Tumma suklaakakku pääsiäisen odotukseen

Kevät on jo aika pitkällä ja pääsiäinen ensi viikolla. En ole ehtinyt tekemään uutta postausta viikkokausiin, vaikka uusia reseptejä ja ideoita olisi paljonkin! No, asia on korjattava, joten esittelen parhaan suklaakakkuni reseptin, joka on erityisesti tumman suklaan ystävän mieleen.  Se sopii yhtä hyvin kylmään talvi-iltaan lämmittävän juoman seuraksi, kuin kesään, satokauden marjojen kera. Tietenkin se taipuu hyvin myös pääsiäispöydän jälkiruuaksi. Tumman ja tujun suklaisen herkun kanssa kannattaa tarjota jotakin raikasta, vaikka sitruunalla maustettua mascarponevaahtoa tai cashewkermaa. Itse pidän tosi paljon myös hyvästä vaniljajäätelöstä, joka sopii suklaan kera mainiosti. Kylkeen vielä kirsikkahilloa, siinä vasta jälkiruoka! 

Kaakku2.jpg

Huom! Narsissit ovat myrkyllisiä, joten jos käytät niitä koristeena, peitä hyvin foliolla niiden päät ja kaikki osat, jotka ovat kosketuksissa kakkuun.

Tumma suklaakakku

  • 200 grammaa tummaa suklaata (70%)
  • 3 rkl öljyä*
  • 2 kypsää avokadoa
  • 1/2-2 dl kotimaista luomuhunajaa**
  • 2 munaa
  • 80 grammaa mantelijauhetta
  • 1,5 tl vaniljajauhetta
  • 1 tl leivinjauhetta
  • ripaus laadukasta suolaa
  • pieni puristus sitruunan mehua

* Voit käyttää kookosöljyä, rypsiöljyä tai mitä tahansa kylmäpuristettua öljyä. Itse olen tykästynyt oliiviöljyyn (!) joka tuo kakkuun oman erityisen lisänsä.

** Makeutukseen voit käyttää makusi mukaan esim. vaahterasiirappia, kookossiirappia tai kookossokeria. Muista maistaa taikinaa, ja lisätä makeutusta vähän kerrallaan.

Sekoita kuivat aineet kulhossa (ei suklaata ja makeuttajaa). Sulata paloiteltu suklaa vesihauteessa. Muussaa avokadot sileäksi sauvasekoittimella. Sekoita suklaa ja avokadot sähkövatkaimella ja vatkaa joukkoon valinnainen makeuttaja sekä munat yksi kerrallaan. Kääntele nopeasti, mutta varoen kuivat aineet suklaiseen seokseen. Kaada taikina leivinpaperilla vuorattuun vuokaan (jonka halkaisija riippuu siitä, kuinka korkean kakun haluat). Paista kakkua vajaa puoli tuntia. Paistoaika riippuu siitä, minkä mallista vuokaa käytät ja siitä, kuinka kostean kakun haluat.

Linnunpesän pääsiäiskakkuun teet helposti sekoittamalla mantelijauhetta ja hunajaa tahnaksi, jonka puristat valkosipulipuristimella ”risuiksi”. Voit tietysti käyttää myös valmista mantelimassaa.

Koti Ruoka ja juoma

Lahden ihanin Horus

Lahteen on vähän aikaa sitten avattu aivan mahtava uusi kahvila Horus. Se on tunnelmaltaan hieman retro, tyylikäs ja valoisa. Kuin pieni pala Berliiniä Lahdessa! Hyllyillä on myynnissä vehreitä viherkasveja ja katosta roikkuu huomion kiinnittävät kullanväriset lamput. Olin niin innoissani, kun kävin tsekkaamassa paikan ja juttelin omistajan kanssa hetkisen. Kahvilasta onkin hyvää vauhtia muodostumassa kantapaikkani.

Horuksesta saa lounasta, joka on simppeliä ja juuri siksi niin herkullista. Vitriinissä on kahvin seuraksi tarjolla pientä suolaista ja makeaa. No, entä se kahvi sitten? Valikoima koostuu Lavazzan laadukkaista makuelämyksistä. Lisäksi teevalikoima on kehumisen arvoinen. Koko paikka on oikeastaan melko täydellinen, juuri sellainen, että siellä on mukava viettää aikaa kirjan tai läppärin kanssa. Horuksen omistajapari on ammattitaitoinen ja tosi mukava. Suosittelen ehdottomasti kaikkia lahtelaisia ja Lahdessa vierailevia (kisavieraat käykää Horuksessa!) käymään tässä ihanassa kahvilassa! 

HORUS1.jpg

uuu.jpg

KEITTO.jpg

Keitot -lopputalven parhaat lämmikkeet!

vk.jpg

HORUS.p.jpg

Lähtiessä muista ostaa muutama tuore sämpylä mukaasi! Nekin ovat, yllätys yllätys, täydellisiä. 

 

Koti Ruoka ja juoma