Mene metsään

 

Lomamatkamme on lopuillaan ja olen vanhempieni luona aamupäivän tunteina purkanut lakanoita vierassängyistä ja tomutellut petivaatteita. Pää tuntuu raskaalta ja niska on jumissa sekä jähmeä. Tasaisin väliajoin muistuttelen jälkikasvua tulevasta kotiinlähdöstä; kuoriutukaas pyjamista, pakatkaapas kassinne.

Kaipaan raitista ulkoilmaa ja huomaan aikaisemmin ripotelleen sateen loppuneen. Sujautan koiralle talutusvaljaat sekä hihnan ja poistumme ulos ovesta. Suuntaan kävelyni metsään. Ilma on raikas, multaisen ja tuoreen tuoksuinen tihkusateen jäljiltä. Aurinko paistaa hennosti satunnaisten pilvien välistä saaden minut olemaan tyytyväinen siitä, etten ottanut aurinkolaseja mukaan. Minulla on hassu teoria siitä, että kesällä pitäisi nähdä auringonvalo autenttisena, juuri sellaisena kuin se on, ilman aurinkolasien vääristävää ja hämäryttävää vaikutusta.

Kuljemme pitkin tuttuja, leveitä metsäpolkuja. Puiden ja kasvillisuuden vihreyteen en koskaan kyllästy, niiden sävyt ovat ehdottomasti tärkeimpiä värejä minulle. Polun vierellä metsä muuttuu vähitellen reheväksi suoksi ja suokasvit, joiden nimeä en muista, ovat juuri nyt vaatimattomassa mutta viehättävässä valkoisessa kukinnossaan. Koira nuuhkii hajuja mustikan- ja puolukanvarvuista, heinistä, korsista ja sammaleista.

Muistan painonpudotusprojektini ja lisään vauhtia. Kovalla vauhdilla paahtaminen ei ole vaan yhtään minun juttuni. Ensinnäkään se ei ole lainkaan kivaa ja toisekseen minun luontomeditaationi menee liiasta vauhdista pilalle, enkä ehdi katsella maisemia enkä tyhjentää aivojani liiasta kuonasta, jota sinne synapseihin jostain syystä pääsee kertymään. Kolmanneksi niveleni, joiden kunto on ikääni nähden vanhemman ihmisen, sanovat; ”Lopeta, hyvä ihminen!”

Joten muutaman minuutin intervalli-ryntäyksen jälkeen päätän tähdätä projektissani kuitenkin suklaan syönnin vähentämiseen. Haluan säilyttää oikeuteni meditatiiviseen maleksimiseen. Minua aina hiukan nolottaa kutsua koiran ulkoilustani lenkkeilyksi, kun rehellisesti sanottuna se on oikeasta lenkkeilystä jokseenkin kaukana.

Metsän puiden alla leviävät edelleen laajat ja rehevät saniaiskasvustot, ihan niinkuin lapsena ollessakin, kun leikimme kaverien kanssa tässä samassa metsässä. Etsin katseellani puita, joiden muodostamalle ympyrän keskustalle teimme majoja ja perustimme kerhoja ja salaseuroja. Katseeni ei löydä niitä puita ja metsä näyttää tässä kohdassa muutenkin erilaiselta. Kunnes tajuan, ettei puut mihinkään ole kadonneet vaan ne ovat kasvaneet. Ihan niinkuin minäkin. Ollaan molemmat kasvettu suuriksi sillä tavalla ettei heti tunnettu toisiamme. Kolmekymmentä vuotta kasvua saa aikaan puissa monta metriä, onneksi ei minussa sentään niin paljon. Tämä ajatus saa minut naureskelemaan itsekseni.

Metsästä palatessa aivojen kuonakerros on puhdistunut ja pää on huomattavasti kevyemmän tuntuinen. Toivon muulle keholle saman tapahtuvan perässä.

Hyvinvointi Liikunta Mieli

Hyvin valmisteltu on puoliksi tehty tai sitten ei…

Pieni sana.

Ennakointi.

On tarpeellista monen monituisessa tilanteessa. Kuten nyt esimerkiksi lomamatkaan valmistauduttaessa.

Toivoisin olevani joko superennakoitsija tai superboheemi. Koska en ole kumpaakaan, matkalle lähtö aiheuttaa joka kerta saman ahdistuksen. Superennakoitsijana minulla olisi useampi päivä ennen lähtöä kamat kasassa. Superboheemina minulla ei olisi mitään suunniteltua valmiina lähtöpäivänä, vaan viskelisin muina naisina kaapista jotain puhdasta vaatetta muistuttavaa ja edes etäisesti vuodenaikaan sopivaa. Superboheemi ei välitä sorsaakaan siitä, jos jotain mukatärkeää uupuu matkasta.

Epäennakoitsijana vetkutan matkatavaroiden(lue: vaatteiden)esivalmistelua lähtöä edeltävään päivään. Pyykinpesukone on silloin kovilla, se on pyörimässä non-stoppina. Päästyäni hyvään vauhtiin, kodinhoitohuoneessa hurisevat yhtäaikaa pyykkikone, kuivausrumpu ja kuivauskaappi. Pahoittelen valtavaa sähkönkulutusta, ei niin yhtään ympäristöystävällistä.

Täyttäessäni viidettä koneellista ja yrittäessäni viikata samaan aikaan neljän edellisen koneellisen sisältöä, tuskailen eikö ihminen voisi oppia virheistään. Miksi on lyötävä päätänsä seinään kerta toisensa jälkeen? Sähkön lisäksi tähän järjettömään pyykkisirkukseen hupenee jaksamisenergiani ja loppupäivästä olisin valmis myöntämään Nobelin sille, joka tarjoaisi ilmaiseksi epäennakoitsijoille pyykinpesu- ja pakkauspalvelut.

Vireyden lisäksi pyykin veivaaminen vie minulta vähäisenkin idean siitä mitä tarvitsen mukaan. Niin, ennakoitsija varmaan miettisi ensin mitä tarvitsee ja pesisi sitten ne. Minäpä pesen melkein kaikki ja sitten ihmettelen mitä ottaisin mukaan. Tyhmää, tyhmää, tyhmää. Enkä ala edes kertomaan kahden teinitytön matkavaatevalmistelusysteemeistä… Viisainta olisi varmaan ottaa mukaan pari-kolme kappaletta paitoja, toppeja, housuja ja hameita, joiden värinä on musta, harmaa, valkoinen, beige. Kaikki käy yhteen.

Lähden nyt tyhjentämään viimeistä pyykkikoneellista, ilta on jo pitkällä.

Lähtöahdistuksesta huolimatta tulen toivottavasti nauttimaan lomasta.

Jospa ensi matkaan mennessä minusta olisi kehittynyt ennakoitsija. Tai sitten ei.

Puheenaiheet Matkat Ajattelin tänään