1-vuotias

dsc_0008.jpg

Meillä on juhlittu 1-vuotiasta sankaria jo pariin otteeseen. Ensin Ylläksellä, sitten eilen täällä kotosalla. Vielä olisi muutamat kemut edessä. Onkohan tämä joka vuosi tällaista?

Eipä sillä, kyllä tätä kelpaa juhliakin. Vauvavuosi on takana, ja millainen vuosi se olikaan! Pikkuisesta pötkylästä on kuoriutunut ihan oikea pieni tyttö, joka kävelee, leikkii, tanssii ja hassuttelee. Joka ymmärtää jo ihan käsittämättömän paljon asioita, vaikkapa laita pallo koriin tai vie nalle isille. Tai sellaisia sanoja kuin kisupossu ja huuhkis. Ja toisaalta ei ota kuuleviin korviinsa epämieluisampa määräyksiä, kuten ei saa koskea pistorasiaan! ja ei saa avata kaappia!, vaikka ihan varmasti ymmärtää. Joka on oppinut kiipeämään alas sohvalta, vaikka ei osaa vielä kiivetä sohvan päälle. Joka osoitti minua eilen ja sanoi iloisesti ÄI-TII! (Tosin äitiä on jo kuultu yleissanana vähän milloin mihinkin liittyen, joten en tehnyt tästä vielä suurta numeroa.)

Juhlinnan sivutuotteena on sitten tullut herkuteltua aika reilusti, ja lisäksi Lapissa nautitut munkit ja kaakaot (ilman taukomunkkia ei vaan voi hiihtää!) kiristävät sen verran vyötäröllä, että on tullut taas aika tiukentaa linjaa herkuttelun suhteen. Helpoimmalta toimenpiteeltä tuntuu vaan vetää hetki täysin herkutonta linjaa, se kun tuntuu itselläni parhaiten toimivan. Kuukausi on sopivasti niin lopuillaan että voisin tässä vaiheessa hypätä mukaan herkutonta helmikuuta viettävien kelkkaan. Josko tässä sinne ensi viikonlopulle selviäisi ilman sokeripommeja. 😉

Hyvinvointi Liikunta Lapset Vanhemmuus

Hiihtoloman sporttailut

Näyttökuva 2015-2-20 kello 9.16.45.png

Näyttökuva 2015-2-20 kello 9.17.45.png

Palasimme kotiin harmaaseen Helsinkiin Lapin talvisista maisemista eilen illalla. Ylläksellä säät olivat sporttailua ajatellen mitä mainioimmat koko lomaviikkomme ajan. Pakkanen lauhtui viikonlopun rapsakammista lukemista alle kymmeneen jo sunnuntain aikana, ja auringostakin pääsimme nauttimaan useimpina päivinä. Yhtään sisäpäivää ei siis tarvinnut viettää, vaan pääsimme nauttimaan talviurheilusta täysillä! (Ja se kyllä tuntuu nyt kropassa.)

Ykköstavoitteenani oli päästä hiihtämään, hiihtämään ja hiihtämään ja se kyllä toteutui. Enimmäkseen hiihdimme tyttöä ahkiossa vetäen, joten mitään erityisen pitkiä lenkkejä ei tullut tehtyä, mutta muutaman tunnin pyrähdyksiä kuitenkin. Hyvin kulki! Edellisen viikon tekniikkaopit olivat vielä ainakin osittain mielessä ja pakkaskelillä pitokin oli oikein hyvä. Ai että oli mahtavaa sivakoida pitkin lumisia metsiä ja aurinkoisia järvenjäitä upeissa tunturimaisemissa! Kolmen hiihtopäivän aikana ehdimme käydä Kesängin jäällä, Äkäslompolo-järvellä ja sympaattisessa Navettagalleriassa, sekä huhkia ylös Tahkokurun laavulle.

DSC_0015.JPG

Toisena haaveena oli päästä edes hetkeksi mäkeen, joten tiistaina tunturissa vinkuvaa tuulta ja tuiskua uhmaten kävimme miehen kanssa laskemassa muutaman tunnin. Näkyvyys oli aika kehno ja tuuli ylhäällä niin voimakas, että kovin nautinnollista puuhaa se ei ollut. Polte päästä uudelleen kuitenkin jäi, ja kävinkin vielä torstaina aamupäivällä rinteessä. Ja mikä fiilis! Pilvet roikkuivat matalalla, ylhäällä paistoi aurinko ja tyyntynyt tuuli puhalteli leutona.

Lumikenkäilemään ei tällä kertaa ehditty, mikä jäi kieltämättä harmittamaan. Vaikkapa puolipäiväretki Kukas-tunturin upeisiin maisemiin eväiden kera olisi ollut mahtava juttu. Ehkä sitten ensi kerralla! Onneksi sain lajilaskuriin edes sen yhden lisäyksen, eli laskettelun.

Yhteenvetona hiihtoloman sporttailut alla.

  • Sunnuntai: hiihto 2 h 
  • Maanantai: hiihto 2 h + hiihto 1,5 tuntia
  • Tiistai: laskettelu 2 h
  • Keskiviikko hiihto 2,5 h + kävely 1 h
  • Torstai: laskettelu 2 h

DSC_0092.JPG

Näistä hommista ei pääse lomallakaan.

 

 

 

Hyvinvointi Liikunta Terveys Matkat