Suvi Ahola: Lukupiirien aika

lukupiirien-aika-05.authoriso.jpg

Kenellekään ei tule varmaan yllätyksenä, kun sanon, että itse kirjojen ohella minua kiinnostaa lukeminen sinänsä, lukeminen harrastuksena, elämäntapana ja itsensä toteuttamisen ja maailman hahmottamisen välineenä. Kyselen niin blogissa kuin sopivassa seurassa ihan tosielämässäkin muiden lukutottumuksista, ja kun kuulin, että toimittaja, kriitikko Suvi Ahola kerää aineistoa lukupiireistä kertovaan väitöskirjaan, ilmoitin heti oman live-lukupiirini mukaan. Meitä ei haastateltu sen tarkemmin, mutta olen odottanut innokkaasti Aholan väitöstä. Sen aika oli alkuvuodesta, ja jokin aika sitten ilmestyi väitöskirjaan perustuva tietokirja Lukupiirien aika.

Kirja on selkeää ja sujuvaa kieltä, ei mitään ylitieteellistä jargonia. Väitöskirjataustastaan johtuen se on kuitenkin hyvin asiallinen, ei varsinaisesti ”ahmittava” teos. Lukijalle ja lukupiiriläiselle siinä on kuitenkin monta kiinnostavaa seikkaa.

Ensinnäkin, vaikka Ahola toteaa heti alussa lukupiirien olevan trendikkäitä, hän myös kertoo, että lukupiirien historia on vanha. Ensimmäiset lukupiirit olivat ylhäisön kirjallisia salonkeja 1600-luvun Ranskassa. Suomessa lukupiirit yleistyivät 1800-luvun loppupuolella myös kansan pariin.  Satakunta-lehti kirjoitti 1879 kuhmoniemeläisten emäntien jokaviikkoisesta lukuseurasta, jossa ideana oli ”suomalaisten kirjain lukeminen”. 

Ahola arvioi, ettei lukeminen ole Suomessa ollut koskaan erityisen korkeakulttuurinen harrastus, vaan pikemminkin kansaa yhdistävä asia. Kuitenkin tänään suuri osa erilaisiin lukupiireihin osallistujista on odotuksenmukaisesti  koulutettuja – ja naisia.

Itse lukupiirien kirjo on kuitenkin moninainen. Tavataan kotona, kahvilassa, kirjastossa tai netissä. Toimitaan ohjatusti tai vapaasti lörpötellen. Joillekin lukupiireily on niinkin vakavaa toimintaa, että kirja tulee luettua pari, kolme kertaa ennen lukupiiritapaamista, mutta monissa lukupiireissä keskustelu on vapaata ja rennon rönsyilevää, aiheesta toiseen poukkoilevaa, ja useimmissa piireissä on tarjolla hengenravinnon ohella myös ruokaa ja viiniä.  Lukemisen lisäksi tärkeää on kokoontuminen sinänsä:

Lukupiirien nykyiseen suosioon vaikuttaa myös kaksi tarkempirajaista, konkreettista piirrettä. Yksi on se, että kokoonnutaan nimenomaan kirjan ympärille. Toinen on se, että kokoonnutaan säännöllisesti, tiettyjä sääntöjä noudattaen. Molempien merkitys on vapauden ja yksilöllisyyden yhteiskunnassa – kenties jopa sen vastapainona – ihmisille entistä tärkeämpää. (s. 153)

 

Kirjasta löytyi monta hyvin tutulta kuulostavaa seikkaa. Ainakin meidän lukupiirissämme on usein todettu yhteen ääneen, että lukupiiri laajentaa lukemistoa. Niin muillakin: 

 

 

Lukupiiriläisten yksityisesti lukema kirjallisuus poikkeaa siitä, mitä he lukevat lukupiireissä. Yksityisesti luetaan esim. paljon dekkareita ja runoja, lukupiiriin taas valitaan useimmiten laadukkaita ja arvostettuja romaaneja, ainakin mitä tulee kirjallisiin tunnustuksiin ja näkyvyyteen mediassa. – – Lukupiiri on harrastus, jonka parissa halutaan sivistyä. (s. 166)

 

Suosittelen Aholan teokseen tutustumista niille, jotka haluavat peilata omaa lukupiirikokemustaan tai harkitsevat piiriin osallistumista tai peräti piirin perustamista. Minulle lukupiiri on ollut vuosien ajan kuukauden kohokohta, henkireikä ja kaikin puolin tärkeä ja rakas harrastus, joka on myös kasvattanut työkaverit aidoiksi ystäviksi. Lukupiirien ajan loppusanat olivatkin aivan oivalliset:

Lukupiirit liikuttavat kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista kiinnostuneiden suomalaisten ydinjoukkoa. Ne pidentävät kirjan ikää, ohjaavat tarkkaan lukemiseen ja analyyttiseen keskusteluun. Niissä koetaan se voima, joilla taide koskettaa.

 

Kerro lukupiirikokemuksistasi tai -ajatuksistasi!

 

Suvi Ahola: Lukupiirien aika. Avain, 2013. Kustantajan kirjaesittely

 

P.S. Olen joskus kirjoitellut omat vinkkini lukupiirin perustamisesta.

Suhteet Ystävät ja perhe Kirjat Uutiset ja yhteiskunta

Hannu Mäkelä: Ääni joka etsi Laulua

web_aanijokaetsi_kansi-300x423.jpg

 

Hetkellisestä lukuhaluttomuudesta huolimatta haluan kuitenkin kertoa vielä tänään kiinnostavasta lastenromaanista, joka sopii mielestäni myös aikuisille – tai oikeastaan paremmin aikuisille kuin lapsille, luulen.

Hannu Mäkelä on ihailtavan monipuolinen kirjailija. Luulen, että monelle hän on mestari Mestari-teoksen takia, mutta minulle hän on ennen kaikkea Herra Huun isä (luen mielelläni myös hänen puutarhakolumnejaan). Herra Huustakin olen oppinut pitämään vasta aikuisena. En muista, että hassuhko hahmo olisi kiinnostanut minua lapsena; aikuisena sen sijaan yllätyin, tai oikeastaan tyrmistyinkin, Huun holtittomuutta tai melkeinpä anarkistisuutta. Mutta juuri se, ettei Herra Huu ole kovinkaan kiltti tai edes mukava, tekee hahmosta ja Huu-kirjoista niin mainioita. Tänä vuonna muuten vietetään jo Herra Huun 40-vuotisjuhlia.

Mäkelän uusin lastenromaani ei kuitenkaan kerro Huusta, vaan Äänestä, melankolisesta hahmosta, joka asuu yksin pimeässä kotiluolassaan ja kaipaa jotakin hahmotonta, määrittelemätöntä. Ääni lähtee tutustumaan maailmaan vähä vähältä. Hän näkee luonnon ja kaupungin, tapaa luotettavia ja ei-niin-luotettavia muita hahmoja heti seikkailunsa alussa tapaamansa Korpin avulla. Ääni ymmärtää kaipaavansa Laulua – onko Laulu hahmo vai asia, sitä hän ei aluksi oikein tiedä. Kunnon satujen tavoin Ääni kokee pahoja ja hurjiakin asioita sekä monenlaisia tunteita. Ja kunnon satujen tavoin kertomuksessa on myös vertauskuvallinen, ehkä opettavainenkin, puolensa. Äänen kertomus on tarina rohkeudesta ja ystävyydestä ja ennen kaikkea siitä, että on hyvä olla oma itsensä ja pyrkiä omaan tärkeään päämääränsä.

Pidin Ääni joka etsi Laulua -teoksessa eniten juuri tuosta viisasta sanomasta ja siitä, että se oli (aikuisen) lukijan itse rivien välistä löydettävistä. Pääosin pidin myös kirjan tarkasta ja rauhallisesta, harkitusta ja hieman filosofisesta tyylistä. Minun oli hyvä olla tämän kirjan kanssa ja luulen, että kirjan kirjoittaminenkin on tuntunut hyvältä. Vaikken ole lukenut Mäkelän lyriikkaa, hänet on helppo mieltää myös runoilijaksi tämän teoksen perusteella. Mäkelä näkee pienessä seikassa suurempia merkityksiä, siitähän runojenkin voima usein tulee.

Oikeastaan ainoa asia, johon en ollut varauksetta ihastunut, oli se, että välillä tuo viehättävä viisaan filosofinen tyyli vaihtui roisimpaan menoon. Ehkä etenkin lastenkirjassa on hyvä erottaa erilaiset hahmot (hyvät ja pahat) erilaisilla puhetyyleilläkin, mutta ajoittainen puhekielisyys tuntui minusta alkuksi rikkovan lukukokemuksen harmonisuutta. Kun totuin siihen, ettei kirja ole vain viisasta runollista filosofiaa, jatkoin lukemista mielelläni. Suljettuani kirjan jopa harmittelin, etten ollut merkinnyt sen koskettavimpia kohtia tai parhaita ajatuksia ylös, mutta toisaalta kirja on melko lyhyt ja kirjasinkoko iso. Sen parhaimpien palojen pariin on helppo palata.

Lopuksi haluan kehua vielä kirjan kuvitusta. Taiteilija Marika Maijala on mielestäni tavoittanut hyvin etenkin tarinan herkän puolen.

 

Oletko tutustunut Hannu Mäkelän tuotantoon?

 

Hannu Mäkelä: Ääni joka etsi Laulua. Paasilinna, 2013. Kansi & muu kuvitus: Marika Maijala

Kustantamon kirjaesittely

 

Suhteet Ystävät ja perhe Kirjat