmittamaan. Tilanne jännittyy lopussa ja yllättää. Kirjasta on tehty myös elokuva, jota tähdittävät upeat Alicia Vikander, Judi Dench ja Christopher Waltz.

Tulppaanikuume muistuttaa tunnelmaltaa Tracy Chevalierin Tyttö ja helmikorvakoru -kirjaa, joka kuvaa miten taiteilija Jan Vermeerin kuuluisin maalaus olisi voinut syntyä. Piikatytön avustamana, joka ei saanut paljastaa hiuksiaan ja joka teki salaa reiän toiseen korvaansa, koska Vermeer tahtoi hänen pitävän kallista (muistaakseni vaimonsa) korvakorua maalauksessa. Oma pokkari kalpeni lainatusta kirjahyllystä löytyneeseen versioon, jossa on mukana kuvia muistakin Vermeerin teoksista. Kutsun niitä aikuisten kuvakirjoiksi. Alan tuntea vuosi vuodelta yhä enemmän vetoa taidemaalauksiin. Tästäkin kirjasta on tehty elokuva, jossa Scarlett Johansson esitti piikayttö Grietiä ja herra Darcy Vermeeriä. Tarkoitan siis Colin Firth. Suosittelen elokuvaa, vaikka Firth sopiikin paremmin Darcyksi, Harry Hartiksi ja jopa kuningas Yrjö VI:ksi.

Helmikorvakoruja.jpg

Tarinoita joissa on vastaavaa tunnelmaa, tunteita, salaperäisyyksiä, taiteilijoiden maalauksien henkiin heräämistä, upeita pukuja ja kankaita sekä historiasta poimittuja henkilöitä ovat ainakin..

David Eberhoffin Tanskalainen tyttö. Tositapahtumiin perustuva tarina kertoo taiteilijapariskunta Einarista ja Gretasta. Vaimo Greta pyytää miestään pukeutumaan kerran naismallikseen jonka seurauksena Einar huomaakin viihtyvänsä naisena, Lili Elbenä. Miten suhtautua rakastamaansa ihmiseen, kun rakkaus tarkoittaa samalla oman miehensä menettämistä. Lili Elbe on oikeasti ensimmäinen sukupuolensa korjannut ihminen.

Jessie Burtonin Nukkekaappi. Yle näytti BBC:n kolmiosaisen minisarjan taannoin, toivottavasti näyttävät sen vielä uudelleenkin. Sillä välin voi lukea kirjan jossa taiteilijalle naitettu Petronella Oortman (jälleen kerran nuori ja jälleen kerran avioliitto pelastaa nuoren ihmisen tulevaisuuden ja kunnian), saa häälahjaksi hellyyden ja läheisyyden sijaan nukkekodin johon mystinen miniatyristi toimittaa lisää osia ja joilla on voodomaisen pelottava tapa ennustaa tulevaa. Mitä salaisuuksia Nellan uuteen perheeseen ja kotiin liittyy. Myös Petronella Oortman on ollut todellinen henkilö.

Ps. Lue sisarteksti taiteenostamisen oppaasta täältä.

Kulttuuri Kirjat Leffat ja sarjat Suosittelen

Moni kirja päältä kaunis ja silkkaa tarinaa sisältä

Se saattaa tuoksua vanhalta ja kostealta, viiltää sormeen haavoja tai pudota kivuliaasti varpaalle. Se voi olla tuskastuttava oppikirja, joka on pakko lukea ja saa olon tuntemaan tyhmäksi, kun ei ymmärrä. Se voi olla turhanpäiväinen pölynkerääjä hyllyssä, painona muuttolaatikossa. Se voi toimia pelkkänä sängynjalan korvikkeena (tai toivottavasti ei), askartelumateriaalina tai kummitädin antamana lahjana jota ei kehtaa heittää pois.

Parhaimmillaan kirja on ihan itsessään kaunis esine (paitsi se kuolettavan tylsä oppikirja, jonka kannessa on jotain kemiaan liittyvää). Se on ajaton, symboloi kenties viisautta, mutta myös älyä ja luovuutta. Matkalippu kansien toimiessa suojakuorina.

Moni kakku päältä kaunis, vaan on silkkoa sisältä. Rumat ne vaatteilla koreilee. Ja lisää höpönlöpönsuomalainenvaatimattomuus sananlaskuja. Pahaa kakkua ainakaan en ole syönytkään. Ja minä, markkinavoimien (tiedostavana ja silti) uhrina, nostan mielelläni käsiini kauniin kirjan. Tunnustelen sen mattapintaisuutta, värejä ja kohokuvioituja kirjaimia. Aina kun näen vahat Debi Gliorin nupukkipintaiset Magiaa -sarjan kirjat, niitä pitää vähän sormella sivellä. Kuten sitä ihanaa pullakkakantista ja heleän vaaleanpunaista Flavia Bujorin Ennuskivien mahtia.

Sähköinen maailma voi ehkä sujauttaa korvaasi kirjan tarinaa, kulkea kevyemmin mukanasi ja toimia perinteistä lainausta nopeammin (jolloin säästätä vaivan joutumasta varausnumerolle kolmesataa). Mutta sähköinen kirja ei asetu syliin, kerro miltä kirjan sivun kääntyminen kuulostaa (sitä ei lasketa, kun C-kasetilta kuunnellessa Kaunotarta ja Hirviötä kuului aina taikaääni, kun sivu kääntyi), esittele kirjankanteen piilotettuja merkkejä tai sivuille painettuja kuvia.

Kirja on kokonaisuus kansipapereita myöten. Silkko ei muutu rukiiksi ulkokuorien ansiosta, mutta timanttinen sisältö ja ihana ulkoasu tukevat toisiaan. Esteettisyys, joita kirjat tuovat, ovat kaunis selkämysrivi kun saman sarjan kirjat tai väreiltään toisiinsa sopiva teokset tukevat toinen toistaan. Vanhojen niteiden nahkapinta tai koukeroiset kullatut kirjaimet. Kuva voi olla hyvinkin upea taideteos jo itsessään ja parhaimmillaan täydentää tarinaa. Sen merkitys voi selvitä kuten vastikään luetun Henkireikä kirjan kannen äänirauta tai fantasiakirjan kultaiset eläimet ja sateenvarjoilla liitävät hahmot. Ja miksei joku kirja voisi olla esillä vain kun se on kaunis, sama se mitä sen sisällä on.

Olisikin mielenkiintoista kuulla, minkälainen prosessi kirjan kansien kanssa tehdään. Miksi toiset kirjat ovat simppeleitä, mistä idea tulee, kuinka paljon kirjailija vaikuttaa niihin ja kuinka syntyy toisten kirjojen arvokkaan tuntuinen kansi. 

Silkkaa tarinaa sisältä.jpg

Viimeisimpiä ostoksia koska kannet

  • Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo, juuri niillä kansipapereilla, joilla itse kirjan aikoinaan luki
  • Jessica Townsendin Nevermoor – Morriganin koetukset, koska kansi hohteli auringossa ja siinä leijaili pieniä hahmoja sateenvarjon varassa
  • Leo Tolstoin Anna Karenina kahdessa osassa, koska kirjat olivat lempiväriäni keltaista, ja ehkä unohdin että minullahan on teos pokkarina
  • Mia Kankimäen Naiset joita ajattelen öisin, koska se sopii Kankimäen edellisen kirjan viereen, kannesta paljastui tähtikuvioita ja sisällä kuvia
Kulttuuri Kirjat Suosittelen Ajattelin tänään