Hyvästit tytöille

Girls

Girlsin viimeinen jakso tuli ja meni – mutta mitä jäi käteen?

Ristiriitoinen kaikkineen sarja on ollut kiistaton sukupolvikokemus, tai ainakin ”erään sukupolven eräs ääni”. Viidessä vuodessa moni muukin ehtinyt hypätä samaan kyytiin, mutta Girlsille on pakko antaa tunnustusta sarjamuotoisen tarinankerronnan omalaatuistajana. Girls teki alkaessaan ison vaikutuksen: näinkin voi tehdä, tällaisista tyypeistä kertoa, ja tällainenkin saa olla. Vaihtelevan pituiset jaksot tekivät paikoin lyhytelokuvamaisia irtiottoja draaman kaaresta ja olivat joskus huikeita, toisinaan taas irrallisia ja vähäpätöisen tuntuisia. Koko jutun  sävy liikkui hämmentävän ameebamaisesti komediasta inhorealistiseen draamaan, välillä jopa kesken jakson. Ja Hannah Horvath – heitä voi olla vain yksi.

Silti, Girlsin aika päättyä taisi olla juuri nyt. Sarjan uuteen nousuun nostaneesta vitoskaudesta huolimatta pientä turnajaisväsymystä oli jo ilmassa – kenties dunhamilaisittain outo on jo uusi normaali. Päätöskaudessakin oli kyllä lupausta: kohtalokas yhden yön juttu surffiresortissa ja yllättävä nokittelu niljakkaan kirjailijan luona. Viimeisen jakson äiti-tytär-katarsiksestakin pidin, mutta… Oliko Hannahin pelastaminen hyväpalkkaiseen akateemiseen pestiin, jota hänen kuulemma olisi mahdoton saada, laiska loppuhelpotus? Mitä koko vauvakäänteestä ylipäätään olisi mieltä? Ja miksi Shoshanna jäi niin vähälle huomiolle?

Shoshannasta puheenollen, Girlsissä on kautta rantain ollut erityisen kiinnostavaa rehellinen ja vähän masentavakin näkökulma ystävyyteen, erityisesti tyttöjen väliseen, mutta miksei muutenkin. Tätäkin se kai joskus on: kateutta, itsekeskeisyyttä, erilleen kasvamista, yksinäisyyttä, statistina hymyilemistä toisen elämässä. Tuskallisinta on se, että parisuhteista poiketen Shoshannan peräänkuuluttamaa rehtiä kaverieroa on harvoin tarjolla. Vaikka joskus loppu on loppu, ja oikein hyvä niin. 

Kulttuuri Suosittelen Ajattelin tänään

Se mitä ei voi muuttaa

Vain maailmanloppu

Xavier Dolan on kanadalaisen elokuvan ihmelapsi, joka on herättänyt suuria tunteita puolesta ja vastaan. Piti tai ei, vasta vajaa kolmekymppisenä hengästyttävän uran rakentaneen ihmepojun on viimeistään nyt pakko myöntää kypsyneen aikuisten sarjaan, etenkin kun tuoreen elokuvan pääosiin on saatu ranskankielisen elokuvan supertähdet Léa Seadouxista Marion Cottilardiin ja Vincent Casselliin.

Dolanin kuudes pitkä elokuva, Cannesin kakkospalkinnolla eli Grand Prix’lla palkittu Vain maailmanloppu (Juste la fin du monde) on sekä tunnistettavaa Dolania että jotain ihan muuta. Poissa ovat vaikkapa Laurence Anywaysin tai Mommyn valloittava rönsyilevyys ja luonteva ilmavuus, ja tilalla tiiviisti ladottu dialogi sekä helteen sumentamiin kasvoihin liki klaustrofobisesti rajatut lähikuvat. Tehokeino on täydellisen hallittu, sillä jo puolitoista tuntia tätä tykitystä saa kädet hikoamaan ja sykkeen kohoamaan.

Dolanille ominainen melodraaman taju sen sijaan on hilattu ylärekisteriin, ja välillä päivällispöydän ympärille rakentuva perhedraama lähentelee neuroottisen hermostunutta arthouse-telenovelaa – kunnes taas räjähtää nostalgiapopin tahtiin atomeiksi. Temaattisesti Dolan ammentaa tutusta laarista: äidin ja pojan suhteesta, homoseksuaalisuudesta, vaietuista menneisyyksistä, väkivallan uhasta, menetyksen tuskasta.

Vain maailmanloppu on ristiriitainen katsomiskokemus, mutta tavoittaa täydellisesti sen pysähtyneen painostavan tunnelman, joka saa monet välttelemään sukujouluja ja -juhannuksia. Sanomaan, että pitäisi käydä useammin, ilman että niin kuitenkaan tulee tehtyä. Lopulta menneen ja nykyisen kanssa on vain tehtävä haparoiva rauha. Hyväksyttävä, että tiettyjä asioita ei voi muuttaa.

Kulttuuri Leffat ja sarjat Suosittelen Ajattelin tänään