Tiistai meillä

Mun mielestä on aina yhtä hauskaa lukea lehdistä ja blogeista kuvauksia ihmisten ihan tavallisista arkipäivistä. On kiehtovaa sukeltaa hetkeksi jonkun muun elämään, ja nimenomaan sellaiseen normaaliin, ehkä jopa vähän tylsähköön päivään. Onkohan mussa vähän tirkistelijän vikaa? 😀

Siispä päätin toteuttaa vastaavan postauksen myös täällä oman blogin puolella. Täältä voin sitten syksyllä töihin palattuani käydä ihmettelemässä, mihin sain päivät kulumaan hoitovapaalla ollessani – nyt kun tuntuu olevan jatkuvasti niin kiire, että päivä hujahtaa ohi ihan hetkessä. 

Tervetuloa siis seuraamaan parin viikon takaista arkitiistaita meidän huushollissa!

image.jpg8.20 – Herään tavallista myöhempään siihen, että mies on lähdössä töihin herättyään itse jo aiemmin lapsen kanssa. Miten luksusta saada pari ekstratuntia aamu-unia aina silloin tällöin! Laitan itselleni aamiaista (avokadoa ja paistettua kananmunaa riisikakuilla, NAM), juon kahvia ja luen Hesaria. Lapsi leikkii vielä yöpuvussaan leluista parhaimmilla eli jännittävillä keittiövälineillä.

9.00 – Yleensä käymme heti aamusta leikkipuistossa, useimmiten seuranamme naapuri ja lapsensa (kuinka mahtavaa muuten on, että samassa rapussa asuu kivaa seuraa niin lapselle kuin äidille?). Tänään kuitenkin jäämme sisälle hoitamaan kasaantuneita kotipuuhia. Pyykinpesun ja muiden hommien välissä leikitään mm. piilosta.

10.00 – Poikkeuksellisen aikaisin luukusta kolahtava posti tuo myös mukanaan jotain epätavallista: tätini on lähettänyt tytölle askartelutarvikkeita. Innostun, ja väkerrämme heti kortin kasaan muutamasta tarrasta ja pahvinpalasta. Yleensä meillä ei todellakaan harrasteta mitään näin kehittävää ja tunnenkin olevani varsinainen supermutsi!

image.jpg

11.15 – Lounasta molemmille. Minulle edellisiltaisten tortillojen rippeet ja tytölle pikaisesti pyöräytetty annos couscousta, jauhelihaa, porkkanaa ja parsakaalia.

12.00 – Lapsen päiväuniaika. Vaikka meillä on ollut kaikenlaisia uniongelmia yöheräämisistä aivan liian varhaisiin aamuihin, on nukkumaan meneminen niin päikkäreille kuin yöunille onneksi sujunut yleensä helposti. Niin nytkin, kannan tytön pinnasänkyyn ja hän jää sinne tyytyväisenä odottelemaan unta.

Päikkäreiden aikana mulla on hetki omaa aikaa, istahdan sohvalle juon rauhassa kupin kahvia. Ehdin päivittää myös blogia. Ystäväni lähettää viestin, että on kipeänä ja iltapäivän treffimme peruuntuvat. Harmi!

image.jpg

14.00 – Tyttö herää päiväuniltaan. Aurinko paistaa ja päätän, että nyt lähdetään kiireen vilkkaa puistoon! Välipala – tänään mustikkasmoothie joka kelpaa meille molemmille – on kuitenkin ensin syötävä. Muutenkin lähtöhommiin tuhrautuu taas paljon aikaa: tavarat hukassa, ai niin ikkunat piti avata tuuletusta varten, odota kun äiti laittaakin toisen takin. 

15.30 – Pääsemme lopultakin ulos ovesta. Muutama asia pitää käydä hoitamassa, joten puistoon meno saa odottaa vielä hiukan. On kuitenkin ihanaa saada raitista ilmaa, ja onneksi tyttö viihtyy hyvin rattaissa maisemia katsellen.

image.jpg

16.00 – Matkalla puistoon nappaan lähikahvilasta eväsleivän ja kahvin, sillä aion lähteä lenkille heti kun mies tulee töistä ja tiedän, etten jaksa juosta pelkän smoothien voimalla.

16.15 – Viimeinkin puistossa! Tämä on lähialueiden leikkipuistoista suosikkini, se on sopivan kokoinen, leluja on paljon ja liukumäki on passeli pienemmillekin leikkijöille. Yleensä viihdymme puistossa tunnin tai kauemminkin, tänään lähestyvä ruoka-aika ajaa meidän lähtemään kotiin jo aiemmin. Kotimatkalla nappaan läheisestä kukkakaupasta ruusupuskan, joka tosin alkaa nuukahtaa jo seuraavana päivänä. Ne Alepan ruusut olivat yllättävän kestäviä!

image1-3.JPG

17.15 – Mies kotiutuu töistä ja alkaa laittaa lapselle ruokaa. Minä alan valmistautua lenkille lähtöön.

17.45 – Pääsen viimein ulos ovesta lenkkikamat päällä. Taidan olla ihan yleisestikin vähän hidas lähtemään. Käyn juoksemassa juoksuohjelman mukaisen lenkin aurinkoisessa kesäillassa. Aina vaan jaksaa ihmetyttää, miten liikunnasta saa energiaa: ennen lenkille lähtöä olo oli aika väsähtänyt, kotiin palatessani olen taas täynnä virtaa!

18.30 – Pikaisen suihkun jälkeen kokkailen meille aikuisille ruokaa.

19.30 – Tytön iltapuuhat alkavat. Meillä on melko tarkat iltarutiinit, jotka toistuvat aina samanlaisina ja tämä järjestely tuntuu toimivan. Ensin syödään puuro, sitten käydään kylvyssä. Kylpy on tytön suosikkihetki nykyisin, puuron jälkeen hän jo juoksee kylpyhuoneen ovelle odottamaan. Kylvyn jälkeen vuorossa on yöpaidan vaihto, iltasatu ja -laulu.

20.20 – Rauha maassa. Katsomme miehen kanssa telkkaria, venyttelen samalla. Poikkeuksellisesti korkkaamme myös viinipullon ja nautimme lasilliset rose-skumppaa – tämä ei kyllä todellakaan kuulu meidän normaaleihin arki-iltoihin. 😀

22.50 – Pää tyynyyn!

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Lapset

Omena ♡ maapähkinävoi

DSC_0095.JPG

Okei, tämänkertainen välipalavinkkini ei ehkä voita palkintoja visuaalisella toteutuksellaan. (Tosin osaavamman ja viitseliäämmän käsissä tästäkin saisi kauniin!) Se loistaa kuitenkin kahdessa kauneutta tärkeämässä kategoriassa: herkullisuudessa ja helppoudessa.

Palasimme viime viikolla pitkältä mökkireissulta myöhään illalla, enkä ehtinyt käydä kaupassa. Aamulla jääkaapin sisältö oli luonnollisesti sen mukainen: viikon mittaisesta laiminlyönnistä hengissä olivat selvinneet kahden sissiraejuustopurkin lisäksi vain vajaa purkillinen maapähkinävoita ja muutama omena.

Nälkä kurni, ja hätämenua vaatimattomista aineksista suunnitellessani ilmestyi Facebook-feediini kuin tilauksesta (fb:n algoritmi ei voi olla näin kehittynyt, eihän…?) tämä Soppa365:stä löytyvä ohje omenamaapähkinäeväisiin. 

Pakkohan sitä oli kokeilla, joskin pienin variaation. Kas näin:

Tarvitset:

  • 1 isohkon (luomu)omenan
  • noin 2 rkl maapähkinävoita, mieluummin crunchya jotta saat mukavasti hampaissa rouskuvaa evästä
  • kookoshiutaleita

Pese omena huolellisesti ja poista siemenkota omenaporalla (helpommin) tai veitsellä. Viipaloi omena.

Levitä kunkin viipaleen toiselle puolelle maapähkinävoita, paitsi ylimmäksi tulevan viipaleen. Levittäminen on helpompaa, jos et säilytä maapähkinävoita jääkaapissa kuten allekirjoittanut tai edes maltat antaa sen pehmentyä hetken aikaa ennen levittämistä.

Ripottele maapähkinävoin päälle kookoshiutaleita. Kokoa omena kasaamalla viipaleet päällekkäin. Nauti vapaalla tyylillä!

DSC_0092.JPG

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Hyvä olo Liikunta