Miten hallita omaa aikaa (3 käytännön vinkkiä)

Tänään kirjoitan ajanhallinnasta. Tästä olisi paljonkin kirjoitettavaa ja vinkkejä, mutta koitan pitää tämän julkaisun tiiviinä. Keskityn tällä kertaa käytännön vinkkeihin siitä, miten omaa aikaa voi suunnittelemalla hallita. Vinkit perustuvat omiin kokemuksiin, mitkä olen itse todennut toimiviksi.

Oma elämäni on ollut ennen tätä kevättä hyvin kiireistä. Olen yhdistänyt maisteriopiskelut sekä työn. Parhaimmillani päivät olivat vuonna 2016-2018 toisinaan 14 tuntisia. Tiedän, ei kuulosta hyvältä. Päivä saattoi mennä niin, että olin 8-14 luennoilla ja 14-22 olin töissä. Silloinen työni mahdollisti työskentelyn klo 8-22 välisenä aikana, joka sopi erinomaisesti opintoihini ja pääsin luennoille.

Tosin, noiden 14 tunnin päivien jälkeen, ei aina seuraavana päivänä vain jaksanut aamuluennoille mennä, ellei ollut jotain tärkeää. Mainittakoon, että tein tuohon aikaan kuitenkin vain 3 työpäivää per viikko, eli mistään 5 päivää 14 tunnin päiviä ei ollut kyse. Viikonloput olivat aina töistä vapaat.

Miten tätä sitten hallita? Vielä kun on tenttiin lukemiset työn ja luentojen päälle? Ja entäpä tuo sosiaalinen elämä? Jääkö aikaa ystäville ja kavereille?

Olen itse sitä mieltä, että aikaa järjestyy aina niihin asioihin, joihin sitä haluaa järjestää ja kanavoida. Klisee, mutta totta. Kyllä minultakin liikeni aikaa silloiselle poikaystävälleni halutessani. Tosin etunamme oli se, että molemmat olivat hyvin kiireisiä, joten kummallakaan ei ollut tarve painostaa toista näkemään kiireessä. Ymmärsimme toisiamme ja yhdessä järjestimme kalentereistamme aikaa (kyllä, kirjaimellisesti kalentereiden kanssa).

  1. Käsikalenteri

Tästä päästäänkin ensimmäiseen hyväksi havaitsemaani ajanhallinnan välineeseen: käsikalenteri! Tiedän, että nykyään kännykkä ja tietokonekalenterit ovat suosittuja, mutta itse olen aina pitänyt käsikalenteria. Luin joskus jonkin tutkimuksen (jälleen hyvin tarkka lähde), että käsikalenteri on ajanhallinnallisesti parempi. Kirjoitat asiat ylös käsin, joten ne jää samalla mieleen paremmin, kuin niiden siirtäminen esimerkiksi sähköpostikalenteriin.

Yllä sivu omasta kalenteristani viime syksyltä. Tiedän, en ole siistein kalenterin pitäjä :) Kalenteri on loistava asia muistaa, missä pitää olla, etenkin jos pomppii esimerkiksi koulun ja työpaikan väliä. Kalenteri onkin minulle juuri sellainen, että tiedän, missä pitää olla ja mihin aikaan.

2. Kirjoita aikataulu paperille

Toinen ajanhallintaan liittyvä asia, on kirjoittaa ylös aikataulu. Tämä ei liity taas kalenteriin, vaan on käytössä hetkiin, kun on kotona ja pitää vaikkapa lukea tenttiin. Sama voisi päteä henkilöön, joka tekee töitä kotona. Teen aikataulun paperilleni, ja sitä noudattamalla on helpompi saada asioita aikaan. Otetaanpa esimerkki, jos pitää lukea sekä tenttiin, että tehdä gradua, voisi päiväni näyttää tältä:

Sitten tarvitaankin hitunen itsekuria, että aikataulussa pysyy. Mutta olen todennut, että se että tekee aikataulun, on ainakin isompi todennäköisyys saada asiat tehtyä, kuin sillä, että ei ole aikataulua ja päässä pohtii ”aloitan kohta”. Tällöin aloittaminen ainakin itselläni väistämättä tuppaa lykkääntyä.

3. Valmistaudu, kuin olisit menossa työpaikalle/opiskelemaan

Kolmas asia, jonka tässä julkaisussa mainitsen on henkilöille, jotka opiskelee tai tekee töitä kotoa käsin. Nimittäin: käy joka aamu suihkussa ja valmistaudu siten, kuin olisit menossa töihin toimistolle. Se luo rutiinia, ja pääset paremmin tatsiin. Herää tiettyyn kellon aikaan tekemään hommia, aivan kuten olisit menossa töihin. Olen huomannut, että asioita saa ihan eri tavalla aikaisin, kun käy suihkussa, meikkaa ja pukeutuu, eikä vain ajelehdi -vaikka olisikin vain kotona ja lukisi tenttiin tms.

Millaisia ajankäytön hallinnan vinkkejä sinulla on? Kommentoi alas.

hyvinvointi oma-elama tyo opiskelu
Kommentointi suljettu väliaikaisesti.