Lepo ja hoiva – radikaaleja tekoja?

Luin keväisinä viikkoina teosta, joka sai minut tietoisesti hellittämään. Teos sai aikansa odottaa lukuvuoroaan. Kevät on ollut hektinen ja vaikka kirja houkutteli puoleensa kuin sanaisa aarrearkku, jouduin toppuuttelemaan itseäni. Halusin antaa kirjalle jakamattoman huomioni, olla sen sisuksissa vietettävän ajanjakson ajan myös kykenevä keskittymään.

Täällä voi puljutella kokonaisen ajanjakson.

Kyseessä oli Eeva Åkerbladin Huolenpitoja. Teos temmeltää jossain runon ja proosan välillä, ehkä hieman vahvemmin runoon nojaten, sieltä ammentaen, ammetta verrattomilla ilmaisuilla täyttäen.

***

***

Kirjan kertoja matkustaa sanatorioon vuoristomaisemiin, paikkaan jossa sopii levähtää, hellittää, tulla hoivatuksi, hellityksi. Kertoja aikoo rentoutua tavoitteellisesti. Mielikuvituksen mailla sijaitseva kylpylä sisältää puhvetin, kosmologina toimivan hymyävän mäyrän, tohveliaamiaisen. Tapahtumat ottavat muotonsa mielikuvituksen sopukoissa, ne kutittelevat kuvittelu- ja leikkihermoja, herättävät halun osallistua.

Aivan lähipäivinä irrotan ja hellitän.

Sanataidetta ja virnistelyä

Teoksella on oma taajuutensa, rauhoittava, oma sanastonsa, mielen onkaloita hipsuttava. Kylpylässä hemskytellään, nivistäydytään, helsytellään. Kertoja etsii vuoria ”joiden kainaloissa vihreää”, havahtelee niitynperältä auringon siltaan, palmikoi kenkiä jalkoihin.

Huolenpitoja tuntuu virnistelevän sille, miksi hoivaaminen on muodostunut: transaktioksi, suoritteeksi. Omalla aistisella tyylillään teos ihmettelee, miten luonnotonta on hoiva maksua vastaan, huolenpito liiketoimintana. Hellityksen alla pulppuilee surua, ahdistusta, kertojan vaihteleva vointi haavoittaa.

Valmistaudun hellittämään aivan lähiaikoina.

Valmistaudun pääsemään irti aivan näinä päivinä.

Aivan näinä päivinä pääsen hoitamaan itseni kokoon.

Aivan näinä päivinä pääsen rentoutumaan lähiaikoina.

Leikkiä sanoilla, verhoiltua huolta

Kertojan rentoutumisen suunnittelu on kuin riivatun nykyihmisen uskottelun mantra. Aivan näinä päivinä, aivan lähiaikoina hellitetään, juuri niin, vaikka todellisuutemme ei anna siihen mahdollisuutta. Maailmanmeno ei voisi kauempana mielen ja kehon kiireettömästä huljuttelusta olla. Kiirettä kiireestä kantapäähän, se tuntuu lihaksissa, nivelissä, mielen säikeissä, se näkyy ja kuuluu tyhjissä katseissa, piippailevissa vekottimissa, kaiken keikauttavissa kaaoksissa. Itsensä tavoitteeton hoivaaminen ja hellittely on kapinallista toimintaa aikana, jona vaatimuslistat elollisille on kymmensivuisia ja käynnissä ympäri kellon.

Kannattelen edelleen kaikenlaista, vaikken jaksaisi olla henkari.

Teos tarjoaa ihastuttavan ja hehkulamppuja sytyttelevän kielen lisäksi aineksia syvempiin pohdiskeluihin ihmisen luontosuhteesta ja huolenpidosta. Sanoja ja lauseita on tutkittava ihmetellen, urkkien, niiden merkitystä ja painavuutta punniten. Koen olevani Arpan laulussa, tämä on leikkiä sanoilla. Sanat on repäisty tavanomaisista todellisuuksista, juotettu yhteen uusien sanojen kanssa. Lopputuloksena vuoristotuulen raikkaudella pauhaavia tarkoituksia.

Huolenpitoja jää hyllyyni, tulen nostamaan sen varoen syliini vastakin. Varomatta, aion jatkossakin tutkistella, kapinoida ja leikkiä sanoilla. Ihailla teosta, joka on kansista fonttiin asti kaunis kuin mielikuvitus.

Kiitos Kustantamo S&S ja hurmaava Eeva!

Kauniin, uutta keksivän kielen ystäville suosittelen myös Katja Kallion viimeisintä teosta Tämä läpinäkyvä sydän.

 109 s. | Kustantamo Schildts & Söderströms, 2022 | Kannen suunnittelu Elina Warsta | Arvostelukappale saatu 

kulttuuri kirjat hyva-olo suosittelen

Museoiden yö 2022 sai hymyn huulille

Lauantaina 21.5. oli Museoiden yö Tampereella. Tapahtuma sai mielen ja ruumiin ilakoimaan: puhutteleva taide, oheistapahtumat ja kaunis ilta tekivät terää. Tapahtumassa oli mukana Tampereella 17 eri kohdetta Muumimuseosta Lenin-museoon, Vapriikista Museo Milavidaan, Tampereen taidemuseosta Tallipihaan ja Työväenmuseo Werstaasta Sara Hildénin taidemuseoon.

Tampereen lisäksi tapahtumaa vietettiin tänä vuonna muuallakin Suomessa, ainakin Turussa, Varkaudessa, Lappeenrannassa ja Porissa. Vain 12 euroa maksavalla lipulla sai käydä niin monessa museossa kuin ehti ja halusi, ja tapahtuman nimen mukaisesti monet museot olivat auki klo 24 asti, osa sulkeutui hieman aiemmin kymmeneltä. En oikeastaan itse voi edes sanoa viettäneeni Museoiden yötä, koska lähdin kotiin jo yhdeksän aikaan illalla, väsymyksestä antaumuksella haukotellen.

***

Mistä Museoiden yö on lähtöisin?

Tapahtuma jatkaa keskieurooppalaisten tapahtumien La Nuit des Musées ja Lange Nacht der Museen perinnettä. Tapahtumaa on Euroopassa järjestetty jo 18 vuotta, ja alkunsa se sai 1997 Berliinissä, niin sanotulla Museum Islandilla. Ranska kulttuurimaana innostui tapahtumasta ja siellä tapahtuma järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 1999 nimellä Printemps des Musées, eli museoiden kevät.Vuonna 2001 jo 39 maata Euroopassa järjesti oman versionsa tapahtumasta.

Vuonna 2005 Ranskassa tapahtumasta tuli yöllä järjestettävä – muut maat seurasivat pian perässä. Tapahtuman järjestämistä ilta- ja yöaikaan on perusteltu sillä, että silloin aistimme ovat erityisen herkkinä, museot tuntuvat ilta-aikaan intiimimmiltä tiloilta ja päivän viimeisillä tunneilla valokin on erilainen, mikä vaikuttaa myös taideteosten ulkoasuun, niistä voi tulla rauhoittavia tai jopa häiritseviä. Tapahtumalla on haluttu saavuttaa työssäkäyvän toimistokansan lisäksi ihmisryhmä nimeltään yökukkujat, joiksi mielletään etenkin nuoremmat sukupolvet. Tapahtuman avulla on haluttu myös antaa näkyvyyttä pienemmille museoille, jotka eivät löydy turistioppaiden top-listojen kärjestä.

Sekä Euroopassa että Suomessa tapahtumaan sisältyy paljon oheisia, pienempiä tempauksia museoiden näyttelyiden lisäksi. Esimerkiksi tämän vuoden tapahtumassa Tampereella oli ohjattujen näyttelykierrosten lisäksi keskustelutapahtumia, rauhanrunojen rustaamista, katutaiteen maalaamista, livemusiikkia, kirppispöytiä parissakin eri paikassa, lapsille suunnattua ohjelmaa ja rintamerkkipaja.

***

***

Pysäyttäviä teoksia Tampereen taidemuseossa

Halusin erityisesti ehtiä illan aikana Tampereen taidemuseoon, jossa oli vielä 22.5. asti käynnissä Illuusio-näyttely sekä Liisa Hietasen Käänteissä. Illuusio koostui monen eri taiteilijan teoksista, ne olivat muun muassa erilaisia installaatioita, mediataideteoksia, veistoksia. Näyttely oli ensimmäisiä laajoja interaktiivisen tilataiteen näyttelyitä Suomessa.

Mielenkiintoisia näkyjä olivat esimerkiksi Petri Eskelisen teokset. Teos nimeltään Halaamisen mekaniikkaa sai erään museokävijän tokaisemaan ”tuo olisi toiminut korona-ajan halauksena”. (Miten ihanaa muuten on puhua korona-ajasta jo vähän kuin menneessä aikamuodossa?) Laitteeseen oli tukeuduttava, aivan kuten halaukseenkin, jossa siitä sai puristuksen ympärilleen.

***

***

Myös Jaana Partasen interaktiivinen mediateos Matrix Layer jäi mieleen, se sai minut – ja monet muutkin museokävijät – levittelemään käsiä, loikkimaan, tanssahtelemaan ja pyörähtelemään näyttelytilassa. Kuva ja efektit seinillä muuttuivat kävijöiden liikkeen mukaan, niin että seinille piirtyvä lopputulos oli uniikki jokaiselle näyttelyvieraalle. Teos sai katsomaan ympäröivää tilaa tarkemmalla katseella, avoimen ihmettelevällä asenteella.

Hämeenkyröläisen Liisa Hietasen virkatut ja neulotut teokset olivat ottaneet taidemuseon kellarin haltuunsa. Ne saivat tämän museokävijän ihastelemaan ääneen. Lempparikseni teoksista osoittautui Sirpa (2012) ja Sirpan kameraan virkatut kameranruudut. Miten mainio idea! Alla olevissa kuvissa näkyy teokset Suvi (2022) ja Vapaa / Vacant (2011).

***

***

Työväenmuseo Werstas

Työväenmuseo Werstas Finlaysonin alueella veti minua erityisesti puoleensa Museoiden yössä. Syy siihen oli yksinkertainen: kirjaltaja Esa Multanen oli paikalla näyttämässä miten vanhat painokoneet toimivat. Koneen pyöritystä oli lumoavaa katsella. Laitteen rytmikkäässä kolinassa en voinut olla miettimättä tekniikan kehitystä. Kohteen verrokiksi olisi varsin kiinnostavaa päästä näkemään millaisia painokoneet ovat nykyisin. Joskus vuosia sitten olen vieraillut pienessä painotalossa, jonka työntekijä ystäväni isä oli pitkään ennen eläköitymistään.

***

***

Lopuksi piipahdimme vielä Tallipihalle, kiersimme ihanat pienissä puutaloissa sijaitsevat putiikit ja nautimme pullot Laitilan limonaadia. Tapahtuman tunnelma oli kaikin puolin ihana. Museoissa oli kävijöitä vauvasta vanhukseen, ja kaikissa vierailemissamme paikoissa kiinnitin huomiota siihen, että ihmiset hymyilivät ja vaikuttivat todella nauttivan taiteen tutkimisesta keväisessä illassa.

***

***

Tämän kokemuksen kannustamana laitan ehdottomasti Museoiden yön ensi vuonnakin kalenteriin! Oletko sinä käynyt Museoiden yössä?

Lue lisää Museoiden yöstä täältä ja täältä.

kulttuuri museot-ja-nayttelyt tapahtumat-ja-juhlat suosittelen