Jenkkisynnärillä

birth clinic2.jpg

Saimme mahdollisuuden pistäytyä nopeasti synnytysosastolla, jossa Bobin ja Rosan ensiparkaisut tulisi tapahtua. Tämä käynti oli hieman hmm… hämmentävä.

Meidät otti vastaan itse aivan viimeisillään raskaana oleva hoitaja. Hymyilin miehelleni, että vau – tämä todella on synnytyslaitos, kun hoitajatkin saavat vauvan millä hetkellä hyvänsä. Hoitaja ei ilmeisesti ollut kartalla sijaissynnytyskuviostamme ja ensimmäisenä hän lykkäsi minulle – sen kummempia kysymättä – paperin imettämisestä. Seuraavaksi hän pyysi noin reilut seitsemänkymppistä kanslistimummoa printtaamaan pari muuta monistetta. Tämä mummo on siis vapaaehtoinen, joka vielä eläkeiässä auttelee osastolla. Aivan ihana, juuri sellainen klassinen, suloinen kiharapäinen mummeli.

Tämän jälkeen hoitaja esitteli meille huonetta, jossa minä voisin lepäillä vauvan kanssa. Tässä vaiheessa hän kysäisi Jenniferiltä, että onko hän ystävämme, jolloin vasta selvisi, että tosiaan – hän ei tiedä Jenniferin olevan meidän sijaissynnyttäjä. Kun tuli puhe kaksosista ja mahdollisesta keisarinleikkauksesta, kävi myös selväksi, että ”aah, siinä tapauksessa te ette olisi tässä huoneessa, vaan tuolla alakerrassa, lähempänä toimenpidehuonetta”.

birth clinic.jpg

Opimme myös, että mikäli vauvat syntyvät ennen viikkoa 36, synnytys ei edes tapahtuisi ylipäänsä tässä sairaalassa, vaan naapurikaupungin suuremmassa sairaalassa, jolla on valmiudet mahdollisesti tarvittavaan tehohoitoon.

Lähtövaiheessa kanslistimummo tuli niiden parin paperin kanssa, jolloin hoitaja vaan viittoi mummoa huomaamattomasti viemään ne pois ja mumisi ”I don’t think she needs them”… Tarkoittaen siis minua, kun en ole synnyttämässä. Ehkä ne kuitenkin olisi olleet kiinnostavia Jenniferille? 🙂

Koko kiertokäynti oli siis hieman hämmentävä, mutta kuitenkin myös hyödyllinen. Oli kiva nähdä, miltä tuollainen synnytysosasto näyttää. Omat kokemukset rajoittuvat lähinnä keskussairaalan naistenpoliklinikkaan aikoinaan siellä juostessani androgeenin resistenssini vuoksi – ja se ei ollut lainkaan näin kodikas paikka!

Puhuimme myös hieman kotiuttamisesta, kuinka heidän opeillaan meidän tulee näyttää pystyvämme tekemään kaikki perustehtävät, kuten syöttämisen, vaipan vaihdon, pesemisen, sekä myös turvaistuimen ja kantokorin asentamisen autoon jne. Itse naureskelin loppuun, että he eivät sitten saa lähettää meitä kotiin, ennnen kuin oikeasti hanskaamme kaiken. Jäämme vaikka lisäviikoksi, jos hommat eivät suju niin kuin pitää. 🙂

 

Ps. En tajunnut napata yhtään, kuvaa… joten kuvat lainattu täältä: Kuva / Picture source

Perhe Raskaus ja synnytys

Osallistu: Kenelle sallisit sijaissynnytyksen?

Minun oli tarkoitus kirjoittaa käynnistämme synnytysosastolle, mutta se tulee vasta huomenna (tai ylihuomenna), kun en malta olla nostamatta postaukseen kysymystä, jonka olin tänään saanut tänne: matkalla-perheeksi/onnea-ja-vahan-onnettomuuttakin. Ja tiedän, että asiaa on sivuttu jo aiemmin täällä matkalla-perheeksi/ei-siihen-lapsettomuuteen-kuole ja vastineeni siihen vielä puuttuu, mutta tämä kysymys kolahti vain niin kovaa, että se täytyy saada ulos heti.

”Jos Suomessa tulisi järjestely sallia, kenelle sallisit sen? Eli ketkä kaikki olisivat oikeutettuja sijaissynnyttäjän käyttöön. Sallisitko vain altruistisen sijaissynnytyksen vai kaupallisen? Vai pitäisikö yhteiskunnan maksaa kulut vai jokaisen omasta pussista Intended Mum?”

”Hei Vierailija, tuo onkin se erinomainen kysymys, jota olen itsekin tässä blogissa pohtinut. Lyhyt vastaus on: en tiedä.

Lähtökohtaisesti olen sekä altruistisen, että kaupallisen sijaissynnytyksen kannalla. Olen mm. miettinyt, että pelkän altruistisen sijaissynnytyksen salliminen olisi myös epäreilua, sillä entä jos juuri sinulla ei ole sitä siskoa, äitiä tai ystävää, joka tuon kaiken ilman mitään korvausta tekisi? Kaupalliseen liittyvät sitten kaikki muut kysymykset – mikä on oikea hinta ja kuka sen määrää? Kuinka kaupallista toimintaa valvotaan?

Ja sitten edetään tähän, kuka sitä saa käyttää ja todellakin, mikä on yhteiskunnan osallistuminen noihin järjestelyihin? Mihin se raja vedetään? Hedelmöityshoitoja korvataan, mutta se ei paljon kohdutonta naista auta. Tuleeko yhteiskunnan ylipäänsä puuttua näihin ongelmiin? Onko lapsettomuus sairaus?

Mitä mieltä sinä olet?

Loppuun vielä – tulisiko minun tuntea huonoa omaatuntoa, että tämä järjestely on meille taloudellisesti mahdollinen? Onko se muilta lapsettomilta pois?”

Ja nyt sitten kaikille lukijoille haaste: MITÄ MIELTÄ TE OLETTE???

Perhe Raskaus ja synnytys