Muutto

Viime viikon perjantaina muutimme uuteen kotiin. Pakko myöntää: en muistanut, miten karseaa puuhaa se onkaan.

Itse asiassa etukäteen jopa vähän romantisoin ajatusta. Pääsen käymään läpi kaikki tavarat, karsimaan turhat pois ja viemään uuteen kotiin vain huolella valitut, rakkaimmat esineemme, ne, jotka ilahduttavat olemassaolollaan. (Ei, en ole vieläkään lukenut Konmaria.) No, todellisuudessa jaksoin käydä tavaroita läpi huolellisesti ehkä parina ensimmäisenä iltana. Loput, eli suurin osa, pakattiin kiirepaniikissa periaatteella kaikki mukaan, karsitaan myöhemmin.

Siinä missä vanhassa kodissa elettiin päivätolkulla muuttolaatikoiden ja muun keskeneräisyyden keskiössä, uudessa kodissa ongelmia aiheutti suunnilleen kaikki elämää helpottava nykytekniikka. Tiskikone ei toiminut, liesituuletin ei toiminut, netti ei toiminut (kriisi). Uutta pesukonetta odottelemme edelleen, samoin televisiokanavia. Ruokapöydän sentään saimme raahattua sisään muutaman päivän pahvilaatikoilta syömisen jälkeen.

Uudessa kodissa ylipäätään kaikki on aluksi vähän vierasta. Missä olikaan valokatkaisija, miksi täällä ei ole pistorasiaa? Tavarat hakevat paikkaansa vielä pitkään, mutta kaikki muoviset muuttolaatikot sentään on purettu ja palautettu. Ummistan aktiivisesti silmiäni niiltä viideltä pahviselta laatikolta, joiden sisältö ei toiveistani huolimatta ole itsestään kiivennyt ulos laatikosta ja paikoilleen.

Jotain hyvääkin, kuten aina: varsinainen muutto sujui jouhevasti kiitos ripeiden ja reippaiden muuttomiesten, oman äitini joka tuli viihdyttämään tyttöä muutamaksi tunniksi, sekä myöhemmin purkuavuksi tullen anopin. Sunnuntaiaamuna olimme jo niin hyvässä vaiheessa, että ehdimme ottaa pikku breikin suunnataksemme koko perheen voimin rantaan aamukahville ja siitä vielä puistoon nauttimaan ihanasta syyssäästä.

image.jpegimage.jpeg

Tämän viikonlopun tavoitteeni on purkaa ne muutamat viimeiset laatikot – jos vaan kahvittelulta ja ulkoilulta ehdin.

Aurinkoista viikonloppua!

Suhteet Oma elämä

”Pupu!”

Kun tyttö oli vielä pienempi, odotin aina innolla ja jännityksellä sitä seuraavaa kehitysaskelta. Koskahan se kääntyy ympäri? Milloin nousee pystyyn? Koska tulee ensimmäinen sana? Kuitenkin (tietenkin!) usein kävi niin, että vaikka vietin lapsen kanssa suurimman osan hänen valveillaolon tunneistaan, en useinkaan ollut se, joka sai ensimmäisenä todistaa uutta opittua taitoa…

Eräänä päivänä tytön ollessa viisikuinen lähdin lähikauppaan ostamaan maitoa. Mies tekstasi pian perään: ”Tuo luumuja.” Ja sitten toisen tekstarin: ”Ai niin, tyttö kääntyi mahalleen.”

Viime joulun aikaan anoppi oli meillä käymässä, juttelin hänen kanssaan keittiössä. Selkäni takaa, kahden metrin päästä olohuoneesta mies huudahti äkkiä innoissaan – tyttö oli ottanut ensimmäiset, horjuvat askeleensa ilman tukea.

Tammikuussa kävin pitkästä, pitkästä aikaa leffassa ystävieni kanssa. Tulin illalla kotiin, tyttö oli jo nukkumassa, mies kertoi ylpeänä tytön sanoneen ihan selvästi ”että” (vettä) – sanainen arkku oli auennut ensimmäistä kertaa. 

Toisaalta monet uudet taidot ovat tulleet mukaan niin pikkuhiljaa, ettei niille ole voinut osoittaa selvää ensimmäistä kertaa tai alkukohtaa. Puolitoistavuotiaamme sanavarasto on karttunut vähän varkain, ilman, että olen kiinnittänyt huomiota siihen, koska hän ensimmäisen kerran sanoi esimerkiksi ”kakku” tai ”mau” (kissa). Mutta yhden sanan sain kuin sainkin kiinni juuri, kun se pulpahti pintaan!

Istuimme tytön kanssa lattialla leikkimässä, vieressä retkotti tytön rakas unipupu. Se kiinnitti tytön huomion, hän kosketti sitä kädellään ja kuiskasi aivan hiljaa ”pupu”. Käyttöön uusi sana ei kertalaakista jäänyt, vaan tuon ensimmäisen kerran jälkeen sitä ei kuultu lainkaan edes kysyttäessä.

Muutamaa päivää myöhemmin pupu oli kuitenkin joutunut pyykkiin ja kuivui kylppärissä rättipatterilla. Tyttö kulki ympäriinsä selvästi jotain etsiskellen ja hoki ”ei nää, ei nää!”.

Mitä et näe, kysyin.

”PUPU!!!” 

image.jpeg

Rakeinen Instagram-kuva neljän kuukauden takaa kertoo kaiken oleellisen tytön ja pupun ystävyydestä.

Perhe Lapset Lasten tyyli Vanhemmuus