Proteiinirikas hedelmäpommi

DSC_0109.JPG

DSC_0112.JPG

Onko kesäisempää makuyhdistelmää kuin mansikat ja raparperi? Ehkä, jos joukkoon lisää vielä persikan, jonka sesonki on myös parhaimmillaan. Näistä aineksista syntyi varsin kesäinen juoma, jonka terästin proteiinipommi kananmunalla:

Hedelmäinen proteiinismoothie

1 iso annos tai 2 pientä

  • 2 persikkaa
  • kourallinen mansikoita
  • kourallinen pilkottua raparperia
  • 1 kananmuna
  • 1 dl luonnonjogurttia

Annoksesta tulee noin 4,5 dl valmista juomaa, itselläni se menee alas ihan heittämällä eikä jaettavaa jää. 😉 Proteiinipitoisuutensa ansiosta tämä smoothie käy vaikka lenkin jälkeisestä palkkarista. Jos raa’an kananmunan käyttö huolettaa, helpottaa ehkä tietää että  Eviran mukaan raakaa kotimaista kananmunaa on turvallista syödä. 

Minulla ja tytöllä mökkielämä muuten jatkuu näin juhannuksen jälkeenkin. Kun mies lähti maanantaina töihin kaupunkiin, me vapaaherrattaret jäimme oleilemaan maaseudulle vielä täksi viikoksi.

Päivät soljuvat samanlaisina: välillä sataa, välillä aurinko pilkahtelee ja hetkittäin jopa paahtaa.

DSC_0091.JPG

Syömme uusia perunoita ja voita. Tuoretta ruisleipää ja voita. Viipurilaisen leipomon maailman parasta Hämeen hitainta ja voita.

Tyttö tarjoilee läsnäolijoille mielikuvitusteetä muovisesta teeastiastostaan, ulkona samoista kiposta ja kupeista kaadellaan vettä vatiin ja vadin ohi.

DSC_0169.JPGDSC_0151.JPG

Sain vihdoin istutettua parvekekukan ja kannettua tuolit ja pienen pöydän parvekkeelle.

Yhtenä iltana ei lämmitetty saunaa, se oli lähes kriisin paikka. Tänään rantasauna onneksi taas lämpiää.

DSC_0093.JPG

Juuri nyt ei ole ikävä kaupunkiin.

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Liikunta

Kaksi yhdellä iskulla: lajit 15 & 16

Viime viikolla nappasin kaksi uutta lajia lajihaastelistaani, molemmat vielä samana päivänä. Kumpikin lajeista oli siinä mielessä yllättävä, että en ollut suunnitellut niiden poimimista listalleni enkä varmaankaan olisi lähtenyt itsenäisesti niitä kokeilemaan – mutta kun tilaisuus kerran tarjoutui, niin mikäpäs siinä!

Ensimmäinen uutuuslaji eli laji 15 oli kick biking, suomeksi ehkä potkupyöräily. Sitä harrastetaan potkulaudan ja polkupyörän risteytyksen näköisellä menopelillä – itselleni se oli aiemmin tuttu kotikulmieni lasten kulkuneuvona. Vekottimessa on siis kaksi pyörää, joiden välissä seisomalauta, sekä ohjaustanko jossa käsijarrut.

image.jpg

Potkupyöräily olikin hauskaa touhua! Ryhmämme potkiskeli maantien laitaa pitkänä letkana, ja ainakin me etujoukoissa pääsimme välillä kokemaan suoranaista vauhdin hurmaa (ja jännitystä, kun vastaan tuli rekka). Haastavinta oli potkujalan vaihto lennossa, sitä joutui hiukan treenaamaan ennen kuin se alkoi sujua luontevasti ja ilman hienoista paniikkia. Nopeasti potkuttelu alkoi kuitenkin kulkea. Mikä parasta, kick biking kävi myös varsin hyvästä jalka- ja pakaratreenistä.

Laji 16 oli – tättärää – sauvakävely eli trendikkäämmin Nordic walking. Kyseessä ei ollut ensikosketukseni lajiin, enkä olisi arvannut sen päätyvän listalleni. Mutta niin vain painelimme sauvat käsissä metsätietä pitkin menemään. Kieltämättä sauvoista sai hyvän lisätehon kävelyyn, kun ylä- ja keskivartalo aktivoituivat. Sauvakävely on muuten tekniikkalaji: ensikertalaisen kannattaa vaikka googlettaa muutamia vinkkejä, jotta saa varmasti täyden hyödyn irti lisävarusteista.

Pakko tunnustaa, että suhtauduin aluksi epäileväisesti niin kick bikingiin kuin (tai etenkin) sauvakävelyyn. Molemmat osoittautuivat kuitenkin oikein kelpo lajeiksi niin teho- kuin hauskuusmielessä, ja jouduin jo lenkkien aikana korjaamaan asennettani.

Suosittelen lämpimästi erityisesti kick bikingin testaamista – ja toki perisuomalaista sauvakävelyäkin kannattaa kokeilla edes kerran elämässään! 😉

Suhteet Oma elämä Liikunta