Sinisen läpyskän tähden

 

Helmikuu 2015:

Olen odotushuoneessa. Jännittää sairaasti, tärisen. Onneksi on isi mukana. Kohtalotovereitakin on odottamassa, niitäkin jännittää ja jotkut itkee. Pääsen vastaanottohuoneeseen ja outo täti pistää kankkuuni piikin. Whaaat, oletko kokeillut itselles kuinka paljon toi sattuu?

 

Maaliskuu 2015:

Taas samassa paikassa. Taas jännittää ja tärisyttää. Lisää kauhunkavereita. Taas tätillä piikki ja se tökkää sen mun takalistoon. Oikeesti tosi outoo asiakaspalvelua täällä?!?

 

Kesäkuu 2015:

Jälleen täällä. Miks me tullaan aina tänne? Mä tietäisin ainakin toodella monta hauskempaa paikkaa, esim. puisto, metsä, auto, mummola, kotisohva, kotisohva, kotisohva, kotisohva, kotisohva, kotisohva… Jahas, sama täti. Mutta… EI piikkiä tänään!!! Mä saan herkkumötikän, maistuu kauheen hyvälle!!! Täti on varmaan lätkässä johonkin..? Äkkiä pois ennenkuin se muistaa ne piikit!

 

Kesäkuu 2015:

Enpä viitti tänään täristä, kun sain viimeks herkkuu. Oon tällälailla rennosti, kattokaa. Mikä ääni se oli?? äkkiä kukkaruukun taakse piiloon!! Täti taas siellä hymistelee, oisko sitä herkkua? Non on!! Kiitti paljon. Olis vaan kannattanu niillä ekoillakin kerroilla antaa jotain hyvää eikä heilua niiden piikkien kanssa. Pikku vinkki… Okei, moi moi täti!! Pidetäänkö vähän taukoo tässä tapailussa? Mun isillä ja äitillä on kotonakin herkkuja.

20150604_212042[1].jpg

Lopputulos:

Muut meidän perheestä sai omat punaiset läpyskät mun mielestä paljon helpommin kuin mä sain sinisen. Eikö kaikille olekaan samat systeemit? Ne herkkupalat pelasti katastrofilta. Oikeesti en edes tiedä mihin tuollaisia läpysköitä tarvitaan. Ehkä ne on jotain syömistä?..

 

Tarkastaja Karvatassu (ensi viikolla laivassa ja ulkomailla. kirjaimellisesti ei hajuakaan mitä ne ovat).

Puheenaiheet Matkat Höpsöä

9 vuotta mennyt

 

Ne kaikki,

tytöt mekoissaan, pojat puvuissaan.

 

Joukko erilaisia, samanlaisia, omanlaisia. Itsevarmoja, epävarmoja.

Kaikki samalla viivalla.

 

Jotain takana.

Jotain edessä. Eivät ne sitä vielä tiedä mitä.

Eikä kukaan tiedä.

 

Niiden edestä ei voi elämää elää, eikä kannatakaan.

 

On vain siinä lähellä, jämeränä kuin pyramidit Egyptissä.

Ei liiku mihinkään.

Vanha ja tylsäkin niiden mielestä.

 

Ei haittaa, ne ei ole vielä havainneet pyramidien sisällä asuvaa viisautta

jota aikuisuudeksikin kutsutaan.

Eikä kerrota niille vielä

että puolet siitä viisaudesta on harhaa

jotta ne sen itse eläisivät ja oppisivat.

 

Pieninä ja neuvottavina niitä olisi helpompi kestää

ja sydän sykkyrällä oikein lähellä pitää.

 

Mutta niiden jalat juoksee poispäin,

kiharat heilahtaa, mopot huutaa.

 

Nyt on niille nyt,

ei eilinen tai huominen.

 

Ihania ne ovat kiiruhtaessaan

tähän hetkeen,

juuri tuollaisina.

 

Kyllä ne joskus muistaa pyramidit,

ei ne niitä unohda

vaikka niin haluavatkin uskotella.

 

Pyramidien viisauksiin ja viisauksettomuuksiin

lomittuvat lopulta

niiden omat tarinat.

 

Omista tarinoista syntyvät

omat rakennelmat.

Perustukset on laitettu alkuun.

 

Niitä voi olla kiven lujia

tai silkin keveitä

tai jotain siltä väliltä.

 

Alkutilanteesta huolimatta

silkistäkin tulee kiveä

ja kivestä silkkiä.

 

Molempia tarvitsevat ne tytöt mekoissaan

ja pojat puvuissaan.

 

<3  <3  <3

20150530_185034[2].jpg

 

Puheenaiheet Vanhemmuus Opiskelu Ajattelin tänään