8 asiaa, jotka toimivat minulla kuin terapia

Voitte varmaan kuvitella että kaikkien syöpähoitojen, kantasolusiirtojen, työuupumuksen, masennuksen, lapsettomuushoitojen – milloin minkäkin keskellä olen tarvinnut apua ja ylimääräisiä ponnistuksia pysyäkseni järjissäni.  Olen vuosien varrella huomannut, että kun on vaikeaa, lisään arkeeni muutamia rutiineja, jotka auttavat jaksamaan. Itse asiassa olen huomannut, että kun teen näitä asioita säännöllisesti, en kaipaa ulkopuolista apua lainkaan.

En missään nimessä halua vähätellä ammattilaisten taitoa ja heidän avunsa välttämättömyyttä vaikeissa tilanteissa. Me olemme erilaisia ja jos minulle alla olevat jutut toimivat yhtä hyvin kuin terapia, se ei tarkoita että samat asiat toimivat muilla. Halusin vain jakaa teille muutaman keinon, joiden avulla olen itse pystynyt käsittelemään elämässäni tapahtuneita asioita, pysymään järjissäni sekä säilyttämään rauhallisen ja seesteisen olon vaikeissakin tilanteissa.

Kiitollisuuspäiväkirja

Joka aamu tai ilta. Kun on paha olla, on tärkeää pysähtyä ja miettiä asioita, jotka ovat elämässäsi hyvin. Se voi olla niinkin tavallinen asia kun katto pään päällä tai mahdollisuus opiskella. Pidämme monia asioita itsestäänselvyyksinä, vaikka ne ei todellakaan ole. Vaikeina hetkinä on hyvä huomata, että elämässäsi on monen monta syytä olla kiitollinen.

Liikunta 

Liikunta tutkitusti lisää henkistä hyvinvointia. Se vaikuttaa stressihormoniaineenvaihduntaan, keskushermostoon ja yleiseen tulehdustilaan vähentämällä tulehduksen välittäjäaineita. Kannattaa löytää liikuntamuoto, joka tuntuu hyvältä. Kuulostele kroppaasi päivittäin ja mieti, tuntuisiko tällä hetkellä hyvältä piristävä happihyppely, hikitreeni vai kaipaako jumissa oleva keho venyttelyä ja joogaa?

Ravinto

Tiesitkö, että masentuneilla on usein havaittu puutosta omega-3-rasvahapoista, B-vitamiineista, kivennäisaineista sekä aminohapoista? Kannattaa siis muistaa syödä päivittäin monipuolista ruokaa, pitää huolta säännöllisistä ruoka-ajoista ja vaikka kokeilla uusia reseptejä! Sitä kautta voi löytää uuden harrastuksen. Pakko myöntää, että musta kokkailu on nykyään niin kivaa, että tein käsin jopa reseptikirjan, johon kerään kaikki parhaat reseptit. Vihkon sivut ovat täynnä pieniä piirustuksia munakoisoista, tomaateista, keittolautasista yms. 😀

Kirjoittaminen

Kuten olen jo aikaisemminkin maininnut, tämä blogi on toiminut itselleni terapiamuotona. Kun pidin bloggaamisesta taukoa, kirjoitin päiväkirjaa. Kun mieltä painavat asiat saa kirjoitettua paperille, ne ei enää pyöri päässä ja tulee välittömästi kevyempi olo. Välillä kipeistä asioista kirjoittaminen saa kyynelkanavat auki ja olenkin kirjoittanut monta päiväkirjan sivua niiskuttaen tai vollottaen, mutta uskokaa pois, se auttaa.

kuvat: Hanna Kärppä

Avoimuus

Kun sairastin syöpää ensimmäistä kertaa, en kertonut siitä melkein kenellekään. En halunnut syöpäsairaan leimaa otsaani. Kun syöpä uusiutui ja edessä oli kaljuuntuminen, päätin kertoa avoimesti asiasta, koska ei ollut enää järkeä piilotella asiaa. Ja ai että, miten hyvältä se tuntui! Se, että puhuu omista vaikeuksista muille (en nyt tarkoita että pitäisi puhua kaikille, usein auttaa myös jo yhdelle läheiselle ystävälle puhuminen), ne isot, vaikeat ja pelottavat asiat eivät tunnukaan enää niin pelottavilta. Avoimuuden kautta saa sitä tärkeää tukea, ymmärrystä ja apua. Älä ole ongelmiesi kanssa yksin. <3

Avun pyytäminen

Tämä on erittäin, erittäin tärkeä juttu. Kuten äsken sanoinkin, ongelmien kanssa ei kannata jäädä yksin. Jos tuntuu siltä, ettei pääse elämässä eteenpäin tai vajoaa masennukseen, pitää pyytää apua. Joko ystävältä, äidiltä, puolisolta tai ammattilaiselta.

Inspiroivien ihmisten kuunteleminen / kirjojen lukeminen

Oman ajatusmaailman avartaminen, asioiden katsominen toisen ihmisen näkökulmasta, uusien ajatusmallien oppiminen… kaikki tämä auttaa erittäin paljon silloin kun tuntuu, ettei hankalasta tilanteesta ole ulospääsyä. Kun sairastin syöpää, muistan lukeneeni Rhonda Byrnen The Secret. Sain siitä tosi paljon voimaa ja uskoa siihen, että positiivisella ajattelulla voin muuttaa elämääni. Kun onnistuin pitämään positiivisen asenteen, huomasin että kestin syöpähoidot paljon paremmin ja kaikki asiat sujuivat muutenkin mutkattomammin. Olen ehkä jonkun mielestä aikamoinen hihhuli, mutta uskon vahvasti mielen voimaan.

(Voisin myöhemmin kirjoittaa postauksen myös hyvistä kirjoista / podcasteista, jotka ovat auttaneet mua. Jätä kommentti jos tällainen kiinnostaa!)

Tavoitteiden asettaminen ja niiden saavuttaminen

Välillä tavoite on nousta sängystä ja käydä suihkussa. Välillä tavoite voi olla suurempi, kuten esim. liikkuminen joka toinen päivä tai huonosta työpaikasta irtisanoutuminen. Kun on vähän energiaa tai masennus painaa päälle, valitsen tarpeeksi pienen tavoitteen, jonka voin varmasti saavuttaa. Tavoitteiden saavuttamisesta tulee ihana olo ja sellainen i can do this -asenne, joka motivoi eteenpäin.

Nämä asiat ovat auttaneet mua jaksamaan hyvin. Joskus tilanne voi olla sellainen, ettei mikään yllä mainituista keinoista auta. Toistan vielä, ettei ongelmien kanssa kannata ikinä jäädä yksin. Muista ehdottomasti hakeutua ammattilaisen vastaanotolle jos vähänkin tuntuu siltä.

Kommentit (11)
  1. Tärkeitä pointteja, hienoa että olet löytänyt keinoja oman elämän ”kasassa pitämiseen”. Tsemppiä jatkoonkin! 🙂

    1. Ani / Naked Truth
      2.2.2020, 12:37

      Kiitos paljon! Vaikka ollaan kaikki erilaisia ja jokaisella on omat keinot, ajattelin että olisi hyvä jakaa nää mun omat, jospa toimisivat jollain toisellakin yhtä hyvin. 🙂 Tsemppiä sinnekin ja ihanaa sunnuntaita!

  2. Hyviä, tärkeitä vinkkejä! Ehdottomasti kiinnostaisi kuulla suosituksia kirjoista ja podcasteista 🙂 Mulla on nyt ekana lukulistalla kirja nimeltä Läsnäolon voima, josta oon kuullut kehuja. Toivottavasti osottautuu kehujen arvoiseks 🙂 Ja vitsit toi kiitollisuuspäiväkirja on oikeesti erittäin suositeltava ja antoisa juttu! Oon nyt vuoden alusta uuden vuoden lupaukseni mukaisesti pitänyt myös ns. positiivisuuspäiväkirjaa, joka on hyvin samankaltainen idea kuin kiitollisuuspäiväkirja, ja huomaan jo nyt 19 päivän jälkeen siitä olleen hyötyä. Mä siis kirjoitan joka päivä ylös vähintään yhden positiivisen asian siitä päivästä ja vähintään yhden positiivisen asian musta itsestä – on se sitten luonteeseen, johonkin onnistumiseen, ulkonäköön tai mihin tahansa liittyvä. Etenkin toi itsestä positiivisten asioiden löytäminen on välillä mulle vaikeaa, mutta haluan kehittää sitä ja oppia sitä kautta pikkuhiljaa itsevarmemmaks.

    Sun positiivisuus on kyllä inspiroivaa ja ihailtavaa! <3 Varmasti en oo ainoa kuka on saanut siitä itsekin tsemppiä vaikeina hetkinä eli ihanaa kun tuot sitä esiin näin julkisestikin! 🙂

    Erika

    1. Ani / Naked Truth
      23.1.2020, 12:56

      Ihana kuulla että kiinnostaa! Lupaan kirjoittaa sellainen suosituspostaus tässä lähitulevaisuudessa siis! <3
      Kerro sitten mitä tykkäsit Läsnäolon voimasta, en oo ite vielä lukenut, mutta kiinnostaisi myös. 🙂
      Vau, ihana idea toi positiivisuuspäiväkirja! Niin hienoa, että teet sitä vaikka se onkin sulle välillä vaikeaa. Meistä jokainen on omalla tavalla ihana ja on tosi tärkeää tiedostaa omat vahvuudet ja ihanat puolet. <3 Kiitos vinkistä, täytyy kiitollisuuspäiväkirjan lisäksi kirjoitella myös positiivisuuspäiväkirjaa. 🙂

      Ja kiitos aivan ihanista sanoista jälleen kerran. <3 Parasta palautetta on kuulla, että saa tsempattua lukijoita vaikeina hetkinä. Haleja!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *