Joogaharjoituksia, jotka auttavat niska-hartiaseudun kipuihin

Tuntuuko teillä henkinen ja fyysinen kuormistus niska-hartiakipuina?  Minä huomaan, että  stressaavissa elämäntilanteissa ja ponnistellessani nostan hartioita korviin ja puristan hampaita yhteen. Kun niskat ja hartiat  sitten ovat jumissa, oloni on kireä ja minulla on päänsärkyä.

Olen saanut lyhyistä joogaharjoituksista paljon apua niska-hartiaseudun kipuihin. Minun suosikki ohjaajani kotijoogaan on ihana ja lempeästi harjoituksia ohjaava Adriene. Tähän postaukseen olen poiminut hänen Yoga with Adriene -yotubekanavalta ne videot, jotka ovat minulla parhaiten laukaisseet jännityksiä niska-hartiaseuduilla. Voit kokeilla eri videoita rohkeasti kotona, ja etsiä suosikkisi. Ennen jokaista videota olen kirjoittanut lyhyen kuvauksen auttaakseni sinua löytämään sinulle sopivimman videon, josta voitaloittaa.

Voit kokeilla eri videoita rohkeati kotona, ja etsiä suosikkisi. Ennen jokaista videota olen kirjoittanut lyhyen kuvauksen auttaakseni sinua löytämään sinulle sopivamman videon, josta voit aloittaa.

joogaa kotona
Ihana uusi juomapulloni on myös motivoinut juomaan vettä enemmän!:)

Niska-hartiaseutu on suoraan liitoksissa kallonpohjaan, ja siis lähellä aivoja. Kun lihakset rentoutuvat ja veri pääsee taas kiertämään hartioiden ja pään alueella, rentoutuu minulla mielikin.

Postauksen lopussa on myös vinkiksi ihana, luonnonmukainen väline, jolla saat niska-hartiaseudun lihaksia rentoutettua vaikka tv:tä katsoessa.

Lyhyt ja tehokas venyttely niskan ja yläselän alueelle

Ensimmäisenä haluan esitellä teille tämän lyhyen 10 minuutin harjoituksen, jolla saan tehokkaasti poistettua niskan kireyksiä ja veren kiertämään hartioiden ja yläselän alueella.

Harjoituksessa tehdään paljon aktiivisia venytyksiä niskalle ja parannetaan verenkiertoa niska-hartiaseudulla. Lisäksi harjoituksessa on muutamia yläselkää rentouttavia kiertoliikkeitä konttausasennossa.

Kaikille sopiva istuma-asennossa tehtävä harjoitus

Toinen harjoitus on hieman pidempi rauhoittava video erityisesti niska-hartiaseudun kireyksien avaamiseen. Harjoitus tehdään istuma-asennossa, ja se sopii kaikille, ja onnistuu myös vaikka tuolilla. Harjoituksessa keskitytään henigttämisen kohdentamiseen sekä pitkiin rauhallisiin venytyksiin. Adriene muistuttaa myös keskivartalon lihasten tuesta, avataan rintakehää ja pyöristetään selkää.

Perinteinen joogaharjoitus avaamaan niskan ja hartiaseudun kireyksiä

Monella meistä niska on kireä, koska katsomme sille vieraassa asennossa paljon puhelimen näyttöä tai joudumme työskentelemään ergonomisesti huonoissa tai ryhdittyömissä asennoissa. Tämä Adrienen puolen tunnin koko kehon joogaharjoitus on kohdistettu tästä johtuvien kireyksien avaamiseen.

Monella meistä niska on kireä, koska katsomme sille vieraassa asennossa paljon puhelimen näyttöä tai joudumme työskentelemään ergonomisesti huonoissa tai ryhdittyömissä asennoissa.

Tämä on perinteisempi joogaharjoitus, joka sisältää kiertoja, venytyksiä ja ennen kaikkea selkärangan ja niskan pidentämiseen keksittyviä liikkeitä. Harjoitus tehdään matolla istuma-asennoissa, makuu- ja konttausasennoissa, ja vaatii hieman ketteryyttä.

Rauhoittava jooga harjoitus, joka poistaa jännitystä niskasta ja hartioilta

Viimeisenä haluan suositella teille tätä rauhallista  ja kokonaisvaltaista joogaharjoitusta koko keholle. Harjoitus sisältää paljon  hyviä joogan perusliikkeitä. Harjoituksen tarkoituksena on keventää stressiä, rauhoittaa ja avata yläselän jännityksiä. Sopii minulla hyvin ilta-joogaksi kehon venyttelyyn ja rauhoittamiseen.

Vietin viime viikonloppuna syntymäpäiviäni, ja sain äidiltäni lahjaksi ihanan vehnätyynyn. Vehnätyynyjä saa ainakin Prismoista. Iltaisin joogaharjoituksen jälkeen tykkään lämmittää vehnätyynyä muutaman minuutin mirkossa, ja asettaa sen hartioille rauhoittuessani lukemaan tai katsomaan jotakin tv-sarjaa. Vehnätyynyn paino ja lämpö rauhoittaa ihanasti niska-hartiaseudun kipuja ja henkisiäkin kireyksiä.

niska-hartiakipuihin apua
synttärilahjat näyttivät niin minulta!:)
joogasta apua jumeihin
synttäreiden jätskiannokset

Iltaisin joogaharjoituksen jälkeen tykkään lämmittää vehnätyynyä muutaman minuutin mirkossa, ja asettaa sen hartioille rauhoittuessani lukemaan tai katsomaan jotakin tv-sarjaa.

Lisää suosittelemiani joogaharjoituksia ja vinkkejä joogan aloittamiseen:

ALOITA JOOGA KOTONA

niska kivut

Jos tykkäät joogapostauksista, klikkaa postauksen sydäntä. Olen itse saanut joogasta paljon apua, ja mielelläni jakaisin teille myös stressin rauhoittamiseen keskittyviä joogaharjoituksia!

Toivottavasti saat apua niska-hartiaseudun kipuihin näistä videoista! Kerrothan alle, jos kokeilit jotakin videoista. Mielelläni lukisin myös sinun  keinoistasi helpottaa niska-hartia-seudun jumeja! 🙂

Rakkaudella,

Ida

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *