Miehet eivät itke, eikä fiksut urheile

matteus_pentti_170913_5.jpg

matteus_pentti_170913_4.jpg

Enkä mä nyt tarkoita näitä perinteisiä sukupuoli- ja tasa-arvojuttuja.

matteus_pentti_170913_3.jpg

Mä ainakin tunnen monta tunteellista miestä, jotka uskaltavat itkeä.
Ja vahvoja naisia, jotka eivät alistu, vaan tarttuvat toimeen…

matteus_pentti_170913_4.jpg

matteus_pentti_170913_1.jpg

 

***

www.matteuspentti.com © Matteus Pentti 2013
www.facebook.com/penanpoika

Suhteet Oma elämä Liikunta Ajattelin tänään

Kuka jaksaa käydä kirkossa?

boring.jpgMatkalla messuun?

Tällä viikolla kaivelemme Oisko tulta? -palstalla arkistoja eli inspiroidumme vanhoista teksteistä.

Minä kaivon arkiston kätköistä Nannan blogin ”Jumalanpalvelus on tylsä”. Niin se on minustakin noin keskivertokokemuksena. Virret eivät puhuttele minua, saarnat ovat usein hymistelyä, jollaista olen kuullut vuosien saatossa moneen kertaan, ja koko toimitus ylipäätään sellainen, että kämmenet hiessä suoritetaan oikeaa aikaa nousta ylös ja avata suu. Vaivaantuneena toivotetaan ”Herran rauhaa” vierustoverille. Aivan kammottavaa. En ihmettele, ettei jumalanpalvelus ole mikään hittituote nuorten aikuisten keskuudessa.

On minulla toki hyviäkin kokemuksia. Ehtoollinen koskettaa lähes aina. Ja kerran sateenkaarimessussa laulettiin joku kipale virsikirjan ulkopuolelta sellaisella tunteella, että väki hurrasi ja taputti sen jälkeen moista yhteenkuuluvuudentunnetta en ole aiemmin enkä sen koommin messussa tavannut. Ja sitten synninpäästössä käytetyt sanat:

Vaikka vuoret järkkyisivät ja kukkulat horjuisivat,
minun rakkauteni sinuun ei järky
eikä minun rauhanliittoni horju.

Ne koskettavat aina.

Silti, en minä jumalanpalveluksessa käy kuin työasialla. En tiedä, mikä minut siellä saisi käymään. Jumalan tavoittaa muuallakin. Aion miettiä kysymystä itsekin, mutta kysyn myös teiltä:

Mikä saisi sinut menemään kirkkoon?

Kulttuuri Suosittelen