Uusi kumppani

Olen viime päivinä tuntenut niin kovaa stressiä, että suuret suunnitelmat joulukuun blogiaktiivisuudesta menivät nurin. Elämä pyörittää henkisellä tasolla vähän liian rajusti, mutta kyllähän tästä selvitään. Maailma pyörii ympärillä samaa tahtia kuin ennenkin ja mä aion pysyä edelleen kyydissä, vaikka joskus tekisikin mieli vain hypätä tuulen vietäväksi. Onneksi nyt on hetken hengähdystauko töistä.

Eniten harmittaa, että mun piti blogata jouluvalmisteluista enemmänkin. Yhtäkkiä vaan huomasin, että joulu on aivan ovella, ja olen unohtanut blogata niin päiväkodin hoitajille askartelemistamme koristeista kuin myös itselleni tulleista lahjuksista samaisessa ammatissa (tai siis lähinnä niiden tarpeellisuudesta ja ihmisten turhasta hätäilystä lahjojen suhteen). Nyt tuntuu enää hullulta pureutua noihin aiheisiin, ehkä sitten ensi vuonna.

Bloggaamistani on hidastanut myös uusi kumppanini, Sony Vaio. Mieheni päätti tuoda joulun viikkoa aikaisemmin ja kantoi kotiimme uuden telkkarin (3D! Se saattaisi vaatia aivan oman bloggauksensa..), sekä uuden kumppanini. Ilmeisesti hän oli saanut tarpeekseen päivittäisestä manailusta huonosti toimivan läppäri-vanhukseni kanssa. Siitä voidaan olla montaa mieltä, että onko uusi läppäri aivan välttämätön tahi onko lahjan hintaluokka sanattoman sopimuksemme piirissä, mutta noh. Ainakaan tämä ei toistaiseksi ole aiheuttanut yhtään niin paljon kiroilua kuin edellinen kapistus. Mutta opettelua tämä vaatii. Uusi käyttöjärjestelmä tuntuu vielä vieraalta ja tiedostojen siirtäminen on ottanut aikaa. Kuvasysteemit olen saanut kuntoon ja hallintaan vasta tänä aamuna, joten bloggaaminen on siitäkin syystä ollut katkolla. Kuitenkin olisi kivaa saada mukaan aina muutama kuvakin.

Tähän bloggaukseen pääsee mukaan toinen kissamme. Jokainen kissaperhe ymmärtää, mitä tarkoittaa, kun talouteen tuodaan uusia laitteita. Sehän tarkoittaa tietenkin uusia pahvilaatikoita! Meille tullut tv ei ollut aivan pienimmästä päästä, joten pahvilaatikkokin oli sen mukainen. Tiedättekö kuinka hullulta näyttäää, kun kissa mouruaa kapeassa pahvilaatikossa n. metrin syvyydessä? Minä tiedän.

dsc_0279.jpg

Miau.

Suhteet Oma elämä Ajattelin tänään

Kauniit paperitähdet

Sairaslomalla ollessa ehtii näköjään tekemään sellaista, mitä normaalin arkikiireen keskellä ei jaksaisi. Olen nimittäin tänään askarrellut ihania paperitähtiä ja lumihiutaleita ikkunoihin ja seinille. Koska edelleen sohvan nurkassa istuminen tuntuu ehdottomasti parhaalta vaihtoehdolta, ajattelin naputella ohjeet teillekin. Nettihän on näitä jo valmiiksi pullollaan, mutta täältä pesee siitä huolimatta. Näihin voi käyttää ihan tavallista yksiväristä paperia tai sitten esim. aikakauslehtien sivuja, kuten itse tein ohjekuvia varten. Äitini sai idean kokeilla lahjapaperia ja työkaverini kokeili ohuempaa kartonkiakin. Kartonkia oli jo hankalampi työstää, mutta kaunis siitäkin tuli pienen vaivannäön jälkeen.

dsc_0241.jpg

 

Tarvikkeet:

paperia (kuviollista, yksiväristä, päätä itse)

sakset

teippiä ja/tai nitoja

lankaa

1. Leikkaa valitsemastasi paperista kuusi samankokoista neliötä.

dsc_0248.jpg

2. Taittele neliöt ensin kolmioksi ja sitten vielä uudestaan pienemmäksi kolmioksi.

1671_0.jpg

3. Leikkaa pitkän sivun suuntaisia lovia haluamasi määrä (itse olen leikannut paperin koosta riippuen 3-5, mielestäni yksivärisessä toimii useampi kuin kuviollisessa) aukinaiselta sivulta kiinni olevaa kohti. Jätä n. 1 cm vara suljetun reunan viereen.

dsc_0253_0.jpg

4. Avaa takaisin neliöksi.

dsc_0254.jpg

5. Taita kaksi keskimmäistä suikaletta kulmista yhteen ja kiinnitä teipillä tai nitojalla (omasta mielestäni tässä kohtaa parhaiten toimii teippi). Tämän jälkeen käännä paperi toisin päin ja kiinnitä seuraavat suikaleet yhteen, sitten taas paperi ympäri ja seuraavat, kunnes kaikki suikaleet on yhdistetty.

1672.jpg

Toista vaiheet 3-5 kaikille kuudelle paperille.

6. Yhdistä kaksi ”sakaraa” sivuista toisiinsa teipillä tai nitojalla (nyt olisi se nitoja paikallaan, mutta esim. allekirjoittaneelta oli niitit lopussa ja teipilläkin homma toimi). Lisää ketjuun kaikki muutkin sakarat.

1673.jpg

7. Yhdistä sakarat keskeltä toisiinsa (tässä vaiheessa se nitoja olisi todellakin tarpeen, mutta onnistuu se teipilläkin, kun tarpeeksi näpertää). Liitä vielä reunimmaisten sakaroiden sivut yhteen…

dsc_0261.jpg

8. …ja tadaa! Nyt tähti on enää ripustamista vailla. 🙂

dsc_0263.jpg

Oivallisia paikkoja ovat esim. ikkunat ja huoneen nurkat. Meillä on yksi aivan seinääkin vasten roikkumassa, mutta kauneimmillaan tähdet ovat, kun saavat roikkua vapaasti.

dsc_0239.jpg

Tässä ikkunatähdessä on muuten tehty usempi leikkaus kolmiovaiheessa.

—————————————————————————–

dsc_0247.jpg

Ikkunoitamme on päässyt koristamaan tähtien lisäksi myös perinteiset lumihiutaleet. Minulla on tapana leikellä hiutaleita joka vuosi, ovathan ne melko simppeleitä ja kauniita koristeita. Himo olisi opetella tekemään noita paperitähtiä useammanlaisiakin, mutta ehkä sitten ensi vuonna taas. Tällä hetkellä ikkunoista alkaa tila loppua, enkä ehkä viitsi alkaa niiden takia reikiäkään porailemaan joka katonnurkkaan. 😉

Kauneus DIY