Juoksuohjelman viikot 8 ja 9: vaihtelevia tunnelmia

image.jpg

Seitsemännen viikon hienoiset motivaatio-ongelmat jäivät onneksi taakse yhtä nopeasti kuin olivat alkaneetkin, ja seuraavien kahden viikon lenkeille lähdin joka kerta enemmän kuin mielelläni. Ohjelmassa olivat seuraavat juoksut:

Viikko 8

  1. ​30 min kevyt hölkkä + 15 min kohtuuvauhtinen juoksu
  2. 25 min kevyt hölkkä + 20 min tempoharjoitus maastossa, jossa pitkiä, loivia nousuja
  3. 45 min kevyt hölkkä, lenkin aikana 8 x 30 sek vauhdinlisäysharjoitusta
  4. (vapaaehtoinen) 40 min kevyt hölkkä

Viikko 9

  1. 30 min kevyt hölkkä + 10 min kohtuuvauhtinen juoksu
  2. 20 min kevyt hölkkä + 20 min tempoharjoitus, mielellään mäkisessä maastossa
  3. 45 min kevyt hölkkä, lenkin aikana 8 x 35 sek vauhdinlisäysharjoitusta
  4. (vapaaehtoinen) 40 min kevyt hölkkä

(Tuttuun tyyliin ehdin kumpanakin viikkona juosta vain kolme lenkkiä.)

Facebookissa eräs lukija ehdotti treenikyllästymiseen ratkaisuksi ihan mitä vaan vaihtelua, ja sitä näillä kahdeksannella ja yhdeksännellä juoksuviikolla kyllä piisasi. Juoksin kyllä edelleen kiltisti ohjelman mukaan enkä lähtenyt sooloilemaan omiani sen suhteen, mutta melkein kaikkea muuta onnistuin varioimaan: juoksin Helsingissä, juoksin mökillä, juoksin eri reittejä kuin yleensä, juoksin yksin, juoksin seurassa. Juoksin sateessa, paisteessa, illalla, aamulla, musiikin kanssa ja ilman – kiitos takkuilevan nettiyhteyden.

Lenkit kulkivat… vaihtelevasti. Välillä erittäin hyvin (viikon 8 ensimmäinen ja viikon 9 toinen ja kolmas), välillä erittäin tahmeasti (viikon 8 kolmas ja 9 ensimmäinen lenkki). Tuntui, etten pystynyt etukäteen millään arvioimaan miten juoksu tulisi kulkemaan – olin saattanut syödä huonosti alle ja olo tuntui väsyneeltä, mutta askel kulki kevyesti heti alusta alkaen. Tai sitten olin valmistautunut hyvin, olo oli reipas, mutta juoksu takkuili pahemman kerran. Keskivauhti ei kuitenkaan huonommillakaan lenkeillä tippunut, eli kyse oli vain tuntemuksista.

Vaikka ärsytti, kun tuntui ettei jaksa, oli se toisaalta hyvää henkisen puolen treeniä tulevia koitoksia ajatellen: aikatavoitteeni Midnight Runiin on (minulle) oikeastikin aika haastava. Tällä hetkellä en todellakaan ole siinä kunnossa, että 10 kilometriä 55 minuuttiin onnistuisi, mutta neljän viikon päästä toivottavasti olen. Silloinkin varmasti tuon tahdin ylläpitäminen tulee tuottamaan tuskaa – joten on pakko asennoitua niin, että 55 minuuttia jaksan, vaikka tuntuisi kuinka pahalta. Siitä parin viikon päästä koittavalla puolimaratonilla saan sitten lönkötellä omalla mukavuusalueellani vaikka koko matkan, jos siltä tuntuu. 🙂

Energistä viikkoa!

Suhteet Oma elämä Liikunta Terveys

Mitä opin äitiysvapaalla?

Niin alkoi elokuu, viimeinen kuukauteni hoitovapaalla! Syyskuun alussa palaan siis töihin, mikä tuntuu ihan käsittämättömältä. Vastahan kirjoitin out of office -viestiä työsähköpostiini, ja edessä levittäytyvä äitiys- ja hoitovapaa-aika tuntui jatkuvan loputtomiin.

Siltä se tuntui vielä viime keväänäkin, kun maanantai toisensa jälkeen mies lähti töihin ja minä jäin lapsen kanssa kotiin suunnittelemaan viikkoa: koska treffataan muita äitiysvapaalaisia lapsineen, mennäänkö tällä viikolla muskariin. Ja ihan kohta olen taas töissä! Vaikka palaankin tutulle työpaikalle, ajatus on silti kutkuttavan jännittävä. 

No, mitä äikkäristä jäi käteen? (Ihanaisen taaperon lisäksi siis.) Aina välillä lehdissä ja nettipalstoilla keskustellaan siitä, kehittääkö äitiys jotain työelämässä tarvittavia taitoja taikka ihmisenä noin ylipäätään. En tiedä siitä, mutta aivan varmasti joitakin taitoja äidiksi tuleminen ja lapselle omistautuminen puolentoista vuoden ajan on minussa kehittänyt. 

Kuten:

Kuullun ymmärtäminen. ”Temmemmeemeeeee” lapsi virkkoo, ja tottahan se ihan selvästi sanoi että tämä on minun, minulle! Entäs sitten ”ttättättä”? Vettähän se haluaa, selvä se!

image.jpgImprovisaatio. Usein kitinän tai uhkaavasti väpättävän alahuulen paras karkoituskeino on harhautus. Katsopa mitä äidillä on täällä laukussa ja Kuuntelepas tällaista jännittävää juttua toimivat melkein takuuvarmasti (olettaen ettei tilanne ole jo eskaloitunut liiaksi). Sitten vaan pikapikaa keksimään, mikä se huippumielenkiintoinen asia tai tavara tällä kertaa voisikaan olla… 

image.jpg

Kärsivällisyys – mieheni saattaa olla tästä eri mieltä, joten lisään heti disclaimerin – alle metristen seurassa.  Kun jaksaa seitsemännensadannen kerrankin ystävällisesti muistuttaa, että niitä isoja kiviä ei saa heittää. Tai poimia kukkia kukkaruukusta. Tai kiivetä pöydälle. Tai viedä sisäleluja ulos. Tai ulkoleluja sisään. Tai…

image.jpg

Itsensä ottaminen vähemmän vakavasti. On tosi, tosi vaikeaa olla cool kun lapsi on juuri oksentanut päällesi lentokoneessa. Tai kun laulaa Saku Sammakkoa raikuvalla äänellä keskellä katua, koska se on ainoa asia joka rauhoittaa kirkuvan piltin (ja muistelee, kuinka ennen lapsen saamista ei koskaan, missään tapauksessa olisi laulanut julkisella paikalla ääneen…).

image.jpg

Micro management.  Kun tietää täsmälleen, kuinka monta tuntia lapsi on viimeisen vuorokauden aikana nukkunut, mitä ja kuinka paljon syönyt (koska lounaalla syötiin kalaa, illalla voisi syödä kanaa), montako vaippaa on vaihdettu ja onko Lilli-kirja luettu jo niin monena iltana peräkkäin että vaihteeksi voisi hyllystä valita jotain muutakin. Ja käyttää huomattavan paljon aikaa sen pohtimiseen, montako vaatekerrosta puetaan ulos, pitääkö taas laittaa kurahousut (kyllä) ja onko liioittelua käyttää kesällä pipoa (ei). Vähemmän hallussa puolestaan ovat oman elämän pikku yksityiskohdat, kuten se, koska sitä oikeastaan söikään viimeksi tai joiko koskaan sitä aamupäivällä keitettyä kahvikupillista – mutta ei sitä vaan voi joka paikkaan revetä!

image.jpg

Minkä tahansa harjoiteltavan taidon yhteydessä voidaan puhua Bensonin spesifisyyden laista (Benson’s law of specificity): tullakseen paremmaksi jossain asiassa, on harjoiteltava juuri sitä tiettyä asiaa. Siis jos mielii soittaa paremmin viulua, on harjoiteltava viulunsoittoa, eikä esimerkiksi pianon. (Duh!) Tämän kotona viettämäni puolentoista vuoden ajan olen kieltämättä saanut intensiivisesti harjoitella näitä äitinä olemisen taitoja, ja uskallanpa väittää kehittyneeni niissä aika tavalla alkuasetelmaan nähden. Mutta aika aikaa kutakin, nyt siirryn ilomielin harjoittamaan jälleen muita osaamisalueitani sinne työelämän puolelle.

Sitä ennen ehdin kuitenkin vielä nauttia kuukauden verran kotona olosta ja siitä, että tärkein tehtäväni päivän aikana on pitää yksi pieni (mutta pippurinen) ihmistaimi tyytyväisenä. Onneksi olen oppinut siinä jo aika hyväksi. 🙂

(Kuvituskuvina hetkiä äikkärin varrelta. Aika paljon tuli ulkoiltua. Ja juotua kahvia.)

Suhteet Ystävät ja perhe Lapset Vanhemmuus