Raksaviikko 32

Meillä on meneillään raksalla hirveä tohina. Joulun alla väliseinien runkoja vasta pystyteltiin niin nyt ne ovat jo valmiina, villoitettuna ja levytettyinä ja siinä sivussa sähkäri on käynyt vetämässä johtoja joka paikan täyteen. Alakerrasta kellari on tasoitettu kokonaan ja asuintilan puolelta paria väliseinää lukuunottamatta kaikki seinät on tasoitettu ja kattoon alaslaskut tehty. 

image.jpeg

image.jpeg

Yllä räpsäisyt kodinhoitohuoneesta ja kylpyhuone/saunasta, jonka seinät on kuvan ottamisen jälkeen tasoitettu.

Niin ja onhan meillä portaatkin. Kyselin tarjouksia betonielementtiportaista, mutta meille soveltuvia elementtejä ei löytynyt valmiina ja niiden teettäminen olisi ollut todella hintavaa. Niinpä betoniportaamme valettiin paikan päällä muoteilla ja olen lopputulokseen tosi tyytyväinen. Kaiteeksi ja porrasaukon ympärille on tulossa lasi.

image.jpeg

image.jpeg

Tämä viikko on mennyt seinien levytyksen lisäksi valmistautumisessa tiiveysmittaukseen, joka suoritettiin talolla eilen. Itse olen kaiken pienen säätämisen ohella jatkanut raksalla loputonta siivousurakkaa, juossut sähkärin perässä näyttämässä seinä- ja kattovalaisimien paikkoja, stressannut siitä olenko mitannut/merkinnyt ne sähkärille oikein, kuivannut ja harmitellut kosteudesta kupruilevia ikkunoiden karmejamme. 

image.jpeg

Raksalla on riittänyt tällä viikolla auringonpaistetta.

image.jpeg

Lastenhuoneen levytettyä seinää.

image.jpeg

Tuleva keittiö.

image.jpeg

Näkymä keittiöstä ruokailutilaan päin.

image.jpeg

Taloa edestäpäin. Täytyy myöntää, että lumityöt on kyllä jääneet tekemättä.

Tänään aloitettiin kattojen levytys ja lastenhuoneiden katot saatiin jo valmiiksi. Huomenna jatkuu arkieteisen osalta ja ensi viikolla onkin luvassa haasteellisempaa levytystä, kun tiimimme siirtyy korkeamman lappeen puolelle. Sisäkaton korkein kohta sillä puolella kun on 4,5 metrissä..

Kauneus Sisustus DIY

Laattavalinnat

Lopullisia laattavalintoja ollaan pohdittu pitkään ja hartaasti. Yhteensä kolmeen otteeseen vierailimme laattasuunnittelussakin, ensimmäisen kerran jo loppukesästä. Pahemmin nuo suunnitelmat eivät ole matkan varrella muuttuneet, samat laatat ovat olleet mietinnässä alusta asti, vain sävyjä on vaihdeltu pariin otteeseen.

Kylpyhuone 1 (saunan yhteydessä):

image.jpeg

 

image.jpeg

Yllä inspiraatiokuva ja laattavalinta tulevasta kylpyhuoneesta. Mieheni toiveesta kylpyhuoneestamme tulee tumma. Pikkuhiljaa olen tykästynyt väriin itsekin. Laataksi valitsimme Laattapisteen Lune Tetyksen, lattiaan koossa 59,7×59,7 ja seiniin koossa 29,7×59,7. Laatta on kaunis, eläväpintainen tummanharmaa. Ensin epäröin tuleeko tilasta kovin synkkä ja pimeä, mutta onneksi meillä on sekä kylpyhuoneessa että saunassa ikkunat, jotka tuovat luonnonvaloa tilaan. Kylpyhuoneeseemme on lisäksi tulossa epäsuoraa valaistusta, joka toimii mielestäni paremmin tummien laattojen kanssa. Myyjä tiesi myös kertoa, että tuon 59,7 mitoituksen etuna on saada saumat lattiassa ja seinissä täysin kohdakkain eikä laatoissa pitäisi olla heittoa. Koska Tetyksen 10×10 laatta oli suhteessa ihan järkyttävän hintainen, valitsimme saunan lattiaan edullisen EH Acanto Marengon, joka sopii sävyltään yhteen Tetyksen kanssa. Saunassamme lattiaa ei pahemmin näy, joten sen laattoihin ei turhia panosteta.

Kylpyhuone 2:

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Yläkerran kylpyhuoneemme sen sijaan tulee olemaan ihan vaalea. Jatkamme samalla Lune laatalla, mutta sävyksi valitsimme valkoharmaan Pandoran ja samoin kuin alakerrassa, lattiaan koossa 59,7×59,7 ja seiniin 29,7×29,7. Näin molemmat kylpyhuoneet ovat lähes identtiset, vain täysin eri sävymaailmassa. Tähän kylpyhuoneeseen valitsimme lisäksi IB Livenzan luonnonkivet suihkun alle lattiaan. Näin hoituu suihkun yhteydessä jalkahierontakin 😉

Pikku-wc:

image.jpeg

image.jpeg

Marokkohenkinen laatta on ollut haaveissani projektin alusta asti ja koska kyseiset laatat ovat aikamoisen hintavia niin mikäs sen parempi paikka niille kuin pikku-wc:n lattia. Laattapisteen valikoimasta löysin ihastuttavan, kuusikulmaisen Iqu Alchimia Esagono Elisir laatan, joka on sopivasti marokkohenkinen, mutta ei kuitenkaan liian ”överi”. Seiniin s-a-i-m-m-e tutulta ylijäämälaattaa (säästöä, jee!) valkoisena, koossa 20×40.

Kodinhoitohuone:

image.jpeg

image.jpeg

(Kaikki inspiraatiokuvat:Pinterest, laattakuvat  Laattapiste)

Toinen haaveeni laattojen suhteen oli käyttää jossain tilassa perinteistä, suorakulmaista laattaa tiililadonnalla ja huoneeksi tämän haaveen toteuttamiseen valikoitui kodinhoitohuone. Valitsimme seiniin valkoisen, fasettireunaisen EB Biselado Blanco brillon koossa 10×20. Fasettireunahan tarkoittaa sitä, että laatan reuna on hiottu viistoksi, jolloin valo heijastuu kauniisti laatan pinnasta tehden seinälle hieman kolmiulotteisen ilmeen. 

Edellämainittujen lisäksi keittiöömme on tulossa ripaus marmorilaattaa, jonka tilasimme tällä viikolla Tulikiven alennusmyynnistä ja arkieteisen kurasyöpön ympäristö on tarkoitus laatoittaa jollain jämälaatalla. Sen mietintä jäänee ihan viime tippaan.

Koti Sisustus