Miltä tuntuu häiden jälkeen?

Minulta on parin viikon aikana useamman kerran kysytty että ”miltä nyt tuntuu?”. Ajattelin siis kertoa, että miltä nyt tuntuu. Häistä kaksi viikkoa, pienellä häämatkalla käyty ja arkeen rytinällä palattu.

Ensimmäinen ja päällimmäinen fiilis häiden jälkeen yöllä oli ilo ja kiitollisuus. Kaikki meni hyvin, jee! Kaikki oli ihania, jee! Vähänkö saatiin paljon apua, jee! Yllätyksiä, jee! Uu, lahjoja, jee! Seuraavana aamuna iski stressi. Osaakohan ne nyt siellä purkaa kaiken? Muistaako ne, että pieni kakkuvati oli lainassa anopilta? Mihinköhän ne vie loput karkit? Kontrollifriikin oli siis aika vaikea päästää lempilapsestaan irti. Otin relat, kävin kylvyssä, söin lisää aamupalaa, katsottiin isosta telkkarista Simpsoneita ja nukuin pienet aamupäiväunet. Helpotti.

Mieheni oli tosiaan järjestänyt minulle yllätysmatkan, johon lähdettiin heti häitä seuraavana päivänä. Ajelimme hotellista mäkkärin drive-inin kautta kotiin, pakkasimme laukut uudelleen ja lähdimme kohti lentokentää. Silloin iski väsymys. Päästyäni lentokoneen penkkiin nukahdin välittömästi ja seuraavan kerran kun heräsin, olimme melkein jo perillä. Perillä oli yhtä kuin Kööpenhaminassa ja hotelliin päästymme jatkoin hyväksi havaitulla unilinjalla ja kaivauduin untuvapeiton alle.

Yhteinen reissu ja yhteinen aika häiden jälkeen oli ihanaa, mutta molempia painoi kyllä edellisten viikkojen ponnistelut sekä häviikonlopulta kertynyt väsymys. Mukavan hengailun lisäksi saimme siis aikaan pientä kärhämöintiä ravintolan valinnasta ja muista olennaisuuksista. Kaupunkiloman kävely ja kaupungilla hyörintä vaativat veronsa ja kotiinlähtiessä olo oli edelleen aika väsynyt.

Ja väsymys ei meinannut hellittää! Minulle ainakin iski kamala halu päästä eroon kaikesta hääkrääsästä, saada asiat ja koti taas normaalikuntoon ja vain olla. Ensimmäiset päivät töissä menivät selviytyessä ja viikonloppua odotellessa. Vähitellen voimat ovat kuitenkin palautuneet ja nyt odottelen innolla hääkuvia, jotta pääsen kertomaan teille kaikki yksityiskohdat! Ja ettei tämä elämä kävisi tylsäksi, niin virittelemme täällä asunnonhankintaa. Seuraavaksi siis sisustusjuttujen kimppuun 🙂

Ennen kuin saan hääkuvat käsiini ja pääsen purkamaan kaikkia juttuja tänne blogiin niin Instagramissa voi käydä kurkkimassa #morsiojasulhio takaa pieniä maistiaisia vieraiden kuvien kautta.

Ihanaa alkanutta viikkoa ystäväiset!

 

 

Suhteet Oma elämä

Terveet hampaat terveessä suussa

MedGroup

Yhteistyössä MedGroup Hammaslääkärit

Olen nyt ehkä vuoden (kröhöm..) suunnitellut hammaslääkäriin menoa, mutta en sitä ole saanut aikaiseksi. Meillä kaikki muu terveydenhoito kuuluu työterveyteen, joten hampaat ovat jääneet unholaan kun se ei ole ollutkaan yhtä helppoa. Päätin, että ennen häitä hoidan asian kuitenkin kuntoon a) ettei vaan häiden aikaan iske mitään hammassärkyä ja b) että häähymy on kaunis ja puhdistettu. MedGroupin Hammaslääkäreiden yhteistyö sattui siis enemmän kuin oivalliseen aikaan!

Kävin pari viikkoa ennen häitä hammaslääkärin tarkastuksessa sekä suuhygienistin puhdistuksessa. Opin tuolloin, että hammastarkastuksessa lääkäri käy hampaiden lisäksi läpi limakalvot,  puremalihakset sekä leukanivelet. Kaikki tiedot merkitään hoitokertomukseen, josta löytyykin tiedot esimerkiksi paikoista ja alkavista rei’istä mutta myös mahdollisista lohkeamista sekä eroosiosta. Sen lisäksi että hampaani ovat kuulemma oikein mainiossa kunnossa, opin myös todella monta asiaa!

Minulle ei pariin vuoteen oltu tehty hammastarkastusta, joten hammaslääkärini Petteri Louhikoski otti tarkastuksen yhteydessä myös röntgenkuvat, joista näkyvät muun muassa hammasvälit. Hammasväleihin kun ei silmillä näe, eikä edes välineillä sinne pääse kokeilemaan onko kaikki kunnossa. Hammaslääkäri myös suosittelee tarkastuksen yhteydessä sopivaa tarkastusväliä ja minun kohdallani, kun mitään suurempia ongelmia ei löytynyt, sopiva väli on ainakin pari vuotta.

MedGroup

Suuhygienisti Nona Galle teki minulle myös suuhun puhdistuksen. Jännitin tätä hiukan etukäteen, sillä edellisen kerran kun kävin suuhygienistillä, tunti oli täyttä tuskaa ja verenmakuista ientä. Odotinkin pitkään, milloin Nona aloittaa oikeasti, mutta mitään tuskaa ei koskaan tullut! Ilmeisesti välineet tai asenne olivat huomattavasti inhimillisemmät kuin edelliskerralla, ja kokemus oli lähes miellyttävä. Hampaiden puhdistuksessa poistetaan hammaskivi, plakki ja mahdollisesti hampaiden pinnalle kertyneet värjäymät.

Suuhygienistin puhdistuksessa olisi henkilöstä riippuen hyvä käydä vähintään kerran vuodessa, jolloin mitään katastrofaalisia hammaskiven aiheuttamia tulehdustiloja ei pääse syntymään. Nona kertoikin, että iensairaudet ovat yllättävän yleisiä ja niillä voi olla todella kauaskantoisia vaikutuksia, mikäli ne päästää pahaksi. Vannoinkin palaavani puhdistettavaksi viimeistään vuoden päästä, sillä minun hampaisiini hammaskiveä vain kertyy tunnollisesta hampaidenharjauksesta huolimatta.

Suuhygienistin kanssa käydään myös yleensä läpi omat hampaidenhoitorutiinit ja niihin saa ohjeita. Minä olen todella laiska hammaslangan käyttäjä, mutta lupasin jälleen parantaa tapojani. Nona näki myös ikenistäni, että painan hammasharjalla hieman liian lujaa, vaikka meillä onkin hyvä sähköhammasharja. Olenkin nyt pyrkinyt kiinnittämään tähän asiaan huomiota. Kerroin myös, että minulle on parin vuoden aikana silloin tällöin tullut suuhun pieniä aftoja. Tähän ongelmaan Nona suositteli vaahtoamatonta hammastahnaa, sillä vaahtoavien tahnojen on huomattu välillä aiheuttavan aftoja tai pahentavan niitä. Minua muistutettiin myös siitä, että valkaisevia markettihammastahnoja ei tulisi käyttää jatkuvasti, sillä niiden valkaisuteho perustuu hankaukseen ja eikä se ole hyväksi kiilteelle. Nona suosittelikin minulle paria eri apteekissa myytävää vaahtoamatonta tahnaa, joissa  valkaisuteho perustuu kemialliseen reaktioon, ei hankaukseen.

MedGroup

Kun suu ja hampaat oli todettu terveiksi ja hammaskivet ja muut putsattu pois, hampaani vielä valkaistiin häähymyn takaamiseksi. Hymy kirkastui kivasti, mutta koska hampaani olivat kohtalaisen valkoiset muutenkin, olin hyvin tyytyväinen hampaiden sävyyn jo pelkästään värjäymien puhdistuksen jälkeen. Nona painottikin, että valkaisujälki on kaikille yksilöllinen ja jos valkaisua harkitsee, niin kannattaa käydä ammattilaisen kanssa keskustelua valkaisuun liittyen. Hymy oli ainakin hääpäivänä parhaimmillaan!

MedGroup tarjoaa nyt hammastarkastuksen -20% alennuksella ja leuan röntgenkuvauksen -30% alennuksella Espan, Herttoniemen, Helilän ja Kotkan hammaslääkärikeskuksissa syyskuun loppuun mennessä varanneille!

MedGroup

Kauneus Terveys Meikki