Ihana syksy!

Kuulun ihmisryhmään, joka ei aivan suunnattomasti nauti saapuvasta kaamoksesta. Vielä on lämpimiä ja aurinkoisiakin päiviä, mutta vääjäämättä pimeys tulee yhä aikaisemmin, kunnes nielaisee ison osan päivästä ja etenkin perheen kannalta kultaisesta ilta-ajasta. Alan pikku hiljaa odottaa lunta kuin kuuta nousevaa, jotta pahin pimeys helpottaisi valkean maan myötä.

Toisaalta en myöskään jaksa inhota syksyä. Pimeneviin iltoihin tuo piristystä kynttilät, joiden liekkien lepatus tuo joka kerta ympärilleen ihmeellistä lämpöä. Aurinkoiset ja kuulaat syyspäivät ovat ihanan raikkaita. Rakastan pukeutua huiveihin ja myssyihin, hiostavan kesän jälkeen viileys on tervetullutta vaihtelua. Sadekaan ei mieltäni madalla, kunhan nyt ei päivätolkulla putkeen lorota. Ja se kaikista sekopäisin syy; mä rakastan haravointia.

Juuri hetki sitten keskustelin asiasta puhelimessa äitini kanssa, joka myös muisteli minun pikkulapsesta saakka haravoineen aina innolla. Itsekin muistan, kun menimme mummin kanssa pitkin pihaa haravat heiluen. Vielä teininäkin jaksoin haravoida, vaikka kaikki muut kotihommat tympi. Mä saan jotain älytöntä tyydytystä, kun piha puhdistuu. Siinä on jotain samaa kuin vaatteiden silittämisessä tai seinien maalaamisessa (kyllä, rakastan niitäkin). Kun rypyt oikenevat tai epätasainen pinta peittyy, mieli jotenkin vaan lepää. Haravointi käy sitä paitsi myös ihan kivasta hyötyliikunnasta ja se on yksi niitä hommia, joita pystyy tehdä lapsen kanssa ilman, että hermot menee kymmenen minuutin kuluessa. Laatuaikaa parhaimmillaan.

syksy.jpg

Mahtavuutta!

Suhteet Ystävät ja perhe Mieli

Susi jumppavaatteissa

Menin tänään intoa puhkuen jumppaan. Ennen tunnin alkua silmäilin naisia salissa. Ikähaarukka taisi olla parikymppisestä kuutenkymppiin, vaatekoot äxässästä äxällään, ellei isompaankin. Oli päärynävartaloita, tiimalaseja, tikkusuoria ja omenavatsoja. Oli punatukkaisia, mustakutrisia ja vitivalkeita suortuvia. Hymyilin mielessäni; täällä me ollaan, erilaiset, mutta niin ihanat naiset samalla viivalla. Jokainen omana itsenään.

Ennen kuin olin saanut ajatukseni loppuun, selkäni takaa kuului n. viisisikymppisen naisen ilmeisesti tyttärelleen heittämä letkautus: ”Kato nyt, millanen perse tollakin on. Kantsis varmaan miettiä, mitä laittaa päälle ennen kuin lähtee kotoa.” Kyseisen kommentin heittäjä oli itse enemmän XL-kategoriaa, tyttärensä tikkulaiha. Jos tytär kuulee tuollaisia kommentteja useamminkin, en ihmettele yhtään tikkuutta. En tiedä, kenestä kommentti oli, ehkä jopa minusta, mutta surulliseksi se minut teki, kohdistui se keneen tahansa.

Ei varmaan tarvitse sanoa, että jumppafiilis laski muutaman pykälän.

PS. Kyllä mä silti pääsin takaisin moodiin. En anna tuollaisen lannistaa itseäni täysin, vaikka surulliseksi se minut edelleen tekee.

Hyvinvointi Liikunta Mieli