2. ajopäivä

Tänään ajoimme välin Charleroi-Bordeaux, 857km. Tämä oli pisin ajomatkamme tällä koko reissulla, ja osui sopivasti sunnuntaille. Ainoat ruuhkat olivat Pariisissa. Valitsimme nopeimman reitin, jolla oli maksullisia tieosuuksia. Rahaa tietulleihin paloi n. 80,-, mutta aikaa (ja istumista ja hermoja) säästyi lähes 3 tuntia.

Tiet olivat jälleen erinomaisessa kunnossa ja liikenne todella sujuvaa. Olemme varautuneet hyvin maiden rajojen ylitykseen; meillä on autolle paperit ja green card, eläimille kaikki mahdolliset todistukset, passit käden ulottuvilla koko ajan, Espanjaan muuttoon liittyvät asiakirjat tulostettuina jne. jne. Rajat Euroopassa ovat kuitenkin niin vapaat, että niiden ylitystä hädin tuskin huomaa, eikä mitään ole kysytty.

Ilmasto alkaa pikkuhiljaa olla miellyttävämpi, ja aamulla saa lähteä reissuun jo kesävaatteissa. Päämäärämme huomenna on Madrid, siellä on suunnilleen +25° lämmintä päivisin tällä hetkellä. Täällä Ranskassakaan ei ole vielä syksyä ilmassa ollenkaan, ja juuri tajusin, etten ole joutunut rasvaamaan aina kuivia käsiäni moneen tuntiin 🙂 Reissu on edennyt täysin suunnitelmien mukaan ja ylihuomenna ollaan tähän aikaan jo meidän uudessa kodissa ☀️

Tuulimyllyjä on kaikkialla näkyvissä

Ruuhkaa Pariisissa
Papukaijalle salaatti iltapalaksi mäkkäristä 😀

 

Koti Matkat

1. ajopäivä

Ajoimme tänään vaihtelevassa säässä Saksan Lyypekistä Belgian Charleroihin. Matkaa kertyi 682km, ja pysähdyimme useamman kerran. Kiva pitää ajomatkat sen verran maltillisina, ettei tule kiire minnekään. Saksan nopeusrajoittamattomat moottoritiet ja liikenne tekivät vaikutuksen. Tiet olivat hyvässä kunnossa, ja liikennekäyttäytymisestä suomalaiset saisivat ottaa mallia. Isoista nopeuksista (moni ajoi arviolta 200km/h vauhtia) huolimatta liikenne oli erittäin sujuvaa. Kukaan ei roikkunut kenenkään perässä, eikä ruuhkassakaan kukaan pujotellut kaistalta toiselle.

Hinnat moottoriteiden varsilla olivat varsin kalliita ja huoltoasemat ruuhkaisia. Olisi pitänyt etukäteen hieman suunnitella reittiä enemmän niin, että oltaisiin poikettu pääteiltä pois ostamaan syötävää ja tankkaamaan. Täällä normaali bensan hinta on tällä hetkellä noin 1,60/l, mutta pääteiden varsilla näimme 2,30/l hintoja.

Nyt iltapalaa ja lepoa hotellissa, ja aamulla matka jatkuu kohti Ranskan Bordeauxia.

Koti Matkat