aikamme kupla

IMG_5354.JPG

 

sain Lilyn toimitukselta tiedustelun, löytyisikö some- kanavistani valokuvaa, jonka tarina on aivan jotain muuta, kuin kuva antaa ymmärtää.

tämä liittyy somekohuun, mikä velloo valtoimenaan ympäri maailmaa australialaisen mallin, Essena O`Neillin ”Social media is not real life”- tempauksen myötä. Essena on lopettanut yhden instagramin kaikkien aikojen seuratuimmista tileistä, ja vaihtanut kaikkiin jumalaisen kauniisiin kuviinsa tekstin, missä hän kertoo mitä kuvan ottohetkellä oikeasti tapahtui – ja kuinka monta otosta kaikkiaan otettiin sen täydellisen kuvan aikaansaamiseksi.

ikävä kyllä, näin sosiaalinen media toimii.

kauneus on valttia, ja sen lavastus arkipäivää – kysymys on pitkälti ison rahan bisneksestä. kuitenkin visuaalisten kuvien tuottaminen tai peräänkuuluttaminen ei ole yksiselitteisesti väärin tai huono asia. täysin kohtuutonta ja karmeaa on toki se, että nuoret tytöt ihmettelevät miksei heidän kuvansa näytä yhtä upealta kuin instagramjulkkiksen – eihän oikeasti kenenkään henkilökohtaisia kuvia varten lennetä erikseen sponsorivaatteissa Bahamalle kuvattavaksi ammattilaisten meikkaamina.

kaikki, ketkä ovat valokuvanneet yhtään, tai olleet kuvattavana, ymmärtävät kauniin valokuvan ottamisen vaikeuden – etenkin kun kuvataan ihmistä. mitään ei oikeastaan synny pikaisesti ohikiitävän hetken tallentamalla. blogien viehätys perustuu mielestäni nimenomaisesti visuaaliseen elämykseen arjen teemoista pikkaisen fiksattuna – arki nyt kun ei oikeasti ole useinkaan kauneuden ilotulitusta ihan vain siltään.

omalla kohdallani valokuvalavastusta tapahtuu paljonkin. blogikuvissani pyrin hymyilemään aina –  siis vaikka vituttaisi – ja kuvat lähdetään ottamaan varta vasten. tämänkin eteerisen uimapukukuvan takia pelkäsin saavani virtsatietulehduksen kylmällä laiturilla syyskuussa hytistessäni lihapulla käteen piilotettuna jotta Chloe pysyi kauniisti paikoillaan edes hetken. siltikään en kadu – kuvat ovat ihastuttavia ja kuvaustilanne veikeä muisto yhteisestä tolskauksesta pentuni kanssa.

väritän mieluusti arkeani – sillähän tätä blogianikin ruokin. ei se vie minulta pois mitään, eikä vähennä minkään kuvissa esiintyvän arvoa – vähiten minuuteni.  kunhan kukaan ei yllyty vertaamaan kuviin väritettyä arkeaan toisten arkeen ja värityksiin.

kauneus on katsojan silmissä – ei absoluuttisena totuutena instagramissa. sitä kai tällä kohulla pyritään ennen muuta ihmisille viestimään. näin ainakin itse toivon ihmisten ymmärtävän.

postauksen kuvat eivät liity aiheeseen. nämä kaksi kuvaa otti rakas ystäväni kauniissa valossa ennen pikkujoulujamme viikko takaperin.  tilanne on kerrankin aito, vaikka silmistä löytyykin muutama tupsu irtoripsiä.

kuvien hymy on ominta minua, ja tulee syvältä.

 

kuvat// Jenna Vehviläinen

IMG_5355.JPG

 

Muoti Päivän tyyli

tummaa kultaa

IMG_4803.JPG

IMG_4802.JPG

IMG_4805.JPG

IMG_4920.JPG

IMG_4917.JPG

 

Kaupallinen yhteistyö, Löfbergs Lila

järjestin pienen kahvitastingin ystävälleni viime sunnuntaina.  ryystimme parin tunnin aikana sumppia kahvia ihan tosissaan –  siis kirjaimellisesti SMGn lyriikoita mukaillen mustana, maidolla, kylmänä, kuumana. keitin myös kahvisiirappia tummasta kahvista, ja lopputulos oli ihastuttava.

maistettavana oli Löfbergsin entuudestaan tuttua Kharismaa, sekä paahtoasteeltaan todella tummaa Crescendoa (paahtoaste 5). erityisesti maitokahviksi suositeltu Crescendo oli ihastuttava uusi tuttavuus – tapaan juoda kahvini runsaalla maidolla, ja Crescendo säilytti vahvan kahviaromin maidolla läträämisen jälkeenkin.

pidän erityisesti Löfbergsin kahvien lempeästä, ja ennen kaikkea tunnistettavasta, ominaismausta. nämä tummimmatkaan paahtoasteet eivät ole lainkaan kitkeriä tai liian hapokkaita – maku pysyy pehmeänä, vaikka onkin syvä ja runsas.

kiitos ihanista vireystilavinkeistänne!

olen täydellisen otettu ja innoissani jakamistanne vinkeistä syksyisestä pimeydestä selviämiseen. olen lukenut viestit moneen kertaan läpi – olette huikean inspiroivia. voittajaksi ja lohdutuspalkinnon saajaksi arpoutui seuraavat kolme kommentoijaa: I. kämppi (kommentti jätetty: 7.10.2015 14:45), II. Annis (kommentti jätetty: 28.10.2015 18:33) ja III. Mooneye (kommentti jätetty: 31.10.2015 07:29).

laittaisitteko pian sähköpostia osoitteeseen la*************@*********ve.com, jotta saamme palkinnot perille.

ONNEA !

EDIT// pahoittelen aukkoa sivistyksessäni. sumppi, ilmeisesti tarkoittaa viikkotolkulla uudelleen keitettyä jäännöskahvia. jaiks.  oppia ikä kaikki.

IMG_4918.JPG

IMG_4919.JPG

 

vaniljainen kahvisiirappi

2 dl Löfbergs Kharisma kahvia

2 dl sokeria

pätkä vaniljatankoa

kaada kahvi, sokeri ja pätkä vaniljatankoa kattilaan – anna kiehua hiljalleen kunnes seos sakenee ja on siirappimaista. voit jättää vaniljan myös pois, tai vaihtoehtoisesti korvata pienellä määrällä chiliä. käytä siirappia kahvijuomissa, jäätelön ja pannareiden kanssa tai lusikoi siltään jos hampaat kestää.

omatekoinen kahvisiirappi on ihana vieminen ja sopii erinomaisesti vaikka joululahjaksi.

 

huikkaan tässä vielä ihanan jääkahvivinkin – kun nyt kerta testasimme tämänkin: paras jääkahvi syntyy kylmäuuttamalla suodatinkahvia kylmässä vedessä – mielellään yön yli. kylmään veteen suodattunut kahvi toimii jääkahvissa paljon paremmin, kuin jääpaloilla laimennettu ja viilennetty tavallinen kahvi.

nautinnollisia kahvihetkiä.

 

IMG_4808.JPG

IMG_4921.JPG

IMG_4924.JPG

IMG_4922.JPG

Koti Ruoka ja juoma Trendit