Helmikuun kuunnellut paremmuusjärjestyksessä

Helmikuussa kuuntelin yksitoista kirjaa, ja se jäi mieleen melko hyvänä äänikirjakuukautena. Heikkoja lenkkejäkin oli. Listasin teokset huonoimmasta parhaaseen, täysin subjektiivisin perustein.

11. Shari Lapena: Valheiden verkko. Yhdeksänvuotias tyttö katoaa riideltyään isänsä kanssa, ja lukija saa huomata, että naapurustossa itse kullakin on salaisuutensa. Lapena laittaa lopussa pikakelauksen päälle (100-kertaiselle nopeudelle), ja kirja päättyy hätiköidysti ja epäuskottavasti (jos nyt kovin uskottava oli alun perinkään). Kirjailijan aiempi teos Not a Happy Family on jonkin verran parempi.

10. C. J. Tudor: Saarroksissa. Suljetun paikan arvoitusta niin gondolihississä, onnettomuusbussissa kuin syrjäisessä hiihtomökissäkin. Minun makuuni elementtejä oli nyt liikaa, ja sekava teos menetti siksi osan jännitteestään. Tudorin The Other People oli huomattavasti ahdistavampi.

9. Jean M. Untinen-Auel: Luolakarhun klaani. Sata kirjaa ennen kuolemaa -haastetta varten kuuntelemani sarjan aloitus on viihdyttävä ja vetävä. Untinen-Auel on tehnyt aikanaan ison pohjatyön saadakseen faktat kuntoon niin hyvin kuin ne vain voi saada. Osa tiedoista on jo vanhentunut, mutta se ei tietenkään ole kirjailijan vika. Esihistoriallisesta ajasta kirjoittaminen on muutenkin haastavaa: kun tekstissä vilahtelee sellaisia sanoja kuin hypotermia ja reumatismi, ne särähtävät väistämättä korvaan. Ja miksi ihmeessä historiallisen tiedon joukkoon on pitänyt sekoittaa ”kollektiivista muistia” ja ennustamista (= päähenkilö näkee ennehoureissaan autoja ja pilvenpiirtäjiä)?

8. Johanna Niskanen: Onnellisesti omillani — elämää parisuhdenormin ulkopuolella. Nyt kun häntäpäästä on päästy, voin todeta, että Niskasen teos ja listan seuraavat kirjat ovat hyviä kuuntelukokemuksia. Niskanen käsittelee kirjassaan parisuhteettomia ihmisiä, kuten itseään, yksin jäämisen kipua ja sitä, että ilman puolisoa voi elää hyvää elämää.

7. Seppo Salminen ja Leena Hirvonen: Kirurgina Ruandassa. Suomalaislääkäri toimi kirurgina Ruandassa maan kansanmurhan aikaan. Työ vaati improvisointia ja priorisointia, eikä omastakaan hyvinvoinnista voinut tinkiä: illalla sairaalan henkilökunta lähti nukkumaan, vaikka ovella olisi ollut kriittisessä tilassa olevia potilaita. Itsekästä? Ehei. Kirja antaa esimerkin myös lääkäristä, joka hoiti potilaita kolme viikkoa yötä päivää, eikä sen ajan jälkeen työtä enää tehnytkään.

Listan kärkipäässä on kovatasoisia dekkareita.

6. Suvi Laru ja Johanna Elomaa: Lupasin sinulle rakastaa. Teos on koskettava kuvaus sairaudesta, joka tulee kolmanneksi pyöräksi perheeseen. Kirjoitin kirjasta pidemmin täällä.

5. Vehka Kurjenmiekka: Kellopelisydän. Oikeastaan Kurjenmiekan esikoisteos ansaitsisi listalla paremmankin paikan, sillä se on omaperäinen, kauniilla kielellä kirjoitettu kirja. Se kertoo salamurhaajista, joiden on pakko tappaa, jotta sydämen paikalla tikittävä kellokoneisto pysyisi  käynnissä. Kurjenmiekan teksti on todella taitavaa, vaikkakin pakkasenkirkkaan ja talvenpehmeän kaltaisten kielikuvien tuoreus haihtuu hyvin pian, sen verran tiheästi niitä viljellään. Kellopelisydän on vasta sijalla viisi, koska dekkarit ovat minulle fantasiaa läheisempi kirjallisuudenlaji.

4. Karen Swan: Varastetut hetket. Teos jatkaa Kesytön saari -sarjaa, ja jos joku toivoo saavansa ratkaisun ensimmäisen osan hurjaan cliffhangeriin, saa pettyä. Kasöörin kuoleman epämääräiset olosuhteet selvinnevät vasta kolmannessa osassa! Effien ystävän Mhairin tarina on onneksi kuitenkin kiinnostava sellaisenaan.

3. Freida McFadden: Kotiapulaisen salaisuus. Kirja jatkaa Kotiapulaisesta tutun Millien tarinaa. Millie on auttanut naisia väkivaltaisissa parisuhteissa, ja nyt vuorossa on kattohuoneiston vierashuoneeseen sulkeutunut rouva. Trillerityyliin juonenkäänteitä on luvassa, ja vaikka osa on odotettavissa, se ei haittaa. Teos pitää otteessaan.

2. Anna Jansson: Kuolleiden kutsu. Kristoffer Bark tutkii luolasta löytyneen lapsen jäännöksiä. Jäljet johtavat 50 vuotta sitten tuhoutuneeseen lastenkotiin. Jännittävää kuunneltavaa!

1. Yrsa Sigurðardóttir: Näen sinut. Uuden Musta jää -sarjan ensimmäinen osa on Kuolleiden kutsuakin jännittävämpää kuunneltavaa. Sigurðardóttir osuu napakymppiin. Syrjäisessä vuonossa naapureitaan katsomaan lähtenyt mies kohtaa talolla kauhistuttavan näyn. Kun kertoja palaa tapahtumiin ennen tragediaa, on hyytävää seurata tilanteen kehittymistä. Yksinäisen talon yllä leijuu painostava tunnelma, ja jännitys tihenee. Minun oli pakko kuunnella teosta vain päivällä — illalla yksin kotona en yksinkertaisesti uskaltanut!

Mikä oli parasta, mitä viime kuussa luit? Tai oliko jokin teos pettymys?

Kulttuuri Kirjat Höpsöä

Taiten tehty Navalny-dokumentti surettaa (mutta myös naurattaa)

En tiedä, onko minulla mitään uutta sanottavaa Daniel Roherin ohjaamasta Navalny-dokumentista (2022) — niin hyvin siitä on kirjoitettu eri paikoissa. Tekee kuitenkin mieli kirjoittaa, sillä dokumentti ja sen päähenkilö Aleksei Navalnyi tekivät vaikutuksen. Jos et ole vielä kuullut Navalnysta mitään, jää ihmeessä lukemaan, mistä on kyse.

Kuva: HBO.

Dokumentissa seurataan Vladimir Putinin pahinta vihollista, Aleksei Navalnyia. Navalnyista piirtyy hyvin karismaattinen ja huumorintajuinen kuva: hän on yleisön villitsevä puhuja, päämäärätietoinen korruptionpaljastaja sekä charmantti puoliso ja isä. Asenne on leppoisa jopa murhayrityksen jälkeen.

Dokumentin ansio on se, miten lähelle se tuo Navalnyin — siinä lukuisatkaan kirjat ja artikkelit eivät onnistu. Navalnyi katsoo suoraan kameraan ja puhuu, vitsailee mutta on kuitenkin vakavan asian ytimessä. Koska kaikki päättyi niin kuin päättyi, on surullista katsoa Navalnyia ruudun läpi silmiin.

Mitkään kirjoitetut sanat eivät pysty kuvaamaan sitä hetkeä lentokoneessa, kun oppositiojohtajan myrkytysoireet alkavat. Videokamera on mukana, ja kamera on mukana myös, kun vaimo Julija Navalnaja yrittää päästä katsomaan miestään sairaalaan. Jälkipolville ikuistettuna on myös teho-osaston lääkäri, joka naama peruslukemilla vastustaa Navalnyin siirtämistä luotettavamman hoidon piiriin.

Putinin harmiksi Navalnyi selviää murhayrityksestä ja pysyttelee turvapaikan tarjonneessa Saksassa muutaman kuukauden. Sinä aikana Bellingcat-toimittaja Christo Grozev saa selville Navalnyin myrkyttäjät, ja Roherin teos dokumentoi kaiken. Ollaan absurdiuden huipulla, kun Navalnyi soittelee miehille, jotka olivat toteuttamassa salamurhaa. Esiintyessään turvallisuuspalvelun agenttina tämä saa operaatiossa mukana olleen kemistin lankaan. Mies pohtii puhelimessa, mikä salajuonessa meni pieleen:

”Yritämme ottaa kaiken huomioon, mutta lentokoneen hätälaskeutuminen muutti tilannetta kannaltamme huonompaan suuntaan. Jos lento olisi kestänyt pidempään, tilanne olisi voinut mennä toisin.”

”Ensihoitajat toimivat heti. Häneen piikitettiin jonkinlaista vastamyrkkyä. Jos kone olisi ollut ilmassa pidempään, asiat olisivat sujuneet suunnitellusti.”

Navalnyin ryhmän reaktioista huomaa, että käsissä on kultakimpale. Pilke silmäkulmassa Navalnyi jatkaa kemistin haastattelua omasta murhayrityksestään. Kalsarimyrkytyksestäkin voi tehdä pilaa.

Kemistin kohtalo puolestaan ei ole kovin hauska. Navalnyi sanoo ääneen kylmän totuuden: ”Hän paljasti kaiken. Aivan uskomatonta. Voi raukkaa. He tappavat hänet. He tappavat hänet. Hänet tullaan tappamaan.”

Melkein voisi käydä sääliksi, mutta sitten muistaa, että kemisti itse on ollut osallisena murhayritykseen — ilmeisesti ilman mitään tunnontuskia, niin neutraalisti tämä murhajuonen epäonnistumista analysoi. Puhelun julkistamisen jälkeen mies katoaa, eikä häntä ole tähän päivään mennessä löydetty.

Dokumentti päättyy Navalnyin pidätykseen venäläisellä lentokentällä. On perusteltua sanoa, että Navalnyin olisi ollut järkevää pysyä poissa kotimaastaan ja jatkaa vaikuttamistyötään muualla. Mutta Navalnyi on periaatteen mies, ja rohkea. Hän palaa Venäjälle vastustamaan Putinia ja kuolee myöhemmin marttyyrina. Luultavasti Venäjä kaipaisi enemmän hänen kaltaisiaan ihmisiä, mutta lohduttavaa on, että vaikka valokeila oli Navalnyissa, hän ei taistellut yksin, minkä dokumenttikin näyttää. Ja nyt hänen työtään jatkaa Julija Navalnaja.

Katsoin dokumenttia henkeä pidätellen ja koin sen aikana tunteiden kirjon: hämmästyksen, pelon, raivon, surun ja ilon. Vaikka filmi kertoo Putinin Venäjän hulluudesta, loppuun asti vitsaillut Navalnyi saa myös nauramaan ääneen.

Navalnyilla on myös vakavampi viesti, jota on jo ehditty siteerata moneen otteeseen:

”Älkää luovuttako. Jos minut tapetaan, olemme äärimmäisen voimakkaita. Ainoa tarvittava asia pahan voittoon on se, etteivät hyvät ihmiset tee mitään. Älkää olko passiivisia.”

Kulttuuri Leffat ja sarjat