Ulkovalaistus

Ensimmäistä valaisintarjousta pyytäessämme selailin Konstsmiden kuvastoa ja pyysin tarjoukseen tasan ne ulkovalaisimet, jotka eniten ulkonäöllisesti miellyttivät. Muistan vieläkin kun sähkärimme pyyhälsi tontille ja sanoi tehneensä toisenkin tarjouksen, kaiken varalta hieman edullisemmilla ulkovalaisimilla… Pelkkien ulkovalaisimien hinta tarjoukseen pyytämilläni valaisimilla oli useita tuhansia. Miten voikaan olla mahdollista, että vaikka vaihtoehtoja olisi kymmeniä niin onnistun aina valitsemaan niistä sen kalleimman?! No, arvata saatta ettei otettu niitä valaisimia. 

Nähdessäni sähkärimme suositteleman edullisemman version, muistin heti hypistelleeni kyseisiä valaisimia viime vuoden Habitaressa. Sähkärimme kehui kovasti valaisinten hinta-laatusuhdetta ja valotehoa. Esimerkiksi osa pollareista ei käytännössä valaise juuri mitään, mutta tässä kyseisessä mallissa valo leviää alaspäin ja valaisee tehokkaasti isommalta alueelta. 

Meidän uudella asuinalueellamme tuntuu olevan pinnalla talon ulkoseinävalaisimissa putkimalliset valaisimet, joista valo lähtee sekä ylös että alaspäin. Tästäkin syystä halusimme itse taloomme yksinkertaiset, pelkästään alaspäin valon suuntaavat seinävalaisimet. Täten päädyimme sähkärimme suosittelemiin Konstsmiden Trieste seinävalaisimiin sekä pylväsvalaisimiin antrasiitin värisinä eli tummanharmaina.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Tykkään tosi paljon valaisinten yksinkertaisen modernista ulkonäöstä. Seinävalaisimet löytyy nettiselailun perusteella edullisimmillaan reilun 18 euron hintaan, joten hintakaan näissä ei päätä huimaa.

Mutta, samaisilla Habitare -messuilla ihastuin myös pyöreään Konstsmiden Monza seinävalaisimeen, joka tekee ympärilleen valosta ns. auringonsäteet. Tarkoituksenani oli käyttää valaisimia sisällä portaiden seinustalla, mutta seinä jäi liian lyhyeksi seinävalaisimille ja jouduimme vaihtamaan suunnitelmia. En kuitenkaan halunnut luopua Monzasta ja aloin miettimään sopisiko se kuitenkin jollekin seinustalle talon ulkopuolelle hauskana yksityiskohtana. Kyseinen valaisin tarvitsee valonsäteidensä puolesta mielestäni aika laajan seinäpinta-alan ja jonkin aikaa taloamme ympäri kiertäessäni äkkäsin talon yhteydessä olevan autokatoksemme takaseinän, joka jää takapihan rinteeseen suhteellisen näyttävälle paikalle eikä siihen luonnollisesti oltu korkeutensa vuoksi suunniteltu paikkaa valaisimelle. No, siihen tulee nyt Monza, jonka auringonsäteet näkyvät meidän takapihamme lisäksi myös tontin takana kulkevalle pururadalle ja ehkä ilahduttavat meidän lisäksi myös ohikiitäviä lenkkeleilijöitä. 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

(kuvat: Konstsmide)

Koti Sisustus

Maalivalinnoista

Meillä on viimeiset pari viikkoa tuskailtu maalien kanssa. Odotin projektissa eniten pintoja ja luulin kaiken olevan valintojen suhteen niin selvää, että yllätyin miten vaikeaa lopullisten päätösten kanssa oli. Ottaako himmeää vai puolihimmeää ja kumpaa mihinkin tilaan, miltä väriliuskan maali näyttäisikään suuremmalla pinnalla, valitako tätä sävyä vai tuota.. Huh, mikä valintojen vaikeus, kun vaihtoehtoja on tuhansia! Ja täytyy myöntää, että yksi yö meni osittain valvoessa ja panikoidessa pitäisikö sisäkaton maalaus vetää uusiksi vai olisiko lopputulos maalin kuivuttua edes siedettävä.

Päädyimme valtaosaan talon seinistä blogimaailmassa niin suosittuun Tikkurilan Paperiin. Monta tutkimusta valkoisista maaleista on tullut luettua, joten uskalsin luottaa siihen, että sävy olisi juuri oikea meille. Ei liian kellertävä eikä harmahtava. Ja nyt kun maali on seinissä niin en voisi olla tyytyväisempi. Kattoon valitsimme Siro 2 täyshimmeän pohja- ja kattomaalin. Maalaukset aloitettiin tietenkin katosta ja kun maali levitettiin valkoistakin valkoisemman pohjamaalin päälle niin näytti tulos ensin hieman kellertävälle. Vaikka meitä rauhoiteltiin sillä, että kuivuessaan sävy muuttuisi valkoisemmaksi niin hieman hirvitti ajatus siitä, että katto jäisi tummemmaksi kuin seiniin tuleva Paperi. Katto näytti onneksi seuraavana päivänä valkoisemmalta ja kun Paperi vedettiin seiniin, on tulos todella yhtenäisen näköinen.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Arkieteisen kurasyöppöä ympäröivät laatat olivatkin yllättäen seinässä paljon rusehtavammat kuin olimme ajatelleet niin maali vaihtui lennossa laattaseinille Tikkurilan laastiin. Nyt laatat eivät näytä enää likaisilta, kuten valkoisen maalin rinnalla, ja maali korostaa hyvin huoneen viistoa kattoa. Laasti on sävynä tosi kaunis,  greige sävy, joka on sopivan pehmeän neutraali vetämättä ikkunatonta tilaa liian pimeäksi.

image.jpeg

Eteiskäytävän korkeaan, viistoon seinään oli hakusessa vaaleaharmaa, joka toisi yleisiin tiloihin Paperin rinnalle hieman syvyyttä, mutta ei erottuisi kuitenkaan liikaa. Ystäväni vinkkasi Teknoksen NCS S N-koodiston neutraaleista harmaista, jotka eivät taittaisi seinässä yllättäen esim. siniseen tai ruskeaan.Valitsimme sävyksi 1500-N, joka osottautui täydelliseksi. Ihana, puhtaan vaaleanharmaa. Ei liian tumma, mutta kuitenkin erottuu Paperista ja tuo kivasti esille katon viistoutta.

image.jpeg

image.jpeg

Maalasimme myös takan, joka sai pinnakseen Teknoksen superlteksin mustana. Superlateksi on himmeä, vesiohenteinen maali, jolla on erinomainen pesun- ja lämmönkestävyys. Tasoite alla antaa pintaan hieman rosoisuutta, mutta se oikeastaan vain sopii takkaan. Musta on takassa hyvä väri näyttävyytensä lisäksi myös siksi, ettei siinä näy samalla tavalla savun aiheuttamat tummat jäljet kuin valkoisessa takassa. Mutta täytyy sanoa, että näin muutaman päivän käytön perusteella huomaa, että myös mustaan pintaan jää jälkiä aika helposti, etenkin kun talo on täynnä hiontapölyä ja jos pintaa yhtään sivelee pölyisillä käsillä. Mutta muuten olemme sävyyn tosi tyytyväisiä.

image.jpeg

Maalien suhteen päädyimme maalaamaan eteiset, keittiön, käytävät, lastenhuoneet ja portaikon Tikkurilan puolihimmeällä Remontti-ässällä sillä meille oli tärkeää, että noiden tilojen seiniä voisi huoletta pyyhkiä kostealla ja maali säilyttäisi värinsä. Olohuoneeseen, vanhempien makuuhuoneeseen ja takkahuoneeseen valitsimme samettisen himmeän pinnan antavan, Tikkurilan Harmonyn. Maalaukset alkavat olla meillä loppusuoralla ja jännityksellä odottelen vielä meidän vanhempien makuuhuoneen tehosteseinää, jonka sävy vaihtui loppusuoralla lennossa täysin muuhun sävymaailmaan kuin olin suunnitellut. Lopputuloksen tulemme näkemään ensi viikolla ja sormet ja varpaat ristiin, että valinta oli oikea.

Koti Sisustus