Pyrkimys hyvään riittää

Kirjoitan tämän tekstin myös muistutuksena itselleni. Ihminen haluaa monesti olla hyvä jossain – tehdä hyvin – mutta aina se ei onnistu, tai vaatii suorastaan epäinhimillisiä ponnisteluita. Tuolloin itseäni auttaa ajatus siitä, että pyrkimys hyvään riittää. Jo se kertoo minulle, että olen oikealla tiellä. Huolestuttavaa ja huonoa olisi se, jos en edes yrittäisi. Tai jos en edes ajattelisi. Sitä, minkälainen olen.

Pyrkimys hyvään riittää uusperheessä (jollaisessa itsekin elän). Olen huomannut raskausaikana olleeni perheessämme välillä poissaoleva- ja tuntenut siitä huonoa omatuntoa. Kunnes tajusin, että kyseessä on täysin luonnollinen, biologiaan ja hormoneihin perustuva reaktio. Olen luultavasti alitajuntaisesti halunnut suojella sekä itseäni että sisälläni kasvavaa lasta suunnaten energiani meidän kahden hyvinvointiin. Alkuraskaudesta olin poissaoleva pahoinvoinnin vuoksi. Kun taas myöhemmin tein töissä pitkää päivää (syöden nälkäisenä hätäisiä eväitä autossa ja mitaten kiireessä verensokereita parkkipaikalla), ja tulin kotiin väsyneenä halusin vetäytyä saadakseni levon itseäni ja vauvaa varten (ja pitääkseni näin stressitasot mahdollisimman matalina). Nyt äitiyslomalla ja kotona ollessani en enää olekaan ollut poissaoleva, sillä tunnen itseni ja oloni koko ajan hyväksi, rentoutuneeksi ja levänneeksi. Energiaa riittää muuhunkin kuin sikiön hyvinvoinnista huolehtimiseen. Toki uusperheessämme on ollut joskus haastavia tilanteita myös ennen raskauttani, vaikkakin yleisesti ottaen olemme mielestäni pärjänneet hyvin. Haluaisin rohkaista kaikkia uusperheessä eläviä armollisuuteen itseään kohtaan – erilaisten kulttuurien, tapojen, tottumusten ja toimintamallien sekamelskassa yhteentörmäyksiltä ei voi välttyä. Jokainen joutuu joustamaan ja tulemaan vastaan – kuin myös välillä luopumaan jostain itselleen tärkeästä. Uusperheessä ei tarvitse voittaa vuoden parhaan äiti- tai isäpuolen titteliä. Pyrkimys hyvään riittää. Toki tämä pätee ihan kaikkiin perhe-muotoihin.

Pyrkimys hyvään riittää muissakin ihmissuhteissa, jotka eivät useinkaan ole pelkästään yksinkertaisia. Joskus joudumme vetämään rajoja energiaa vievien ihmisten edessä, ja se voi tuntua pahalta (varsinkin silloin jos nuo ihmiset ovat samaa verta ja välien ”kuuluisi” näin ollen olla tietynlaiset). Joskus ystävyyssuhteissa kasvetaan erilleen, ja joskus parisuhteessa joutuu tinkimään vaatimuksistaan itseään kohtaan koska on vain yksinkertaisesti väsynyt tai ei tietyllä hetkellä pysty parempaan. Pyrkimys hyvään riittää tuolloinkin. Se, ettei halua tietoisesti satuttaa toista ja se, että osaa selittää omaa käytöstään ja pyytää tarvittaessa anteeksi.

Pyrkimys hyvään riittää vanhemmuudessa. Olen kirjoittanut tästä blogissani aiemminkin, eikä asia oikeastaan sen seikkaperäisempiä selittelyitä kaipaa. Vanhemmuuden vastuu on suuri, sillä lapsi on aina haavoittuvainen ja aina suojeltava. Vanhemman pitää suojella lastaan omilta taakoiltaan ja kipukohdiltaan. Vanhemman pitää olla aikuinen lapsen saadessa olla lapsi. Muutoin vanhemmuus on mielestäni hyvin yksinkertaista – rajoja, rakkautta ja läsnäoloa. Mitä sen taas mielestäni ei tarvitse olla, on päivittäisiä tuntikausien touhuiluja pulkkamäessä tai huvipuistossa, loputonta yhteisten aktiviteettien ja elämysten riemujuhlaa, suureellisia lastenkutsuja ja toistuvia kissanristiäisiä milloin minkäkin ”merkkipaalun” vuoksi, miljoonia harrastuksia, tiptop – kotia, tai ylipäätään sitä että vanhempi olisi aina jaksava, reipas ja pirteä. Itse aion äitinä olla joskus myös herkkä ja väsynyt ja huonotuulinen ja mukavuudenhaluinen ja laiska ja vapauden&oman ajan- kaipuinen. Ainakin.

Pyrkimys hyvään riittää työelämässä. Työn ei kuulu olla ihmisen elämän keskipiste tai tärkein asia. Pyrin itse työelämässä monta vuotta täydellisyyteen. Halusin olla täydellisesti oppilaideni ja vanhempiensa tavoitettavissa, halusin pitää täydellisiä oppitunteja, ymmärtää ja joustaa täydellisesti, järjestää täydellisiä tapahtumia, ja olla täydellisen pirteä ja ihana opettaja. Huhuh, pelkkä edellämainitun kirjoittaminenkin saa väsymään. Ihmisen arvokkuus ei tule suorituksista. Olemme arvokkaita vaikka emme tekisi yhtään mitään. Nykyisin minulle riittää työelämässä se, että yritän parhaani. Jos pystyn katsomaan itseäni peiliin jokaisen työpäiväni jälkeen tiedän tehneeni niin.

Pyrkimys hyvään riittää tulevalle lapselleni. En tiedä vielä mitään lapseni persoonallisuudesta, sen vahvuuksista ja haasteista. Lapseni saa kuitenkin olla juuri sellainen kuin hän on. Ainoa asia mitä aion häneltä vaatia on pyrkimys hyvään. Tämä tarkoittaa parhaansa yrittämistä kaikessa siinä mitä tekee – se riittää. Haluan lapseni tekevän koulutyönsä tunnollisesti ja vastuuntuntoisesti, osallistuvan kotitöihin ikätasonsa mukaisesti, ja kohtelevan kaikkia ihmisiä reilusti, kauniisti ja kunnioittaen – nämä taidot ovat tärkeää valmentautumista koko myöhempää elämää varten. Sensijaan kokeista ei tarvitse tulla kymppejä (vaikka olenkin itse ollut ”kympin tyttö”), harrastuksissa ei tarvitse loistaa, ja persoonaltaan lapseni saa olla juuri niin ainutlaatuinen ja erityinen kuin hän on. Lapseni saa pelätä, hän saa olla herkkä ja hassu ja epätäydellinen, ja välillä ”epäonnistua”. Kunhan sydän on paikallaan. Kunhan hän yrittää parhaansa.

Aina ei tarvitse onnistua. Aina – jos koskaan – ei tarvitse olla täydellinen.

Ja joskus saa olla ihan paska.

Ps. Sain tänään tulppaaneja (kuvissa) sekä mieheltäni että oppilaaltani. Ne kertokoot siitä, että olen ollut riittävän hyvä kumppani ja riittävän hyvä ope. Juuri kuten olen pyrkinytkin.

Puheenaiheet Mieli Ajattelin tänään Syvällistä

Ihonhoito-oivalluksia sekä suosikkituotteeni

Olen yrittänyt välttää liikaa rönsyilemistä blogissani, mutta en malta olla kirjoittamatta postausta viime vuosien ihonhoito-oivalluksistani sekä luonnonkosmetiikan suosikkituotteistani. Uskon ja toivon tästä olevan hyötyä monelle! Terveellisen ruokavalion (ylipäätään terveellisten elämäntapojen) ohella olen jo vuosikaudet ollut kiinnostunut iholle oikeasti hyväätekevästä kauneudenhoidosta. Uskon että kosmetiikkateollisuudessa on paljon kuluttajan suoranaista huijaamista, sillä me naiset rakastamme hienoja purnukoita kylppäreissämme ja etenkin niiden luomia lupauksia nuorekkaammasta ja hehkeämmästä ulkonäöstä. Totuus on kuitenkin (monesti) toinen. Olen perehtynyt asiaan paljon viime vuosien aikana, ja suurin kunnia tästä kuuluu kauneusbloggaaja Miia Johanssonille (suosittelen laittamaan seurantaan!) Alla pitkälti Miian inspiroimat viisi vinkkiäni iholle oikeasti hyväätekevään kauneudenhoitoon:

1. Luonnonkosmetiikka peittoaa synteettisen. Asia ei toki ole mustavalkoinen, ja sekä luonnonkosmetiikassa että synteettisessä kosmetiikassa voi olla niin huonoja kuin hyviäkin ainesosia. Lisäksi jokaisen iho reagoi yksilöllisesti eri ainesosiin, joten kokeilemalla selviää itselle parhaiten sopivat tuotteet. Minun kohdallani tulos on ollut yksiselitteinen: oma ihoni pitää luonnonkosmetiikasta huomattavasti synteettistä enemmän. Moni synteettinen tuote on aiheuttanut ihollani punoitusta, ärsytystä ja suoranaista kirvelyä. Lisäksi olen huomannut synteettisten tuotteiden usein ikäänkuin haihtuvan iholta heti levityksen jälkeen. Luonnonkosmetiikka sensijaan on tuntunut ihollani täyteläiseltä ja siihen oikeasti sulautuvalta ja imeytyvältä. Henkilökohtaisesti pidän myös luonnonkosmetiikan luonnollisista tuoksuista. Tämän postauksen kuvissa näkyvillä luonnonkosmetiikan tuotteilla olen saanut ihoni kuntoon huomattavan muutoksen parempaan: epäpuhtauksia on paljon vähemmän, kosteutta ja hehkua iholla paljon enemmän. Yleinen virhe ihonhoidossa on se, että ihon rasvaisuutta yritetään hillitä ihoa kuivattavilla, liian tujuilla putsareilla. Kuitenkin rasvainenkin iho tarvitsee runsasta kosteutusta ja kuivattavien tuotteiden käyttö saa ihon ainoastaan lisäämään omaa talintuotantoaan. Weledan skinfood light on ollut itselleni aivan täydellinen kosteusvoide. Sekoitan siihen myös meikkivoiteen (Madaran tai Zuiin), jolloin meikkipohjasta tulee ihanan kuulas. Madaran puhdistusmaito on hellävarainen tapa puhdistaa kevyt meikki. Vahvemman meikin puhdistukseen suosittelen puhdistusöljyä- tai balmia (esim. Olivia Klein tai Fiini). Vaahto- ja geeliputsarit roskikseen!

2. Monessa tuotteessa ihminen maksaa brändistä ainesosien ollessa vastaavat kuin puolta halvemmassa, brändittömässä tuotteessa. Brändi-ansaan ei kannata langeta (sama koskee muuten myös monia vaatemerkkejä – kallis brändi ei useinkaan korreloi laadun kanssa). Olen itsekin aiemmin ostanut tiettyjen ns. luxus- brändien kallista kosmetiikkaa, kunnes aloin perehtyä tuotteiden inci – listoihin eli ainesosaluetteloihin. Monien kalliiden kosmetiikka-tuotteiden koostumus on suureksi osaksi iholle mitään tekemätöntä ”höttöä”, tai ne saattavat sisältää paljon iholle suorastaan haitallisia ainesosia. Myös tuotteiden nimillä pyritään usein johtamaan kuluttajaa harhaan – aivan kuten leipäpussissa voi lukea ”ruisleipä” vaikka ruista on leivän viljasta vain hyvin pieni prosentti-määrä, voi  kosmetiikkatuotteessa lukea vaikkapa ”avocadoöljy” niin että kyseistä öljyä on tuotteessa minimaalisen vähän.

3. Jokainen iho-alue ei tarvitse omaa tuotetta. Päinvastoin, jos esimerkiksi kosteusvoide on iholle laadukasta ja hellävaraista luonnonkosmetiikkaa voi sitä käyttää niin silmänympärysiholle, dekoltee- alueelle kuin meikinpohjustukseenkin, mutta myös käsien ja vartalon iholle kasvojen ohella. On silkkaa rahastusta houkutella kuluttaja ostamaan jokaista käyttötarkoitusta varten oma tuote.

4. Yksinkertaisuus on valttia. Tämä kohta liittyy edelliseen. Itse käytän ihonhoidossani nykyisin vain tämän postauksen kuvissa esiintyvää kuutta tuotetta: puhdistusmaitoa, kuorintaa, naamiota, kasvovettä (btw, kasvovesi kannattaa suihkutella suoraan iholle, ei niin että puolet siitä imeytyy vanulappuun), seerumia ja kosteusvoidetta (myöskin tässä järjestyksessä, silloin kun käytän kaikkia kuutta tuotetta kerralla – kuorinnan ja naamion laitan kerran viikossa). Kaikki muut purnukat ovat mielestäni turhia ja suoranaista rahan haaskausta. Salaisuus piilee myös siinä, että jonkin tuotteen hiukan kalliimman hinnan pystyy kompensoimaan toisen tuotteen edullisemmalla hinnalla. Bybi, Madara ja Zuii ovat omassa mittapuussani hiukan keskivertoa kalliimpia tuotteita, Weleda keskihintainen, ja Organic shopin aivan loistavat tuotteet todella halpoja. Näin ollen päivittäisen ihonhoidon kokonaiskustannukset eivät nouse liian suuriksi. Mitä tulee meikkaamiseen, pidän itse kuulasta meikkipohjaa meikissä kaikkein tärkeimpänä asiana. Ripsissä ja kulmissa itselläni on yleensä kestovärjäys (mitä tosin korostan kodin ulkopuolella kevyellä meikillä), poskiin laitan aina punaa ja huuliin aina kiiltoa. Muuta arkimeikkini ei sisällä.

5.Mikään tuote ei korvaa unen, vedenjuonnin ja onnellisuuden vaikutusta! Jätin tärkeimmän kohdan viimeiseksi. Tähän voisi  lisätä vielä raittiin ulkoilman, saunomisen sekä terveellisen ruokavalion merkityksen. Vinkin totuudellisuus on jokaisen meistä varmasti helppo todeta – levänneenä ja onnellisena ihminen hehkuu tavalla, jota ei mikään iholle levitetty tuote voi ikinä saada aikaan. Kokeilkaa vaikka! Ja mikä parasta – tämä keino on täysin ilmainen!

Hehkuvaa&heleää helmikuuta!

Kauneus Iho Meikki Suosittelen