Tasaista eloa homemakerina

Elämä on viimeinkin rauhoittunut ja asettuu pikkuhiljaa uomiinsa. Niin jännittäviä ja mielenkiintoisia kuin ihan ensimmäiset muutonjälkeiset päivät ovat, yleensä tässä vaiheessa sitä jo huokaisee helpotuksesta, niin tälläkin kertaa. Kun koti ja elämän pienet ja suuret välttämättömyydet ovat kohdallaan ja kunnossa, on aika aloittaa osittain juurtuminen. 

Juurtumiseen kuuluu olennaisena osana oman elinympäristön kartoitus: mistä löytyy mitäkin. Koska meitä on täällä kaksi, mies saa nyt viimein keskittyä rauhassa opiskeluun, ja minä hoidan kartoituspuolta samalla kun koitan hoitaa työnhakua kotoa käsin. Talossa on rauha, ja päivät alkavat saada muotoa ja rytmiä. 

Tähän  mennessä olen kartoittanut lähialueelta kaksi pienempää kauppaa alle 10min kävelymatkan päästä, lähimmät postilaatikot (siis ne mihin itse voin viedä lähetettävää postia :D), lähimmän pankkiautomaatin sijainnin sekä lähialueen kaksi suurinta puistoa, jotka sopivat mainiosti ulkoliikuntaan, viikonloppupiknikeihin ja koirien katseluun (kyllä, koiraihmisenä ja omaa, vanhempieni hoiviin jäänyttä koiravanhusta ikävöivänä harrastan tätä puistoissa aika paljon). Tiedän miltä pysäkeiltä pääsen bussilla keskustaan ja kotiin sekä lyhimmät kävelyreitit yliopistolle, isompaan ruokakauppaan ja sinne mainittuun keskustaan. Tiedän ainakin kolmen uuden tuttavuuden asuinpaikan sekä hassujen puhelinkoppien toimintavan (sim-korttiepisodista viisastunena osaan nyt myös ulkoa sekä oman että mieheni brittinumeron). Tiedän myös suunnilleen, milloin minkäkinlaiset roskikset tyhjennetään ja mitä niihin kuuluu laittaa. Osaan kääntää punnat euroiksi päässäni kohtalaisen nopeasti ja vaivattomasti. Lisäksi olen testannut yhtä kuntosalia, joka oli tosi kiva ja ihana mutta myös melko kallis ja aivan liian kaukana. Loput kuntosalit odottavat testausta ja lopullista päätöstä (uskokaa kun sanon, brittien ruokavaliolla tarvitsee kuntosalijäsenyyden tai vaaka alkaa kavuta melko hurjiin lukemiin melko nopeasti).

Ja niinpä päivät eivät ole enää päätöntä säntäilyä edestakaisin. Minä pidän huolen siitä, että me heräämme aamulla ihmisten aikaan, syömme riittävästi ja mies suoriutuu yliopistolle tekemään jotain järkevää. Huolehdin siitä, että koti pysyy siistinä ja jääkaapissa on ruokaa. On aikaa tutustua laajemmin tähän kaupunkiin, käydä lenkillä tai vaikka satamassa katselemassa laivoja ja veneitä, ihan muuten vaan. Istua alas ja kirjoittaa blogiteksti, ihan rauhassa. Tehdä keskittynyttä työnhakua internetissä, sitten pitää tauko ja keittää vähän teetä. Käydä kävelyllä naapurustossa, ihastelemassa vanhoja viktorianaikaisia taloja. Opiskella vähän lisää kieliä. Huomata, kun aurinko paistaa.

Olen ottanut käyttöön pankkivirkailijan puoliksi vitsinä tokaistun ”you’re a homemaker, not unemployed” huolimatta siitä, että ihmiset pitävät termiä vanhanaikaisena ja hymyilevät sille aavistuksen säälivästi. Olen kotiäiti ilman lapsia, siis lienee kotirouva? Koko tähänastisen elämäni olen tehnyt töitä: kesätöitä, osa-aikaisia töitä, opiskelujen ohella töitä, kokoaikaistöitä. Määritellyt itseni työni ja töideni kautta, saanut mielihyvää siitä, että vaikka kaikki muu menisi pieleen, minä olen hyvä työssäni ja pidän siitä. Ahdistunut ainoastaan kotitöistä ja tehnyt muita töitä liiankin innokkaasti. Kunnes menneenä kesänä tajusin sen: minä olen elänyt tehdäkseni töitä, en tehnyt töitä elääkseni. Ja uupunut, ahdistunut, väsynyt. Tähän täytyy tulla muutos. 

img-thing.jpg

Nyt muutos on tehty ja tapahtunut ja tapahtuu edelleen. Olen kotirouva ja nautin siitä. Etsin toki töitä tunnollisesti, mutta nautin täysin rinnoin siitä, ettei niitä olekaan heti löytynyt. Etsin ja asetan rajojani: en ruksi enää joka paikkaan, että olen avoin kaikelle. Opettelen sanomaan ei. Ei, en halua tehdä jatkuvaa kolmivuorotyötä. Ei, en ole kiinnostunut viikonlopputöistä.

Ei kiitos, en tahdo palaa loppuun ennen kuin täytän kolmekymmentä. 

Suhteet Oma elämä Mieli Syvällistä

Sunshine <3

Tähän saakka tässä blogissa olen lähinnä valittanut ja mesonnut pieleen menneistä/hankalista/muuten vaan ärsyttävistä asioista lädilandiassa. Näitä tekstejä lukiessa saattaa melkein saada sellaisen kuvan, etten viihdy täällä ollenkaan, mikä ei muuten pidä paikkaansa. Viime aikoina on vain kaatunut niin paljon sontaa niskaan yhdellä kertaa, että on meinannut järki lähteä. 

Nyt kun ongelmat alkavat yksi kerrallaan ratketa ja pahin stressi hellittää, on lienee aika listata positiivisia, ihania ja muuten vain kivoja juttuja täällä. 🙂 Nämä eivät kuitenkaan ole missään paremmuusjärjestyksessä, siihen en minä pysty. 

  • Meri. En ole koskaan ennen asunut meren rannalla, ja tykkään siitä ihan hirveästi (okei, ei me nytkään asuta rannalla, meiltä ei oikeastaan edes näe koko merta). Merenrantakaupungissa meri on kuitenkin läsnä: on lokkeja, ilma tuoksuu suolalle (ainakin lähempänä satamaa), tarjolla on tuoretta ja hyvää kalaa ja sää vaihtuu helposti melko nopeaan tahtiin. Ja toisin kuin pelkäsin, täällä ei ole edes mitenkään erityisen tuulista. Voisiko johtua siitä, että koko kaupunki on aika mäkinen? 
  • Ihmiset. Tämän kaupungin ehdottomasti parasta antia ovat ihmiset: niin ulkomaalaiset vaihtarit kuin paikallisetkin. Ihmiset ovat niin hurjan ystävällisiä ja kohteliaita. Aina kun poistun Suomesta, rakastun tähän seikkaan uudestaan ja uudestaan. Ihmiset ovat aidosti pahoillaan, jos eivät voi auttaa sinua. Jos törmäät heihin, he pyytävät anteeksi. He hymyilevät aidosti ja ovat ilahtuneita, kun joku haluaa muuttaa tänne saaripahaselle 😀
  • Monipuolisuus. Yksi ehdoton syy muuttaa isompaan kaupunkiin, niin epäsosiaalinen ja ihmisvihainen (saako näin sanoa?) kuin toisinaan osaankin olla. Tarjonta on tolkuttoman monipuolista. Ei tylsiä ja kalliita monopoleja: on mistä valita. Ja kaikkea maan ja taivaan väliltä loytyy melkein mistä tahansa. I simply love it. 
  • Sää. Kuten jo sanottu, sää on täällä erittäin vaihtelevaa. Talvi on tulossa ja tiedän, että se tarkoittaa reilusti ja vielä enemmän sadetta, mutta tiedättekö, ei se haittaa. Minusta sade on ihan ok. Enimmäkseen rakastan myrskysäätä, tuulta, sadepuuskia ja muuta sellaista, mitä normaali suomalainen inhoaa. Ainut haittapuoli sateessa on toki se, että meidän mahdollisuudet kuivata pyykkiä sisällä ovat erittäin rajalliset, joten sateettomat hetket on hyödynnettävä erittäin tehokkaasti. Onneksi täällä tuulee usein. Oops. On täällä sittenkin aika usein aika tuulista. Mutta ei kai se haittaa, kun tykkään tuulestakin 😉 Ja sitä paitsi täällä on lämmempää kuin Suomessa: yksikin kaunis päivä oli auringonpaistetta ja vajaa 20 astetta lämmintä. Lokakuussa. 

Niin, tuollaisten kestoihanuuksien lisäksi mieltä nostaa toki se että aika monet asiat toimivat taas: brittiläinen pankkitili, puhelinliittymä, netti ja jollakin tavoin myös mun pää. Plus pystyn pesemään kotona pyykkiä ja kuivaamaan sitä takapihalla (silloin kun ei sada). Ja mulla on kirjastokortti paikalliseen kirjastoon. Elämä on monella tapaa aika jees. 🙂 

Suhteet Oma elämä