Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin

jumalat_juhlivat_oisin_donna_tartt.jpg

Mitä sanoa kirjasta, jonka kaikki ovat lukeneet joskus ja johon kaikki ovat ihastuneet? Sellaisen kirjan uudelleen lukeminenkin tuntuu arveluttavalta, koska taika on voinut kadota. Ja kirjan luonnehdinta – no, yritetään.

 

Perustunteiden ja -kysymysten äärellä

 

Luulen lukeneeni Donna Tarttin Jumalat juhlivat öisin joskus 1990-luvun puolivälissä, lähes heti silloin kun se on suomennettu. Muistan ennen kaikkea hämmästyneeni: kirja, jonka päätapahtuma kerrotaan jo alussa, voi olla näin jännittävä. Tarina, jossa tapahtuu pahoja, inhottavia ja vieraita, kummastuttavia asioita, voi olla näin kaunis. Miten näin elokuvamainen tarina voi tuntua näin todelta?

Nyt toisella lukukerralla en suhtautunut kirjaan yhtä ällistyneen ihailevasti enkä pääosin myöskään lukenut sitä yhtä hypnoottisen kirjahimon vallassa. Mutta kyllä nuo aiemman lukukokemuksen fiilikset löytyivät taas. Ihastelin sitä, miten Tartt yhdistää klassiset kielen ja antiikin mytologian tähän päivään – melkein tähän päivään – ja yliopisto-opiskelijoihin nuoruuden levottomuuksineen. Vaikka romaanin hahmot ovat melko tyypillisiä tietyntyyppiselle tarinalle – älykköpoika, hyväntahtoinen mutta tyhmähkö nuorimies, toisiinsa kiinni kasvaneet kaksoset, perhetaustaansa välttelevä opiskelijapoika jne. – Tartt saa kuvattua heidän kauttaan ystävyyttä ja identiteetin etsimistä ja elämän perustunteita kiinnostavalla ja koskettavalla tavalla. Ennen kaikkea hän saa pohdittua moraalia. Saako tappaa, pitääkö synnit tunnustaa, saako yhteisön normeista poiketa? Ja kiinnosti minua ihan sekin, miten joku on saanut kehiteltyä näin kokonaisen, eheän ja hienon tarinan.

(Minun moraalini ei anna periksi puhua tarkasti kirjan juonesta, vaikka epäilenkin sen olevan monille tuttu. Jos ei ole, ja jos haluat tietää lisää, kehotan tutustumaan Wikipedian kirja-artikkeliin, jossa on juonikuvaus.)

 

Lukuromaani vai kaunokirjallisuutta?

 

Jumalat juhlivat öisin valikoitui siis lukemistooni siksi, että Tartt julkaisee syksyllä kolmannen romaaninsa, ja se on harvoin julkaisevan bestselleristin kohdalla aina kiinnostavaa. Tarttin toinen romaani Pieni ystävä jäi minulta kesken, mutta tämä kolmas teos kiinnostaa jo siksi, että siitä ei ole tietääkseni kerrottu juurikaan etukäteistietoja julkisuuteen. Sittemmin pohdiskelin myös lukuromaanin olemusta ja päätin, että Jumalat pääsee lukulistalleni.

Lukuromaanipostauksessa olin sitä mieltä, että Jumalat juhlivat öisin on ”vain” lukuromaani: sujuva, miellyttävä, upottavalla tavalla koukuttava, elämyksellinen. 

Olin nyt lukiessani pitkään samaa mieltä. Tartt kuljettaa tarinaansa johdonmukaisesti tilanteesta seuraavaan. Sitä lukuun ottamatta, että tarinan keskeinen tapahtuma paljastetaan jo alussa, en löydä tarinan rakenteesta mitään erityistä (eikä tuo paljastaminenkaan erityistä ole: muistan ihmetelleeni juuri sitä nuorena Jumalat juhlivat öisin -fanina vanhemmalle ja lukeneemmalle ihmiselle, joka sanoi, että sehän on tunnettu tehokeino. Hän kuului kai niihin, jotka pitivät kirjasta vastentahtoisesti, eihän lukuromaanimaisesta myyntimenestyksestä voi pitää). Myöskään sanavalinnoissa tai muussa kerronnan tyylissä ei ollut mitään, joka olisi kiinnittänyt erityisesti huomiotani. (Amerikkalaisille) lukuromaaneille on mielestäni tyypillistä se, että kieli on selkeää mutta yksityiskohtia on runsaasti, asiat selitetään auki pieniä havaintoja myöten.

Mutta sitten. Kirjan loppu. Luin tuon lopun niin kuin lukuromaanin kohdalla pitäisikin: kertaheitolla ja ahmien. Vasta aivan lopussa kirja muuttui minulle todella jännittäväksi, koukuttavaksi ja ikään kuin tarinaansa suuremmaksi. Tartt sitoo hyvin kertomuksen langat yhteen ja jättää pohtimaan noita moraaliseikkoja ja ystävyyden ja tunteiden olemuksia. Vaikka loppu on raju ja rujo, se on juuri tälle kirjalle täydellinen. Kun kirja on samaan aikaan kaunis ja ruma ja sen jälkimaku enemmän kuin pelkkä tarina, puhutaan sellaisesta jäljestä, jonka taide, tässä tapauksessa siis kaunokirjallisuus, jättää.

Minulle jäi myös ikävä kirjan hahmoja. Tiedän, että jotkut heistä kuolivat ja toisten tiet erkanivat, mutta silti – eikö Tarttin seuraava kirja voisi olla Jumalat juhlivat taas -jatko-osa?

Ainakin toivon, että muut kirjailijat eivät juhli Tarttin teoksella. Loppua kohden tulin yhä vakuuttuneemmaksi, että alkuviikosta hieman lyttäämäni Julian Barnesin Kuin jokin päättyisi oli saanut todella paljon vaikutteita Jumalilta. Opiskelijoita, samoja ihmistyyppejä ja -kohtaloita, yhtä fiksuja hahmoja. Mutta mikä siinä onkin, että kun yksi tarina on vain moitteeton kertomus, toisessa samankaltaisessa kirjassa on oma, ainutlaatuinen maailmansa?

Onneksi tuohon kysymykseen on mahdoton vastata. Se tekee lukemisesta juuri niin ihanaa ja kiinnostavaa. Aina voi löytää helmiä – jopa monta lukemiskertaa kestäviä kirjahelmiä.

 

Oletko lukenut Jumalat juhlivat öisin? Minkä kirjan olet lukenut moneen kertaan ja miksi?

 

Donna Tartt: Jumalat juhlivat öisin (The Secret History, 1992). Wsoy, 1995. Suom. Eva Siikarla

 

P.S. Näissä vanhemmissa kirjoissa on se huono puoli, että useimmat ovat lukeneet ne aikaan ennen internetiä tai ainakin ennen kirjablogeja. Jumalat juhlivat öisin -haulla löytyy kuitenkin joitakin arvioita Googlesta. Uusin kirjablogiarvio taitaa olla Linnean Kujerruksia-blogissa: Linneasta kirja on täydellinen. Luetut, lukemattomat -blogin Liisa on taas havainnut myös Anja Snellmanin kenties juhlineen intertekstuaalisuudella. Liisa on tutkinut blogikommentin innoittamana yhtäläisyyksiä Snellmanin Ivana B:n ja Tarttin Jumalat juhlivat öisin -romaanin välillä.

 

Ja P.S. nro 2. Jumalat juhlivat öisin oli siis ensin kateissa, ja epäilin sen olevan siskollani. Lopulta ilmeni, että kirja oli meidän kummankin kirjahyllyssä. Sen sijaan en ole saanut haettua Aikamatkustajan vaimoa siskon hyllystä, joten lukuromaanien lukusuunnitelmasta poiketen lueskelen sitä hieman myöhemmin keväällä ja pyrin lukemaan lähiviikkoina Siri Hustvedtin Kaikki mitä rakastin.

 

Kulttuuri Kirjat Suosittelen

Lukutoukka sairastaa – eli sinun vappusuunnitelmasi eivät ole sinun

Hyvää vapun jatkoa kaikille ja pahoitteluni inhorealistisesta päivityksestä kaikkien vappuhumu-kevätilobloggausten keskelle. 

En tiedä, millainen olisi varsinaisesti ollutkaan kirjallinen vappubloggaus tai lukutoukkamainen tapa viettää vappua. Omat vappusuunnitelmani eivät olleet kirjapitoisia, joskaan eivät kovin vappuhumuisiakaan. Oli tarkoitus nauttia kevään koittamisesta kotosalla puolison kanssa herkutellen ja pihahommia tehden; kirjallisiin suunnitelmiin kuului mahdollinen kirjahyllyn järjestely.

Mutta sitten sairastuin vatsatautiin ja edestakaisin saahaavaan ruumiinlämpöön (olen pitänyt alilämpöä lähes urbaanilegendana, mutta näemmä se ei ole). Myönnän joskus aika useinkin toivovani, että sairastuisin sopivasti pieneen kuumeeseen, sellaiseen, joka antaisi hyvän syyn jäädä sänkyyn lojumaan ja lukemaan. Tämä tauti ei ole ollut sitä lajia. Vaikka olen kasannut sänkyyn ja sen ympärille toiveikkaasti kirjoja ja lehtiä, ja tietokone ja puhelin ovat olleet käden ulottuvilla, en ole saanut luettua tai tehtyä mitään. Äh. Ja toinen kissakin suuttui, että olen hyödyttömänä ja palveluhaluttomana kotona ja tulla sihautti kiukkupissat peitolleni.

Että sellainen kevään avaus täällä. Tänään sentään jaksoin miettiä, että joissakin kirjoissa on kuvattu vapun viettoa. Ainakin Anna-Leena Härkösen Akvaariorakkaudessa muistaakseni, ja kaikkein parhaiten ja mieleen jäävimmin Laura Honkasalon Sinun lapsesi eivät ole sinun -romaanissa, joka on minusta erityisesti mainio ajankuva, oikea sukupolviromaani 70-luvun lapselle (olen lukenut kirjan kahdesti ja kirjoittanut siitä täällä). Minun perheessäni ei käyty vappumarsseilla, mutta silti Sinun lapsesi eivät ole sinun -kirjan Nellin perheen vappu ja koko elämä tuntuu niin tutulta silkkipaperisuikaleviuhkoineen ja sianluineen, kaikkineen. Minullakin oli punainen pupuilmapallo ja kun se ei pysynyt enää katossa, säilytin viikko viikolta kutistuvaa vappupupuani piilossa verhon takana, ettei sitä heitettäisi roskiin.

Toivottelen siis hyvää – ja tervettä! – vapun jatkoa kaikille parilla kirjan toisen osan ensimmäisen luvun sitaatilla (olipa ytimekkäästi ilmaistu):

 

Vappu oli parempi kuin joulu. Jouluna oltiin oman perheen kesken, mutta vappuna meille tulivat kaikki. Kiti, Iida ja hänen isänsä ja äitinsä, Kati ja hänen miehensä, Igor ja paljon muita isän ja äidin ystäviä, niin että talo oli täynnä väkeä. Meillä oli Jurin kanssa vappuviuhkat, jotka olimme tehneet itse pioneereissa. Kun huiskutin viuhkaani, siitä irtosi silkkipaperisuikaleita.

”Älä retuuta sitä liikaa, se on tarkoitettu marssille”, äiti sanoi. Hänellä oli punainen puuvillamekko ja hän laittoi keittiössä ruokaa Kitin kanssa: sianluita ja valkosipuliperunoita. Sianluita oli monta pellillistä, ne olivat puoliksi hautautuneita kellertävään rasvaan. 

– – 

Menimme ostamaan pallot. Minua hämmästytti aina yhtä paljon, että ilmapallokauppias ei noussut pallojensa vetämänä taivaalle. Isä kiinnitti pallon narun takkini nappiin.

Naiset olivat kuuntelemassa puheita. Pälyilin ympärillen jotteivät porvarit vain pääsisi puhkaisemaan ihanaa kirkkaanpunaista jänistäni. Puheiden kuunteleminen oli tylsää. Naiset ja miehet seisoivat vuorotellen mikrofonin takana ja pälättivät jotain tosi vakavaa. Ääni kajahteli torin laidoilla. Isä ja Pena sanoivat, että sitten kun olisimme isompia, me ymmärtäisimme miten tärkeitä vappupuheet ovat.

 

Ja jos pidät ajankohtaisista kirjalainauksista, kurkkaa myös bloggaus kevätaiheisista sitaateista.

 

Hyvinvointi Terveys Kirjat