Vaaran äärellä

7e81a3eb-e2af-49d0-a55b-40d01a6b7386.jpg

Kyvyttömyys rehelliseen ja kuvaavaan otsikointiin on nostanut päätään flunssan myötä. Tosiasiassa lähinpänä vaaraa tällä viikolla kävin, ottaessani yllä olevan kuvan bussin muksaisemasta sähkökaapista Hämeenkadulla. Havainnointikykyni rajallisuutta kuvannee se, että huomasin vasta kuvan otettuani, että keskellä katua tapitti joku oikeasti vaaran äärellä kameran kanssa. Otin sitten kuvan vaarasta tajuamatta sen sisältämää oikeaa riskitilannetta, johon sisältyi myös kuvan ottaminen. Yritän analysoida kuvan ja todellisuuden eri tasoja, mutten kykene, sillä nuha turruttaa nenän ohella niin paljon muutakin. 

Olipahan viikko. Päivät valuivat nykyisyydestä menneisyyteen rään virratessa vuolaana. Soimasin itseäni flunssaisessa itsesäälissä asiasta jos toisestakin. Sitten rauhoituin ja kääriydyin sohvan perukoille hykertelemään teemukin kanssa. Teen, jota ostin pienen teeputiikin myyjältä, joka lähes maanisessa innokkuudessaan ja asiantuntemuksessaan hieman pelotti minua, muttei sitten kuitenkaan, sillä hän tietää mitä tekee. Jasmiininkukka tapaili suussani ujoja sävyjä, jotka haalistuivat flunssan siivotessa ne etäämmälle. Teetä meni kuppi jos toinenkin, mutta flunssa piti yllä kuristusotetta ylähengitysteiden limakalvoista. 

Flunssan viedessä vapaa-ajan keskittymiskyvyn, en edes viitsinyt yrittää hyötykäyttää työmatkoja fiksujen podcastien kuunteluun. Selailin laiskasti nettikauppojen valikoimaa, kiinnostumatta mistään sen kummemmin. Lopulta sekään ei huvittanut ja aloin kiusata kanssamatkustajia suuntaamalla sen vähän, mitä aistieni rekisteröimiskyvystä oli jäljellä, heihin. Huomasin, että ihmiset ovat edelleen varsin outoja. Kuulin keskustelun paleltuneen basilikan aiheuttamasta parisuhderiidasta, joka eteni metatason keskusteluksi siitä, että syntyvätkö riidat oikeastaan siitä miten asiat tehdään vai siitä, miksi ne tehdään. Seurasin nuoren kansalaisen painovoimaa uhmaavaa penkin reunalla keikkumista, jonka vaativimmat tasapainonumerot äiti-olettu keskeytti nykäisemällä naperoa itseään kohti. Kävelymatkalla kotiin hangessa kököttivät farkut. Toivoin, ettei niiden omistaja ollut altistanut alaraajojaan pakkaselle.

Tokkuraisuuteni ja flunssan syömä tilannetajuni kulminoituivat kutakuinkin siihen hetkeen, kun kävin vegaaniruokakaupassa turkkiin kääriytyneenä. Jotkin aivosolut virkosivat kuitenkin sen verran, etten alkanut selitellä myyjälle mitään itseäni vanhemmasta kelsiturkista, vaan lappasin ostokseni tyynesti nahkarukkasillani nahkalaukkuun ja lompsin liikkeestä nahkakengilläni takaisin pakkaseen toteamaan, että asuni takia on kieltämättä murhaistu aika monta luontokappaletta. Sulloin pähkinävalkosuklaata kriittistä sisäistä ääntä kohti ja yritin nauttia raatojen tuottamasta lämmöstä, joka piti flunssaisen kehoni etäämmällä keuhkokuumesta.

Tein merkittäviä huomioita muistakin vaatekappaleista. Sukkahousut rullasivat hiljalleen päättäväisesti kohti nilkkoja. Kirosin mielessäni päivää, jona ostin nämä penteleen merinovillaiset. Ovathan ne lämpimät, kyllä juu. Ne myös onnistuvat kaivamaan esiin sellaisia päiväkotiaikaisia vaatetraumoja, joiden olemassa olon olin muuten unohtanut jo vähintään vuosikymmen takaperin. Erotuksena lapsuuden kerrospukeutumiskiukkuun rullaava vyötärö ei enää paina ikävästi mahaan, se rullaa samantien pyllyn kaaren kriittisen pisteen alapuolelle. Yritä siinä sitten kipittää bussiin, kun mahdollisuus kaatua nilkkoihin valahtaneiden sukkahousujen takia on konkreettinen.

Onneksi oli sesonkipullaa. 

e7e2a63b-da22-4141-9911-bb3e5a344b66.jpg

Puheenaiheet Ajattelin tänään

Hajoamisia

68e63a02-adb0-4f38-843c-b03671af752e_0.jpg

Luopumisen pakko iski kuin varkain. Alkuviikosta tuli vastaan se päivä, jona lempivintagesilkkipuseroni sanoi suhteemme irti. Nyrkin mentävä repeämä olkasaumassa viestitti vahvasti, että tämä oli tässä nyt. Kiitos paita, olit hyvä minulle. 5 vuotta ehdit ylläni riippua, vaikka olit jo ostettaessa elämää nähnyt. Harva vaate on kestänyt mukana niin kauaa, juurikin sanatarkasti, kestänyt.

Paidan hajoaminen on vain yksi kappale viime aikojen hajoamisten sarjassa. Uudehkoihin kenkiini tuli vastikään reikä. Odotin hieman pidempää käyttöikää nahkakengiltäni kuin 3 kuukautta. Kenties pohjien pysyminen kiinni muussa kengässä on yliarvostettua? Kenkien osalta reklamaatioprosessi on vielä edessä, mutta harmittaa sekin turha vaiva. Olisin vain halunnut kengät, joilla voi kävellä stressaamatta pysyvätkö ne kasassa. Odotin yli sadan euron kengiltä enemmän, vaikka kuinka ostin ne alennuksesta.

Ei ole helppoa yrittää elää kestävämpää elämää, kun materiaalinen puoli arjessa pettää. Se turhauttaa. Osaan kyllä parsia, ommella ja tehdä kaiken maailman MacGyver-tason virityksiä pikaliimalla ja hakaneuloilla. Minulla on peräti vakisuutarikin, joka on pelastanut useat roskakorituomiolla uhatut kengät takaisin käyttöön. Valitettavasti entistä useammin huomaan, ettei korjaaminen enää edes kannata. Materiaalit ovat nykyisin vain niin uskomattoman hauraita jo valmiiksi. Enkä valitettavasti ole siunaantunut niin hyvällä materiaaliasiantuntijuudella, että osaisin kaupassa kenkää tai vaatetta tuijottamalla ottaa kantaa tuotteen ajalliseen kestävyyteen materiaalin tasolla. Mielestäni jäpäkän näköisiltä nahkakengiltä olisi voinut odottaa edes jonkinasteista kestävyyttä. Tällä kertaa se oli harhaluulo.

Ostakaa laatua, se maksaa itsensä takaisin käytön myötä”, on lause, jonka olen kuullut eri muodoissaan useita kertoja. Eikä myöskään köyhän kannata ostaa halpaa. Mutta mitä se laatu nykypäivänä on ja miten sen tunnistaisi? Välillä tuntuu, ettei lukemistani kestävämmän kuluttamisen ja materiaalitietoutta lisäävien artikkeleiden ja kirjojen omaksumisesta ole ollut suurtakaan hyötyä omaisuuden laotessa käsiin. 80-luvun järkkyväriset silkkipaidat hyväntekeväisyyskirpputorien alelaareista kyllä tuntuvat kestävän iäisyyden, mutta uudet tavarat kosahtavat lähes paikoillaan ollessaan.

Ehkä materiaalinen omaisuuteni koostuu jatkossa pelkästään kirpputoriroinasta. Se kun kämäisestä ulkomuodostaan huolimatta tuntuu kestävän miltein ydinsodan. 

 

d4cdd5e0-f4d4-413e-9af6-69b749e05fae.jpg

Blogin kirjoittajalla on niin uskomattoman hyvin voivat kynsinauhat, että niitä tässä esitellään, eikä suinkaan pyritä havainnollistamaan paidassa olevan reiän massiivisuutta.

Muoti Vastuullisuus Päivän tyyli