Yhä ylös yrittää

Ihan aluksi HURJAN ISO KIITOS Lilyn toimitukselle Suosittelemme -leimasta, joka läpsähti blogin yläkulmaan maanantaina. Sain asiasta sähköpostia viime viikolla kesken kiireisen työpäivän, ja voi vitsit, että ilahduin! Varsinkin, kun töihin palattuani en ole ehtinyt päivittämään blogia niin usein kuin haluaisin, ja mietin jo vähän, onko blogi ylipäätään liikaa palettiini juuri nyt. Bloggausinto kuitenkin jatkuu aina vaan, joten täällä ollaan edelleen – tosin ehkä vain muutaman kerran viikossa aiemman, tiuhemman tahdin sijasta. Toivottavasti pysytte silti matkassa! 🙂

Sitten varsinaiseen asiaan: muistatte ehkä, että alkuvuodesta haastoin itse itseni keräämään vuoden aikana vähintään 25 eri urheilulajia. Halusin kokeilla uutta ja pitää yllä liikuntamotivaatiota mukavalla vaihtelulla, ja sitä lajien bongailu onkin tuonut – uuden lajin kokeileminen on aina jännittävää, ja rakastan sitä tunnetta, kun tulee liikuttua ihan huomaamatta

Viime tiistaina laskuri nytkähti taas pykälän eteenpäin, kun vuorossa oli laji numero 23: seinäkiipeily.

image.jpegimage.jpeg

Jännitän lievästi korkeita paikkoja, joten jo pelkkä 30 metrin korkeuteen kohoavien kiipeilyseinien näkeminen aiheutti pientä heikotusta.  Ensimmäinen kiipeäminen olikin ihan älyttömän jännittävä! Tiesin, että ystävä oli tiukasti köyden päässä varmistamassa, olin helpoimmalla mahdollisella reitillä enkä lopulta edes niin kovin korkealla. Siitä huolimatta pulssi oli katossa, kädet hikosivat jännityksestä ja jouduin käyttämään kaiken keskittymiseni seuraavaan siirtoon, jotta en alkaisi panikoida.

Seuraavat kiipeämiset sujuivat onneksi jo rennommin: olin rohkeampi ja luottavaisempi, uskalsin kokeilla vaikeampia siirtoja ja ylös päästyäni laskeutua rennosti alas köyden varassa. Lopulta seinillä vierähti pari tuntia aivan hujauksessa!

image.jpeg

image.jpeg

Saldo: käsissä kipeät lihakset, joista useimpien olemassaolosta en ollut aiemmin edes tietoinen, loistofiilis omien pelkojen voittamisesta, uuden solmun oppiminen ”käärme sukeltaa lampeen” -opastuksella, jolle aluksi naureskelin mutta joka toimi erinomaisen hyvin (kiitos, Laura! ;)).

Bonus: kiipeäminen vaati täyttä keskittymistä – hektisen työpäivän jälkeen mielessä pyörineet työasiat unohtuivat totaalisesti.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan – haluan jo nyt itse päästä uudelleen!

Salmisaaren Kiipeilyareena, Energiakatu 3, Helsinki

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Suosittelen

10+1 viikon parasta

Koska tuntuu, että viime aikoina olen marmattanut turhan paljon (esimerkiksi muutosta, kiireestä, kiireestä ja flunssasta), päätin päättyvän viikon kunniaksi listata kuluneiden päivien parhaimmat. Niitä sitten kertyikin, kun aloin oikein miettiä – siispä satunnaisessa järjestyksessä viikon 11 ihaninta:

image.jpeg

1. Puhelu Ruotsissa asuvan ystävän kanssa. Olemme soitelleet ja viestitelleet ristiin viime kuukaudet, mutta viimein onnistuimme! Oli ihan parasta jutella (liian) pitkästä aikaa. Olemme tunteneet seiskaluokalta asti, ja vaikka välillä kuluu pitkiäkin aikoja, ettemme ehdi päivittää kuulumisia, jatkuu juttu aina siitä mihin se viimeksi jäi. <3

2. Tyttö oppi sanomaan ”isi”. (Tähän asti sekä minua että miestä on kutsuttu äidiksi.)

3. After workit serkun kanssa. Kun ei ole ollut töissä, ei ole ollut aftereitakaan – eipä sillä, harvemmin niille tässä nykyelämässä ehtisi vaikka töissä käykin. Nyt kuitenkin sain raivattua kalenterista tilaa pikaisille keskiviikkoillan kilistelyille ja kuulumisten vaihdolle rakkaan serkkuni kanssa.

4. Upea syksy! Rakastan vuodenaikojen vaihtumista, ja erityisesti syksy on ihan lempparini. Jos jossain on uuden alun tuntua, niin syysaamussa, kun on jo niin kirpakkaa että pitää vetää paksumpaa palttoota niskaan, mutta häikäisevän kirkas aurinko ja ruskan sävyissä loistavat puut vetävät väkisinkin suupielet ylöspäin.

5. Ensimmäinen itkuton päiväkotiaamu koettiin tällä viikolla, ja muutenkin kaikki päivät hoidossa olivat menneet tytöllä mukavasti.

6. Ensimmäinen lenkki kolmeen viikkoon! Se kurja flunssa piti otteessaan pitkään, mutta lauantaiaamuna pääsin vihdoin juoksemaan upean aurinkoiseen syyssäähän. Nautin täysillä, vaikka juoksukunto tuntui kolmen viikon jälkeen juuri niin onnettomalta kuin odotinkin…

7. Lauantain aamukahvit Fazerilla. Silloin kun perheemme viettää viikonlopun kaupungissa, meillä on usein tapana käydä lauantaiaamuna kahvilla jossain kodin lähellä ennen leikkipuistoon menoa. Eilen kävimme lähi-Fazerilla, ja oli mahtavaa huomata, miten tyttökin alkaa viihtyä kahviloissa ihmisiä katsellen ja omaa riisipiirakkaa nakertaen.

8. Sunnuntaibrunssi ystävien kanssa. Meillä on erään ystäväporukan kanssa kiertävä brunssivastuu muutaman kuukauden välein – oma vuoro osuu kohdalle noin kerran pari vuodessa. Siinä missä muutama vuosi sitten brunsseilimme aikuisten kesken, nykyään meillä kaikilla on (melkein samanikäiset) lapset. On ihanaa katsoa, miten pienetkin jo viihtyvät keskenään, vaikka yhteisiin varsinaisiin leikkeihin on vielä hetki aikaa. Toivottavasti näistä hetkistä tulee lapsillekin vuosien saatossa niitä odotettuja perinteitä!

9. Tavarat alkavat pikkuhiljaa löytää paikkansa uudessa kodissa, ja olo alkaa tuntua jo melko kotoisalta. Luin Hesarista, että kotiutumisessa kestää keskimäärin kaksi vuotta. Rohkenen olla eri mieltä – reilussa viikossa pääsee vähintäänkin hyvään alkuun.

10. Hullareilta bongattu tarjous vaaterekistä, jota olin lauantaina menossa ostamaan normaalihintaisena. Pisteet kotiin tarjoushaukka-miehelleni!

+1. Kansallinen korvapuustipäivä. Se on tänään! Juhlimme asiaankuuluvasti.

Aurinkoista uutta viikkoa!

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Lapset