Vauvatesti – Graeme Simsion (2015)

vauvatesti-simsion.png

Kehuin aiemmin tässä blogissa Graeme Simsionin Vaimotesti-kirjaa. Se on täydellinen romanttinen komedia kirjan muodossa.

Vauvatesti on suora jatko-osa Vaimotestille. Tällä kertaa klassisesta käsikirjoituksesta on hieman poikettu ja otettu luovia vapauksia. Valitettavasti se ei toimi niin hyvin kuin ensimmäinen osa. Vauvatestissä Don ja Rosie ovat naimisissa ja Rosie päättää jättää syömättä ehkäisypillerinsä. Tämän seurauksena hän tietenkin tulee raskaaksi ja Don on jälleen aivan uuden maailman edessä. Mitä raskaana olevan naisen kanssa tulee ottaa huomioon? miten vauvan tuloon tulee varautua jne? Don tietysti omaan loogiseen tyyliinsä rupeaa tutustumaan aihetta käsittelevään kirjallisuuteen, menee lastentarhaan kuvaamaan leikkiviä lapsia videolle ja muuttaa rokkitähden henkilökohtaiseen oluthuoneeseen. 

Komedian lisäksi tällä kertaa kirjassa on piinaava taustavärinä. Rosie ei usko, että Donista on isäksi ja hän pohtii kaiken jättämistä. Donin paras ystävä Gene on eronnut vaimostaan ja joutunut muuttamaan pois perheensä luota. Vanhojen hahmojen lisäksi Don saa uusia ystäviä yläkerran rokkikukosta sekä Baseball-fanista, jonka nimeä en edes muista, koska hän jää tarinassa täysin mitättömäksi hahmoksi.

Vaimotestissä oli selkeitä ongelmia, joita Donin piti ratkoa päästäkseen naimisiin. Kirjassa oli selkeä tarina, Donin tarkoituksena oli kasvaa ihmisenä ja löytää sopiva kumppani. Vauvatesti-kirjan suurin ongelma on se, että heti kirjan alussa kerrotaan jo, että Rosie on raskaana. Lähtökohtaisesti tämä tarkoittaa, että noin yhdeksän kuukauden kuluttua syntyy vauva. Don ei voi siis juuri omilla tekemisillään vaikuttaa kirjan tarinan lopputulokseen. Tämän vuoksi käsikirjoitus onkin yhtä liukua kohti varmaa lopputulosta.  Simsion on pyrkinyt luomaan jännitystä Rosien ja Donin välisillä parisuhdehuolilla. Nämä parisuhdeasiat käytiin kuitenkin pitkälti läpi jo edellisessä kirjassa. Nyt omalla päätöksellään ehkäisyn keskeyttäneestä Rosiesta, joka yllättäen tajuaakin, että hänen miehellään on Asperger, tulee aika ikävä kuva.

 

Vauvatesti lyhyesti

2/5 Romanttisen komedian jatko-osa, joka ei yllä edeltäjänsä tasolle

Hyvää

  • Don on hauska hahmo
  • Kepeä kirja
  • Uudet hahmot ovat ihan ok

Huonoa

  • Rosiesta on tullut aika ikävä hahmo
  • Vaimotesti oli parempi
  • Täysin ennalta-arvattava
kulttuuri kirjat

Saara Turunen – Sivuhenkilö (2017)

Saara Turusen Sivuhenkilö kertoo kirjailijasta joka on julkaissut esikoisromaaninsa. Siitä millaisia tunteita oman hengentuotoksen valmistuminen tuo, miltä tuntuu kun teos saa huonoa palautetta ja miten oma identiteetti rakentuu. 

Sivuhenkilö on merkillinen kirja. Siinä ei oikein tapahdu mitään, vaan käydään läpi minä-kertojan tunteita tavallisen elämän keskellä. Miten itsetunto romahtaa, miten se pikkuhiljaa palautuu. Miten perhesuhteet ovat hankalia ja miten naisten ja miesten roolit kirjailijoiden maailmassa tuntuvat epäreiluilta. Miksi sotaromaanit ovat merkkitävämpiä kuin tunteista ja naiseksi kasvamisesta kertovat kirjat.

Minä en juuri pidä sotaromaaneista, mutta en kyllä erityisesti myöskään tällaisista kirjoista, joissa ei tunnu olevan juonta lainkaan. Turusen kirja on kuitenkin poikkeus. Se on kaunis kirja. Jollain tapaa surumielisen haaveileva. Se tuntuu niin rehelliseltä, että kertojan ääntä on pakko uskoa.

Kirjan nimettömän päähenkilön yhtäläisyydet kirjailijaan itseensä ovat niin selkeitä, että lukiessa miettin jatkuvasti, kuinka suuri osa kerronnasta perustuu tositapahtumiin. Lukemisen jälkeen oli pakko googlata kirjassa kuvattuja haastatteluita ja katsoa ketä ne Kuuluisat ystävät oikeasti ovat.

Sivuhenkilön yksi merkittävimpiä tapahtumia on se kun Suuren päivälehden kirjallisuuskritiikki saa päähenkilön romahtamaan. Hesari on kirjoittanut aiheesta keväällä jutun. Ainakaan kirjan ajankohtaisuudesta ja uskottavuudesta ei siis jää epäselvyyttä. Sivuhenkilössä kertoja toivoo ensimmäiselle teokselleen huomiota ja hyviä arvosteluja. Ainakin markkinointinäkökulmasta katsottuna on todella hyvä veto kirjoittaa negatiiviseen sävyyn suuren lehden kriitikosta sekä kertoa lukevansa kirjablogeista arvosteluja. Näin saa uudelle kirjalle huomiota sekä siinä isoimmassa päivälehdessä, että kirjablogeissa. Enkä väitä, että tämä on laskelmoidusti tehty markkinointikikka, vaan että tämä on varmasti myös edesauttanut kirjan huomiota.  

Juuri tällaiset seikat, ja erityisesti kirjan ajankohtaisuus vaikeuttavatkin teoksen objektiivista pohtimistia. Olisi mielenkiintoista hypätä kymmenen vuotta eteenpäin ja miettiä miten vaikuttava kirja silloin olisi. Ainakin se varmasti toimii ajankuvana 2010-luvun Helsingistä, sen verran mainiota paikkojen ja tapahtumien kuvailu on. Myös omassa elämässään sivuhenkilön rooliin ajautuminen on varsin ajaton teema.

Kirjan kieli on kaunista, helppolukuista ja miellyttävää. Päähenkilön tunteisiin tempautuu mukaan ja häntä käy välillä sääliksi. Onneksi päähenkilö myös kasvaa kirjan aikana ja lopussa jää jossain määrin haikea, mutta myös lohdullinen olo. 

Olen ehkä lukenut liian paljon äärilaitojen keskustelua Twitterisä ja usein feministiset kannannotot kalskahtavat vähän ikävästi korvaan. Sivuhenkilössä on ripoteltu sinne tänne feminismiksi laskettavia ajatuksia, mutta ne ovat kaikki paikoillaan syystä. Kirjan kertojan ääni tekee sukupuolen vuoksi koetut vääryydet ymmärrettäviksi. Toisaalta se ei liiottele niitä, vaan näyttää, että väheksyntää tapahtuu myös sukupuolesta riippumatta. Miehenä kirja avasi pientä näkökulmaa siihen, miten tämä kertojanainen näkee maailmaa.  

Kaiken kaikkiaan kirja joka täytyy lukea kymmenen vuoden päästä uudelleen ja tarkastella miten hyvin se on kestänyt aikaa. Innostuin myös Turusen kirjoitustyylistä niin paljon, että yöpöydällä on myös esikoisteos Rakkaudenhirviö odottamassa vuoroaan. 

Sivuhenkilö lyhyesti

4/5 Kaunis kirja esikoiskirjailijan ensimmäisestä vuodesta kirjan julkaisun jälkeen.

Hyvää

  • Tekstin sujuvuus
  • Kielen runsaus
  • Ajankohtaisuus

Huonoa

  • Ajankohtaisuus
kulttuuri suosittelen kirjat