Kaurismäkeläinen vatsapäivä

maria-fernanda-gonzalez-461521-unsplash.jpg

Aamulla on yhtä kylmä kuin manalassa Lordin Euroviisuvoiton jälkeen. Teatterin mittari näyttää kahtaneljää ja varpaani yrittävät viestiä ympärillä vaanivasta paleltumavaarasta. Vaan olen rohkea ja reipas aamusali-ihminen. Joskin aamuihmisyyteni on teeskenneltyä. Nousin sängystä vain muroseireenien kutsumana raahustaakseni ulos pimeyteen, joka ei ollutkaan pimeys vaan maaliskuun ensimmäinen aamu. Luokattoman kylmää, haaveilen päivistä joina voin vilautella nilkkoja kuin pakkaselle immuunit teinit. Haaveeni kaikuvat kuuroille jumalille, sillä kevääseen auttaa vain aika.

Olen alkanut huomaamattani treenata agility-kisoihin. Koiraa ei tosin ole, eikä agilityharrastustakaan. Joskus ystävän treeniohjelmakuormasta syödessä sitä kuitenkin saa tavoitteellisen harjoittelun kulmasta kiinni. Jo vuosia sitten vahvasti pölyttyneellä Kesäkunto 2020 -projektilla alkaa olla uutta toivoa. Selkä-, vatsa-, käsi- ja jalkapäivissä on vain se vika, että vuorotellen jokin paikka on kipeänä. Jos ei muu, niin tasapainon puolesta edes pää. Rutistusten, lankutusten ja kaiken maailman ruumiinrajoja koetelleiden kiertoliikkeiden jälkeen olen yhtä kivistävää ihmishyytelöä. Tungen proteiinipatukkaa palasina suuhuni lukematta tuoteselostetta, sillä päähäni ei mahdu nyt ainuttakaan rasvahappojen monoglyserisakkaroidimitälietä.

Treenin jälkeisessä endorfiinipöllyssä maailma vaikuttaa vähemmän todelta. Jalkani kuljettavat minut takaisin puuterit poskiin jäädyttävään pakkaseen. Ilmassa on taianomaista valoa ja muutama hennosti leijuva lumihiutale. Näen keski-ikäisen parrakkaan miehen, jonka olemus on samalla ylväs, mutta kuitenkin rähjäinen. Hän nostaa hitaalla hallitulla liikkeellä pikkusikarin huulilleen auringon värjätessä suusta purkautuvan hengityksen ja savun oranssiseksi. Mies katsoo kiinteästi naista, joka on selin häneen, ilmeetön. Nainen katsoo liikkumattomana leipomon ikkunasta sisään. Koko asetelman pysähtyneisyys luo minulle mielikuvan jostain stereotyyppisestä eurooppalaisesta taide-elokuvasta, joka on ottanut Kaurismäen tiukkaan kainalo-otteeseensa. Molemmat asetelman henkilöt esittävät muuttumattomina rooliaan, samalla kun ohitan heidät ehtiäkseni bussiin.

Kohtaan päivän, kuten niin monet muutkin. Kohtaan myös seuraavan ja illalla meinaan nukahtaa sohvalle uusiseelantialaisen murhasarjan aikana, jalkapäivän uuvuttamana. Näin kolmannen päivän haasteisiin minulla ei ole puhtia, vaikka aurinko paistaakin vastapäisiin taloihin niinkuin joskus lapsuudessa. Silloin kun heitin superpallon autotallin seinään ja opin kimpoamiskulmista yhden otsamustelman verran.

Kuvan kahvakuula ja kenkienkäyttäjä eivät liity tapaukseen.

Kuva: Unsplash / Maria Fernanda Gonzalez, CC0-lisenssi

Puheenaiheet Ajattelin tänään

To do -listan kasvaessa kuuntelen vihellellen Abbaa

Oi helmikuu olet ihana keitos! Rakastan kirkkaita pakkaspäiviä. Rakastan sitä, että voin kietoutua noin miljoonan kerrokseen pehmeää villavällyä ja vaappua muhkeine toppauksineni yhtenä värikäänä takkimuumina. Pakkasen sähköistämä pehkokaan ei heittaa, kun näyttää muumilaakson asukkaalta. Etsinkin mahdollisuuksia mäenlaskuun tarjottimen kanssa. Ongelmakseni on tosin muodostunut, ettei isoäidin perintötarjotin tarjoa riittävää istuinpinta-alaa. Mäenlaskut ovat muutenkin vähän jääneet, kun olen priorisoinut muita asioita. 

Aamuisin hissin peilistä tuijottaa Siperiaan lähtöä tekevä kasakka. Silkkipaidan, jakinvillapaidan, mohairneulekaavun ja itseäni vanhemman lammasturkin alla on yllättävän pehmoista ja kotoisaa. Vain naamani huuruaa ja jäätyy bussipysäkillä seistessä. Laitan kuitenkin päättäväisesti huulipunaa joka päivä, sillä flirttikierros pakkasukon kanssa on pahasti kesken.

Päivät kuluvat töissä, kuten tilastollisesti todennäköistä tämänikäiselle on. Kohta kaksi kuukautta olen syönyt lounaan kanssa pari porkkanaa ja appelsiinin. Etsin pelistä viitteitä siitä alanko jo muistuttaa yhdysvaltalaista valtiopäämiestä. Olen kuitenkin edelleen kalpea kuin aaveen nähnyt,  poikkeuksena tietysti pakkasukolle suunnattu kirkkaanpunainen ehostus suun reunamilla. Nuppitohtori voisi väittää että kärsin latentista himosta myöhäisteiniaikojeni vampyyrikirjallisuutta kohtaan. Se juna, jossa luin Anne Ricea ja Charlaine Harrisia, on kuitenkin jo mennyt. Varmaan romuttamolle asti, sillä vanhoja pikajunia enää harvemmin näkee.

Arkeni on pientä, eikä budjetissa juuri nyt ole tilaa kuin ostamattajättämättömyyksille. Sokeriputki karamellin osalta katkesi, mutta jostain syystä kehitin himon kotimaisiin täysjyvä suklaamurorenkaisiin, minä joka söin muroja viimeksi aikana, jota en edes muista. Olen majesteelillisen aktiivinen aamukuntosali-ihminen, joka nostaa rautaa höttöhiilareiden voimalla. Elämäntapamuutokseni tuloksena herään liian aikaisin ja häpeilen urheiluvaatteitani, jotka ovat suunnilleen siltä ajalta kun Pompeiji oli vielä Rooman kuumin menomesta. Hikoillessa en sitten kuitenkaan välitä, sillä silloin maailmaan ei mahdu muuta kuin maitohapottavat reisilihakset ja norjalainen konemusiikki.

Iltaisin, kun pitäisi rakentaa vuoren kokoisia pilvilinnoja, syön omenoita ja kirjoitan aikataulusta jäljestäviä kurssipalautuksia. Ja kuuntelen Abbaa, koska 70-luvun radiolista sopii päättävisiin hetkiin, joissa tietoa pakkosiirretän paperilta aivojen perukoille.

Puheenaiheet Ajattelin tänään Höpsöä