Millaista työtä tekisit, jos voisit tehdä mitä tahansa?

Mistä nautit? Millaista on kaunis työ? Minkä toivoisit muuttuvan työelämässä tai suhtautumisessa työhön? Millaista työtä tekisit, jos saisit tehdä juuri sitä mitä haluat, ilman rajoja tai huolta tuloista?

Kysymykset on esitetty Etsitkö töitä? -nykytaideteoksessa keväällä 2020. Siinä etsittiin ihmisiä kahden kuukauden apurahajaksolle tekemään mitä tahansa työtä, mitä ikinä he haluaisivatkaan. Hakijoita oli 2574. Poesian julkaisema Etsitkö töitä? -kirja kokoaa hakemuksiin kirjoitettuja vastauksia yhteen ja piirtää siten vaihtoehtoisen (työ)elämän ääriviivat, avaa ikkunan ihmisten syvimpiin haaveisiin ja työn käsitteen uudelleen määrittelyyn.

Miltä työn tai työelämän tulevaisuus näyttää?

Toiveeni on, että työ tulee vähenemään ja ihmisten ansiot pienenemään. Toivon, että se vähentää haitallista kuluttamista ja siten hidastaa ilmastonmuutoksen etenemistä.

Massiivinen kirja on massiivinen myös sanomaltaan. Monilla hakijoista tuntui olevan ristiriita sen välillä mistä he nauttivat, mitä haluavat tehdä ja mitä työtä he todellisuudessa tekevät. Hakemuksen lähettäneet ihmiset elättelivät toivoa työelämästä, joka ei stressaisi, ahdistaisi, painostaisi, asettaisi paremmuusjärjestykseen tai tekisi rahasta tärkeintä prioriteettia. Mitä jos työ voisi olla itse määriteltyä? Olisiko se silloin nautinnollisempaa? Mitä jos työtä voisi tehdä omista lähtökohdista käsin, vailla ulkoapäin tulevaa painostusta tulokseen tai tehokkuuteen? Tai, mitä jos työtä ei olisi ollenkaan sellaisena kuin käsitteen nyt tunnemme?

Toivon, että vapaa-aika lisääntyy ja ihmiset käyttävät sen johonkin muuhun kuin kuluttamiseen. Olisi kiinnostavaa nähdä, synnyttäisikö lisääntynyt vapaa-aika inspiraatiota tuottaa esim. energiaa ja ruokaa innovatiivisilla ratkaisuilla.

Monet kirjassa esitetyt ajatukset puhuttelivat, kuiskailen varsin usein itsekin ilmoille samoja toiveita. Uskon siihen, että jos työtä tehtäisiin vähemmän, jos koko talous- ja yhteiskuntajärjestelmämme olisi toisenlainen, ja varsinkin jos kaiken takana ei olisi jatkuvan kasvun sekä voittojen tavoittelu, olisi maailmassa enemmän solidaarisuutta, tasa-arvoa, yhteisöllisyyttä, auttavia käsiä ja välittämistä.

Kirja piirtää kuvaa ihmisistä, joiden haaveet eivät liity voittoihin tai talouden kasvuun, vaan auttamiseen ja luovaan tekemiseen. Toiveiden ja haavekuvien pintaa raapii säröille minuun leviävä epätoivo. Valitettavasti ajatus maailman vauhdin hidastumisesta tuntuu absurdilta. Vaikka on ilmastokriisi, vaikka on sotia, vaikka on pandemia, silti kapitalismi vaikuttaa joka puolella luontoa ja ihmisiä tuhoten. Muuttuuko maailma – ja täten myös työelämä – vasta pakon edessä?

Yksi syy siihen, että teemme niin paljon työtä, on juuri se, ettemme osaa pysähtyä, että pidämme itseämme liikkeellä, ettemme uskalla pysähtyä.

***

Minun työni – mitä se olisi?

Talkkari. Kalliomaalauksien etsijä. Hyönteiskeitaiden suunnittelija. Kyläluuta. Shamaani. Naapurileipuri. Saunahaitaristi. Omavaraiskasvityyppi. Laavutarkastaja. Muistojenkerääjä. Kauppamummojen jututtaja. Koti-isä. Sammalten silittäjä. Kävelijä. Moderni kirkonkellonsoittaja. Roskien kerääjä.

Kirjaa lukiessani pohdin, onko niin että nykyisellään työelämä ei ruoki luovuutta, pikemminkin tappaa sen kiireellään ja paineillaan? Onko nykypäivän työelämä vähentänyt ihmisten välistä avunantoa, kun siitäkin on tehty kannattavaa ja kasvuun tähtäävää liiketoimintaa? Monet apurahajaksolle hakeneet unelmoivat muiden ihmisten, luonnon tai eläinten auttamisesta. Kun työ vie ihmisestä suurimmat mehut ja leijonanosan energiasta, auttamisesta ja luovasta, kiireettömyyttä vaativasta tekemisestä täytyy vain haaveilla.

Luova tekeminen on muodostunut minulle korostetun tärkeäksi asiaksi viime vuosien aikana. Se saa minut jaksamaan. Se antaa iloa. Se rentouttaa. Se ei ole haitallista kenellekään. Haluaisin käyttää enemmän aikaa mielikuvitusta hyödyntävään sekä ruokkivaan tekemiseen, fiktion kirjoittamiseen, leikkiin ja kokeilemiseen. Etsitkö töitä? -kirjaa kahlatessani tajusin, etten ole ainoa.

Näitä asioita hakijat mainitsivat, kun heiltä kysyttiin hakulomakkeella mitä he tekisivät apurahan rahoittamana:

Ei-mitään. Hiljaisuus. Luonnonsuojelu. Kerätä. Ikäihmisten auttaminen. Hoiva. Dokumentointi. Apu. Kirjoittaminen. Viljely. Ruoka. Tarinat. Rakentaminen. Omavaraisuus. Taidetta. Kirjoittaa kirjeitä ja asua saarella.

Mietiskelemään ajava aihe – työ

Tästä blogitekstistä piti tulla pohdiskeleva, aihetta ja yhteiskuntaamme kriittisesti analysoiva teksti. Mutta. Olen pantannut kirjasta kirjoittamista pitkään. Sen lukeminenkin kesti pitkään, monta kuukautta. Kirja sisältöineen ruokki samaa pohdintaa, jota tein myös Monni Himarin teoksen äärellä. Tein havainnon. Minulla on tämän aiheen äärellä paha olla, se vetää hiljaiseksi ja mietteliääksi. Siksi jaankin lopuksi vain muutaman erityisen koskettavan katkelman kirjasta ja kannustan jokaista tutustumaan teokseen:

”Tekisin töitä omassa mielessäni, ideoiden, unelmoiden, kalastaen tai luontoa tarkkaillen. Mihin mieleni vaeltaisikaan ja mitä se saisi aikaan jos se saisi hetken olla vapaa nyky-yhteiskunnan jatkuvasta kärrynpyörästä? En tarkkaan tiedä, mitä työlläni saisin aikaan, ja se kiehtookin kaikkein eniten. Työn ansioitani ei voi välttämättä mitata rahallisesti, mutta mielestäni se ei ole oikea mittari. Henkinen kasvu ja oivallukset ovat merkittävämpiä mittareita.” 

&

”Olen runoilija. Minun työni on runoilla. Minun työni on kulkea luonnossa ja kaupungeissa, istua kallioilla ja rantakivillä, junissa ja katukahviloissa. Katsella ihmisiä, kuunnella lintuja. Ajatella. Olla ajattelematta. Odottaa sanoja, jotka saavat joskus muodon ja jotka joskus livahtavat. Katsoa tyhjää vihkoa, yrittää palauttaa ja kaivautua paperin läpi. Unohtaa kyynisyys ja tietäminen ja samalla muistaa se. Olla läsnä ja kaukana. Ajaa pyörällä halki kesäisen maiseman ja antaa tuulen pyörittää sanat pois jonnekin kauas. Palata ja löytää ne ja katsoa maailmaa niiden läpi.

Mutta en halua tehdä tätä työtä kenenkään muun ehdoilla. En halua kirjoittaa miettien sitä, minkälaista tekstiä halutaan lukea. En halua olkapäälle kiipeävää painetta eteenpäin menemisestä ja seuraavalle tasolle nousemisesta. Enkä halua työvoimaviraston hyvää tarkoittavaa henkilökuntaa määrittämään tekemisieni oikeutusta. 

Haluan vapauden.”

&

”Tahtoisin perustaa kaikille yhteisen, turvallisen ja vegaanisen tilan (kahvilan?), jossa voisimme kohdata toisemme ilman lokerointia, odotuksia, rahan valtaa ja eriarvoisuutta. Tilassa olisi mahdollisuus taiteelle, keskusteluille ja yhdessäololle turvallisesti ja kaikkia kunnioittavasti.”

Täältä näet työhön valikoituneet hakijat (valitut arvottiin), ja sen mitä he lopulta tekivät.

Etsitkö töitä? on inspiroiva, innoittava, työtä, (työ)elämää ja yhteiskuntajärjestystämme raikkaalla tavalla kyseenalaistava teos, jonka lukemista suosittelen jokaiselle, joka on elämänsä aikana tehnyt työtä. Kirjamuotoisen dokumentin ovat toimittaneet Juhani Haukka ja Lauri Antti Mattila.

480 s. | Osuuskunta Poesia, 2021 | Kannen suunnittelu Pauliina Nykänen | Kirjastolaina

Työ ja raha Kirjat Työ Uutiset ja yhteiskunta

Murhia, utua ja painavia sanoja G Live Labissa

Viime keskiviikkona astuin Tampereen Puutarhakadulla appelsiinin sisään, eli oranssinhohtoiseen G Live Labiin. Edessä oli illan verran tuoreita musiikintekijöitä ja tulkitsijoita: Pirkanmaan Musiikkiopiston rytmimusiikkilinjan päättökonsertti. Vasta konsertin jälkeen oivalsin, että hetkinen, tämähän oli ensimmäinen livekeikka, jota kävin kuuntelemassa sitten koronarajoitusten. Jotain merkittävää on todella puuttunut elämästäni viime vuosina.

Tilassa oli älyttömän hyvä akustiikka ja lämmin tunnelma valtasi mielet. Pöydät täyttyivät live-musiikista nauttivista ihmisistä ja yleisö eli mukana esiintyjien biiseissä sekä spiikeissä.

***

***

Ilari Ryhänen ja Maammon Tummat Marjat

Ryhänen ja Maammon Tummat Marjat esittivät cover-kappaleita, joita yhdisti poikkeuksellinen tematiikka: murhat. Yhdistelmä oli veikeä! Veikeys korostui myös Ryhäsen mustaa huumoria tihkuvien spiikkien aikana, naurahtelin monesti ja sisimmästäni. Tarinat lyriikkojen taustalla olivat synkkiä, mutta biisikattaus osoitti, että musiikilla on voima muuttaa vinksahtanutkin narratiivi kauniiksi, tunnelmalliseksi ja vaikuttavaksi.

Mieleen jääneitä kappaleita olivat erityisesti Shankill Butcher (alkup. esittäjä The Decembrist), Where the Wild Roses Grow (alkup. esittäjä Nick Cave & the Bad Seeds ja Kylie Minogue) ja unkarilaisesta, sadistisesta kreivittärestä kertova Bleeding baroness (alkup. esittäjä Candlemass).

Ryhäsen lauluääni sai aikaan yhtä kylmääviä väreitä kuin laulujen aiheet. Hänen äänenkäyttönsä oli mestarillista. Sen toisessa ääripäässä vaikutti alkukantainen, nivelissä tuntuva voimakkuus ja toisessa ääripäässä koivun silmujen herkkyys. Varsinkin solistin alarekisterin äänet lähettivät sähköimpulsseja suoraan sydämeen.

Ryhäsen ja bändin esityksen aikana kotiuduin konserttipaikkaan. Havainnoin monia mukavia, pieniä tapahtumia: voimakasta jalanheiluttelua, antaumuksellista nachojen rouskutusta, spontaaneja taputuksia, korskeita kitarasooloja ja sähköistynyttä tunnelmaa jousien saapuessa lavalle. Vehreä Tampere tervehti yleisöä lavan takaa aukeavasta ikkunasta.

Mutta minä olin tulehen tuijottaja, jolle tuli niin mukavasti kuuma.

Josephine Lenick

Kun Josephine Lenick saapui lavalle vaaleansinisessä mekossaan, odotin musiikkia kärsimättömästi miettien, olisikohan se, voisiko se olla… folkia? Ja kyllä vain, folkahtavaa oli meno, sitä minä rakastan. Välillä oltiin enemmän country tunnelmissa ja välillä indiepopin puolella, mutta kaiken solmi saumattomasti yhteen Lenickin herkkä ja monivivahteinen tulkinta.

Esitys oli riisuttu, lauluäänessä oli tummuutta ja syvyyttä, joka upotti kuulijansa mielikuvituksen maille: juoksentelemaan niityille hiukset letitettyinä ja hymyt huulilla. Herkimmillään laulu oli jopa haurasta, se veti ohuita, mutta voimakkaita vetoja kuuntelijan mieleen. Lenick oli säveltänyt, sovittanut ja sanoittanut itse kappaleensa. Kappaleet olivat polveilevia, ne etenivät kuin voimakas puro metsän keskellä, olin matkalla mukana kaarnaveneessä, ja totisesti nautin. Mieleeni tuli eräs vanha suosikkini, First Aid Kit.

You’re better poet than a man.

Jani Tikka

Tuo pitkänhuiskea mies, joka saapui bändinsä kanssa viimeisenä lavalle rennoin askelin, on ystäväni. Siksi olen täysin puolueellinen ylistäessäni illan päättänyttä esiintyjää ja kappaleita, joissa käytiin sanojen syvyyksissä ja noustiin sitten muina norsuina tanssimaan.

Janin setti oli ihana lopetus illalle. Kuulijat saivat käydä läpi kokonaisen draaman kaaren: oli herkkiä elämän ja rakkauden ilmiöitä tutkivia kappaleita (joista yhden Jani oli tehnyt jopa polttareissaan), omaa tahtoa ja vapautta alleviivaavia voimabiisejä sekä tanssijalkaa hytkyttäviä rytmejä. Jani Tikka todisti olevansa monipuolinen biisintekijä ja esiintyjä, jonka kappaleet kuulostivat valmiilta vapautettaviksi koko maailman nautittavaksi.

Iso osa setin kappaleista oli Janin omaa tuotantoa, mutta joukkoon mahtui jokunen laadulla valittu cover-kappalekin, joista oma suosikkini oli ehdottomasti ja ilman muuta Antti Aution Minä tuon mukanani sateet. Bändi soitti yhteen saumattomasti. Nautin erityisesti lavalla pariin otteeseen vierailleen Jarno Tikan saksofonin soundista.

Jani Tikan ääniala kulkee laajalle, ylhäälle ja alhaalle, iloihin ja suruihin. Mutta ei osaaminen pelkkään laulamiseen jää: Tikka hypähti välillä kitaran, välillä pianon taakse. Esiintyjänäkin hän onnistui vaikuttamaan siltä älyttömän mukavalta hepulta, jonka kanssa tekisi mieli lähteä viettämään iltaa. Ja onnekseni voin niin tehdäkin ja todeta: hän on myös verratonta seuraa!

Vinkkinä vielä, että Janilta on tulossa ensimmäinen EP julkaisuun kesällä. Tuskin maltan odottaa!

Minä en tanssi, korkeintaan hytkyn hieman.

Kulttuuri Musiikki Tapahtumat ja juhlat