Sallitut aineet

Midnight Run on ylihuomenna! (Mistä tulikin mieleeni, että en ole vieläkään hakenut paitaani ja ajanottosiruani.) Olenko treenannut tarpeeksi? En.

Korjaus: ajallisesti kyllä olen, jopa 12 viikkoa. En vain ole treenannut tarpeeksi kovaa tarpeeksi pitkään suhteutettuna tavoitteeseeni, 5:30 min/km vauhtiin. Jep, onnistuin kyllä nappaamaan sen inhottavan, sitkeän flunssan käytännössä heti vauhtikestävyysharjoittelun alettua ja siten lyhentämään treenikauttani kaksi viikkoa melko kriittisessä vaiheessa – mutta valitettavasti myös muita syitä pyörii mielessä. Miksi en juossut niitä vapaaehtoisia neljänsiä lenkkejä viikkoon, vaikka olisin kyllä ehtinyt jos olisin yrittänyt? Vedinkö spurtit liian hitaasti? Juoksinko liian kovaa, kun piti juosta hitaasti?

Aargh. No, viimeisellä viikolla ja varsinkaan viimeisinä päivinä ei enää kuntoa parannella, joten olen suunnannut toivoni sallittuun dopingiin. Siskoni vinkkasi minulle jo taannoin punajuurimehun suotuisista vaikutuksista kestävyysurheiluun, ja viimein tällä viikolla, kun sekä Midnight Run että epätoivo kolkuttelivat jo ovella, kipaisin ensin lähikauppaan ja sitten googleen selvittelemään ihmemehun taustoja hiukan tarkemmin.

DSC00242.JPG

Hypetys ainakin juoksupiireissä vaikuttaa perustuvan paljolti erityisesti tähän Exeterin yliopiston tutkimukseen, jossa punajuurimehun nauttiminen ennen urheilusuoritusta paransi kestävyyttä jopa 16%. Muitakin samansuuntaisia tuloksia antavia tutkimuksia toki löytyy, ja jo aiemmissa tutkimuksissa punajuurimehun juomisen on arvioitu alentavan verenpainetta. Ilmeisesti osittain tähän liittyy myös kestävyyttä parantava vaikutus: punajuuren sisältämät nitraatit laajentavat verisuonia, mikä paitsi alentaa verenpainetta myös lisää veren virtausta. Lisäksi Exeterin yliopiston tutkimuksen mukaan nitraatit vaikuttavat myös lihaskudokseen vähentäen lihaksen tarvitseman hapen määrää suorituksen aikana. Näin ollen hapenkulutus urheilusuorituksen aikana pienenee, ja siten kestävyys paranee.

Kuulostaa hyvältä! Vaan jäitä hattuun – näitä tutkimuksia on vielä melko vähän, ja ne on tehty suhteellisen pienillä otoksilla. Löytyy myös tutkimuksia, joissa punajuurimehulla ei ole havaittu vaikutusta kestävyyteen, tai havaittu vaikutus on ollut häviävän pieni. Ja ettei menisi liian helpoksi, toisissa lähteissä runsaan nitraatinsaannin arvioidaan heikentävän veren hemoglobiinin kykyä kuljettaa happea kudoksille. Tämä maallikko alkaa olla jo päästään pyörällä!

Mutta yrittänyttä ei laiteta, parempi katsoa kuin katua, meni syteen tai saveen ja mitänäitänyton: KIPPIS!

Miltä maistuu? No, punajuurelta. Suosittelen miksaamaan vaikka omenamehuun.

Paljonko? Runner’s World suosittaa puolta litraa (auts) 2,5 tuntia ennen suoritusta.

 

Hyvinvointi Liikunta Terveys

Ne helpoimmat banaaniletut

DSC00204.JPG

Banaaniletut taitavat olla jo melko tuttu juttu muuallakin kuin fitness-piirien ytimessä (johon toki lasken itseni kuuluvaksi, haha!), onhan niitä paisteltu jo hyvän aikaa. Ensimmäisen kerran taisin bongata ohjeen jossain blogissa jo ainakin kolme vuotta sitten.

Viime aikoina lettusia on taas näkynyt muutamissa seuraamissani blogeissa, joten innostuin itsekin tekemään niitä pienen tauon jälkeen. Monissa näkemissäni ohjeissa on käytetty esimerkiksi kauramaitoa tai kaurajauhoja, mutta minä olen aina tehnyt niitä tällä maailman yksinkertaisimmalla reseptillä:

Maidottomat ja jauhottomat banaaniletut, 1-2 annosta

  • 2 munaa
  • 1-2 banaania

Sekoita munat ja pätkitty banaani sauvasekoittimella. Paista voissa (tai muussa rasvassa) pieniä lettuja keskisuurella lämmöllä.

Koska uskallan väittää onnistuneeni lettujen teossa aika hyvin, uskaltaudun myös antamaan muutaman ”pro-vinkin”:

  1. Sekoita sauvasekoittimella ”taikinaan” mukaan myös ilmaa, jotta saat letuista kuohkeita.
  2. Tee pieniä lettuja, niitä on helpompi kääntää (ilman jauhoja taikinaan ei muodostu sitkoa ja se hajoaa helposti).
  3. Letut kannattaa oikeasti paistaa melko miedolla lämmöllä, itse pidin levyä kutosella (asteikko 1-9). Liian kuumalla paistaessa käy helposti niin, että pinta palaa ja sisältä jää raa’aksi.
  4. Kokemukseni mukaan kaasuhellalla on todella, todella vaikeaa tehdä kauniita lettuja. Käytä siis mahdollisuuksien mukaan tasalämpöistä liettä tai varaudu vähän rumempiin (mutta silti maistuviin!) lettuihin. 😉

Päälle voi tietysti laittaa mitä vain, mutta minusta nämä ovat parhaimmillaan marjojen ja hunajan kanssa. Viikonloppuna mökillä kävin poimimassa lettujen kaveriksi puna- ja mustaviinimarjat suoraan pensaasta elokuisen illan jo hämärtyessä. Oli hyvää!

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta