Pieleen menneet suunnitelmat

Mitä tapahtuu, kun on suunnitellut kivaa tekemistä koko viikonlopuksi?

No oletettavasti joku on sairaana.

N-miehellä oli koko viikonloppu töitä, joten tekemistä oli keksittävä. Perjantai-iltana juttelin riemuissani poitsulle, kuinka lauantaina mennään junalla Helsinkiin ja sitten poitsu pääsisi eka kertaa metroonkin. Lapsi oli vähintään yhtä innoissaan kuin äitinsä. Päivää piti viettää SnadiStadissa, Puutalobabyn lukijatapaamisessa. Sitten iltapäiväksi kotiin, ja illaksi oli äitille luvassa ihana koti-ilta omassa rauhassa, kun poitsu menisi mummolaan yöksi. Jes, vihdoin saan katsottua sen yhden leffankin, joka on jo kuukausia odottanut hyllyssä, ajattelin riemuissani! Sunnuntaina aamupäivästä mukelo kotiin ja sitten mukavaa yhteistä aikaa pihahommissa ja muutenkin ulkoillessa. Ah, ihana viikonloppu tulossa!

viikonloppu.jpg

kuva: weheartit.com

Lauantaiaamuna nukuimme aivan liian pitkään. Yö oli mennyt tosi huonosti, mutta en silloin tajunnut, että jokin olisi vinossa. Poitsu ei tuntunut sairaalta, eikä myöntänyt, että mihinkään sattuisi, ikävöi vaan isiä. Minua väsytti aamulla niin paljon, että unohdin jatkuvasti, mitä olin tekemässä. Niinpä aamulla tuli vähän kiire, heittelin kamoja kasaan samalla, kun poitsu vielä istui aamupalapöydässä. Sitten yhtäkkiä poitsu lausui ne maagiset sanat, jotka aina kääntävät päivän kulun toiseen suuntaan; ”Korva on pipi.” Tässä kohtaa multa pääsi aika monta kirosanaa, etenkin kun korvat putkitettiin vain pari kk sitten. Nopea tsekkaus ja kyllä vaan, korva vuosi märkää. Seuraavaksi kokeilin otsaa ja totesin lapsen olevan lämmin. Se siitä kivasta viikonlopusta. Peruutin lukijatapaamisen ja varustinkin itsemme päivystyskeikkaa varten. Illan mummolareissukin piti perua ja haaveet sen pitkään hyllyssä odottaneen leffan katsomisesta haudattiin samalla.

Lauantaimme kului siis päivystyksessä, apteekissa ja kotisohvalla. Lääkkeet tuottivat ongelmia ja piti hakea uusia tilalle. Kiitos mahtavalle tukiverkostolle, ettei tarvinnut raahata iltapäivästä jo tosi sairasta lasta uudestaan kaupungille ja kauppaan. Koko päivä oli raskas, oma väsymys painoi jäsenissä ja puoli kympiltä olin jo sikeässä unessa, poitsu vieressä tuhisemassa. Yö ei kuitenkaan mennyt leppoisasti, vaan jouduin siivoilemaan ja pyykkäilemään keskellä yötäkin, poitsun maha kun ei oikein kestänyt lääkekuureja. Aamulla onneksi kainaloon kömpi jo paljon iloisempi poitsu, vaikka päikkäreihin mennessä väsymys olikin taas melkoinen. Tämäkin päivä menee poitsua hoivatessa, ulosmenosta on turha haaveilla. N-mies tulee iltapäivästä kotiin ja oletettavasti mä annan hällekin mahdollisuuden lepoon, vaikka itsekin sitä tarvitsisin. En vaan osaa pyytää lepoaikaa, kiukuttelen mieluummin. Itseäni saan syyttää, jos ensi viikko menee sumussa.

Viikonloppu ei siis tosiaan ollut mikään helmi. Kaikki kaatui taas tyypilliseen tapaan yksin mun niskaan, mutta näin tämäkin taas kestettiin. Jospa vaan saisin pyytää, että ensi kerralla sairastelutaakka jakaantuisi kahdelle. Ainakin osittain.

Suhteet Oma elämä Ystävät ja perhe Terveys

Entä jos sinulle kävisi pahasti?

Mies makasi maassa ja piteli kättä rinnuksillaan, tuskainen ilme kasvoillaan. Oli perjantai-ilta ja olimme ystäväni kanssa kaupungin ydinkeskustassa. Ympärillämme oli erittäin paljon ihmisiä, mutta me olimme ainoat, jotka kiinnittivät mieheen huomiota. Kun menimme auttamaan miestä, joku huusi: ”Antakaa sen juopon olla, oma vikansa, että on tossa jamassa!” Me emme antaneet olla. Selvisi, että miehellä oli vakavia rintakipuja. Kännissä tai ei, soitimme hätäkeskukseen ja pyysimme apua. Tilanteen selitettyämme linjan toisessa päässä  huokailtiin ja luvattiin lähettää poliisipartio paikalle. Partiolla kesti lähes 15 min saapua paikalle. Koko tämän ajan me pidimme huolta miehestä. Tuona aikana lähes kukaan ei pysähtynyt. Kun miehen kivut tuntuivat yltyvän, soitin uudestaan hätäkeskukseen ja yritin kovistella apua paikalle, tuloksetta. Sitten paikalle sattui enkeli sairaanhoitajan muodossa. Tämä rouva otti tilanteen haltuunsa, kertoi ammattinsa ja käski hätäkeskusta napakasti lähettämään ambulanssin. Apu tuli paikalle samaa aikaa poliisien kanssa. Meidät lähetettiin tässä kohtaa pois, enkä tiedä, miten tarina päättyi, mutta en olisi toiminut asiassa missään nimessä toisin.

kaviko_pahasti.jpg

Lentoaskeleita-blogin Rosanna haastoi meidät kaikki ihan mahtavaan kampanjaan, joka löytyy myös facebookista.

”Eli aloitetaan yhdessä taistelu välinpitämättömyyttä vastaan. Kampanjan sanomana on välittää viestiä, että me yhä avaamme ovet pyörätuolissa istuvalle tai rattaiden kanssa kulkevalle, autamme kaatuneen pystyyn ja keräämme tämän tavarat maasta, kysymme kävikö pahasti. Soitamme ambulanssin jos yhtään epäilemme jonkun sitä tarvitsevan, ja jäämme odottamaan että se löytää perille. Tämän kampanjan tarkoituksena on leivittää sitä ihmisyyttä, mikä jokaiselta kuuluisi tulla refleksinomaisesti selkärangasta tällaisissa tilanteissa. Käyttäydytään me niin, että meidän lapset eläisivät maailmassa jossa bussin lattialle makaamaan jätetyt vanhukset olisivat täysin absurdia ajatus.

Alussa oleva tarina on muutaman vuoden takaa ja se tuli minulle ensimmäisenä mieleen, kun luin Rosannan haasteesta. Näitä vastaavia tilanteita on kohdalleni osunut useamminkin ja kaikissa toistuu sama; suurin osa ihmisistä kävelee/ajaa ohi. Minun omatuntoni ei jättäisi rauhaan, jos jättäisin jonkun makaamaan kadulle. Minä en pysty kävelemään reteesti junan ovesta ulos, jos vieressä joku kaipaa apua lastenvaunujen kanssa. Minä en koskaan halua, että oma lapseni toimii niin itsekkäästi, että jättää apua tarvitsevan yksin. En myöskään voi kuvitella, kuinka kamalaa olisi itse maata kadulla sairaskohtauksen jälkeen, eikä kukaan auttaisi. Saatikaan kuulla, että jollekin läheiselle kävisi niin. Siksi minä autan.

Autatko sinä?

Puheenaiheet Uutiset ja yhteiskunta