Vähemmän turhaa, enemmän tärkeää

Mikä sinulle on elämässä turhaa? Entä tärkeää?

Lapsi on opettanut turhista ja tärkeistä asioista itselleni paljon. Viljamin ollessa ihan pikkuvauva minulla oli pakonomainen tarve koittaa väkisin rentouttaa itseäni vaikkapa somea selaamalla tai tv:tä katsomalla silloin kun vauva nukkui (tai joskus jopa imettäessäni). Hiljalleen olen kuitenkin huomannut, että somen tai tv:n informaatiotulva ei itse asiassa rentouta vaan tekee jopa päinvastoin. Niinpä olen päivä päivältä vähentänyt omaa ”ruutu-aikaani” – mieluummin vietän nuo(kin) hetket ihan vaikka vaan lastani katsellen ja hiljaisuutta kuunnellen. Televisiosta katson vain sellaista mistä oikeasti saan inspiraatiota tai jotain ”lisää” omaan elämääni – tämä tarkoittaa kohdallani sisustukseen, ruoanlaittoon tai musiikkiin liittyviä ohjelmia (tai joitain oikeasti hyviä ja mielenkiintoisia elokuvia, mutta niitä tuntuu nykyisin tulevan todella harvoin). Love Islandiin tosin olen koukussa – se on ihana hyväntuulen ohjelma, joka taatusti saa ajatukset muualle silloin kun siihen on tarve. Lapsi on opettanut läsnäolemisen ja hetkessä elämisen tärkeyttä. Ihan vaan olemista – ei sitä että yrittää täyttää päivän jokaisen hetken (tai ns. oman hetken) jollain tekemisellä.

Korona-ajan etätöiden ja sittemmin mammaloman kotoilun myötä olen myös huomannut, että minulle ei oikein sovi ihan vaan kotona möllöttäminen, ja sohvaperunaksi tai kotihiirulaiseksi ”kutistuminen”. Nautin omasta ajasta ja tarvitsen sitä verrattaen paljonkin – mutta tarvitsen myös ihmiskontakteja. Oli se sitten lyhyt rupattelutuokio naapurin kanssa (meillä on aivan ihanat naapurit ihan jokaisessa ilmansuunnassa), tai pidempi hetki ystävän seurassa ihan mitä tahansa tehden. Oma persoonani pääsee täyteen loistoonsa toisten ihmisten seurassa. Silloin kun saan hymyillä, kuunnella, kertoa, halata, koskettaa, auttaa.

Auttaa. Olen äitiysloman aikana miettinyt paljon myös tulevaa töihin paluutani, ja kyllä, haluan ja aion palata työhöni kansalaisopiston opettajana. Onhan se hyvin lähellä unelmatyötäni – yhdistelmä musiikkia, kieliä, luovuutta, sekä erilaisten ihmisten kohtaamista. Auttamistakin. Mutta – se mitä töihin palatessani en halua, on tulla kotiin töistä klo 21.30. Haluan olla kotona kun lapseni tekee iltatoimiaan ja käy nukkumaan. Haluan olla kotona lukemassa hänelle iltasadun. Ylipäätään haluan viettää aikaa lapseni kanssa niin paljon kuin vain mitenkään mahdollista. Äidiksi tulemisen myötä elämän tärkeysjärjestys ja asioiden mittasuhteet ovat heittäneet häränpyllyä. Minun tärkein tehtäväni lapseni syntymästä saakka on ollut olla äiti. Työ ei ole mitään sen rinnalla, ei mitään.

Aikoinaan Finnairille lentoemännäksi hakiessani sain psykologisten testien tulokseksi ”aito auttaja”. Opettajan työssä on paljon hyvää ja sellaista mistä pidän, mutta itse opettaminen ei ole koskaan ollut minun unelmani tai identiteettini, auttaminen on. Työvuosia ennen eläkeikää on edessä vielä sen verran reilusti että kyllä vain haluan jossain kohtaa päästä toteuttamaan unelmaani auttamisesta. Tuo unelma saa kuitenkin vielä odottaa itseään – kansalaisopiston open työssä on varmaan pidemmät lomat kuin missään muussa ammatissa; uskon että lapseni tulee olemaan tästä asiasta hyvin onnellinen! Allaoleva kuva on synnytyssairaalasta kun olin juuri saanut nenämahaletkun pois ja pystyin jo hymyilemään.

En ole koskaan ollut erityisen liikunnallinen ihminen tai mikään sportti-tyttö (vaikka haluaisinkin!). Olen kuitenkin, kuten varmasti moni muukin, huomannut endorfiinien hyvää tekevän vaikutuksen niin ruumiille kuin sielullekin. Mieheni kesälomalla helteet olivat kovimmillaan enkä käynyt noiden kolmen viikon aikana lenkillä kertaakaan (sitä ennen olin käynyt lähes joka päivä raskautumisesta saakka). Hampurilaisia (toisinaan punaviinillä alas huuhdeltuina) ja jäätelöä kului. Tämän huomasi olossa, mistä tuli vetämätön ja turvonnut. Niinpä päätin siirtyä takaisin päivittäisiin lenkkeihin (tämä liikuntamuoto sopii minulle tällä hetkellä parhaiten, koska se onnistuu vauvelin kanssa ja on korona-turvallista). Joskus elämässä on sellaista tärkeää mihin joutuu ehkä alkuun hiukan pakottamaan itseään, mutta tuo pakottaminen kannattaa silloin kun kyseessä on oma hyvinvointi.

Olen toisinaan kirjoittanut blogiani jopa hiukan häpeillen, sillä vauvan kanssa postausten laatiminen on – no, hätäistä. En pysty viilaamaan ja hiomaan näitä ollenkaan niin paljon kuin mitä haluaisin ja mitä lukijani ovat mielestäni ansainneet. Jossain kohtaa jopa mietin pitäisikö koko bloggaamisesta pitää taukoa siihen saakka, kun Viljami on hiukan isompi. Minulla on kuitenkin palo kirjoittamiseen ja olen päättänyt kirjoittaa tänne tasan tarkkaan siihen saakka kun kaikki kirjoittamani tulee minusta ulos luonnostaan ja pakottamatta, inspiraation kautta. Kirjoittaminen tekee minulle hyvää ja saa minut tuntemaan oloni omaksi itsekseni (enkä tarkoita tällä pelkästään blogin kirjoittamista vaan myös laulujen). Toivottavasti tekstini tekevät hyvää myös jollekin toiselle. Silloin toteutuisi myös haluni auttaa.

Hitaus ja lepo ovat minulle elämässä päivä päivältä tärkeämpää. Olen herkkä ihminen, niin herkkä, että minun pitää pitää huolta itsestäni erityisellä tavalla jotta voin hyvin. Joku toinen jaksaa henkistä stressiä, fyysistä kuormitusta, univajetta, kaaosta, eripuraa, meteliä, ”säätämistä”, kiirettä, negatiivisuutta jne. tuplaten enemmän kuin minä. Joku toinen pärjää viiden tunnin yöunilla ja jaksaa painaa töissä pitkää päivää. Joku toinen rentoutuu yöunille vartissa kuunneltuaan hetken musiikkia tai äänikirjaa (ja nukkuu kuin tukki sen jälkeen). Minä en. Minulle elämässä on tärkeää hitaus ja lepo.

Mitä sinulle tarkoittaa vähemmän turhaa, ja enemmän tärkeää? Minulle vähemmän turhaa tarkoittaa vähemmän televisiota, somea ja puhelinta. Vähemmän passiivista sohvalla möllöttämistä, mikä tappaa myös luovuuden. Vähemmän työasioista stressaamista, vähemmän stressaamista yhtään mistään. Vähemmän liiallista yksin olemista. Vähemmän suorittamista ja hötkyilyä. Vähemmän kaikkea sellaista mikä ei ole syvintä minua itseäni. Enemmän tärkeää tarkoittaa minulle enemmän läsnäoloa ja hetkessä elämistä, enemmän ihmisläheisyyttä silloin kun sillä tuulella olen, enemmän toisten ihmisten auttamista, enemmän kävelylenkkejä, enemmän kirjoittamista (tai ainakin yhtä paljon kuin tähänkin saakka). Enemmän lepoa, rentoutumista ja elämästä nauttimista. Enemmän kohti omia unelmia kulkemista. Enemmän minua.

Kuuluisassa oravanpyörässä oma itse ja oma hyvä olo saattaa helposti unohtua kun vaan porskuttaa menemään päivä toisensa jälkeen. Mitäpä jos pysähtyisit hetkeksi juuri nyt. Mitä sinä ihan oikeasti haluaisit? Mikä tekisi hyvää juuri sinulle, juuri nyt?

Rohkeita askeleita alkaneeseen viikonloppuun jokaiselle!

Ps. Kirjoitin tämän tekstin osin myös itselleni ja aion palata näiden sanojen äärelle jonkin ajan kuluttua – ihan vaan nähdäkseni olenko lainkaan onnistunut tavoitteessani kulkea kohti yhä omannäköisempää elämää. Puhuminen kun on useimmiten helpompaa kuin tekeminen!

Pps. Mitä ajatuksia tämä teissä herätti?

Puheenaiheet Oma elämä Ajattelin tänään Syvällistä

Kuinka elää niukasti – silloin kun se on tarpeen

Joku minut tunteva saattoi hieraista silmiään otsikon luettuaan; en ole ekonomi enkä talouden asiantuntija, mutten myöskään erityisen säntillinen, rationaalinen tai tarkka ihminen (pikemminkin hiukan boheemi ja lapsenmielinen taivaanrannanmaalari). Stereotypioihin ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa ole luottamista – jopa minä osaan tarpeen vaatiessa säästää ja elää niukasti (vaikka tuonkin usein esille elämästä nauttimisen ja rennon elämänasenteen tärkeyttä). Paikkaansa ei pidä sekään stereotypia, että blondi lapsenomaisen välitön hassuttelija olisi yhtäkuin tyhmä tai naivi ihminen. Pinta on vain pintaa, kuten blogissani aiemmin kirjoitin.

Yleisesti ottaen en pidä säästämistä erityisen järkevänä asiana. Kahdesta syystä – elämästä kuuluu nauttia ja milloin tahansa voi olla viimeinen päivä kun olemme elossa. Itse kullakin saattaa kuitenkin joskus tulla elämässä vastaan tilanteita kun säästeliäs elämäntyyli on ihan oikeasti tarpeen tai jopa ainoa vaihtoehto. Taito elää niukasti on tärkeää silloin kun rahat ovat oikeasti vähissä. Jos kuitenkin omaa kokemusta myös ns. leveämmästä elämäntyylistä voi pennin venyttäminen äkkiseltään tuntua haastavalta.

Minä itse tiedän sekä mitä on elää leveästi  että mitä on venyttää penniä (kokemusta on myös kaikesta siltä väliltä). Olen kiitollinen molemmista kokemuksista. Makeampaa elämää olen päässyt maistamaan kun myin ensimmäisen oman asuntoni saaden siitä kohtalaisen hyvän myyntivoiton. Tuosta seurasi ajanjakso jolloin pystyin shoppailemaan vaatteita toisinaan ihan vaan huvin vuoksi, tai valitsemaan myymälästä vaikkapa kaksi samanlaista mekkoa jos en osannut valita värien väliltä. Saatoin käydä kahviloissa parikin kertaa viikossa ja tilata kotiin lempilehtiäni. Ruokakaupoissa ostin tasan tarkkaan sitä mitä mieleni teki- oli se sitten vaikka kylmäsavuporoa tai härän sisäfileetä. Myöskään meikeissä, tuoksuissa tai asusteissa ei tarvinnut säästellä. Maksoin tuolloin myös kuntosalijäsenyyttä, olin vakuuttanut lähes kaiken mahdollisen, ja pystyinpä piristämään arkeani satunnaisilla lomamatkoilla (lähinnä risteily&kylpylälomien muodossa).

Pennin venyttäminen puolestaan tuli tutuksi kun olin pitänyt toiminimeäni pystyssä parisen vuotta, ja yksityisyrittäjyyden menot alkoivat toistuvasti ylittää tuloja. Onneksi (yksityis)yrittäjien asema Suomessa on nykyisin paljon paremmalla tolalla kuin mitä se oli omina toiminimi- aikoinani! Pahimmillaan taloudellinen tilanteeni oli niin heikko, että jouduin lainaamaan merkittäviä summia rahaa ystäviltäni, vaihtamaan hopeaa ja kultaa (toisin sanoen muistoja) rahaksi, elämään lähes pelkällä kaurapuurolla ja nuudelilla, ja joskus jopa epätoivossani etsimään kolikoita kadulta. Huhuh mitä aikoja, vieläkin puristaa rintaa kun niitä ajattelen. Mutta – tuostakin ajasta selvittiin ja sain taas muistutuksen siitä, että asioilla on tapana järjestyä. Mikään suo tai kuoppa ei ole niin syvä etteikö sieltä olisi mahdollista pyristellä ylös. Itse selvisin ”suostani” (ystävien tuen lisäksi) kärsivällisyydellä, periksiantamattomuudella, ahkeruudella ja – onnella. Lopetin yritystoimintani (joissain tilanteissa luovuttaminen on rohkeutta), ja paiskin jonkin aikaa kahta työtä jotta sain talouteni tasapainoon. Kunnes onnenkantamoisella minut valittiin nykyiseen työhöni. Tämän hetkisessä työssäni minut voi luokitella pienituloiseksi (ja ei, en häpeä yhtään sitä julkisesti sanoa – onni tulee minulle jostain aivan muusta kuin materiasta) ja toki nyt äitiyslomalla olen vielä pienituloisempi. Opin kuitenkin ahdinko- vuosinani säästämisen taidon ja viimeisten vuosien aikana olen saanut sukanvarteen kerättyä jo ihan sievoisen summan. Mistä päästäänkin, vihdoin, omiin vinkkeihini niukan elämäntavan suhteen:

Ruokakauppojen hintavertailu. Ruokakauppojen hinnoissa on merkittäviä eroja. Lihat, kasvikset, juustot ja leikkeleet (myös vichya, olutta ja siideriä) saa Lidlistä halvalla. Myös eri tuotemerkkejä kannattaa vertailla – ”tavara” voi olla ihan samaa ja yhtä hyvänmakuista myös sillä kaikkein halvimmalla tuotemerkillä. Olen joskus ruokakaupoissa kiinnittänyt huomiota ihmisten ostoskärryjen sisältöön ja ollut yllättänyt siitä, miten paljon niissä on (omasta mielestäni) kaikkea ns. turhaa – naposteltavia, keksejä, välipaloja. Itse pyrin ostamaan ainoastaan peruselintarvikkeita ja ”oikeaa” ruokaa. Leipää ja vauvan soseita saa halvalla kun tekee itse. Kurkkaan aina jääkaappiin ja kuiva-ainekaappiin ennen kauppareissuja hyödyntääkseni ruoanlaitossa sen mitä kotoa löytyy jo valmiiksi. Ja – ruoantähteistä kannattaa kokata jotain toista ruokaa!

 

Turhien vakuutusten irtisanominen. Tämä asia jakaa varmasti mielipiteitä, mutta itse olen hiukan vakuutuksia vastaan. Perustelen tätä ihan yksinkertaisesti todennäköisyyksillä. Kuinka todennäköistä on tulipalo tai vesivahinko tai hirvikolari tai vauvan korvatulehduskierre? Ovatko ne niin todennäköisiä, että niiden ”eteen” kannattaa maksaa joka kuukausi, satoja ja taas satoja euroja vuodessa? Itse en ole kertaakaan elämässäni hyötynyt yhtään mitään yhdestäkään koskaan ottamastani vakuutuksesta (ja kyllä, minulla on ollut niitä paljon – koiralleni, kodilleni, itselleni, autolleni, yritykselleni jne.) – toki koputan puuta tässä kohtaa. Ihmiset ovat turvallisuushakuisia ja vakuutusmyyjät usein hyviä puhumaan.

Ilmainen harrastaminen. Harrastaminen on tärkeää, monestakin syytä, eikä sen arvoa voi mitata rahassa. Kuitenkin on esimerkiksi paljon sellaista liikuntaa jota voi tehdä ihan ilmaiseksi (kuten vaikka lenkkeillä Suomen upeassa luonnossa, uida luonnonvesissä, tai tanssia ja jumpata kotona). Musiikkia ja kirjallisuutta voi harrastaa ilmaiseksi. Tietenkin jos haluaa yhteisöllisempää harrastamista niin kannattaa huomioida kansalaisopistojen kurssit, joita löytyy aivan huikea määrä aiheesta kuin aiheesta, kovin inhimillisin kustannuksin.

Ystävien avun hyödyntäminen. Minusta itsestäni on ihana auttaa toisia, siitä tulee hyvä mieli. Olen monesti ollut kuskina autottomille ystävilleni, olen kiikuttanut leipomuksiani naapureille, ja lahjoittanut itselleni turhiksi käyneitä vaatteita ja kosmetiikkaa tutuille. Olen myös itse saanut ystäviltäni palveluksia ja ”lahjoituksia” jotka ovat sekä helpottaneet että ilostuttaneet arkea. Kuten se, että eräs ystäväni aikoinaan säännöllisesti sekä leikkasi että värjäsi hiukseni (hän ei ole kampaaja – tuolloin oman työn tekeminen toiselle ilmaiseksi ei edes olisi ollut ok mielestäni) – aikamoinen säästö – tai se, että Viljamin ihana kummitäti on antanut meille suuren kassillisen heidän lapsilleen pieneksi jääneitä vaatteita.

Kierrättäminen. Olen tehnyt Torista aivan huikeita löytöjä mm. Viljamille, ja olemme mieheni kanssa säästäneet vauvahankinnoissa todella pitkän pennin kiitos Torin. En oikein ymmärrä miksi vaikkapa vaunujen pitäisi olla valkoiset, nahkaa ja maksaa tuhansia euroja. Tai pinnasängyn pakasta vedetty. Tai vauvanvaatteiden vain sitä kalleinta ja ”hienointa” merkkiä. Jokainen tyylillään, mutta minun mielestäni kierrättäminen on ihan ehdottoman järkevää ja kannattavaa, asiassa kuin asiassa!

Rentoutuminen kotona kahviloiden, baarien ja kylpylöiden sijaan. Eihän se tietenkään sama asia ole, mutta kodin kuuluu mielestäni olla ihmiselle se kaikkein rentouttavin, ihanin ja turvallisin paikka. On jopa hiukan huolestuttavaa jos kokee aina tarvitsevansa rentoutumiseen maisemanvaihdoksen, hotellin, risteilyn, ravintolan; ylipäätään ns. hienot puitteet (joista saa upeita kuvia someen.). Olen itse jopa vierastanut reissuun lähtemistä omakotitaloon muuttomme jälkeen – nukun kaikista parhaiten kotona viileässä ja pimeässä makuuhuoneessamme, teemme itse hyvää ruokaa, ja meillä on sauna sekä poreamme, mitä muuta tarvitsisin? Korona on avannut omat silmäni tämän asian suhteen entistä enemmän kun missään ei edes ole voinut käydä. Rahaa on säästynyt aika huomattava summa. Myös vauvaa voi ”viihdyttää” ilmaiseksi: allaolevat kuvat ovat Sankilan tilalta, jolle pääsee tiettyinä päivinä ja kellonaikana ilman pääsymaksua ihastelemaan maatilan eläimiä. Ihanan idyllinen paikka, suosittelen lämpimästi!

Vaatteissa vaan sen ostaminen mitä oikeasti tarvitsee, sekä laatuun ja ns. perusvaatteisiin panostaminen. Näin sanoo entinen shoppailu- addikti!  Mihin mielestäni kannattaa panostaa on: kunnon talvitakki, kunnon farkut, kunnon saappaat, urheiluvaatteet talvelle ja kesälle, sekä muutama passeli asukokonaisuus töihin. Helposti yhdisteltävät vaatteet&värit auttavat myös säästämään. Brändi-ansaan ei kannata mennä – kallis merkki ei useinkaan takaa hyvää laatua. Kokemuksen kautta olen itse oppinut vaikkapa sen, minkä merkin vaatteet nukkaantuu jo parista pesukerrasta.

Ylläolevat vinkit eivät ole mitään rakettitiedettä, vaan ihan vaan maalaisjärjen ja kokemuksen kertomia juttuja! Mitkä on teidän parhaat säästö-vinkit?

Lopuksi lisään vielä: on paljon ihmisiä joille ei ole apua näistä tai mistään muistakaan vinkeistä- köyhyyttä on Suomessakin paljon. Moni meistä, minäkin, olemme etuoikeutettuja. Tätä on syytä arvostaa – ja antaa apu sitä tarvitsevalle aina kun mahdollista.

Ps. Kuvien sämpylät ovat mieheni leipomia ja unelmanpehmeitä, kahvi oma sekoitus parista eri laadusta – harvoin olen kahvilassa saanut yhtä hyvää – ja halpaa – settiä!

Työ ja raha Oma elämä Puhutaan rahasta Raha