Jatkossa syytän makeanhimosta geenejäni – geenitestin tulokset tulivat! (+ALEKOODI)

Kaupallinen yhteistyö: Evogenom

Sain helmikuussa testiin Evogenomin Sport-geenitestin, joka kertoo millainen harjoittelu geenien näkökulmasta on juuri itselle tehokkainta. Avasinkin aiemmassa postauksessani tuota itse geenitestiä ja sen tekemistä tarkemmin, joten tässä julkaisussa keskityn sieltä saatuihin tuloksiin. Tuon aiemman julkaisun alennuskoodi on mennyt umpeen, joten mikäli sinuakin kiinnostaa, kuinka juuri sinun kehosi toimii joissain tilanteissa, on postauksen lopussa uusi alennuskoodi!

Nyt geenitestin tulokset ovat siis kilahtaneet sähköpostiini. Tulokset tulevat sähköpostiin turvatun sähköpostipalvelun kautta, eli näin ollen omat henkilökohtaiset tiedot ovat turvassa. Muistuttaisin vielä tässä kohtaa, että tulokset kuvaavat analysoituja geenejä, eivätkä ne huomioi elämäntapoja, ympäristötekijöitä, liikunnallista harjoittelutaustaa tai mahdollisia sairauksia. Tässä julkaisussa puhun ominaisuuksistani siis geenien näkökulmasta.

Aloin käymään tuloksia intopinkeänä läpi tietenkin heti, sillä ketäpä ei kiinnostaisi todella kattavat (82 sivua) tulokset itsestään! Pelättävää ei ollut, sillä tiesin jo ennestään, ettei geenitestin tulos paljasta sinänsä mitään ”pahaa”. Sen sijaan hymähtelin tietokoneruutuni takana muutamaankin otteeseen havaitessani, kuinka monessa kohdassa nuo tulokset osuivat oikeaan ja tunnistin itseni täysin! Seuraavaksi otan muutaman esimerkin omista testituloksistani:

Makeanhimo

Perintötekijäni houkuttelevat minua keskivertoa korostuneemmin makean pariin, kuten otsikkokin kertoi! 😀 Saan testin perusteella syömisestä keskivertoa vähemmän mielihyvää ja on mahdollista, että joudun syömään keskivertoväestöä enemmän saman mielihyvämäärän saavuttamiseksi.

Tunnistin itseni kyllä hyvin tuosta makean himosta, sillä olen kyllä toisinaan varsinainen herkuttelija. Laitoin tästä tuloksesta viestiä myös heti vanhemmilleni, jotka soittivat videopuhelua nauraen perään, että heillä juuri sillä hetkellä oli 500 gramman karkkipussi perjantai-illan iloksi. Että näin 😀

Liikunta

Mikä minua tämän makeasta vitsailuni jälkeen ilahdutti tuloksissani, oli kestävyysurheilua koskevat tulokset. Genotyyppini nimittäin on keskivertoa korkeammin painottunut kestävyysurheiluun ja perinnöllinen hapenkäyttöteho kestävyysliikunnan aikana on huomattavasti keskivertoa korkeampi. Lisäksi suorituksen kehittymisnopeudessa perinnölliset ominaisuuteni kasvattaa kestävyyskuntoa keskivertoa nopeammin. -Eli nyt vain juoksemaan ja pyöräilemään vielä kahta kauheammin! 🙂 Ei mutta oikeasti, näin kun triathlon on minulla joskus haaveena suorittaa, tämä oli todella mukavaa luettavaa ja myös antaa tukea omalle harjoittelulle.

Toisaalta, ääriolosuhteissa (jollaiseksi myös triathlonia voidaan lajina luonnehtia) perintötekijäni vaikeuttavat pärjäämistä. Mutta toisaalta, jos ääriolosuhteet kestäisi, harjoittelun jälkeen perintötekijöideni näkökulmasta lihakseni ovat huomattavasti keskivertoa vähemmän kipeät! Tulehdusvaste harjoitteluun sekä palautumisnopeuteni muuten on keskiverron tasolla.

Suorituskykyni on painottunut selkeästi kestävyysurheiluun, sillä ensinnäkin lihaskudokseni perinnöllinen rakenne on painottunut hitaan lihaskudoksen suuntaan. Toisekseen voimaurheilun osalta nopeusvoiman perinnöllinen kapasiteettisi on keskivertoa alempi ja suoritukseni teho kasvaa voimalajeja treenattaessa hieman keskivertoa hitaammin.

Ravinto ja painonhallinta

Testi antaa hyvää tietoa myös geenien näkökulmasta ”täydelliseen” ravintoon, joten haluan jakaa vielä myös minulle geenien puolesta parhaimman ravinto-optimin, mikäli haluaisin esimerkiksi laihduttaa oikealla, terveellisellä tavalla josta olen täällä blogissakin aiemmin kirjoitellut (eli ilman että lihakset kuihtuvat samalla). Perusaineenvaihduntani on normaalia tasoa, eikä perimä hankaloita painonpudotusta väestön keskiarvoon verrattuna. Mainitsen tässä ohimennen, että tuo data antaa tietoa myös perimänmukaisista luontaisista vitamiinitasoista elimistössä.

Mikäli haluaisin pudottaa painoa, olisi minulle optimaalisinta, että saan ravinnosta vähintään 30 grammaa kuituja päivittäin. Lihasmassan suhteellista vähenemisen ehkäisemiseksi ruokavaliossani tulisi olla 40 % päivittäisestä energiansaannista rasvaa. Painonhallinta on geenien valossa minulle myös helpompaa, jos ravinnosta saan vähintään 140 grammaa hitaita hiilihydraatteja joka päivä. Proteiinien osalta päivittäisen ravinnon kokonaisenergia tulisi olla enintään 15 %. 

Minua myös suuresti ilahduttaneet tulokset olivat, ettei minulla ole geenien perusteella kohonnutta perinnöllistä alttiutta metaboliselle oireyhtymälle, eikä ole perinnöllistä taipumusta nauttia alkoholia keskivertoa enempää. Tosi hyviä uutisia yleisen terveyden kannalta molemmat 🙂

Testin mielenkiintoisia tuloksia on niin paljon, ettei ole järkevää käydä jokaista testitulostani läpi tässä, ja tuskinpa sellaista jaksaisikaan edes lukea. Haluan kuitenkin vielä viimeisenä nostaa esille unen, sillä uni on meille jokaiselle niin tärkeä asia.

Uni

Ensinnäkin todettakoon, että perinnöllinen unentarve minulla on samankaltainen keskivertoväestön kanssa,elikkäs 7-9 h/vrk. Perintötekijäni eivät vaikuta unisykliini lyhentävästi, eli unestani ei tule rauhattomampaa tai en heräile kesken yön. Mikäli ulkoiset tekijät eivät vaikuta rytmiini, en ole erityinen aamuvirkku, mutten myöskään iltamyöhään valvoja. Ja tämä tulos kuvaa minua myös todella hyvin; jos saan itse valita (esim. viikonloppuisin), heräilen 8-9 aikaan ja nukkumaan menen yleensä 21-23 välillä 🙂 En myöskään ole koskaan ollut kova heräilemään kesken unien, vaan oikeastaan sellainen on minulle hyvin harvinaista, joten pystyn nyt yhdistämään tämän tiedon osaltaan geeneihin.

Koska perinnölliset dopamiinitasot minulla ovat väestön keskiarvon tasolla, toimintakykyni voi pysyä kohtalaisen hyvänä myös silloin, kun olen stressille altis. Pitkäaikainen stressi kuitenkin laskee toimintakykyäni. 

Voisin jatkaa näiden testitulosten kirjoittamista vielä lisää, mutta tässä olivat kuitenkin mielestäni keskeisimmät tulokset sekä ne tulokset, jotka itseäni ensimmäisinä kiinnostivat. Voin sanoa, että itsestään tällaisen datan lukeminen on todella kiinnostavaa ja haluaa palata tuloksiin vielä uudelleen!

Tulokset, jotka siis tulevat sähköpostitse, ovat todella helposti luettavissa ja ns. ”kansankielistetty” hyvin, joten omien tuloksien tulkinta on tehty todella helpoksi -jopa viihdyttäväksi (tulokset eivät ole pelkkää tekstiä, vaan tuloksia esitetään myös palkein). Toisaalta myös raakadata on saatavilla itselleen – se tulee tulosten mukana suojatussa sähköpostissa.

Kaikkiaan koin tämän testin todella hyödylliseksi itselleni ja sain paljon tukevaa informaatiota. Koin, että tästä testistä oli minulle ihan aidosti hyötyä ja sain olennaista tietoa itsestäni. Mikä onkaan tärkeämpää, kuin oppimaan tuntea oma itsensä vieläkin paremmin – ihan näin geenejään myöden 🙂 Suosittelen testiä, jos vähänkään heräsi kiinnostus, sillä tulokset ovat Evogenomin testissä todella kattavat!

Kuten tekstin alussa kirjoitin, niin Evogenom tarjoaa myös teille lukijoille uudelleen loistavan tilaisuuden kokeilla tätä testiä, ja saada samalla lisätietoa itsestä:

Koodilla MIIASPORT saat nyt geenitestin Evogenomin verkkokaupassa huomattavasti edullisempaan hintaan 190 EUR (norm. 590 EUR).  Koodi on voimassa: 13.-20.5.2021 välisen ajan.

Ihanaa helatorstain jatkoa!

hyvinvointi liikunta oma-elama terveys
Kommentit (2)
  1. Tollanen testi olis kyl kiva tehdä, mutta noi on aina ihan superkalliita 🙁

    1. Moikka!
      Ymmärrän kyllä! Mutta mikäli testi jää polttelemaan, niin nyt on todella hyvä hetki ostaa se huokeampaan hintaan (-400 EUR edullisemmin!). Kampanja on voimassa tämän kuun 20. päivään 🙂 Ihanaa kevään jatkoa! <3

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *