Sadas postaus: Harrastellaan näyttelemistä

”Mikä sinua kiehtoo näyttelemisessä? Onko se tunteiden käsittely vaiko esiintyminen ja ihmisten reaktiot?” minulta kysyttiin tänään. En ehtinyt pohtimaan asiaa, kun sanat jo tulivat suustani: ”Enemmänkin se, että siinä saa aiheutettua katsojille tunteita. Esimerkiksi viime lauantaina ihmiset nauroivat räkättäen minun hahmolleni ja jo kolmen sekunnin päästä tuijotin heitä vihaisen näköisenä, jolloin näin pelkkiä ilmeettömiä kasvoja.”

Samassa yhteydessä minulta myös kysyttiin sitä, että tavoittelenko näyttelemisessä ammattilaisuutta. Vastasin, että jos minulle suotaisiin sellainen mahdollisuus, niin harkitsisin sitä vakavissani. Totesin myös, että minulla on leipätyöni, jota tällä hetkellä opiskelen tosissani ja mikä ei liity millään tavalla esiintymiseen, mutta voisin sallia sellaisen tapahtumisen. Jos se vain sopii sen hetkiseen elämäntilanteeseeni. Toisaalta, kun asiaa enemmän miettii, niin minustahan ei voi koskaan tulla ammattilaista näyttelemisen saralla. Sellainen nimike on varattu tässä maassa heille, jotka ovat koulunsa käyneet. Jos saisin esiintymisestäni jonkinlaista rahallista korvausta, niin olisin rahallista korvausta saava harrastaja. Tai ehkä kuitenkin enemmänkin harrastelija. Näytteleminen kun ei määritä minua millään tavalla.

Se mikä taasen määrittelee minua itsenäni ei juurikaan tule ”framille” teatterissa tai näyttämöllä. Ei siellä harjoituksissa tai esityksessä ole minusta esillä kuin se puoleni, joka sanoo miksikäs ei? ”Nouse seisomaan ja sano vasta sitten tuo repliikkisi”, minulle saattaa ohjaaja sanoa ja niinpä minä nousen, jonka jälkeen sanon repliikkini. Esillä on silloin kysymykset, jotka liittyvät näytelmäprojektissa esiintyviin roolihahmoihin ja näiden keskinäiseen vuorovaikutukseen. Narratiivi näytelmässä ei toistu omassa elämässäni, saatikka toisin päin. Ainoastaan elämänkokemukseni tuo jonkinlaista näkemystä rakennettaviin henkilöfasadeihin. Kyllä tämä hahmo voi hymyillä leveästikin, vaikka on juuri saanut tietää henkilön x kohtalosta, sillä sehän kertoo hahmon persoonasta kaiken olennaisen.

On teatterista minulle toki konkreettista hyötyäkin, vaikkei se seuraa minua vanavedessäni yksityiselämääni poistuessani harjoituksista tai esityksestä. Se auttaa minua näyttämään lapsille sen, että parin tunnin rypistyksenkin eteen joutuu näkemään valtavasti vaivaa. Jos tavoitteena on saada roolihahmot heräämään henkiin näyttämöllä, niin ei se tyhjästä synny. Sitä varten pitää omaksua teksti, nähdä kehityskaari omien ja muidenkin hahmojen osalta sekä tietenkin harjoitella joka ikistä näyttämöllä nähtävää minuuttia käytännössä. Tämä tarkoittaa sitä, että en voi olla joka päivä vapaa-ajallani jakamassa aikaani heille hetkillä, joiden keskiössä he vuorotellen ovat. Talo ei rakennu päivässä, elämä ei voi olla jokainen hetki pelkkää leipää ja sirkushuveja eikä yksikään katsojan esittämä kiitos synny summittaisena mielen sivutuotteena. Arvostus ei ole aina itsestäänselvyys (kuten esimerkiksi äidin rakkaus), vaan se on joskus pelkkä sivutuote jonkin asian johdosta.

Toimittaja Markus Kajo on sanonut, että joskus olisi hyvä vain pitää turpansa kiinni. Hän viittasi sanomallaan siihen, että kun sanoo yhtä, niin sen jälkeen tapahtuu toista. Se on hyvä neuvo. Sekin on hyvä neuvo, että antaa asioiden tapahtua. Ihan jo siksi, että asioilla on tapana vain tapahtua. Asioiden on hyvä antaa tapahtua varsinkin, jos tapahtuvasta asiasta voi aueta mahdollisuus tilaisuuteen mikä tuottaa kaikkea muuta kuin kärsimystä.

Kulttuuri Lapset Teatteri Ajattelin tänään

Kalenteri täynnä teatteria

Kun täytin kalenteriani tässä yhtenä päivänä uudella teatteriprojektilla, niin havaitsin tämän syksyn kovin kiireiseksi. Kun yhden teatterin projekti saadaan ensi-iltaan perjantaina (ja jonka juuri ja juuri saan sisäistettyä ennen tuota), niin heti seuraavalla viikolla käynnistyy kaupungin toisella puolella sijaitsevan harrastajateatterin toisen produktion harjoitukset. Kalenteri näyttää nyt siltä, että valtaosa seuraavan puolentoista kuukauden arki-illoista menee joko esityksissä tai sitten harjoituksissa. Kaikki tuo aika on pois perheeltäni, ja olenkin saanut kuulla siitä lasten suusta. Ja tästä kaikesta kiireisyydestä johtuen minulla ei ole ollut oikein aikaa pysähtyä kirjoittamaan tähän blogiin.

Itseäni lähestyvä ensi-ilta jo kutkuttaa, mutta samaa ei voi sanoa kaikista työryhmän jäsenistä. Tai kutkuttaa kyllä, tosin kauhunsekaisin tuntein. Päähenkilön kontolla on valtava määrä muistettavia monologeja, joissa hyvin monessa pitäisi pystyä onnistumaan sanatarkassa artikuloinnissa. Tästä ja varmasti muistakin syistä saimme todistaa eräässä harjoituksessa pientä tunteenpurkausta. ”Mä en osaa tätä näytelmää”, hän sanoi. Harjoitusten lopussa teimme kuitenkin havainnon, että muutamaa kohtaa lukuun ottamatta menikin itse asiassa oikein hyvin. Ja tuohan se omanlaista suolaa ja inhimillisyyttä, jos jossain kohdin joutuukin painimaan oman muistinsa kanssa.

Hävisin viime viikolla pieruissa naiselleni. Luit oikein. Mies hävisi metaanipäästökilvassa naiselle. Makasimme sängyssä ja hän päästi sellaisen laiskan römpötyksen, joka alkoi hetkua naurun tahdissa loppua kohden. Tikistin itsekin naukaisun, jonka hän nokitti toisella. Sellaisella bassomaisella laiskahkolla paukkeella. Minun oli hyväksyttävä tappioni, sillä uusi tikistys olisi voinut johtaa ylimääräiseen pyykinpesurumbaan. Totesin vain lopuksi, että tästähän saisi aihetta blogikirjoitukseen. Ole hyvä, Ihanainen. 😊

Kiusaajaroolin vaikeus

Takaisin lähenevään ensi-iltaan ja sen haasteisiin. Minulla on ollut erityisen suuria vaikeuksia sisäistää erästä kohtausta, jossa yksi rooleistani toimii armottomana koulukiusaajana. Se on vaikea rooli, sillä siinä ei ole mitään samaistuttavaa minulle itselleni. Hahmon olen raapinut kasaan osaksi omista kokemuksistani, tarkoituksena luoda mitä inhottavin ja vihattavin kiusaaja. Ja se menee oman ihoni alle päähenkilön lisäksi. Vuorosanoja on naurettavan vähäinen määrä ja sekin on suureksi osaksi saman asian toistoa, mutta se ilkeys mikä siihen sisältyy, pistää pasmat sekaisin. Roolini on itseni täysi vastakohta, ilkeä ja täysin toisten tunnetiloja ymmärtämätön houkka.

Mutta muuten näytelmä harjoituksineen on tarjoillut viikon sisällä mitä parhaimpia hetkiä. Minusta on ollut ilo seurata vierestä muita työryhmän jäseniä, sitä miten he ottavat omat roolit hallintaansa ja antavat parastaan, jopa puolikuntoisina. Monilla on muutenkin päivät täynnä kokoaikatyötä ja muuta elämää, jonka lisäksi he käyvät iltaisin ja viikonloppuisin näissä harjoituksissa. Vaikka olemmekin sekalainen joukko harrastajanäyttelijöitä, niin tietämättömänä voisin erehtyä luulemaan heitä ammattilaisiksi. Jo senkin puolesta, että jokainen kykenee astumaan rooliinsa kylmiltään ja astumaan hetkeksi siitä ulos, jatkaakseen sitä taas niin kuin ei olisi taukoa pitänytkään.

Niinpä on surullista, etteivät ihmiset koronasulkujen jälkeen ole löytäneet täysin takaisin katsomoon. Liput ovat kuitenkin halpoja, eikä sisältö häviä ammattilaisteatterille. Pidän yllä kuitenkin toivoa siitä, että tämän proggiksen osalta saa esiintyä loppuunmyydylle pikkukatsomolle useammin kuin kerran.

Kulttuuri Parisuhde Teatteri Syvällistä