Sadepäivän zen-hetki

DSC_0031.JPGDSC_0050.JPG

Tiedän, Helsingissä paistaa aurinko ja vihreys on räjähtänyt käsiin. Instafeedini täyttyi aamulla häikäisevän aurinkoisista kuvista ja lähestyvän kesän fiilistelystä – ja ihanaahan se onkin!

Minä kuitenkin nautin juuri nyt täysillä raukeasta sadepäivän tunnelmasta täällä mökillä. Ikkunaruutuihin ropisee vettä ja vehreys on vielä paljon vaatimattomampaa kuin etelämmässä, mutta olotila on zen. Mökillä olossa vaan on sitä jotain.

Juuri tällä hetkellä kuuntelen hiljaisuutta, istun sohvalla jalat oikosenaan ja katselen sateiselle järvelle, joka tuntuu muuttavan väriään tuon tuosta. Käden ulottuvilla on kuppi kahvia ja viipale maailman parasta leipää. Viime aikoina olen kokeilumielessä jättänyt leivän syönnin vähemmälle (toiveissa, että söisin sen sijaan enemmän jotain ravinteikkaampaa ruokaa), mutta näitä paikallisia Viipurilaisen leipomon ihanuuksia en vaan voi vastustaa. Eikä edes kahvimaidon puuttuminen nyt haittaa – muun porukan ollessa kauppareissulla sain vapaasti valita mökin mukivalikoiman kaunottaren eli Arabian Botanican.

DSC_0054.JPGDSC_0045.JPG

Ja jos kaupungissa ollessa viihdyn hyvin treenivaatteissa, niin täällä mökillä vasta viihdynkin. Vaikkei ohjelmassa ollut mitään vetelehtimistä erityisempää, vetäisin aamulla jumppatrikoot ja -topin niskaan. Ja kas, olokin muuttui sen myötä niin sporttiseksi, että vetäisin spontaanisti pienen joogahetken. Myöhemmin tänään yritän päästä vielä lenkille. Ehkä.

Leppoisaa viikonloppua!

 

Suhteet Oma elämä Liikunta Mieli

Parempi puolukkapuuro

Ai että, rakastan puolukkaista vispipuuroa. En vaan millään viitsi keitellä sitä itse (äiti, vink vink). Laiskurina tein siis tästä herkusta helpomman version, joka on vielä muutamassa suhteessa rahtusen ylivoimaisempi: ei kattiloiden kolistelua, ja kaura- tai muista täysjyvähiutaleista tehtynä ravintoarvoltaan monin verroin mannasuurimo-vispipuuroa parempaa.

DSC_0043.JPG

Puolukkainen tuorepuuro

1 (reilu) annos

  • 1,5 dl puolukoita
  • 1 pieni banaani tai 1/2 isosta banaanista
  • pieni kourallinen rouhittuja pähkinöitä
  • 1 rkl chia-siemeniä
  • 1 dl kaurahiutaleita
  • 1 dl maustamatonta jogurttia

Soseuta puolukat ja banaani pikaisesti sauvasekottimella, ei kuitenkaan ihan tasaiseksi massaksi – sattumia saa jäädä. Sekoita jogurttiin pähkinärouheen, chia-siementen ja kaurahiutaleiden kera, anna tekeytyä jääkaapissa vähintään pari tuntia.

Chia-siemenistä ja rouhituista pähkinöistä tulee mukava suutuntuma, ja banaanin makeus riittää taittamaan puolukan happamuuden. Vielä makeampaa halutessaan voi joukkoon sekoittaa myös hiukan hunajaa. Perinteinen vispipuuro saa jäädä herkkuhetkiin, tämä valmistuu välipalaksi tai aamupalaksi melkein itsestään!

DSC_0036.JPGDSC_0026.jpg

PS. En vain saa tarpeekseni näistä pioneista.

facebook / bloglovin

Hyvinvointi Ruoka ja juoma Liikunta