Korona ajoi kulttuurialan kriisiin

Miten kirjoittaa kulttuuriblogia, kun korona-epidemia sulki teatterit, museot, konsettisalit ja kirjastot? Miten kirjoittaa kulttuuriblogia, kun kaikki suunnitellut postausten aiheet peruutettiin? Miten kirjoittaa kulttuuriblogia, kun perheeni molempien tienaavien aikuisten työt peruttiin ja ahdistaa? Kahden viikon ajan olen yrittänyt sopeutua tilanteeseen ja miettiä paitsi perheeni arkea uudelleen myös sitä, miten Miten ihanaa -blogi voisi jatkaa koronasta huolimatta. Taloudelliset menetykset ei kosketa vain minun perhettäni tai teatterialaa, vaan tilanne on sama kautta koko taide- ja kulttuurialan. Kulttuurialan menetykset lasketaan miljoonissa euroissa. Korona saattaa johtaa pahimmillaan paitsi henkilökohtaisiin myös kulttuurilaitosten konkursseihin.

Kun koulut suljettiin ja luin listaa kriittisistä aloista, joilla työskenteleviä kutsuttiin töihin jopa loma-ajoista joustaen, ja joilla työskentelevien lapset yhä menisivät kouluun, jotta vanhemmat pääsisivät toteuttamaan merkittävän tehtävänsä yhteiskunnan hyväksi, tunsin tyhjyyden syvällä sisimmässäni. Listalla ei ollut yhtäkään kulttuurialan työtä. Kulttuurialan, jonka varaan perheeni toimeentulo varaa. Kulttuurialan, jonka palveluksessa minä, puolisoni ja suurin osa ystävistämme työskentelee. Kulttuurialan, jota rakastan koko sydämestäni. Jo silloin arvasin, että julkiselta taholta on turha odottaa tukea taide- ja kulttuurialan kriisiin. Meidät suljettiin, kiellettiin. Meille kerrottiin, ettemme ole tärkeitä. Se sattui. Kohtaaminen, asia, mikä sai minut jo lapsena rakastumaan teatteriin, on se, mitä nyt täytyy välttää.

Kulttuurialan menetykset miljoonia euroja

Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton (TEME) puheenjohtajan Atro Kahiluodon mukaan varovainen arvio taide- ja kulttuurialan menetyksistä on 100 miljoonaa, josta teatterin ja esittävien taiteiden osuus on noin 50 miljoonaa. Taidelaitokset on suljettu hallituksen nimenomaisella päätöksellä, mikä johtaa etenkin voittoa tavoittelemattomat toimijat hankalaan tilanteeseen, sillä ilman voittoja ei tarvittavaa taloudellista puskuriakaan voi olla. Valtion taidesektorille suuntaama 1,5 miljoonan tukipaketti on auttamatta liian pieni.

Teatterin tiedotuskeskus TINFO, joka hallinnoi Suomen teatteritilastoja, on laskenut vuosien 2018 ja 2019 materiaaleihin perustuen, että jokainen viikko, jolloin teatterit on suljettu, tuottaa 1,7 miljoonaa euroa tappiota. Kevätkausi on merkittävää aikaa teattereiden budjetin kannalta. Pääsylipputulot muodostaa tärkeän osan alan tuloista. Teattereita on sekä valtion rahoituksella tuettuja ns. vos-teattereita että valtion avun ulkopuolelle jääviä ns. lainsuojattomia teattereita. Lipputulojen osuus koko budjetista vaihtelee teattereittain noin 15% aina liki 60%. Tässä kohtaa lienee hyvä huomauttaa, että pienimpiä prosenttiosuuksia lipputuloilla toimintaa rahoittavia teattereita ovat haja-asutusalueella olevat kaupunginteatterit, joiden tehtävä on mahdolllistaa teatteritaiteen saatavuus myös kasvukeskusten ulkopuolella asuville. Teatteri on vahvasti työntekijävetoinen ala. Tämä tarkoittaa sitä, että esityksiä valmistakseen teatterilla työskentelee valtava määrä ihmisiä sekä taiteellisella, hallinnollisella että teknisellä alueella. Teatterialan ahdinko koskee suoraan tuhansia ja tuhansia työntekijöitä, sekä kiinnitettyä henkilökuntaa että vierailijoita. Yt-neuvottelut on aloitettu useissa teattereissa ja lomautuksistakin on jo ilmoitettu.

Taidealan työntekijöiden tilanne

Henkilökohtaisella tasolla tilanne merkitsee taiteilijoille ja taidealan työntekijöille peruttuja töitä: peruttuja keikkoja, kuvauksia, näytöksiä ja niin edelleen. Monia teatterialan töitä ei voi tehdä etätyönä. Itse ainakin olen kiitollinen siitä, ettei kotonamme liehu eri esitysten hahmot – se ei tekisi hyvää meistä kenenkään mielenterveydelle. Ikävä kyllä alalla useista töistä maksetaan nimenomaan toteutuneen työn perusteella. Työehtosopimuksissa on joitakin reunaehtoja, mutta niitäkin voidaan monessa tapauksessa kiertää työsopimuksiin merkityillä force majeur -lausekkeilla. Osa töistä ehkä siirtyy ja osa joudutaan perumaan kokonaan.

Siinä missä osa taiteilijoista on eristäytynyt kotiin, on joissakin paikoissa jatkettu töitä tavalla tai toisella. Näyttämötaiteen alalla monet työt kuitenkin edellyttävät läheistä kontaktia työntekijöiden kesken olipa kyse sitten harjoituksista, kuvauksista tai vaikka pukusovituksista. Työturvallisuuden takaaminen epidemiatilanteen vaatimalla tasolla on vaikeaa ja työntekijät ovat joutuneet ottamaan yhteyttä liittoon ja ministeriöön huolestuttuaan siitä, miten työ on järjestetty. Suoraan työstä kieltäytyminen voi olla vaikeaa tai jopa juridisesti mahdotonta, ja voi henkilökohtaisin suhteisiin ja henkilön maineeseen pohjautuvalla alalla pahimmillaan johtaa töiden menetykseen tulevaisuudessa.

Kuinka pitkät ovat kriisin vaikutukset?

Voimme vain spekuloida kuinka pitkään kriisin jäljet näkyvät taidealan toiminnassa tai taidealalla työskentelevien henkilökohtaisessa taloudessa. Epäilen, että vaikutukset tulevat olemaan suuremmat kuin nyt toivomme niiden olevan. Monet tulevat varmasti vaihtamaan lopulta alaa kokonaan ja jo ennestään kova kilpailu mahdollisesti vähentyneistä töistä tulee kiristymään. Loppujen lopuksi suurin vaikutus lienee sillä kuinka kauan tämä seisahtunut tilanne kestää: Nähdäänkö Suomessa kesäteatteria tai pidetäänkö festivaaleja ensi kesänä? Pääsevätkö teatterit avaamaan syyskauden 2020 normaalisti? Ja lopuksi, milloin yleisö löytää tiensä takaisin teattereiden katsomoihin pitkän julkisten kohtaamisten välttelyn jälkeen?

Koronakriisin voittajia on suoratoistopalvelut, some ja viihdetehtaat. Sähköisiä yhteyksiä pitkin kulkevaa unohdusta ja eristäytymistä. Etsimme iloa tekniikan tuomista mahdollisuuksista unohtaa yksinäisyytemme ja haudata muuttuneesta tilanteesta johtuva ahdistuksemme. Minä en kuitenkaan usko tämän tappavan teatteria! Teatterin kuolemaa on povattu jo satoja vuosia. Teatterin piti jäädä elokuvan jalkoihin ja viimeistään suoratoistopalveluiden piti haudata lopullisesti ihmiset koteihinsa ja jättää teatteri kuolemaan. Miksi lähteä kotoa, jos viihteen saa luokseen napin painalluksella? Teatteri ei kuitenkaan ole kuollut, eikä kuole nytkään. Ehkä katsomme striimattuja näytöksiä ja tallenteita. Luovat ihmiset keksivät aina tapoja tuoda taiteensa esille, vaikka olisivatkin kotiin sujettuina. Myös taiteilijat osaavat painaa nappia – REC. Muuttaako tämä teatteria? Ehkä, mutta ei kokonaan.

Sähköiset palvelut ei pysty korvaamaan kohtaamista ja läsnäoloa. Ja juuri siitä teatterissa ja näyttämötaiteissa on kysymys. Siitä miten koko katsomo hengittää yhtä tahtia esiintyjien kanssa. Siitä, miten näyttelijän tai laulajan tunne välittyy katsojaan tai miten peilisolumme reagoivat tanssijan liikkeeseen. Jokainen, joka on joskus ikävöinyt matkoilla olevaa rakastaan, tietää ettei puhelu paljoa lievitä ikävää eikä korvaa syleilyä. Läsnäolo ei kulje linjoja pitkin eikä tallennu kameraan. Se, joka on kuullut orkesterin soivan oopperasalissa ja tuntenut laulajan äänen värähtelyn kehossaan, joka on tuntenut ihokarvojen nousevan pystyyn ja tunteiden muljahtavan vatsanpohjassa näytelmän aikana, tietää ettei näyttämötaide voi koskaan kuolla, ettei sille löydy korvaajaa.

Postauksen kuvituksena kuvia, jotka olen ottanut töiden lomassa; harjoitussalista, näyttämöltä, sivunäyttämöltä ja katsomosta.

Kulttuuri Musiikki Teatteri Työ

Lokki: On osattava tarttua tilaisuuteen ja osattava päästää irti.

Kansallisteatteri Lokki, Maria Kuusiluoma. Kuva: Tommi Mattila.

Tänään minun piti julkaista kirjoittamani teksti Kansallisteatterin Lokki-näytelmästä. Viime torstaina tilanne taide- ja kulttuurialalla muuttui koronaviruksen vuoksi niin rajusti, ettei aiemmin kirjoittamani teksti tuntunut enää asianmukaiselta. Tällä hetkellä tilanne on se, että Kansallisteatteri on perunut kaikki kevään näytökset. Sama tilanne on monissa muissakin teattereissa ja useat teatterit on nyt sulkeneet ovensa ainakin kuukaudeksi. Osassa teattereista harjoitukset jatkuvat normaaliin tapaan näytösten perumisesta huolimatta, mutta toisissa teattereissa myös harjoitukset on peruttu. Me alalla työskentelevät ihmiset olemme uuden edessä. Yht’äkkiä tyhjentyneet kalenterit, epävarmuus tulevasta ja pahimmillaan todella merkittävät ansionmenetykset kalvavat monen mieltä. Myös monet taidelaitokset ovat ahtaalla ja YT-neuvotteluilta ja irtisanomisilta tuskin vältytään. Ei ole täysin tuulesta temmattua, kun sanotaan, että taidealalla työ ei ole vain työtä, vaan kokonainen elämäntapa. Tämän myötä lienee helpompi hahmottaa sitä autioutta, joka mielessä väijyy töiden peruuntuessa.

Kansallisteatteri Lokki, Emmi Parviainen. Kuva: Tommi Mattila.

Miten tämä kaikki sitten liittyy Lokkiin tai Anton Tšehoviin? Minulle taide on tapa hahmottaa maailmaa. Näytelmien, oopperoiden, sävellysten ja taideteosten kautta tulkitsen ja kurotan kohti omaa tulkintaani maailmasta. Annan teosten vietellä itseni ajattelemaan uutta ja peilaamaan jopa vuosisatojen takaa sitä tilannetta, jossa nyt elämme. Joskus teokset herättävät jotain täysin uutta, mutta useimmiten ne näyttävät minulle toisen reitin, uuden keinon hahmottaa elämää.

Rakastamissani Tšehovin näytelmissä on yllättävän paljon sellaista mikä sopii tähän hetkeen. Näytelmien hahmot on järjestään avuttomia, turhautuneita sekä piittaamattomia ja mahdolliset romanttiset tunteet jäävät toistuvasti vaille vastakaikua. Näytelmien tapahtumapaikkana on maaseutu, mutta ihmiset eivät nauti ympäristöstään. Tšehov itse kutsui näytelmiään komedioiksi, mutta kerta toisensa jälkeen niitä on esitetty lyyrisesti värittyneinä Stanislavskin ja psykorealismin* jalanjäljissä. Loputonta kaihoa, tuskaa, painostavaa pysähtyneisyyttä, hiljaista epätoivoa. Tämä kaikki kuvastaa helposti tunteitani juuri nyt. Toisaalta tilanne on myös täynnä sysimustaa huumoria sille, joka haluaa sen nähdä.

Kansallisteatteri Lokki, Jussi Lehtonen ja Emmi Parviainen. Kuva: Tommi Mattila.

Lokki

Pienen kertomuksen aihe: järven rannalla on asunut lapsuudestaan saakka nuori tyttö, sellainen kuin te. Hän rakastaa järveä kuin lokki ja on onnellinen ja vapaa kuin lokki. Mutta sitten tuli sattumalta mies, näki ja joutessaan huvikseen tuhosi hänet kuten tuon lokin.

Lokkia kirjoittaessaan Tšehov oli jo tunnustettu novelisti ja lääkäri. Hän kutsui Lokkia komediaksi, mutta se ei resonoinut sen paremmin hänen ystävilleen kuin yleisöllekään. Lokin ensi-ilta Pietarissa 1896 oli fiasko. Komediaa katsomaan tullut yleisö raivostui ja Tšehov itse pakeni teatterista heti esityksen päätyttyä. Pari vuotta myöhemmin Lokki kuitenkin sai ilmaa siipiensä alle Stanislavskin ohjaamana Moskovan taiteellisessa teatterissa, ja Tšehovin nousu maineeseen näytelmäkirjailina alkoi. Lopulta Moskovan taiteellinen teatteri toimi näyttämönä myös Tšehovin kolmelle muulle suurelle näytelmälle Vanja-enolle, Kolmelle sisarelle ja Kirsikkatarhalle.

Kansalisteatteri Lokki, Vesa Vierikko, Maria Kuusiluoma ja Miro Lopperi. Kuva: Tommi Mattila.

Anne Rautiaisen ohjaus myötäilee perinteistä ja lyyristä Tšehov-tulkintojen linjaa. Pysähtyneisyys on käsinkosketeltavaa ja näytelmän hahmot hapuilevat kerta toisensa jälkeen toistensa ohi. Jännitteet ja näytelmän hahmojen suhteet tuodaan esiin fyysisinä kuvina ja musiikkina niin, ettei asetelma jää auki sellaisellekaan katsojalle, jolle Lokin tarina ei entuudestaan ole tuttu. Vaikka Lokin tunnelma on pysähtynyt, ei näyttämö ole sitä. Kaikki on hieman vinksallaan ja epätasapainossa. Näyttämöllä tuolit ja pöydät seisovat vinossa eri pituislla jaloillaan ja ihmiset asettuvat parhaaksi näkemällään tavalla vinoille tasoille. Näytelmän hahmojen sisäinen epätasapaino välittyy näyttelijäntyön kautta, joka vaihtelee fyysisen ja tekstille uskollisen tulkinnan välillä. Erityisesti minua riemastutti Emmi Parviaisen hetki hetkeltä pahemmin kyynistyvä Maša. Mielenkiintoisena parina toimi myös kuuluisan äidin varjosta pois pyristelevä ja rakkaudesta riutuva Treplev (Miro Lopperi) sekä iän kangistama, mutta yhä nuoruutensa valintoja kertaava Sorin (Vesa Vierikko).

Kansallisteatteri Lokki, Aksa Korttila. Kuva: Tommi Mattila.
Kansallisteatteri Lokki, Miro Lopperi ja Aksa Korttila. Kuva: Tommi Mattila.

On osattava tarttua tilanteeseen ja osattava päästää irti

Lokin tarinassa hahmot vellovat elämän vietävinä ja kykenemättä nauttimaan mistään. Irina Arkadina elää menneessä ja roikottaa mukanaan itseään nuorempaa rakastajaa Trigorinia. Trigorin puolestaan on heikko ja epävarma kirjailija, joka ohi mennen tuhoaa paitsi Ninan ja Treplevin rakkauden myös Ninan elämän. Nina lähtee tavoittelemaan menestystä näyttelijänä ja muuttuu elämää sykkivästä nuoresta naisesta kyyniseksi ja kuolemaa kaipaavaksi hylkiöksi sekoitettuaan ihailun ihastumiseen. Treplev linnoittautuu järven rannalle kartanoon, alkaa lopulta menestyä kirjailijana, mutta ei pysty nauttimaan elämästään menetettyään rakkautensa ja uskonsa elämään.

Tšehovin näytelmät nostavat eteemme sen, miten elämä valuu käsiemme välistä, jos emme itse puutu sen kulkuun. Halusimme tai emme, se todellisuus, jossa nyt elämme, on ainakin hetkellisesti muuttunut. Silloin myös meidän on osattava muuttua. On kyettävä näkemään mahdollisuus myös siellä, missä näyttäisi olevan vain epätoivoa ja tyhjyyttä. On osattava paitsi tarttua tilaisuuteen myös osattava päästää irti. Lopulta kaikki on kiinni vain siitä miten itse suhtaudumme asioihin ja tilanteisiin ja mitä itse teemme itsemme ja toistemme hyväksi.

Kansallisteatteri Lokki, Miro Lopperi ja Aksa Korttila. Kuva: Tommi Mattila.

*Psykorealismi teatteritaiteessa viittaa venäläisen ohjaajan ja teatteriteoreetikon Konstantin Stanislavskin ajatuksiin roolihenkilöiden rakentamisesta totuudenmukaisesti. Psykorealismiin liittyy vahvasti ajatus siitä, että näyttelijöiden tulisi näytellä kuin näyttämön tapahtumat olisivat totta. Stanislavski teki kuitenkin selkeän eron siinä mikä on näyttämön totuus ja todellinen elämä Stanislavskin peruja on myös ajatus neljännestä seinästä näyttämön ja katsomon välillä. Stanislavski ei koskaan kirjoittanut ajatuksiaan yhtenäiseksi näyttelijäntyön teoriaksi, vaan kehitteli niitä jatkuvasti. Siinä missä varhaiset ajatukset lähestyvät näyttelijäntyötä tunnetyöskentelyn kautta, elämänsä loppupuolella hän kallistui enemmän ajatuksiin, joissa nättelijäntyö etenee toiminnasta tunteeseen. Stanislavski on vaikuttanut merkittävästi näyttelijäntyön teorioihin paitsi Venäjällä ja Euroopassa myös Yhdysvalloissa.

Lippu esitykseen saatu teatterilta.

Lue myös:

Rakkaus on kuin pyörremyrsky – Humiseva harju Helsingin Kaupunginteatterissa

Ystävänpäivä Turussa ja Niskavuorella – Niskavuoren nuori emäntä Turun Kaupunginteatterissa

Marttakerhon soseasiantuntijana – Kapsäkin iltaimprot

Vaikeinta on olla oma itsensä – Sinivalas Kansallisteatterissa

Kulttuuri Teatteri Uutiset ja yhteiskunta